Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 1550 ggr
Lakritsstjärna
2017-08-30 21:05

lakto ovo är inte veganskt!

Hur svårt ska det vara. Åt på Max och beställde Vegan burgare. Efter att jag ätit såg jag på kvittot att det står lakto ovo. Jag går då tillbaka och säger det till personalen och får till svar att lakto ovo innebär att det är ägg och mjölk fritt alltså veganskt. Man tycker ju att de bör utbilda sin personal lite bättre så nu har jag alltså ätit både ägg och mjölk, kul! Det var ändå tur jag inte var allergisk en ägg eller mjölk protein allergiker kanske hade slutat kvällen på akuten.

Annons:
vendelay
2017-08-30 21:43
#1

Du borde anmäla dem. Precis som du säger hade du kunnat vara allergisk. Som tur var du inte det men nästa person kanske faktiskt är det. Jag är så jäkla trött på att personer som arbetar med mat inte förstår de vanligaste "specialkosterna". Ofta blir jag erbjuder glutenfritt när jag ber om veganskt och det är ju verkligen inte ens i närheten av samma sak. Pinsamt att inte kunna det en arbetar med tycker jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2017-08-30 22:25
#2

Ja man blir lika trött varje gång men inte förvånad. Den gången en servitris frågade mig efter att jag sagt att det skulle vara mjölkfritt om jag ville ha ost på så gav jag upp lite. Maila huvudkontoret och ifrågasätt dem.

vendelay
2017-08-30 22:35
#3

#2 Jag frågade på ett ställe om de hade något veganskt och personalen sa att deras lasagne var vegansk. Jag frågade vad den innehöll och hen började rabbla upp "zucchini, tomat blablabla…" och till slut frågade jag om såsen och den "innehåller bara lite grädde. Men det är allt." And I'm like "… Well. Good bye. 😟"

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

synesthesia
2017-08-31 15:25
#4

Jag brukar typ alltid köpa green-burgaren, fast veganiserad.

Sist så var det lite krångel, men hen i kassan sa "men vi tar bort osten!"

GREAT, tänkte jag.

Fick vanlig dressing. De brukar ju verkligen vara duktiga på Max annars, men tydligen inte på alla ställen.  :(

#3, hahah, det låter ungefär som en släkting till mig. Hon gör alltid en massa grönsaksrätter till jul, och jag frågar alltid vad det är i. Hon listar alla ingredienser och säger "så det kan du äta!" Eftersom det är uppenbart att det är ägg i så frågar jag förstås om det. Hon svarar "jaaa, men bara lite."

Tycker ju dock att restauranter borde vara liiite bättre på det.

Sarafiaklara
2017-08-31 16:55
#5

Har du kollat på MAX hemsida vilken burgare du åt? Kan ju förhoppningsvis hända att det stod konstigt på kvittot och den var vegansk. Bbq sandwich är väl den enda veganska burgaren om man inte gör en specialbeställning. Tråkigt att de inte har bättre koll isåfall när de den senaste tiden gjort en grej av att ha vegetariska och veganska alternativ.

Lakritsstjärna
2017-08-31 18:00
#6

Det var sandwich jag åt och man måste säga till även då för verkar det som om man vill ha vegansk eller vegetarisk som är lakto ovo. Tycker de borde ha en standard burgare vegansk så som bara är vegansk om man inte beställer till något extra på. Då skulle det vara mindre risk för att det blir fel.

Annons:
Sarafiaklara
2017-08-31 18:10
#7

#6 Jaha utifrån Max webbsida fattade jag att den var deras veganska standardburgare och att du säger till om du vill ha den annorlunda.

Smultronfia
2017-08-31 18:22
#8

#4 det där fattar jag verkligen inte. "Det är så lite i", jag ser rött direkt. Är så sjukt respektlöst. Men annars verkar folk har svårt att sätta ihop att ägg och mjölkprodukter är animaliska…det är liksom inte riktigt lika viktigt på nåt sätt. Eftersom det inte är kött….

vendelay
2017-08-31 19:29
#9

#8 De skulle bara veta hur det ser ut i de fabrikerna. Ärligt talat tycker jag att det är värre att konsumera mejeriprodukter och ägg än att äta kött (även om jag förstås helt tar avstånd från båda!).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ninja99
2017-09-01 02:22
#10

#0 jag förstår inte ditt inlägg riktigt.. Du beställde en veganburgare. Du reagerar över kvittot och frågar personalen, du fick då till svar att lakto ovo på kvittot betyder att det är ägg- och mjölkfritt och alltså veganskt (vilket ju borde specificeras "fritt från lakto ovo" i så fall). Men om de sa att det var ägg- och mjölkfritt, då var det väl veganskt det du åt? Eller vad menar du att du fick för burgare när du beställde en veganburgare?

Lakritsstjärna
2017-09-01 07:19
#11

Fick lakto ovo vegetarisk burgare när jag bad om vegansk. Trodde jag åt vegansk burgare som jag beställt tills jag såg på kvittot att den var lakto ovo. Jag hade ätit en burgare som innehöll ägg och mjölk då personalen inte förstod skillnaden på vegansk och lakto ovo. Frågade och det var en lakto ovo jag fått fast jag beställt Vegan burgare. När man beställer sandwich burgaren så får man välja mellan Vegan eller lakto ovo. ( lakto ovo betyder att den inehåller ägg och mjölk, ägg och mjölk är inte veganskt)

sp0ngeb0b
2017-09-04 08:21
#12

Jag har faktiskt aldrig kollat kvittot efter jag har beställt så det kan mycket väl hända att jag också fått fel… Riktigt dåligt av dem att vara så okunniga och otrevliga. Jag skulle anmäla.

Fattar heller inte  varför de tvunget ska ha två olika varianter av burgaren? Så onödigt. Jag brukar ofta beställa i Express-kassan och där ser de båda likadana ut förutom att det står "Vegan" respektive "Lakto-ovo" litet i ena hörnet, jättelätt att missa ju…

Upp till toppen
Annons: