Annons:
Etiketthälsa
Läst 3475 ggr
sp0ngeb0b
9/14/17, 6:16 PM

Vitaminer och RDI

Precis som säkert många andra här inne tar jag tillskott av de vitaminer och mineraler som kan vara lätta att få brist på som Vegan. Sedan en tid tillbaka har jag tagit B-komplex (alltså en blandning av B vitaminer inklusive B12), D-vitamin och järn. Jag har träffat en dietist i andra ärenden så passade på att fråga lite (och jaaaa jag vet att dietister oftast inte är särskilt utbildade inom vegansk kost) och hon rekommenderade att jag även skulle ta kalcium. 

Gick nyss in på Apotea för att beställa hem nya B12-tabletter då B-komplexen är slut, samt för att beställa kalciumtabletter, och fick då en smärre chock när jag såg hur innehållsförteckningen såg ut. Både Holistic och Helhetshälsas B12-tabletter innehåller 40.000 % av RDI (rekommenderat dagligt intag) per dagsdos (1 tablett). Man ska alltså ta fyrahundra gånger mer B12 än vad som är rekommenderat. Enligt mina googlingar kan man inte överdosera B12 då det är vattenlösligt och man kissar ut allt överflödigt men känns ju ändå extremt onödigt att äta så mycket. Samma sak gäller D-vitamintabletterna från Helhetshälsa som jag har här hemma, dock är det bara 1500 % av RDI, vilket enligt dietisten inte överskrider den dagliga maxgränsen.

Sen när det kommer till kalciumtabletterna får man i sig bara 82% av RDI om man tar 6 (!) tabletter, men detta beror på att kalcium tar väldigt stor plats.

Funderar på hur jag bör göra, om jag ska ta en sån där 40.000%-tablett om dagen eller om jag ska ta dem typ 1 gång i veckan i stället (vilket dock lär resultera i att jag glömmer bort dem). Har även funderat på om jag ska köpa multivitamintabletter i stället för att knapra en hel hög tabletter varje dag, men eftersom jag redan har en massa D-vitamin hemma vill jag i sådana fall vänta tills de tar slut.

Hur gör ni? Vad tar ni för vitaminer och hur mycket?

Annons:
Kasp
9/14/17, 6:24 PM
#1

1500% av D-vitamin låter extremt mycket det också. D-vitamin är dessutom fettlöslig = lagras i fettvävnaden vilket gör att den inte är bra att överdosera. Detsamma gäller kalcium, det lagras också och kan leda till åderförkalkning, men nu var ju de tabletterna svaga så det är nog inget beskymmer. Hade jag varit du hade jag letat efter en vitamintablett med cirka 100% RDI av B12. Med tanke på att du kissar ut överskottet låter det ologiskt att ta så mycket, dessutom vet jag inte om det får så bra effekt att ta en stark dos en gång i veckan med tanke på att det inte lagras, kroppen kommer aldrig ta upp så mycket på en gång i alla fall. Skulle satsa på lägre dos oftare istället. Kanske du kan hitta en multivitamin med B-12? Multivitaminer brukar också innehålla lite kalcium och även jörn, vilket också kan vara svårt att få i sig med tanke på att kött underlägger järnupptaget medan många vegetabilier hämmar.

tlover
9/14/17, 6:33 PM
#2

Förmodligen är B12 så många procent av RDI eftersom de som har naturlig brist har extremt svårt att ta upp B12 det är förmodligen riktat till dom och inte veganer.

Själv tog jag B12 ca varannan var tredje dag då jag var Ovo-vegetarian, selen dagligen och D vitamin på vinterhalvåret

l'm back

sp0ngeb0b
9/14/17, 9:02 PM
#3

#1 Som jag skrev i inlägget vill jag inte köpa multivitamin just nu eftersom jag har köpt på mig D-vitamin som kommer räcka ett tag, annars hade det ju varit ett alternativ. Dock innehåller inte de alls tillräckligt mycket kalcium just pga att kalcium tar så stor plats. Järn tar jag också redan som sagt. 

Första gången jag var hos dietisten pratade hon om att det var farligt att överdosera D-vitamin, därför blev jag nervös när jag såg 1500% på paketet. Men frågade henne om det och hon kollade upp att maxgränsen låg betydligt mycket högre än så. Så det är inga problem att äta 1500% varje dag, men det är ju långt mer än vad som faktiskt behövs.

Hittade faktiskt B12-kapslar på Bodystore nu som "bara" innehåller 4000% och även om det känns som orimligt mycket så tar jag ju hellre dem än de andra. Och om jag ska vara ärlig så kommer jag förmodligen inte käka mina vitaminer varje dag (brukar glömma typ varannan dag) så hade jag köpt alla tabletter med 100% av RDI hade det ju blivit för lite (åtminstone av B12 för det får jag ju ingen annanstans ifrån). 

#2 Aha, det låter ju logiskt. Får jag fråga varför du åt selen?

tlover
9/14/17, 10:43 PM
#4

#3 Selen är det brist på i de flesta jordar särskilt Sveriges och jag tål inte paranötter och då åt jag inte fisk. Selen är viktigt för att skydda mot bland annat cancer så därför vill jag inte ha brist på det

l'm back

Gen
9/14/17, 11:11 PM
#5

Här kan man läsa mer om vitamin B12: http://www.vegomagasinet.se/b12-allt-du-behover-veta/

Här kan man läsa mer om D-vitamin: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d

Människor som inte uttrycker den hjälpsubstans som gör det möjligt att effektivt ta upp B12, t.ex. äldre personer, behöver minst 600 ug om dagen för att bibehålla normala nivåer i blodet. De vanliga B12 tabletterna (betolvidon, betolvex etc) har därför 1000 ug som dagsdos.

Som första länken beskriver har livsmedelsverket inga rekommendationer för veganer, men Vegan society rekommenderar minst 3 ug dagligen från berikade produkter, samt minst 10 ug dagligen som tillskott eller minst 2000 ug som tillskott i veckan. 

Mitt val Vegetarian har en låg dos B12 (15 ug): https://www.apoteket.se/produkt/mittval-vegetarian-100-st-116837/

Du kan komplettera det då och då med ex. betolvidon eller betolvex om du vill, samt kolla någon gång vartannat år på vårdcentralen om du är orolig. 

En alltför hög dos B12 finns det vissa indikationer på att det kan orsaka akne eller rosacea-utbrott. Hudutslag och akne är listat som sällsynta biverkningar (färre än 1 på 1000)  för betolvidon.

Gen
9/14/17, 11:42 PM
#6

Kan tillägga att ekologiska produkter inte får berikas så man måste undvika ex ekologisk havremjölk för att få i sig det man behöver som Vegetarian. Ekologisk komjölk får däremot berikas då Sverige har ett undantag från EU-lagstiftningen där med hänvisning till allmänna folkhälsan. Det är rätt irriterande för att uttrycka det milt. 

Och vad gäller multivitamin-tabletter så undviker jag dem. Dels präglas hälsokost- marknaden av en filosofi att "ju mer desto bättre" vilket kan vara direkt farligt. Sen blir det oundvikligt så att de nivåer som tabletterna baseras på är medelbehovet för alla, vilket inte kommer vara detsamma som ditt behov. Du kommer få för mycket av något och för lite av något annat. Då är det mycket bättre att äta en varierad kost och låta kroppen reglera nivåerna, vilket den kan få problem med om du helatiden får i dig för mycket av något, i synnerhet fettlösliga vitaminer som kan lagras och byggas upp över tid.

Annons:
vendelay
9/14/17, 11:59 PM
#7

Här finns en dietist som borde kunna vegangrejer ifall det är intressant:

https://www.veganlife.se/product.html/kostrad

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
9/15/17, 10:35 AM
#8

Någon skrev att B12 inte lagras i kroppen. Det stämmer inte, det lagras i levern. Därför kan det ta mycket lång tid innan man märker att man har brist.
Det är övriga B vitaminer som är vattenlösliga.

Schhh
9/15/17, 3:48 PM
#9

B12 lagras i levern men är fortfarande vattenlösligt och kissas ut om det blir för mycket. Eftersom det går att lagra behöver man inte ta dosen varje dag, det är också orsaken till att brist tar lång tid att utveckla. Man behöver ju inte överdriva och ta några extrema doser dock.

http://www.nordicnutritioncouncil.com/b12-vitamin-kobalamin/

[Maria-Gerbiler]
9/15/17, 8:09 PM
#10

Precis som Gen skrev så borde två standardtabletter (1000 mikrogram vardera, cyanokobolamin) vara lämpligt att äta per vecka om man är Vegan. Om man vill äta tabletter varje dag istället för veckovis så borde 25-100 mikrogram vara en bra dos. Källa: http://www.veganhealth.org/b12/rec

Jag skulle avråda ifrån multivitamintabletter eftersom de innehåller för låga doser: en variant som jag har hemma innehåller 2,5 mikrogram och det står att det är 100% av RDI, men vad jag har förstått är det alldeles för lågt. Jag vet fortfarande inte varför RDI är satt så lågt. 

Sedan är det skillnad på cyanokobalamin och metylkobalamin. Tar du metylkobalamin så kan du behöva lite högre doser (ex-vis 1000 mikrogram/dag). Källa: http://www.veganhealth.org/b12/noncyanob12

sp0ngeb0b
9/15/17, 9:03 PM
#11

#5 Varför rekommenderar du multivitamin om du själv tycker att det är dåligt? 🤔 Jag har också länge varit skeptisk till multivitamin men utan någon konkret anledning egentligen. Har mest tyckt att det är onödigt att proppa i sig alla möjliga vitaminer bara för sakens skull, men det är ju som du säger risk att man får i sig för mycket ifall man äter bra mat OCH massa tabletter. Och även som #10 säger så innehåller de ofta låga doser av allt just för att allt ska få plats. Så jag fortsätter nog hålla mig till dee mest nödvändiga. Betolvidon och Betolvex är inte veganska så de tänker jag inte köpa men tack för tipset ändå. 

#10 De tabletterna jag tittade på innehåller båda 1000 mikrogram per dagsdos, och innehåller metylkobalamin så det kanske är därför de har höga doser. 

Jag tar nog och beställer hem en av de tabletterna jag tittade på från början, och så kan jag ta tabletterna ca varannan dag som jag gör nu, eftersom jag ändå oftast inte kommer ihåg att ta dem varje dag.

Annielle
9/16/17, 9:54 AM
#12

Låter konstigt att bara 1 på tusen kan drabbas av acne eller rosacea av B-12, Jag och flera andra jag känner till drabbas av just Acne om jag äter B-12, MEN det gäller inte Metylkobalamin (har jag aldrig hört om någon som har drabbats av i alla fall) utan främst cyanokobalamin…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Gen
9/16/17, 10:21 AM
#13

#11 mittval har bara b2 och b12, båda vattenlösliga. Tycker inte det är tillräckligt för att kallas multivitamin och inget jag oroar mig för. Jag tar den ibland. Men det har varit betolvex en tid nu. Men jag går nog över till mittval igen efter denna diskussion då jag peppat upp mig själv :) Vad tänker du på när du säger att betolvidon och betolvex inte är veganska? nu när jag kontrollgooglade fick jag motstridiga resultat om betolvex. Är det magnesiumstearat du tänker på som skulle vara animaliskt i dessa?

Annons:
sp0ngeb0b
9/16/17, 11:31 AM
#14

#13 Jag har alltid trott att Mitt Val är en vanlig multivitamin haha. Dock ser jag ju nu att det även innehåller diverse mineraler så det är väl ändå någon form av multi-tablett. 

Ja, magnesiumstearat och även stearinsyra är enligt mina googlingar inte veganska. Även det faktum att om man aktiverar veganfiltret på apotea.se så försvinner betolvex och betolvidon från listan över B12-vitaminer.

Gen
9/16/17, 3:17 PM
#15

#14 hehe, ja och jag har alltid trott att betolvidon är animaliefritt. Men det baseras ju på gamla googlingar. Jag köper att magnesiumstearatet kan vara animaliskt. Så jag förstår att man kan vilja utesluta det av den anledningen. Jag ogillar att betala extra för metylkobalamin som det finns en massa uppfattningar kring att det ska vara bättre, men som det inte finns några starka belägg för.  

Jag köpte en burk mittval idag 😃 mineralerna tycker jag är en bonus. Jag brukar variera eventuella tillskott. Lite samma filosofi att man ska variera kosten.

Gen
9/16/17, 3:23 PM
#16

#12 jag tycker också det låter lågt med 1 på 1000 baserat på de anekdoter man hör om på olika forum. Jag får det även av metylkobalamin så nu har du träffat på en :) blir bättre om jag håller en lite lägre dos, men även om jag tränar, äter ordentligt, inte har det stressigt och en massa saker så svårt att dra några alltför långtgående slutsatser.

Näring
9/20/17, 2:06 PM
#17

Jag tar inga tillskott alls. Det här med att man kan få brist på vitaminer när man äter vegetariskt är en myt. Kollar man riktiga näringsanalyser så ser man att vegetarisk mat innehåller avsevärt mycket mer vitaminer än animalisk föda.

Så det är snarare kött och potatismänniskor som behöver tillskott. Äter man allt vi är gjord för att äta, dvs linser, bönor, nötter, frön, frukt och grönsaker (alla sorters grönsaker), och inte bara pasta och halvfabrikat, så har man mer näring än man behöver och tillskott är då helt onödigt.

Jo förresten, jag tar tillskott av D-vitamin på vinter, och jod lite då o då. (Jod behöver man oavsett om man äter vegetariskt eller inte).

tlover
9/20/17, 2:20 PM
#18

#17 Aktiv B12 går inte att få tag på i vegetabilier

l'm back

sp0ngeb0b
9/20/17, 5:06 PM
#19

#17 Och av den anledningen (bl.a.) tar jag inte multivitamin. B12 behövs som #18 nämnde, det är väl den enda som man måste ta. Sedan D-vitamin eftersom vi bor i Sverige och även det är lättare att få i sig som allätare. Likaså kalcium och järn. För kvinnor finns det ju också anledning att äta järn trots att man är allätare.

tlover
9/20/17, 5:08 PM
#20

#19 och selen för att vi bor i Sverige

l'm back

Annons:
[Maria-Gerbiler]
9/20/17, 8:27 PM
#21

#17 Förstod inte riktigt resonemanget. Menar du att det är lättare att få i sig vitaminer om man utesluter kött? D-vitamin och B12  är i alla fall svårare att få i sig.

tlover
9/20/17, 9:59 PM
#22

#21 Vissa vitaminer är ju enklare att få i sig, vissa är svårare (el omöjliga utan tillskott, nu tänker jag på B12).

Tex då jag var Vegetarian (ovo-vegetarian men i långa perioder åt jag ytterst lite ägg) så åt jag minst 400% av RDI på folsyra som kvinnor annars rekommenderas att ta tillskott på om man är i fertil ålder, även c-vitamin låg jag på minst 400% av RDI och nån mer, minns inte exakt vilken.

Det enda som jag inte fick i mig minst 100% av RDI var D-vitamin, B12 och Selen om jag minns rätt

l'm back

Tant Grön
9/21/17, 8:53 AM
#23

Undrar hur det är med selen egentligen. Dom svenska jordarna innehåller ju inte tillräckligt, men om man äter linser, m.m som inte odlats i Sverige, så kanske man ändå får i sig tillräckligt? Jag tar i alla fall tillskott då och då.

tlover
9/21/17, 9:09 AM
#24

#23 Selen är det brist av i många andra länder. Bäst med selen är det i havet och fisk från havet är det som de flesta får i sig sin selen från om man inte är Vegetarian men det äter man ju inte riktigt som Vegetarian.

Egentligen så finns det bara fyra länder som har jord rik på selen som dessutom har 70% av världens selen och det är Chile (25%), Ryssland (20%), Peru (13%) och USA (10%) så det gäller ju att äta mycket selenrik mat från dom länderna isåfall

(källa)

l'm back

veggie4every1
9/21/17, 2:50 PM
#25

Annars kan man ju äta några paranötter i veckan. De innehåller rikligt med selen, om man nu inte är allergisk förstås🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
9/21/17, 3:00 PM
#26

#25 det är minst tre per dag (fast jag tål dom inte så det sket sig för mig)

l'm back

Annielle
9/21/17, 3:45 PM
#27

Jag käkar paranötter för Selenets skull eftersom jag tål det! 🙂

Nu är ju inte Omega 3 en vitamin, men ändå väldigt viktigt att tänka på att få i sig som Vegan eftersom det är svårare.

Linfröolja som många förlitar sig på fungerar inte för alla eftersom det måste omvandlas i kroppen. Minns inte om det var Dr Greger eller någon annan läkare som talade om att det dessutom tar något år innan kroppen kan anpassa sig och bilda alla viktiga fettsyror ur Linfröoljan (Vet dock inte om alla kan det efter ett år ändå) och att det därför är ett mycket säkrare kort att äta Kapslar med Omega 3 från alger.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
tlover
9/21/17, 3:47 PM
#28

Boktips är "Vegansk näringslära på vetenskaplig grund" Där tar dom upp vilka vitaminer och mineraler man inte behöver oroa sig för, vilka som faktiskt inte är så svåra även om man tror det och vilka man bör vara extra noga med alternativt ta tillskott av

l'm back

[Maria-Gerbiler]
9/22/17, 1:18 PM
#29

#22 Håller med om  att det är lätt att få i sig många (men inte alla) vitaminer om man äter frukt och grönt. Dock finns det veganer som inte äter så nyttigt och kan få problem ändå. Det jag främst reagerade på var "Jag tar inga tillskott alls. Det här med att man kan få brist på vitaminer när man äter vegetariskt är en myt." En myt är det ju inte eftersom man som Vegan rekommenderas att äta vitamin D och B12 via tillskott.

[Maria-Gerbiler]
9/22/17, 1:26 PM
#30

Har ni förresten något bra tips på hur man får i sig selen utan att äta paranötter? Paranötter innehåller enorma mängder aflatoxin, vilket jag inte är så sugen på. Källa: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2014/2014_livsmedelsverket_16_risk_nyttovardering_notter.pdf

tlover
9/22/17, 2:48 PM
#31

#30 Av vegetabiliska livsmedel är solrosfrön nummer 2 men man måste äta mer än 100g av det för att få i sig dagsbehovet

http://matkalkyl.se/naringsamnen60.php

När man ser på den listan förstår jag varför "vegansk näringslära på vetenskaplig grund" tog upp just selen som en problemmineral

l'm back

tlover
9/22/17, 2:52 PM
#32

Nummer 3 är kokta torkade gröna linser men då måste man nästan äta 200g gröna linser. Eller så kan man äta ca 300g vitlök (nummer 4) eller ungefär samma mängd kikärter (nummer 5)

l'm back

[Maria-Gerbiler]
9/22/17, 4:57 PM
#33

#32 Great! Jo, är intresserad av att läsa den där boken. 

Jag tror jag väljer vitlök… 😉

Upp till toppen
Annons: