Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1572 ggr
Kasp
2017-09-27 21:47

Äta spannmål avsett för djur?

Kanske en konstig fråga men jag undrar om man kan äta spannmål som egentligen är avsett för djur? Helt korn och helt havre kan man ju äta, men det säljs även som djurfoder, är det någon skillnad på råvara från t.ex saltå kvarn och helt havre/korn som köps till djur?

Annons:
vendelay
2017-09-28 08:31
#1

Spännande fråga. Testa att maila företaget och fråga!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maleficum
2017-09-28 14:42
#2

Det jag kan tänka mig är kvalitén och kontroller som skiljer. Människoföda har mer krav och kontroller än vad djurfoder har.

"Lågkvalitativt vete som bedöms som otjänligt som livsmedel kan användas som djurfoder. Att en skörd undantas från livsmedelsmarknaden kan bero på flera olika orsaker, till exempel skador orsakade av skadedjur, sjukdomar eller frost." http://ravarumarknaden.se/kvarnvete-kvalitetskrav-och-tester/

Det jag märkt när jag försökte grodda "foderkorn" (hel korn avsedd för djurfoder) är att det var dålig grobarhet och det möglade lätt. Då jag inte hittat hel korn för mänsklig konsumtion vet jag inte om det är skillnad där men hel vete (från saltå kvarn) groddade betydligt enklare och mindre risk för mögel.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Maria-Gerbiler]
2017-09-28 23:33
#3

#2 Se upp för Saltå kvarn! Företaget drivs av Vidarstiftelsen. Vill inte skriva för mycket men googla gärna på det. ; P

blåbärspajen
2017-09-28 23:39
#4

morötter för djur brukar inte vara någon fara att äta  iaf, fast det är iof inte spannmål..

Maleficum
2017-09-29 11:05
#5

#3 Vill du får du gärna PMa mig om det för förstår inte riktigt vitsen med att akta sig för det på det lilla jag hittar om Vidarstiftelsen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

vendelay
2017-09-29 15:18
#6

#3 Gärna mig med i så fall om du orkar, du kan bara kopiera det du skriver till #5 och skicka till mig om du orkar och vill.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Tant Grön
2017-09-29 19:24
#7

#3 Jag vill också veta.

Gen
2017-09-29 19:51
#8

Vidarestiftelsen är en antroposofisk flumsekt som har alla möjliga verklighetsfrånvända vidskepelser i sin verktygslåda. För veganer är det främst biodynamisk odling som man bör irritera sig på

https://sv.wikipedia.org/wiki/Biodynamiskt_jordbruk

"Det som praktiskt skiljer biodynamisk odling från ekologisk odling är användandet av åtta preparat.  "

"Preparaten ska enligt Steiner göra så att kosmiska krafter påverkar jord och växter positivt och ska enligt Biodynamiska Föreningen ge växterna egenskaper som vitalitet, förnimmelseförmåga, kraft, förnuft, mognad och förmåga att övervinna."

"Användandet av olika djurdelar som anses tillföra kosmiska krafter till växternas fördel, utförandet av vissa sysslor med med hänsyn till månens cykel och detaljerade beskrivningar om tillredningen av preparaten är några rituella eller ritualliknande moment. "

Ett exempel på ett "preparat" är :  502: Röllekablommor pressas in i urinblåsor från kronhjort, placeras i solen under sommaren, i marken under vintern och grävs upp på våren.

Jag köper aldrig saltå kvarn för att jag inte vill stödja denna dårskap.

vendelay
2017-09-29 19:53
#9

Men what… Det låter ju inte klokt! Varför vill ett så stort företag förknippas med dem?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
2017-09-29 20:19
#10

Det här flummet har varit deras grej sen de började på 30-talet, så det handlar inte om att förknippas med antroposofi - det är antroposofi. 

Det står dock på wikipedia att de slutat sälja biodynamiskt odlade produkter nu:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salt%C3%A5_kvarn

Att det är svårt att hitta information beror väl på att de skäms, med all rätt. De har dock kvar beskrivningen av Demeter-märkning på sin hemsida: 

http://www.saltakvarn.se/om/markning-och-certifiering/

Och man stödjer fortfarande denna vilseledande verksamhet genom att köpa produkterna.

TicTac
2017-10-02 19:28
#11

Jag tycker att det över lag är ett problem med att man inte vet hur maten man köper har hanterats. Det är väl bara något år sedan vi fick veta att Oatlys havre gödslades med slaktavfall…. Havre må vara vegetariskt i sig, men den vegan-vegetariska faktorn faller lite med slaktavfall i jordfåran. 😕


You'll never walk alone

[Maria-Gerbiler]
2017-10-05 19:23
#12

#5 #6 #7 Det var något liknande som #8 skrev som jag fiskade efter. Vill inte debattera "religion" men vill bara tillägga att alternativmedicin också är något som förespråkas inom antroposofi.

[Maria-Gerbiler]
2017-10-05 19:32
#13

#11 Visst är det tråkigt! Jag var på en ekologisk gård förra året och fick veta att bonden använder slaktavfall i gödslet när han odlar grönsaker. Enligt honom var detta helt normalt och väldigt vanligt. Jag har inte sett med samma ögon på grönsaker sedan dess.

Annons:
Gen
2017-10-07 08:54
#14

Benmjöl, som det så smakfullt heter, är vad jag förstår helt nödvändigt för att återföra fosfor vid ekologiskt jordbruk. Detta är något positivt och står i motsats till att utvinna det ur gruvor, vilket är en begränsad resurs och leder till ex övergödning. Ekologiskt jordbruk är beroende av djur; och gödsel, benmjöl, blodmjöl etc. är produkter av ett system vi vill avskaffa men som idag är nödvändigt. Vi har vid många tillfällen diskuterat alternativ här inne, så som revaq certifiering av reningsverk eller biogas-produktion från rötning av matavfall och växter från vallodling. Det är en enorm utmaning att sluta fosforskretsloppet, som måste götas oavsett om samhället är veganskt eller inte. Men så länge människor envisas med att äta djur så måste vi ta till vara på deras biprodukter. Jag förstår varför man reagerar starkt, men för mig är inte benmjöl mer förtryck än gödsel.

[Maria-Gerbiler]
2017-10-07 22:57
#15

#14 Jo, precis. Det jag tycker är tråkigt är att subventionera köttindustrin via grönsakerna. Visst är det bra att ta tillvara på fosfor ifrån djuren, men man ska inte heller glömma att djurproduktion är en av de främsta orsakerna till att fosfor frigörs från jordarna via erosion, vilket medför övergödning av våra vattendrag och döda bottnar.

vallhund
2017-10-07 23:46
blåbärspajen
2017-11-01 13:08
#17

fast jord är ju devis döda djur, vad är problemet?

Upp till toppen
Annons: