Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1176 ggr
Lotoz
2017-09-28 16:14

Vilka fördelar finns det som vegan?

Hejsan gott folk!

Jag har lite funderingar på att inrikta mig mer på välmående, kost och träning. Jag har de senaste två veckorna slutat dricka vanlig komjölk och ersatt detta med smaskig havredryck. Jag har redan nu känt av att jag mår bättre i magen, mer energi under dagen, och mår allmänt bättre.

Min fråga är då, vad finns det för grundläggande tips för en kille som vill byta livsstil helt och rikta in sig på eko och hälsa med mera. Jag är riktigt taggad på att kunna må bättre, utvecklas som person och att göra naturen och våra djurvänner en tjänst. 

Hur kan man enklast men stegvis konvertera sig till Vegan? Jag vill alltså inte bli Vegan över en natt. Utan vill helst börja lite smått och verkligen känna förändring. På detta sätt kan jag utveckla mig.

Vad skall man passa sig för? Vad skall man leta efter i butiken? Jag bor dock hemma och har inte så mycket kunskaper om matlagning, så lite enklare tips hade uppskattats. När jag senare flyttar hemifrån kan jag dock tänka mig börja laga egen vegansk mat osv.

Jag har även läst runt om hampaprotein pulver och är lite sugen på att beställa hem någon större burk på typ 500g. Är det någon av er som har erfarenhet av just hampa?

Mvh Lotoz

Peace

Annons:
Lakritsstjärna
2017-09-29 13:39
#1

Min man kör hampaprotein pulver. Nackdelen enligt han är smaken. Han blandar ut med sojayogurt. Träningsmässigt så säger han att han känner att han återhämtar sig snabbare efter träning. Han har ätit veganskt i ett år och han har gått ner i lite i vikt och tappar de där extra kilona på magen. Vitamintillskott som vi tar är B12, d vitamin och alg omega 3 B12 är ett viktigt måste!

Lotoz
2017-09-29 18:54
#2

#1 Tack för svar, aa okej då får jag vara beredd på att mixa ner hampaproteinet i någon typ av smoothie då kanske.

Jag har nu beställt hem 500g hampaprotein, 500g chiafrön för omega 3'n, 500g torkad kokos och 500g torkade tranbär för att blanda ner i smoothien. 1 dryck på morgon och direkt efter träningspasset är planerat.

Detta + att bulka upp via träning på gym utan mejerivaror och kött. Skall testa på detta en månad, får se hur det går.

Peace

vendelay
2017-09-29 19:00
#3

Det är lite dålig aktivitet på sajten för tillfället, förhoppningsvis ökar det snart. Jag kan tyvärr inte ge dig några tips, jag är motsatsen till dig… Sitter här med ett rör Pringles 😃 Men om du googlar på typ "vegan work out" eller det du är ute efter så lär du hitta massor med tips på mat och sånt!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2017-09-29 19:10
#4

Om man söker på Youtube efter Vegan bodybuilding så får man upp lite olika tips men finns en kille som har kanalen MuscleNMind som är utbildad som personlig tränare och som kör på växtbaserade kost. Kanske kan vara nåt?

Lotoz
2017-09-29 19:45
#5

#3 Smaskigt:) man får ju unna sig ibland haha. 

#4 Hmm, tack hörru. skall kika in på kanelen. 🙂

Peace

sp0ngeb0b
2017-10-02 17:21
#6

Jag är lite som dig, jag är väldigt intresserad av träning, hälsa och kost och försöker äta så nyttigt jag kan (även om jag faller i sockerfällan lite för ofta, haha…). 

Jag själv blev Vegan mer eller mindre över en natt, men då hade jag uteslutit kött mer eller mindre helt i någon månad först, och har aldrig gillat ost, mjölk eller ägg så det var inga stora problem för mig. Men det är nog lättast att byta ut en sak i taget. Till exempel: Äter du mycket ost? Försök hitta ett substitut som du gillar, eller byt ut det mot något annat (vegansk ost är ju inte samma sak som vanlig). Äter du mycket kött?  Börja med att byta ut köttfärs mot sojafärs i dina vanliga rätter, det är det lättaste enligt många. Sedan kan du stegvis testa nya substitut, antingen halvfabrikat eller grönsaker och baljväxter. Börja med att veganisera dina vanliga rätter, och börja sedan experimentera med nya recept.

Vad gäller träningskost så skulle jag föreslå att äta "whole foods" så mycket som möjligt. Jag själv är ju som sagt en gottegris som gärna käkar onyttigt (mest onyttiga snacks dock), men till 99% äter jag hälsosamma måltider som till stor del är whole foods. Det är mycket grönsaker, baljväxter, ris, quinoa, nötter, frön, gryn m.m. Oftast gröt till frukost, ibland smoothie bowl. Till lunch och middag blir det oftast olika grytor med baljväxter, grönsaker, massa goa kryddor och ris till. Laga din mat från grunden så vet du att den blir hälsosam.

Jag brukar göra smoothies, precis som du själv tänkte göra. Har dem som mellanmål på jobbet eller innan/efter träning. Brukar ha i banan, frysta bär/frukt , proteinpulver (ris) och växtmjölk som bas. Sen ibland har jag spenat, grönkål, kokosolja, nötter, frön, nötsmör och andra godsaker. Tycker smoothie är himla bra eftersom man kan köra ner lite allt möjligt där i och få i sig de flesta näringsämnena, och dessutom är det skitgott. När det gäller protein kör jag mest på risprotein som sagt, då jag tycker det är godast. Det smakar inte så mycket men har dock en skum konsistens, har dock vant mig vid den nu. Hampaprotein gillar jag inte så mycket, använder det ibland när jag känner för lite variation. Fördelen med hampa är att det är ett fullvärdigt protein, vilket inte ris är. Ris i kombination med baljväxter blir dock fullvärdigt, så äter man baljväxter också blir det bra. Och ja, vänj dig vid att inte kunna göra vanliga pulver+vatten shakes, för det blir skitäckligt. Det är smoothie som gäller nu 😂

En sista sak: bananer är det bästa som finns. Alltid skitbra snabbt mellanmål. Även gott med valfritt nötsmör till (vilket är skitlätt att göra själv). Min favorit smakmässigt är hasselnötssmör, och även mandelsmör är jättegott, men eftersom jag är lite lat och bekväm brukar jag köpa jordnötssmör i affären (det enda nötsmöret man kan köpa till rimligt pris😟)

Skulle kunna skriva om detta mycket längre, men ska iväg och träna nu så hinner inte 🤪 men jag kan ge dig massa mat- och mellanmålstips senare om du vill. Och andra generella vegantips. Fråga på bara!

Annons:
Smultronfia
2017-10-02 20:57
#7

Kan tipsa om att gå in nutritionalfacts.com Där finns så mycket bra tips på hur man bör äta för att må bra och vad man kan äta för att må bättre. De har också en Youtube kanal. Dr Greger har även skrivit boken "konsten att inte dö" som jag varmt kan rekommendera. Kinastudien är också en bra bok om man vill ha bra fakta. För mer recept kan jag rekommendera forks over knives. De har massa tips och recept. Finns både hemsida, Youtube samt en app. De har även gjort en sjukt bra dokumentär som finns i Netflix. Sen finns sidan http://engine2diet.com som också har mycket nyttig info om en whole food plantbased kost. Recept finns under deras blogg.

veggie4every1
2017-10-07 15:01
#8

Håller helt med #7 Dr Greger är kanonbra verkligen 🙂

Så mycket fantastiskt intressant och jag älskar verkligen också boken. Jag lånade den på bibban först, men det var alltid beställd av andra låntagare vilket gör mig väldigt glad att det finns ett sådant allmänt intresse!

För att svara på frågan i rubriken så ligger dock inte de största fördelarna hos oss själva, även om vår förbättrade hälsa är en bonus om vi äter en nyttig vegetabilisk kost. 

De största fördelarna med att vara Vegan är att vi inte stödjer förtryck, utnyttjande och dödande av miljarder av kännande individer varje år. Veganism är ett ställningstagande emot förtryck 🙂

Så oavsett om du känner av förändringen i kosten så är det värt det för djurens skull. Man utvecklas hela tiden som Vegan om man väljer att utvecklas. Du behöver inte ta baby steps för den saken skull. Men var och en bestämmer själv, det är dock lika möjligt att känna en utveckling och förändring om man blir Vegan över natten.

Om man nu vill ta det stegvis så är mitt råd att man byter ut vissa måltider i början.

Exempelvis att du byter ut alla frukostar första veckan, alla luncher andra veckan, alla middagar tredje veckan, alla mellisar fjärde veckan och simsalabim…😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lotoz
2017-10-10 02:06
#9

Tack så mycket för all hjälp.

Jag har ersatt min frukost med en god stabil smoothie med massa smaskigt. Vetegräspulver, hampaprotein, tranbär, havremjölk och toppat med lite mer bär. Den här busen gör att jag känner mig mätt och pigg i flera timmar. Till lunch äter jag egengjord sallad. Proppat med färger och nyttigheter. Jag har inhandlat lite olika veganprodukter och experimenterar för tillfället vad som passar bäst för mig. Jag har slutat äta kött helt. Mejeriprodukter blir att fimpa framöver.

Gymmar 2ggr veckan nu och intar en dundersmoothie direkt efter träningen. Jag återhämtar mig väldigt enkelt har jag märkt. På kvällarna när jag ibland känner ett litet sug på tilltugg förtär jag en del torkad kokos. Jag har även surfat runt och kollat in en del vegankanaler. Väldigt intressant och lärorikt innehåll. 

Allmänt mår jag mycket bra. Det flyter på bra nu och jag är väldigt positivt inställd till min nya livsstil.

Peace

Smultronfia
2017-10-10 08:34
#10

#9 vad roligt att höra!

[Tilde]
2017-10-10 14:46
#11

Jag är Vegan, tränar och läser till dietist :) Skulle säga att det viktigaste är att äta nog med kalorier. Det är lätt att underrätta om man äter "ren mat", alltså grönsaker, baljväxter, etc. och inte lever på halvfabrikat. Sen måste man tänka på att få i sig nog med fett och omega 3 (linfröolja är exempelvis rik på det). Eftersom grönsaker är så fiberrika är detta superbra för magen och minskar risken för cancer. Jag ser bara positiva saker med att vara Vegan! :) Vad gäller hampa brukar jag ha i frön i mina sallader, smakar gott och är nyttigt!

Upp till toppen
Annons: