Annons:
Etiketthälsa
Läst 1216 ggr
sp0ngeb0b
2017-10-07 16:22

Hälsoförändringar

Här kommer jag igen med mina funderingar.

Jag har märkt av två stora hälsoförändringar sedan jag blev Vegan, MEN jag vet inte om de faktiskt har med kostförändringen att göra eller något helt annat. Tänkte höra vad ni tror.

Den första är att min pollenallergi blivit mycket bättre, och oavsett vad som orsakar det så är det ju bara nice. Den andra förändringen är inte lika rolig. Jag tycker att jag blir sjuk oftare. Minns att jag hade en period någon månad efter jag blivit Vegan då jag blev förkyld flera gånger. Och nu har varit sjuk två gånger på en månad, varav en av gångerna rätt ordentligt. Innan jag blev Vegan blev jag i princip aldrig sjuk så jag kan ju inte låta bli att tro att det har något att göra med kosten, att det är något jag missar eller så… Jag äter hälsosam, varierad mat, massor med frukt och grönt, samt tar tillskott av järn, kalcium, B12 och D-vitamin. Sen jag hoppade av plugget i våras har jag också stressat ner en hel del så tror inte att stress kan vara en faktor direkt.

Någon som känner igen sig? Vad kan jag ha missat som sätter ner mitt immunförsvar?

Annons:
vallhund
2017-10-07 17:36
#1

C o övriga B vitaminer?

Det tar ju ett tag för magfloran att ställa om sig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sp0ngeb0b
2017-10-07 19:29
#2

Har svårt att tänka mig brist på B och C vitamin då jag äter mycket mat som innehåller dessa vitaminer. C är ju även jättelätt att få i sig.

Vad menar du med sista meningen?

vallhund
2017-10-07 19:39
#3

Bakteriefloran i tarmarna förändras vid kostomläggning, finns mer förruttnelsebakterier i tarmfloran hos de som äter kött o ägg t ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sp0ngeb0b
2017-10-07 19:52
#4

Jo det vet jag, men det är ett år sedan jag åt kött och ägg senast så det borde väl ha ändrats nu?

vallhund
2017-10-07 20:28
#5

#4 Ja det borde det ha gjort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Smultronfia
2017-10-07 22:28
#6

Hur ser ditt sociala liv ut nu mot förut. Har du mer barn runt dig än tidigare? Ute mer bland folk? Såna saker kan också påverka.

Annons:
sp0ngeb0b
2017-10-07 23:53
#7

#6 Allt är i princip samma som innan förutom att jag har slutat plugga och börjat jobba mer. Jobbet är inte speciellt slitsamt eller stressigt, inte mer än plugget var i alla fall. Inga barn, samma umgängeskrets i samma mängd ungefär.

Smultronfia
2017-10-08 10:08
#8

Ok. Men antar att det kanske är fler av dina jobba kompisar som har barn? I så fall drar de med sig en massa olika förkylning och grejer som du förmodligen åker på.

veggie4every1
2017-10-08 13:59
#9

Zink är viktigt för immunförsvaret, du kanske har blivit låg på det?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annielle
2017-10-08 21:34
#10

Tänkte också på Zink! Går att testa via Werlabs om ens läkare är ovillig att kolla upp det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: