Annons:
Etikettvegankost
Läst 1909 ggr
sammy78
2017-10-09 15:23

Palmolja och kokosolja och kokossocker?

Halloj !

Har några frågor om palmolja och kokosolja men också om kokossocker.

Vet att vissa veganer utesluter palmolja ur sin kost p.g.a.  (Skövling av skog = Förstör för djur)

Försöker själv utesluta palmolja ur min kost just p.g.a. skövling av skog = förstör för djur och för det inte är bra för hälsan.

Men hur är det med kokosolja och kokossocker ….. hur påverkar dessa produkter djuren och miljön ?

Hur "ska" man tänka när gäller kokosolja och kokossocker ?

Kan man använda dessa produkter med gott samvete om man är Vegan ?

Tacksam för alla ev. svar :)

Annons:
tlover
2017-10-09 15:29
#1

Jag vet inte svaret på din fråga men jag tänkte bara tipsa om att det finns palmolja som är certifierat från bra odling (dvs inte skövling av skog och hot mot orangutanger).

Certifieringar ska man ju däremot alltid ta med en nypa salt då det ju främst är ett sätt att tjäna pengar (för dom som certifierar främst) så sånt stämmer ju inte alltid. Dessutom påverkar ju inte det hälsoaspekten.

Men de få gånger man äter palmolja kan man välja den som "ska" vara bättre

l'm back

TicTac
2017-10-09 20:29
#2

Jag har aldrig hört att kokos skulle vara dåligt, men det betyder ju ingenting. Det går åt en hel del kokosolja, ekologisk, här hemma.


You'll never walk alone

sammy78
2017-10-10 11:39
#3

@tlover

Håller helt och hållet med dig om certifieringar!

Och vill så mycket det bara går komma bort från palmolja i kosten !

@ TicTac

Använder själv också mycket kokosolja här hemma … men ville veta lite mera om denna olja …. så man kan använda den med gott samvete !

Någon annan som kan/vet mera om kokosolja och kokossocker ?

Kämper
2017-10-10 16:57
#4

Just kokosolja är en ganska hettad diskussion. Ungefär hälften säger att det är bra och andra halvan att det är dåligt. Jag skulle vilja påstå att båda "sidor" har rätt. 

Kokosolja innehåller mättat fett som anses dåligt i för stora mängder, men en har en massa bra hälsoegenskaper. 

Allt bör ätas i lagom mängd, oavsett om det är kokosolja, bröd eller godis.

TicTac
2017-10-10 17:38
#5

#4 Så det negativa skulle då vara av hälsoskäl och inte djurrätt?

Diskussionen om mättats fett farlighet kontra ofarlighet kommer nog fortsätta i evigheter. Jag tror på vegitabiliskt fett. 😃


You'll never walk alone

Kämper
2017-10-10 18:39
#6

Tror jag läste lite för snabbt, missuppfattade helt. 😉

Annons:
veggie4every1
2017-10-10 18:51
#7

#5 Tyvärr utnyttjas apor till att plocka kokosnötter i vissa länder. Man kan nog hitta märken som tar avstånd från det dock och efterfrågar vi det så kanske fler företag blir uppmärksamma på det.

Men om kokosoljan skulle ersätta palmoljan så skulle det nog bli lika katastrofalt djurrättsmässigt kan jag tänka mig. 

https://www.huffingtonpost.com/nathan-j-winograd/did-an-abused-monkey-pick_b_8341554.html

#3 Kokossocker är likvärdigt med annat socker. Det nyttigaste sockret är dadelsocker. Funkar dock inte att smälta i varma drycker, men utmärkt på gröt exempelvis🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2017-10-10 19:08
#8

#5 Här är några märken från uk som inte använder apor. Jag vet inte hur tillgängliga de är i Sverige, men några kanske finns eller så kanske de finns på ebay uk. Du kan ju kolla upp det om du vill 🙂

https://www.eatplantsnotanimals.com/animal-related-issues/uk-companies-confirmed-to-not-use-coconuts-picked-by-monkeys/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ninja99
2017-10-10 23:32
#9

#0 Om du vill undvika palmolja tänk på att palmolja inte bara finns i olika matvaror, utan kan även finnas i tvättmedel, tvål, schampo, tandkräm, lotion och andra hygienvaror, ljus, vissa bränslen m.m. #1 Det har tyvärr framkommit i flera undersökningar att den palmolja som certifierats och ska vara odlad på ett hållbart sätt bl.a. inte ens visat sig vara spårbar. Så de där märkningarna litar jag inte på längre, tyvärr.

tlover
2017-10-10 23:39
#10

#9 Att det inte går att lita på tar ju jag också upp. Jag hade förvisso inget bevis på just palmolja men tex fairtrade är ju inte något att hänga i julgranen enligt minst en studie

edit: även någon form av säker ehandels certifikat hade ju en licensierad som hade blivit listad på ARN el vad det nu var

Det är ju liksom ingen hemlighet att dom som certifierar främst är ute efter pengarna. Tyvärr väger ju sånt tungt hos konsumenter vilket gör att vi som inte har råd att certifiera oss inte får lika många kunder som dom som har råd med det

l'm back

veggie4every1
2017-10-11 14:57
#11

Nutiva kokosolja finns på ebay.uk om någon är intresserad av den 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sammy78
2017-10-11 16:11
#12

Tack för alla svar 🙂

Tänker såklart också på hälsoeffekten …. men också och mestadels djurrätten !
Hade ingen aning om att dem använde/utnyttjade apor till att plocka kokosnötter ! 😮
Visste inte alls att det fanns palmolja i tvål,tvättmedel etc (vad kallas det för i inci … hur identifierar man detta?)

Vet ni om Urtekram och Markatta är "bra" märken när det gäller kokossocker och kokosolja ?

Använder ni kokosolja och/eller kokossocker ? Om ni gör det vilka märken ?
Var kan man köpa dadelsocker ?

TicTac
2017-10-11 16:35
#13

#7 Varför är jag inte förvånad? 😕

Tack för länkarna. 🙂


You'll never walk alone

Annons:
Schhh
2017-10-11 22:54
#14

Jag har skickat ett mail till Kung Markatta och frågat om apor utnyttjas i något led av produktionen. Frågade även vilket ursprung kokosnötterna har, som sedan blir till deras produkter.

Schhh
2017-10-12 16:16
#15

Fick detta svar: 

"Våra Kokosnötter kommer från ifrån Sri Lanka och Filippinerna.

Håller absolut med om att det inte är etiskt försvarbart med apor som plockar kokosnötter. Våra kokosnötter plockas absolut inte av apor."

Lite svårt att veta om det påståendet verkligen stämmer, kanske.

TicTac
2017-10-12 20:47
#16

#15 Svårt att säga, men med tanke på vad som stod i artikeln ovan, så är det snarare troligt att apor används till Kung Markattas produkter… Med tanke på kokosnötternas ursprung. 😕


You'll never walk alone

Schhh
2017-10-13 23:40
#17

#16 Det är väl inte säkert, skummade igenom artikeln snabbt men den säger väl endast att det förekommer i Sri Lanka? Inte till vilken grad? Thailand ska man nog undvika dock, jag kommer inte våga köpa kokosprodukter därifrån igen. 

Fick veta att Urtekram tillhör samma koncern som Kung Markatta, och personen på kundservice påstår att även det märket är fritt från apslaveri.

veggie4every1
2017-10-14 14:21
#18

#17 Nej, artikeln säger "Harvesting coconuts with this method is prevalent throughout South and Southeast Asia, including Thailand, Malaysia, Sri Lanka and Indonesia"

Men vi kan väl hoppas då att kundservice vet vad de talar om och inte bara vill sälja sina produkter.

#12 Jag köper dadelsocker från iherb. Använder dock inte så mycket längre, det är ganska sällan som jag använder strösocker. Om jag bakar någon paj eller liknande så brukar jag använda vanligt socker. Men dadelsocker är jättegott på exempelvis gröt 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sammy78
2017-10-14 18:44
#19

@ Schhh
Skickade själv också ett mail och fick samma svar, hoppas dem vet vad dem pratar om för jag har produkter hemma som är från deras märke! Vet inte om jag kommer att köpa det märket/märkena igen, får se om det stämmer vad dem skrev ?! Life har väl lite utländska märken när det gäller kokos och dylikt ?
Ska iallafall försöka få tag på dadelsirap/dadelsocker.

veggie4every1
2017-10-16 14:08
#20

#19 Ja, dadelsocker finns ju på iherb om du inte har något emot att skicka efter från USA. De har väldigt mycket annat bra på iherb också. Om du söker på "vegan" så får du upp över 6000 produkter 🙂

Dadelsirap har jag hittat på Willys, på hyllan där de säljer arabiska produkter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: