Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 759 ggr
Kämper
10/9/17, 6:58 PM

Att råka få I sig animaliskt.

Hej, Jag skapade precis ett konto lite i panik då jag insåg att jag en längre tid stoppat i mig godis med gelatin I… Det står ej "gelatin" med I innehållsförteckningen men nu när jag Googlade på dem för att jag blev misstänksam så såg jag att det var gelatin I. Mår jättedåligt psykiskt, tycker personligen att gelatin är något av det värsta man kan äta och vet inte hur jag ska hantera att jag tryckt i mig de kämpar för. :( Hur har ni hanterat liknande situationer?

Annons:
Zadeira
10/9/17, 7:06 PM
#1

Om man i god tro ätit något som sen visar sig vara något helt annat är det enda man kan göra förändra sig till framtiden, och acceptera att man gjort ett misstag.

Det hjälper inte att man slår på sig själv eller mår dåligt, gjort är gjort. Tänk på hur du ska göra annorlunda i framtiden för att undvika samma sak igen.

Smultronfia
10/9/17, 7:16 PM
#2

Som #1 säger så är det inget som går att få ogjort. Men nu vet du och kommer i fortsättningen vara mer observant på de e-nummer som är animaliska. Alla kan göra fel. Och du har ju ätit 99% veganskt under denna tiden så då är det ju mycket bättre än att inte vara det. Man lär sig nya saker hela tiden och kommer på saker som är dåliga eller hittar nya bättre alternativ. Så försök att inte vara för hård mot dig själv och se helheten. Du gör ju ett bra jobb annars med att inte äta animalier.

Herveaux
10/9/17, 7:19 PM
#3

(Snavade in via Nya Inlägg)

Håller med #1!

Maila företaget och skäll ut dom för vilseledande förpackning, 
anmäl till Konsumentverket (eller till Livsmedelsverket…?)

Så jäkla fult gjort av företaget


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
10/9/17, 7:24 PM
#4

Alla ingredienser ska stå med. Så anmäl till livsmedelsverket.

Kämper
10/9/17, 7:40 PM
#5

Tack för svaren, ni har givetvis rätt. Misstag händer. Får bättra mig och inte lita blint på min förmåga att läsa innehållsförteckningar. Tyvärr bor jag ej I Sverige och även om jag talar språket här där jag bor så tror jag dem gömt det I någon tillsats eller likande då det handlade om gelatin. Jag skulle gissa på att konsumentverket inte finns här dessutom.

Honestyisdead
10/9/17, 7:41 PM
#6

Vilket land?

Annons:
vendelay
10/9/17, 8:17 PM
#7

Jag säger som de andra, du åt det i god tro och du kan inte ändra det nu. Det enda du kan göra är att förlåta dig själv och gå vidare utan det godiset. Du har inte gjort något fel - istället tycker jag att du ska vara glad över att du kollade upp det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kämper
10/9/17, 9:50 PM
#8

#6, Portugal. Jag har inte bott här så länge så rätta mig gärna om jag har fel.

veggie4every1
10/9/17, 10:47 PM
#9

#8 Håller med de andra i tråden. Du har handlat i god tro och läst innehållsförteckningen. Det var inte ditt fel och det är ingen mening i att gräma sig utan ta det som en lärdom.

Som #7 säger så var det ju jättebra att du kollade upp det och det är något att vara glad över 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
10/9/17, 11:45 PM
#10

#8 okey. Deras lagar känner jag inte till :(

TicTac
10/10/17, 5:50 PM
#11

Det går inte att ta ansvar för andras handlande, som till exempel bristande innehållsförteckningar eller personer som "ljuger" om innehåll i maten…

Bara att lära sig och gå vidare. Nu vet du en sak till du bör undvika åtminstone. 😐


You'll never walk alone

sp0ngeb0b
10/10/17, 8:36 PM
#12

Håller med alla andra!

Jag har också råkat äta oveganska saker, det har till och med varit mitt eget fel för att jag har slarvat eller liknande. T.ex. en gång när jag köpt choklad och hittat ett veganmärkt choklad av ett specifikt märke, och då bara antog min trötta hjärna att alla chokladen från det märket var veganska så jag köpte ett annat också. Kom hem, käkade typ 2 rader av varje choklad, och bestämde mig sen för att läsa innehållsförteckningen. Såg att det ena var vanligt mjölkchoklad 😭 men kunde ju inte annat göra än att låta bli att äta resten. Gav bort det till min syster i stället och gör nu aldrig om samma misstag igen.

Upp till toppen
Annons: