Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Djurrätt & Veganism

Vegan och politik

2017-10-13 21:35 #0 av: Lakritsstjärna

Fick höra att många veganer röstar vänster! Vad har vänstern ned veganism att göra? Jag är vegan men röstar blått och kommer alltid rösta blått. Politiskt sett är jag så långt i från vänstern man kan komma. Kan inte förstå sambandet.
Jag är för fri konkursans utan att staten ska blanda sig i och subvisionera och ge bidrag till tex kött och mjölk. Man röstar då med sin plånbok varje gång du köper tex havremjölk istället för komjölk. Staten bör hålla sig utanför så mycket som möjligt.

Anmäl
2017-10-13 21:41 #1 av: vendelay

Därför att många veganer är feminister och röda partier är ofta mer uttalade feminister. Det är väl min teori åtminstone.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-10-14 09:40 #2 av: sp0ngeb0b

Jag tror också det är som #1 skriver.

Läste en gång någon som förklarade varför man inte kan vara vegan utan att vara feminist och typ antirasist eller vad det kallas, osv. Feminism handlar ju om jämställdhet mellan könen, antirasism handlar om jämställdhet mellan etniciteter, veganism handlar om jämställdhet mellan ALLA. Så resonerade personen, och jag tror att jag håller med, även om jag alltid sett veganism endast som jämställdhet mellan människa och djur. Men jag har svårt att se att en människa kan tycka att människor och djur är likställda om de inte tycker att alla människor är likställda med varandra.

Så eftersom detta är viktiga frågor för många veganer kommer de rösta vänster.

Jag är själv väldigt lite insatt i politiken, är inte så väldigt intresserad och har aldrig haft någon tydlig politisk ståndpunkt utan blir att jag läser på inför valen och röstar på det parti som jag tycker verkar vettigast. Men, antar att det borde gå att vara vegan, feminist och antirasist och ändå rösta höger. (så länge det inte blir alltför långt åt höger)

Anmäl
2017-10-14 10:22 #3 av: Gen

liberalism är en tankefigur om fria rationella agenter med rätt till sin kropp, egendom och frukten av sitt arbete. Det är svårt att inkorporera djur i detta system, och högern fokuserar därför inte så mycket på djur. Nämn ex någon högerpolitiker som tycker det är viktigt. Centerpartiet är värst. Sven-Erik Bucht är totalt hopplös. (ja sossarna är ett höger-parti)

Konservatism säger sig självt att det är bakåtsträvande och inte vill ha förändring. Så SD/KD/M, denna blå-bruna röra, kan man såklart inte förvänta sig stå på djurens sida.

Inom miljöpartiet, fi och vänstern finns djurrättsfrågan, om än på marginalen. Den passar bra in i vänsterns syn på rättvisa. Politiker som Jens Holm och Carl Schlyter är frammåt. Nu har ju schlyter lämnat miljöpartiet, men har varit vegan av och till sen 90talet. Nu senast sen 2013. FI tar upp dessa frågor på sina kongresser.

Jag hoppas såklart att det kommer en ny våg unga liberala veganer som kan förändra högerns syn på detta. Men nu präglas politiken av att se djuren som marknadsprodukter och en industri som alla andra.

Anmäl
2017-10-14 15:16 #4 av: synesthesia

Som andra sagt så går ofta en typ av empati (för djur) hand i hand med andra typer av empati (för icke-män, lbgtqia+, icke-vita, låginkomsttagare etc etc), frågor som syns tydligare inom vänstern än högern.  Om inte annat så tror jag att många kanske blir veg*ner när de är mer politiskt aktiva inom vänstern, eller bara kommer i kontakt med vänstermänniskor. Jag blev själv vegetarian för att jag tyckte att feministerna på min skola (15+ år sedan...) var så coola, hahah.

Anmäl
2017-10-19 05:10 #5 av: Ninja99

Jag kan ge dig ett exempel på varför jag aldrig skulle lägga min röst på något av allianspartierna;
samtliga dessa partier anser att pälsdjursuppfödning, alltså t.ex. uppfödning av minkar som enbart föds upp för att bli dödade för sin vackra päls, ska vara tillåtet i Sverige. Jag hörde en moderat i en debatt inför förra valet försvara Moderaternas politik med att säga att så länge som djuren föds upp enligt gällande lagar så tänker inte M lägga sig i vad man sedan gör med djuren, om man väljer att döda dem för att äta dem, flå dem på deras päls, använda dem i djurförsök eller vad man nu vill göra med "sina" djur. Det är upp till var och en och det ska vara en fri marknad, finns det efterfrågan så spelar djurens liv ingen roll, det är enbart hungern efter pengar som styr. Det anser jag vara ett vidrigt sätt att tänka.

Att minkuppfödning sedan strider mot t.ex. djurskyddslagens 4:e paragraf bryr de sig inte om, det finns ju en massa undantag och dispenser som gör att detta fruktansvärda djurplågeri och vansinne kan få fortsätta pågå i vårt land.

Jag är starkt emot pälsdjursuppfödning, det är en av många (!) anledningar till varför jag aldrig skulle lägga min röst på något parti som anser att det ska fortsätta vara tillåtet i Sverige.

Vid senaste valet var det MP, S och V som svarade att de vill arbeta för att pälsdjursuppfödning ska bli omöjligt att ägna sig åt, de har bara lite olika lösningar på hur de ska nå dit. Djurens Parti är självklart för ett förbud och jag tror att även Fi är med på samma linje. Däremot svarade både M, L, C och KD (Alliansen) att de anser att pälsdjursuppfödning ska vara tillåtet. Om man är vegan skulle det då vara väldigt märkligt att lägga sin röst på något av dessa partier anser jag, då röstar man ju för att djurplågeriet ska få fortsätta.

Anmäl
2017-10-19 13:08 #6 av: vendelay

#5 Jag visste inte om att de överhuvudtaget pratade om sånt faktiskt. Var dock inte vegan i förra valet men bra att veta detta!

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-10-19 21:04 #7 av: TicTac

Jag fick ganska mycket extra i plånboken när alliansen kom till makten senast, pengar jag inte behövde egentligen. Att rösta höger är väl att rösta med plånboken om något, vilket är helt förkastligt enligt min mening. Finns så många viktiga ideologiska frågor som jag tycker är viktigare, men politiken idag känns ibland snarare som populism än ideologi. Ledsen

Anmäl
2017-10-21 01:28 #8 av: Gen

#5 ... och hur har det gått med vallöftet att stoppa pälsuppfödning? Resultatet är noll.

Istället har sossarna utarmat kornas möjlighet till utevistelse, tillåtit fixering av suggor på prov, accepterar avhorning i ekologisk djurhållning, samt stödjer en veckas tidigare separering av kultingar från suggan. En röst på socialdemokraterna är inte en röst för djuren.

Anmäl
2017-10-24 23:17 #9 av: Ninja99

#8 Gen, jag har aldrig påstått att en röst på S är en röst på djuren. Jag redogjorde för vad de olika partierna hade för hållning i pälsdjursfrågan inför det senaste riksdagsvalet. Det är fakta.

Gen, jag kände inte till att detta var ett vallöfte, var det verkligen det?
Det är ju en väldigt stor skillnad på ett vallöfte och vad man uppger att man har för ställning i olika frågor. Det var som sagt partiernas olika ställningar i denna fråga som jag redogjorde för, inga vallöften.

Jag antar att du känner till att frågan är ganska komplicerad, det går inte att bara förbjuda en verksamhet från en dag till en annan, om inte staten ska behöva betala ut väldigt höga ersättningar till dem förbudet drabbar. Det är därför det finns olika lösningar på hur man ska nå dit utan att behöva bli skyldig att betala ut höga ersättningsbelopp. Tyvärr går detta arbete alltför långsamt, det är jag den förste att skriva under på.

Du skriver att sossarna har genomfört en rad försämringar för djuren. Om det är så är det naturligtvis förkastligt. Men jag tolkar det som att du menar att sossarna ensamma bestämmer, och så är ju inte fallet. S sitter i regering med MP och förhandlar ibland med V. Sedan har vi som bekant en riksdag. Även om regeringen vill genomföra vissa förändringar, så kan och sätter ofta riksdagen stopp för det. Har S själva, utan inblandning av något annat parti, genomfört dessa förändringar?

Du skriver att sossarna tillåtit fixering av suggor på prov. Pilotprojektet om att fixera suggor på prov startade såvitt jag vet redan under 2014, långt innan riksdagsvalet, då vår statsminister fortfarande hette Reinfeldt och Alliansen satt i regering. Så hur kan S då ensamma vara skyldiga till att ha tillåtit detta? Den ekvationen får jag inte ihop.

Du får väldigt gärna förklara och ge mig mer info om det övriga du skriver, att det är så att sossarna ensamma har bestämt de tre övriga försämringarna du nämner i ditt inlägg och hänvisa till de beslut där det framgår att det endast är S som har bestämt detta, för jag vill gärna veta mer om detta.

#0 Ett exempel till för att hellre rösta på mitten eller mer åt vänster än blått;
Ett annat tydligt ställningstagande för att djuren skulle få en chans till att få det bättre i vårt land var inrättandet av Djurskyddsmyndigheten 2004. Det var den dåvarande S-ledda regeringen Persson som inrättade myndigheten.
KD, M och C var emot myndigheten redan från början. Dåvarande KD-ledaren Göran Hägglund kallade till och med Djurskyddsmyndigheten för "en lekstuga för djurrättsaktivister".

När Alliansen kom till makten 2006, tog det inte ens ett år innan de lade ner Djurskyddsmyndigheten. En stor förlust för djuren och det djurrätts- och djurskyddsarbete som hade påbörjats. Detta motstånd till att förbättra förhållandena för de mest utsatta i vårt samhälle - djuren - är ytterligare en anledning till att jag aldrig skulle rösta på något av partierna i Alliansen.

Anmäl
2017-10-25 07:21 #10 av: VeilofElysium

Skulle säga att det var så mestadels, jag röstat röd/grönt i valet 2010, 2014 och även EU valet.  Djuren och miljön är väldigt viktig för mig men nästa val tvingas jag rösta annorlunda för vårt samhälle är så ohållbart så det inte är sant. Det är kaos överallt och polisen hänger inte med. Antalet våldtäkter, övergrepp, våldsbrott och mord bara väller in. Judarnas situation i Malmö totalt ignoreras av vår nuvarande regering. Sjukvården har blivit betydligt sämre och även skolan. Jag har röstat med hjärtat mestadels men nu finns det så mycket annat som jag är missnöjd med och även rädd för hur det utvecklas så rösten hamnar annanstans. Hur ledsen jag än är för att säga detta.. 

Anmäl
2017-10-26 11:09 #11 av: Gen

#9 åh vilket bra inlägg! Jag var medvetet superslarvig i mina formuleringar för att få lite diskussion. Jag vill också poängtera att min besvikelse är mot att sossarna inte gör tillräckligt, inte mot dig för att du nämner dem, och självklart är alliansen värre!

Har inte möjlighet att svara på allt bra du skrev nu men för att ändå säga något, om du tittar på regleringsbrevet för jordbruksverket så är första uppdraget att effektivisera/göra det lättare för jordbruket men bibehålla djurskyddet. En djurvänligare reglering hade varit att instruera myndigheten att förbättra för djuren, men bibehålla effektiviteten. Det är inte en slump att myndigheten kommer fram med de förslag de nu gör.

Anmäl
2017-10-26 13:01 #12 av: Smultronfia

Är det bara jag eller känns det helt hopplöst när det kommer till politik och djuretik? Man blir bara så besviken jämt. Och om man skulle rösta på tex ett parti som djurensparti så känns det som om man röstar på ett parti som inte har en helhetssyn inom alla andra områden som också är viktiga.

Anmäl
2017-10-26 16:20 #13 av: Ninja99

#11 Tack. 😍
Jag är också besviken på att det inte hänt mer, nu när Miljöpartiet ändå suttit i regeringen, det är ändå mycket tack vare dem som det tidigare har drivits igenom flera andra förbättringar för djuren, men nu känns det som det mest har fokuserats på andra saker.. synd.

Anmäl
2019-01-05 11:01 #14 av: Madeleine.1972

Jag är vegan. Men jag röstar ljusblått och det gör jag pågrund av otryggheten i Sverige. Mitt val och mitt beslut!

Anmäl
2019-01-05 20:49 #15 av: vendelay

#14 Självklart är det ditt beslut men ju längre åt höger --> desto mindre bryr de sig om djuren, enligt undersökningen Djurens Rätt gjorde. Det är lätt att kalla sig vegan, det är svårare att agera djurrättsligt.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2019-01-06 10:01 #16 av: Smultronfia

Politik är alltid svårt då det finns så många olika delar som man kan brinna för. Man får inte glömma det. Tyvärr är det inget stort parti som verkligen tar tag i djurrättsfrågor. Det gör nog att många går efter andra delar som man också kanske brinner för, familj, pensionärer m.m.
Jag tycker inte att man ska vara så hård att säga att så länge man inte röstar på Vänsterpartiet eller F! så är man inte vegan. Varför vara så dömande? Det är väl bra med en demokrati? (Och nej jag är inte sur eller arg så ingen får för sig nåt sånt) :)

Anmäl
2019-01-11 23:44 #17 av: CFIT

Att koppla ihop veganism med politik är som att koppla ihop dålig mage med dåligt väder. Trots att man kanske eventuellt skulle kunna släppa en del dåligt väder....

Anmäl
2019-01-12 17:23 #18 av: vendelay

Hur är veganism inte politik? Veganism handlar inte om mat, det handlar om att avstå från att utnyttja och döda andra. SJÄLVKLART är det politiskt.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2019-01-12 18:40 #19 av: Smultronfia

#17 hmm hur tänkte du nu? Politik är ju jätte viktigt då det är där vi kan ändra på saker som vi inte gillar. Tex djurförsök, pälsuppfödning m.m listan kan göras hur lång som helst.

Tyvärr så är djurrättsfrågor inte så högt prioriterat idag. Detta kommer nog ändras mer och mer men just nu är det inte något som står högt på listan av något av de större partierna.

Anmäl
2019-01-18 00:41 #20 av: CFIT

#19 Hmm, den dag det är politiskt bestämt vilka kläder jag ska ha på mig, vilken musik jag ska lyssna på och vad jag ska äta...den dagen önskar jag verkligen att jag aldrig behöver uppleva.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.