Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 6186 ggr
Lakritsstjärna
2017-10-13 21:35

Vegan och politik

Fick höra att många veganer röstar vänster! Vad har vänstern ned veganism att göra? Jag är Vegan men röstar blått och kommer alltid rösta blått. Politiskt sett är jag så långt i från vänstern man kan komma. Kan inte förstå sambandet. Jag är för fri konkursans utan att staten ska blanda sig i och subvisionera och ge bidrag till tex kött och mjölk. Man röstar då med sin plånbok varje gång du köper tex havremjölk istället för komjölk. Staten bör hålla sig utanför så mycket som möjligt.

Annons:
vendelay
2017-10-13 21:41
#1

Därför att många veganer är feminister och röda partier är ofta mer uttalade feminister. Det är väl min teori åtminstone.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2017-10-14 09:40
#2

Jag tror också det är som #1 skriver.

Läste en gång någon som förklarade varför man inte kan vara Vegan utan att vara feminist och typ antirasist eller vad det kallas, osv. Feminism handlar ju om jämställdhet mellan könen, antirasism handlar om jämställdhet mellan etniciteter, veganism handlar om jämställdhet mellan ALLA. Så resonerade personen, och jag tror att jag håller med, även om jag alltid sett veganism endast som jämställdhet mellan människa och djur. Men jag har svårt att se att en människa kan tycka att människor och djur är likställda om de inte tycker att alla människor är likställda med varandra.

Så eftersom detta är viktiga frågor för många veganer kommer de rösta vänster.

Jag är själv väldigt lite insatt i politiken, är inte så väldigt intresserad och har aldrig haft någon tydlig politisk ståndpunkt utan blir att jag läser på inför valen och röstar på det parti som jag tycker verkar vettigast. Men, antar att det borde gå att vara Vegan, feminist och antirasist och ändå rösta höger. (så länge det inte blir alltför långt åt höger)

Gen
2017-10-14 10:22
#3

liberalism är en tankefigur om fria rationella agenter med rätt till sin kropp, egendom och frukten av sitt arbete. Det är svårt att inkorporera djur i detta system, och högern fokuserar därför inte så mycket på djur. Nämn ex någon högerpolitiker som tycker det är viktigt. Centerpartiet är värst. Sven-Erik Bucht är totalt hopplös. (ja sossarna är ett höger-parti) Konservatism säger sig självt att det är bakåtsträvande och inte vill ha förändring. Så SD/KD/M, denna blå-bruna röra, kan man såklart inte förvänta sig stå på djurens sida. Inom miljöpartiet, fi och vänstern finns djurrättsfrågan, om än på marginalen. Den passar bra in i vänsterns syn på rättvisa. Politiker som Jens Holm och Carl Schlyter är frammåt. Nu har ju schlyter lämnat miljöpartiet, men har varit Vegan av och till sen 90talet. Nu senast sen 2013. FI tar upp dessa frågor på sina kongresser. Jag hoppas såklart att det kommer en ny våg unga liberala veganer som kan förändra högerns syn på detta. Men nu präglas politiken av att se djuren som marknadsprodukter och en industri som alla andra.

synesthesia
2017-10-14 15:16
#4

Som andra sagt så går ofta en typ av empati (för djur) hand i hand med andra typer av empati (för icke-män, lbgtqia+, icke-vita, låginkomsttagare etc etc), frågor som syns tydligare inom vänstern än högern.  Om inte annat så tror jag att många kanske blir veg*ner när de är mer politiskt aktiva inom vänstern, eller bara kommer i kontakt med vänstermänniskor. Jag blev själv Vegetarian för att jag tyckte att feministerna på min skola (15+ år sedan…) var så coola, hahah.

Ninja99
2017-10-19 05:10
#5

Jag kan ge dig ett exempel på varför jag aldrig skulle lägga min röst på något av allianspartierna; samtliga dessa partier anser att pälsdjursuppfödning, alltså t.ex. uppfödning av minkar som enbart föds upp för att bli dödade för sin vackra päls, ska vara tillåtet i Sverige. Jag hörde en moderat i en debatt inför förra valet försvara Moderaternas politik med att säga att så länge som djuren föds upp enligt gällande lagar så tänker inte M lägga sig i vad man sedan gör med djuren, om man väljer att döda dem för att äta dem, flå dem på deras päls, använda dem i djurförsök eller vad man nu vill göra med "sina" djur. Det är upp till var och en och det ska vara en fri marknad, finns det efterfrågan så spelar djurens liv ingen roll, det är enbart hungern efter pengar som styr. Det anser jag vara ett vidrigt sätt att tänka. Att minkuppfödning sedan strider mot t.ex. djurskyddslagens 4:e paragraf bryr de sig inte om, det finns ju en massa undantag och dispenser som gör att detta fruktansvärda djurplågeri och vansinne kan få fortsätta pågå i vårt land. Jag är starkt emot pälsdjursuppfödning, det är en av många (!) anledningar till varför jag aldrig skulle lägga min röst på något parti som anser att det ska fortsätta vara tillåtet i Sverige. Vid senaste valet var det MP, S och V som svarade att de vill arbeta för att pälsdjursuppfödning ska bli omöjligt att ägna sig åt, de har bara lite olika lösningar på hur de ska nå dit. Djurens Parti är självklart för ett förbud och jag tror att även Fi är med på samma linje. Däremot svarade både M, L, C och KD (Alliansen) att de anser att pälsdjursuppfödning ska vara tillåtet. Om man är Vegan skulle det då vara väldigt märkligt att lägga sin röst på något av dessa partier anser jag, då röstar man ju för att djurplågeriet ska få fortsätta.

vendelay
2017-10-19 13:08
#6

#5 Jag visste inte om att de överhuvudtaget pratade om sånt faktiskt. Var dock inte Vegan i förra valet men bra att veta detta!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
TicTac
2017-10-19 21:04
#7

Jag fick ganska mycket extra i plånboken när alliansen kom till makten senast, pengar jag inte behövde egentligen. Att rösta höger är väl att rösta med plånboken om något, vilket är helt förkastligt enligt min mening. Finns så många viktiga ideologiska frågor som jag tycker är viktigare, men politiken idag känns ibland snarare som populism än ideologi. 😕


You'll never walk alone

Gen
2017-10-21 01:28
#8

#5 … och hur har det gått med vallöftet att stoppa pälsuppfödning? Resultatet är noll. Istället har sossarna utarmat kornas möjlighet till utevistelse, tillåtit fixering av suggor på prov, accepterar avhorning i ekologisk djurhållning, samt stödjer en veckas tidigare separering av kultingar från suggan. En röst på socialdemokraterna är inte en röst för djuren.

Ninja99
2017-10-24 23:17
#9

#8 Gen, jag har aldrig påstått att en röst på S är en röst på djuren. Jag redogjorde för vad de olika partierna hade för hållning i pälsdjursfrågan inför det senaste riksdagsvalet. Det är fakta.

Gen, jag kände inte till att detta var ett vallöfte, var det verkligen det?
Det är ju en väldigt stor skillnad på ett vallöfte och vad man uppger att man har för ställning i olika frågor. Det var som sagt partiernas olika ställningar i denna fråga som jag redogjorde för, inga vallöften.

Jag antar att du känner till att frågan är ganska komplicerad, det går inte att bara förbjuda en verksamhet från en dag till en annan, om inte staten ska behöva betala ut väldigt höga ersättningar till dem förbudet drabbar. Det är därför det finns olika lösningar på hur man ska nå dit utan att behöva bli skyldig att betala ut höga ersättningsbelopp. Tyvärr går detta arbete alltför långsamt, det är jag den förste att skriva under på.

Du skriver att sossarna har genomfört en rad försämringar för djuren. Om det är så är det naturligtvis förkastligt. Men jag tolkar det som att du menar att sossarna ensamma bestämmer, och så är ju inte fallet. S sitter i regering med MP och förhandlar ibland med V. Sedan har vi som bekant en riksdag. Även om regeringen vill genomföra vissa förändringar, så kan och sätter ofta riksdagen stopp för det. Har S själva, utan inblandning av något annat parti, genomfört dessa förändringar?

Du skriver att sossarna tillåtit fixering av suggor på prov. Pilotprojektet om att fixera suggor på prov startade såvitt jag vet redan under 2014, långt innan riksdagsvalet, då vår statsminister fortfarande hette Reinfeldt och Alliansen satt i regering. Så hur kan S då ensamma vara skyldiga till att ha tillåtit detta? Den ekvationen får jag inte ihop.

Du får väldigt gärna förklara och ge mig mer info om det övriga du skriver, att det är så att sossarna ensamma har bestämt de tre övriga försämringarna du nämner i ditt inlägg och hänvisa till de beslut där det framgår att det endast är S som har bestämt detta, för jag vill gärna veta mer om detta.

#0 Ett exempel till för att hellre rösta på mitten eller mer åt vänster än blått;
Ett annat tydligt ställningstagande för att djuren skulle få en chans till att få det bättre i vårt land var inrättandet av Djurskyddsmyndigheten 2004. Det var den dåvarande S-ledda regeringen Persson som inrättade myndigheten.
KD, M och C var emot myndigheten redan från början. Dåvarande KD-ledaren Göran Hägglund kallade till och med Djurskyddsmyndigheten för "en lekstuga för djurrättsaktivister".

När Alliansen kom till makten 2006, tog det inte ens ett år innan de lade ner Djurskyddsmyndigheten. En stor förlust för djuren och det djurrätts- och djurskyddsarbete som hade påbörjats. Detta motstånd till att förbättra förhållandena för de mest utsatta i vårt samhälle - djuren - är ytterligare en anledning till att jag aldrig skulle rösta på något av partierna i Alliansen.

VeilofElysium
2017-10-25 07:21
#10

Skulle säga att det var så mestadels, jag röstat röd/grönt i valet 2010, 2014 och även EU valet.  Djuren och miljön är väldigt viktig för mig men nästa val tvingas jag rösta annorlunda för vårt samhälle är så ohållbart så det inte är sant. Det är kaos överallt och polisen hänger inte med. Antalet våldtäkter, övergrepp, våldsbrott och mord bara väller in. Judarnas situation i Malmö totalt ignoreras av vår nuvarande regering. Sjukvården har blivit betydligt sämre och även skolan. Jag har röstat med hjärtat mestadels men nu finns det så mycket annat som jag är missnöjd med och även rädd för hur det utvecklas så rösten hamnar annanstans. Hur ledsen jag än är för att säga detta..

Gen
2017-10-26 11:09
#11

#9 åh vilket bra inlägg! Jag var medvetet superslarvig i mina formuleringar för att få lite diskussion. Jag vill också poängtera att min besvikelse är mot att sossarna inte gör tillräckligt, inte mot dig för att du nämner dem, och självklart är alliansen värre! Har inte möjlighet att svara på allt bra du skrev nu men för att ändå säga något, om du tittar på regleringsbrevet för jordbruksverket så är första uppdraget att effektivisera/göra det lättare för jordbruket men bibehålla djurskyddet. En djurvänligare reglering hade varit att instruera myndigheten att förbättra för djuren, men bibehålla effektiviteten. Det är inte en slump att myndigheten kommer fram med de förslag de nu gör.

Smultronfia
2017-10-26 13:01
#12

Är det bara jag eller känns det helt hopplöst när det kommer till politik och djuretik? Man blir bara så besviken jämt. Och om man skulle rösta på tex ett parti som djurensparti så känns det som om man röstar på ett parti som inte har en helhetssyn inom alla andra områden som också är viktiga.

Ninja99
2017-10-26 16:20
#13

#11 Tack. 😍 Jag är också besviken på att det inte hänt mer, nu när Miljöpartiet ändå suttit i regeringen, det är ändå mycket tack vare dem som det tidigare har drivits igenom flera andra förbättringar för djuren, men nu känns det som det mest har fokuserats på andra saker.. synd.

Annons:
Madeleine.1972
2019-01-05 11:01
#14

Jag är Vegan. Men jag röstar ljusblått och det gör jag pågrund av otryggheten i Sverige. Mitt val och mitt beslut!

vendelay
2019-01-05 20:49
#15

#14 Självklart är det ditt beslut men ju längre åt höger --> desto mindre bryr de sig om djuren, enligt undersökningen Djurens Rätt gjorde. Det är lätt att kalla sig Vegan, det är svårare att agera djurrättsligt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2019-01-06 10:01
#16

Politik är alltid svårt då det finns så många olika delar som man kan brinna för. Man får inte glömma det. Tyvärr är det inget stort parti som verkligen tar tag i djurrättsfrågor. Det gör nog att många går efter andra delar som man också kanske brinner för, familj, pensionärer m.m. Jag tycker inte att man ska vara så hård att säga att så länge man inte röstar på Vänsterpartiet eller F! så är man inte Vegan. Varför vara så dömande? Det är väl bra med en demokrati? (Och nej jag är inte sur eller arg så ingen får för sig nåt sånt) :)

CFIT
2019-01-11 23:44
#17

Att koppla ihop veganism med politik är som att koppla ihop dålig mage med dåligt väder. Trots att man kanske eventuellt skulle kunna släppa en del dåligt väder….

vendelay
2019-01-12 17:23
#18

Hur är veganism inte politik? Veganism handlar inte om mat, det handlar om att avstå från att utnyttja och döda andra. SJÄLVKLART är det politiskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2019-01-12 18:40
#19

#17 hmm hur tänkte du nu? Politik är ju jätte viktigt då det är där vi kan ändra på saker som vi inte gillar. Tex djurförsök, pälsuppfödning m.m listan kan göras hur lång som helst. Tyvärr så är djurrättsfrågor inte så högt prioriterat idag. Detta kommer nog ändras mer och mer men just nu är det inte något som står högt på listan av något av de större partierna.

CFIT
2019-01-18 00:41
#20

#19 Hmm, den dag det är politiskt bestämt vilka kläder jag ska ha på mig, vilken musik jag ska lyssna på och vad jag ska äta…den dagen önskar jag verkligen att jag aldrig behöver uppleva.

Annons:
vendelay
2019-01-18 12:13
#21

#20 Ingen av oss vill leva i ett samhälle där politiken bestämmer de grejerna du räknar upp. Däremot tror jag att både du och jag vill leva i ett samhälle som har lagar mot t.ex. att mörda varandra. Eller hur? På samma sätt är veganism politiskt - vi vill att det ska vara olagligt att utnyttja och döda ickemänskliga djur.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2019-02-02 22:18
#22

#21: Enligt ditt resonemang så borde även djur ställas in för rätta?

vendelay
2019-02-04 11:40
#23

#22 Hur kommer du fram till det? På samma sätt som alla människor inte kan ställas till rätta (t.ex. bebisar, personer med för låg IQ osv) så kan inte heller en katt ställas inför rätta. På samma sätt som en person som inte pratar språket och inte har en tolk kan ställas inför rätta kan inte en ko ställas inför rätta bland människor. Det är så självklart för mig att jag faktiskt inte vet hur jag ska kunna förklara det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2019-02-09 02:36
#24

Låt mig hjälpa dig. Det gemensamma för alla som kan anses tillhöra vårt samhälle är att vi alla är att betrakta som ickedjuriska människor. Med andra ord så tillhör inte djuren vårt samhälle och det är också därför vi heller inte straffar djuren när de mördar varandra.

vendelay
2019-02-09 21:53
#25

Jag är ledsen, men jag har tappat bort mig. Vad pratar du om?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2019-02-15 22:59
#26

Om att veganism och politik inte har något med varandra att göra!?

vendelay
2019-02-16 09:06
#27

Jag tycker att det är uppenbart att veganism är politiskt. Jag förstår inte ditt argument.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Vash
2019-02-16 22:13
#28

Oberoende experter på djurskydd har gett allianspartierna underkänt vad gäller deras djurhållning medan samtliga rödgröna partier, i synnerhet vänsterpartiet och miljöpartiet är för starkare djurskydd. Det är klart fullt möjligt att vara höger och Vegan men det är väl lite motsägelsefullt att vara Vegan men rösta på partier som inte vill stärka djurens skydd och rättigheter. Detta togs även upp i TV4 av den politiska experten innan valet kring partiernas syn på djurs skydd och rättigheter där rödgröna var klart bättre än högerpartierna i just djurfrågorna.

CFIT
2019-02-17 01:45
#29

Ok, så anser ni då att veganer som inte röstar V eller MP skulle vara att betrakta som "mindre bra" djurvänner?

Vash
2019-02-17 04:35
#30

#29 Är man en äkta djurvän enligt dig om man röstar på ett parti som vill försämra för djur? Enligt mig går det inte aktivt stödja att djur får det sämre och ändå kalla sig en djurvän.

[Ay'e]
2019-02-21 17:52
#31

#0 Du ställer en oerhört intressant fråga och så ser jag också på saken att det blir oerhört vänstervridet. Jag som dig är inte alls vänster tvärtom men jag går inte heller åt den överdrivna högern men jag är uppfostrad som M och det sitter i mig så klart fast jag nu är gammal tant på 53 år.

Jag kan inte förstå hur ideologier är politiska när det kommer till djur för djuren borde vara dom som prioriteras inte politiken men av nån anledning så har vänstern fått även veganer i sitt hägn ett hägn som inte är bättre än djurens och där måste man tänka om för vänstern är farlig.

vendelay
2019-02-21 18:12
#32

#31 Djuren prioriteras i veganismen och därför måste politiska beslut fattas för att djuren ska skyddas. T.ex. förbud osv. Hur är det inte politiskt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2019-02-21 19:14
#33

Fast man måste ju kunna vara Vegan och inte politisk aktiv? Eller anser ni att man måste ta en aktiv roll? Om man måste ha en massa regler som säger hur folk ska leva, rösta m.m så blir det ännu svårare att vara Vegan.

Gen
2019-02-21 19:24
#34

#31 Är du Vegan?

Annons:
Gen
2019-02-21 19:34
#35

Påminner om speciesist-testet: https://vegan.ifokus.se/discussions/5a9492ef8e0e7413ae009e62-psykologin-bakom-speciesism Speciesism är en fördom, länkad till höger-auktoritära och konservativa uppfattningar. Med det inte sagt att alla konservativa eller de som röstar höger är speciecister. Det är bara inte ett vinnande koncept för högerpartier att driva djurrättspolitik för att vinna väljare.

CFIT
2019-02-22 23:41
#36

Ok, då drar jag allt till sin spets, hjälp mig här…. Vad ska jag rösta på? Det parti som JAG anser kommer att gynna det mänskliga samhället och djuren bäst. Eller det parti som SÄGER sig gynna det mänskliga samhället och djuren bäst?

[Ay'e]
2019-02-23 17:38
#37

#36 Det parti som JAG anser kommer att gynna det mänskliga samhället och djuren bäst.

Eller det parti som SÄGER sig gynna det mänskliga samhället och djuren bäst?

Rösta med hjärtat då kommer du längst ❤️

[Ay'e]
2019-02-23 17:42
#38

#34 Nej jag är inte  Vegan men jag är en sann djurvän ❤️ det täcker allt ❤️

vendelay
2019-02-23 20:55
#39

#38 Täcker vad?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Condor
2019-02-25 10:54
#40

Är det så viktigt att få kalla sig Vegan, att man måste rösta på vänstern för att få kalla sig det? Jag avstår från kött, men jag är inte Vegan, för jag bär gärna läderjackor som jag går med i 10 år och anser att det är bättre än att bära syntetiska kläder, som det hamnar mikroplast i hav och sjöar med när kläderna tvättas (som dödar djur).  Sen är ju bomull heller inte så miljövänligt pga pesticiderna. Inte alltid är den veganska livsstilen den bästa för djur och miljö.  Man måste själv tänka i stället för att följa en ideologi som andra (mindre smarta människor) har tänkt ut sig.

Vad som gäller politiken, så skulle jag förstås aldrig rösta på en politiker som Trump, som helt och hållet skiter i miljön, men jag tror inte att han skiter i miljön för att han är höger, utan för att han är en dumskalle.

Skulle vänstern verkligen göra det som den står för, att skydda miljön och kämpa för jämnställdhet mellan kvinnor och män, i stället för att importera en kultur där kvinnoförtryck är en del av kulturen och klassa alla som inte tänker som dom att vara rasister, skulle jag kanske rösta på vänstern. Men det är ju vänstern och deras politik som får folk att rösta på högern.  Inlägg nummer 10 är ett typiskt exempel på varför högern får fler och fler röster och varför folk är mer rädda för vänstern än för högern. Kanske man måste bekämpa vänstern för att bli av med högern?

FataMorgana
2019-02-25 12:14
#41

Jag förstår inte heller varför man måste följa en viss ideologi som andra människor tänkt ut sig och varför man måste kalla sig för något alls. Att handla så djur och miljövänligt som möjligt kan man ju göra ändå och att ta ställning i olika frågor kan man också göra utan att kalla sig för Vegan. Sen är det ju precis som Condor skriver, inte alltid den veganska livstilen som är den bästa för djur och miljö. Det må stå veganskt på en förpackning, men inte hur mycket lidande och död den indirekt förorsakat. En bomullskjorta kan ha mer död och lidande på sin nacke än t.ex en ullskjorta.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Ay'e]
2019-03-01 18:09
#43

#39 Som jag sa sann djurvän täcker allt , mer förklaring behöver det inte för det är sann kärlek  för djuren. Jag fick nyss avliva en väldigt sjuk gammal katt hur ställer ni veganer er till det ❤️

#40 Condor jag tror bestämt jag sagt det förr på annan sajt, du svarar så förbaskat bra 👍 men nåja det där med Trump håller vi inte med varandra i och nej nån dumskalle är han inte vi i Sverige skulle behöva ha Donald Trump som ledare 😎

Vänster däremot är ett varningstecken vi alla ska se upp med för det förgör mer än det bygger upp både för djur och för människa.

Jag vill se att alla djur behandlas väl, inget djur ska någonsin lida men när det kommer till extremism då slår jag bakut och då är det inte till djurens fördel för djur skulle inte vilja att vi skadar andra varelser så som människor eller djur i vår väg där går min gräns 🙂

CFIT
2019-03-01 22:49
#44

Är tråden mogen nog nu för att fastställa att veganism och politik inte har något med varandra att göra?

Condor
2019-03-02 14:02
#45

#43

Ayé, med tanke på Sveriges regering, kan jag förstå att många hellre skulle vilja ha någon som Trump, men det betyder inte att Trump är klok. Det som fick mig att anse att han är en dumsklle är olika uttalande om miljön, som t.ex. att han som förnekar klimatförändringen, varje gång som det är ovanligt kallt i USA,  säger han att nu skulle vi behöva lite mer av den där klimatförändringen. Att det samtidigt var 50 grader plus i Australien, verkade att helt gå förbi honom.

Grejen med klimatförändringen är ju den att det cirkulerar vindar kring nordpolen, sydpolen och ekvatorn, som kallas "jet streams".  Om temperaturen stiger en liten smula, ökar dessa vindar. Då flyttar dom ofta mer på sig, dvs. dom cirkulerar inte exakt över nordpolen och då blåser den kalla luften från nordpolen neråt, t.ex. till USA. Men samtidigt blåser på andra sidan den varma luften till nordpolen. Det leder till att isen smälter och att det reflekteras mindre solstrålar tillbaka = att det blir ännu varmare på jorden. Vindarna som cirkulerar kring nordpolen blir ännu starkare och vi styr rakt mot katastrofen. Den kommer kanske inte att drabba oss ännu, men säkert våra barn och barnbarn.  Trump verkar inte ens att vara medveten om problemet, men han förnekar det och gör så primitiva uttalande att jag måste anse att han är en dumskalle.

Vänstern försöker att få det att se ut som om det skulle vara högerpolitik att strunta i klimatet, men jag läste en gång om en studie där man kollade Europas högerpartier.  Till min förvåning var det så myckrt som ungefär 1/3 som förnekade klimatförändringen.  Men ungefär 1/3 tog den på allvar. Det var t.ex. Sannfinländarna och Orban. Resten hade ingen åsikt. Men även partier som gör politik för storindustrin förnekar ju klimatförändringn.

Egentligen står jag politiskt i mitten (var till och med socialdemkratisk partimedlem en gång i tiden) och längtar tillbaka till politiker som Tage Erlander och Olof Palme. Men tyvärr har Socialdemokraterna i hela Europa flyttat sig så mycket till vänster att de har diskvalifierat sig själva. Om den politiska mitten saknas och vänstern blir mer och mer extrem, är det klart att dom som förr röstade på mitten snarare röstar  åt höger nu.  Precis som Trump förnekar klimatförändringen, förnekar vänstern problemen som massinvandringen har skapat och vem som inte håller med klassas som rasist och mobbas. Själv tycker jag att det är ett faschistoid beteende, men självreflektion har aldrig varit vänsterns starka sida.

Ett bra exempel på hur det går med en högerregering är Österrike.  Där regerar ÖVP/FPÖ. Det skulle motsvara en regering bestående av Moderater och Sverigedemokrater i Sverige. Dom förnekar inte problemen med invandringen och gör deras bästa att lösa problemen, men priset som österrikes folk måste betala är högt. Arbetstiderna har förlängrats och dom har tagit bort en helgdag. Och ett av deras sätt att bekämpa droger är att de har förbjudit CBD produkter, som nu klassas som läkemedel och får bara säljas i apotek. Det är som att förbjuda alkohlfri öl för att bekämpa alkoholism, men läkemedelindustrin tackar. CBD gräset kan dom inte förbjuda, för det är ju ingen medicinprodukt. Det verkar som om inga politiker har rent mjöl i påsen. Dom är allihopa dumskallar, bara på olika sätt.

[Ay'e]
2019-03-03 17:00
#46

#45 Det som fick mig att anse att han är en dumsklle är olika uttalande om miljön, som t.ex. att han som förnekar klimatförändringen, varje gång som det är ovanligt kallt i USA,  säger han att nu skulle vi behöva lite mer av den där klimatförändringen.

Där är jag enig med dig för klimatet måste vi ta på största allvar och den biten kan jag inte vara enig med Trump men det är väldigt mycket som han gör som jag önskar vi hade här i Sverige men klimatet det måste vi alla ta på fullaste allvar.

Men tyvärr har Socialdemokraterna i hela Europa flyttat sig så mycket till vänster att de har diskvalifierat sig själva. 

Ja dom går emot sin egen politik och det skapar både förvirring och irritation hos många.

Precis som Trump förnekar klimatförändringen, förnekar vänstern problemen som massinvandringen har skapat och vem som inte håller med klassas som rasist och mobbas. Själv tycker jag att det är ett faschistoid beteende, men självreflektion har aldrig varit vänsterns starka sida.

Det där har vi mött många gånger både på nätet och IRL, det är som om man drar slutsatsen om personer med andra åsikter och dömer dom med ord som rasist eller nåt annat när det inte alls är,man ger inget utrymme alls för man har helt enkelt bestämt sig att mobba eller stänga ute personer med andra åsikter än dom.

Ordet rasist är det tungt och allvarligt ord som man inte slänger sig hur som helst med och ordet används som skällsord så fort någon ser lite annorlunda och används det på fel sätt så tappar ordet sin innebörd och då är vi inne på en farlig väg men det tycks dom inte alls förstå.

Ett bra exempel på hur det går med en högerregering är Österrike.  Där regerar ÖVP/FPÖ. Det skulle motsvara en regering bestående av Moderater och Sverigedemokrater i Sverige. Dom förnekar inte problemen med invandringen och gör deras bästa att lösa problemen, men priset som österrikes folk måste betala är högt. 

Österrike är ett land jag känner mig väl hemma i och åker ofta till och deras politik är bra på många håll men  som du skriver så blir priset högt för befolkningen men ser vi på Österreich generellt som land så är det ett tryggt land och säkert land att både bo och besöka som turist.

Ta Wien som exempel så kan människor röra sig ute om natten och visst brott förekommer även där men inte alls i den utsträckning som vi i Sverige medan vi kan gå på stan i Wien efter klockan tolv utan att känna oss rädda så Österrike har kommit förbaskat långt och jag hoppas att landet får fortsätta så för det är ett bra land.

 Och ett av deras sätt att bekämpa droger är att de har förbjudit CBD produkter, som nu klassas som läkemedel och får bara säljas i apotek. Det är som att förbjuda alkohlfri öl för att bekämpa alkoholism, men läkemedelindustrin tackar. CBD gräset kan dom inte förbjuda, för det är ju ingen medicinprodukt. 

Det där är nåt jag inte alls är insatt i eller ens känner till men jag åker dit nästa vecka igen så jag ska ta mig en titt på nåt apotek och läsa på om saken så jag vet vad det handlar om och se om jag har nån vettig åsikt om saken,återkommer om ett par veckor efter resan så får vi se vad jag har att säga då 😎

Condor
2019-03-03 17:44
#47

#46

Tja, det där med Trump och högerregeringar är så här att om man röstar på som, så röstar man på den "lilla satan" för att slippa den "stora satan", alltså vänstern.  Den politiska mitten existerar ju inte längre. Vänstern är de största dumskallarna. Jag har försökt att förstå hur de tänker, men det finns ingen logik bakom deras tänkande.  De förstår inte vad som händer om allt fler människor tar emot pengar från socialsystemet, medan de som betalar in inte ökar i samma takt. 

De säger att de kämpar mot antisemitism, men det verkar bara gälla för de ungefär 10 % som inte har migrationsbakgrund. En ny studie har visat att det är 10 % av folk som talar tyska, som är antisemiter, medan det är 50 % bland de som talar turkiska och 70 % bland de som talar arabiska. Men dessa antisemiter välkomnar vänstern.

Sen tycker jag att det är rasistiskt, att de tänker att man måste vara speciellt snäll mot mörkhyade och försvara dom, som om de skulle vara ett par handikappade idioter. Om man inte är rasist, dvs. inte tror att folk med den egna hudfärgen är bättre eller klokare än andra människor, behandlar man alla människor lika.  Då uppmärksamar man inte ens hudfärgen.

Wien har nog varit en ganska säker stad fram till 2015.  Men den tiden är förbi.

vendelay
2019-03-03 20:20
#48

Återvänd till trådens ämne, annars raderar jag era inlägg, tack.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Istera
2019-03-04 15:16
#49

#15 Fast, du kan ju inte endast förlita dig på djurens rätt? SD är ett av dem blåa partierna som förbjuda halal, som är extremt smärtsamt.

vendelay
2019-03-04 19:27
#50

#49 Det är en myt. I Sverige slaktas alla djur genom att halsen skärs upp och djuret förblöder, med bedövning. Oavsett om det är halal eller inte. I andra länder där halal sker utan bedövning sker även annan slakt utan bedövning. Halal och "svensk slakt" skiljer sig alltså inte åt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Istera
2019-03-04 20:14
#51

#50 Nej det är inte en myt. I Sverige använder man t ex kulvapen. Inom halal skär man upp halsen och låter djuret förblöda!

Vash
2019-03-04 21:12
#52

#51 Svensk slakt skär också upp halsen på djuren och låter dem förblöda…däremot finns det krav på att dem ska göras medvetslösa först men dem skär fortfarande halsen.

vendelay
2019-03-05 09:26
#53

#51 Här kan du läsa hur slakt i Sverige går till:

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slakt/slaktvidslakteri.4.37cbf7b711fa9dda7a18000200.html

De bedövas med t.ex. bultpistol och sedan skärs halsen upp och de förblöder. Exakt samma förlopp som vid svensk halalslakt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddfire
2019-03-05 12:21
#54

#53 Hellre det än att ha känsel kvar! :)

vendelay
2019-03-05 21:45
#55

#54 Halalslakt och all annan slakt i Sverige utförs på SAMMA sätt. Det är ingen skillnad i bedövning eller i sättet de dödas. Vilken del förstår du inte?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Vildamyra2
2019-03-08 17:41
#56

Vist kan veganism vara politiskt för vissa men man behöver inte sympatisera med V för att vara Vegan. Själv äter jag en helvegansk kost men står väldigt långt ifrån V politiskt. Sen anser jag djurens rätt vara ganska partiska så deras undersökning skulle jag inte blint lita på. Vill man veta vad partier tycker kan man alltid gå in och läsa själv och skapa sig en egen uppfattning.

LBB
2019-03-08 20:18
#57

En Vegetarian är en individ som engagerar sig, dels i sitt eget välbefinnande, men även i frågor som hör samman med andras välbefinnande. En Vegan är i princip samma, men har spänt bågen ytterligare. Då livsvalet för den senare gruppen även ser till djurens välbefinnande så så söker man sig till politiska organisationer som traditionellt sett inte haft ngt emot att tvinga på folk sina ideer. Man kämpar ju för en bra sak, så ändamålen får helga medlen.  Detta gäller inte alla. Men förvånande ofta.

Vildamyra2
2019-03-09 01:12
#58

Anledningen till varför man väljer att äta veganskt eller vegetariskt kan vara många och ofta beror det på en kombination av olika anledningar. Att koppla till ett specifikt politiskt parti är ganska långsökt men det kan vara en del i valet av parti när man ska rösta. För vissa veganer vegetarianer kan det vara den allra viktigaste politiska frågan men många har också andra politiska områden som man också tycker är väldigt viktiga. Ofta tittar man på helheten när man ska rösta och väljer det som står närmast ideologiskt och sakpolitiskt. När jag skulle rösta var djurskydd en del som spelade in men inte den viktigaste mest avgörande politiska frågan. Jag tittade också ekonomipolitiskt, säkerhet trygghet, miljö och välfärd så som sjukvård och skola. Sen valde jag det partiet som jag ansåg hade dem bästa lösningarna i de flesta politiska frågorna jag tyckte var viktiga. Jag engagerar mig i djurens och andras välbefinnande utan att för den skull vara enkelspårig när det kommer till val av politiskt parti och tittar därför på andra viktiga områden också. Skulle inte direkt gå och rösta Fi för att de driver några djurrättsfrågor när jag inte håller med dem i nästan något annat av deras övriga politik.

LBB
2019-03-09 09:04
#59

Vänsterpartier runt om i Europa har varit snara i att försöka fånga upp dessa grupper..Men hur man kan falla för dessa locktoner då man ser hur systerpartier i maktposition hanterat sina djur, är mer än jag förstår.

Samma sak gäller miljöfrågor, människorättsfrågor och så vidare.

vendelay
2019-03-10 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Riksdagspartierna har själva svarat på enkäten. Det är inte vänstervriden propaganda. Det råkar bara vara så att ju mer en bryr sig om pengar, desto mindre bryr en sig om liv. Det säger ju faktiskt sig självt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vildamyra2
2019-03-11 00:12
#61

En undersökning kan göras utifrån vad man har för agenda. Som jag förstått det så är det många i om Djurens rätt som sympatiserar med V och liknande partier på den sidan. Då har de plockat ut just de punkter där deras partier kan svara Ja. Jag ser även svar som inte stämmer i bilden du visar vilket måste innebära att partierna inte själva har svarat. Jag ser mig själv och tror många skulle hålla med om att jag är väldigt sympatiskt och bryr mig mycket om både människor och djur. Jag skulle samtidigt beskriva mig som ganska konservativ och tror också på att det kan finnas fördelar med privatisering i många fall då det bidrar till konkurens. Det gör mig inte till en osympatisk person som struntar i djur. Jag äter ju inte ens kött! Jag skulle önska att det fanns en mer konservativ inriktning inom veganism då jag upplever den som väldigt intollerant och vänstervriden. Alla veganer springer inte runt med fjällräven väska, röda rasta flätor, ring i näsan och röstar V (Förlåt för geniralliseringen).

LBB
2019-03-11 07:37
#62

#60  Eller, ju mer man bryr sig om andras pengar, ju villigare är man att spendera dessa. 😉

Annons:
Magi-cat
2019-03-11 07:39
#63

#60 Det råkar bara vara så att ju mer en bryr sig om pengar, desto mindre bryr en sig om liv. Det säger ju faktiskt sig självt.

Bra sagt, Vendelay! ❤️🌺

Pengar med åtföljande makt- och habegär kan sätta käppar i hjulen för omtanke om djuren. (bl.a.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LBB
2019-03-11 07:48
#64

Då vad vi äter och hur vi ser på framställningen av den mat vi äter är intimt förknippad med vår personlighet och hur vi ser på världen så blir en sökande person mer öppen för alternativa lösningar. Speciellt i en land med en lyxtillvaro som vår. Där maten kanske står för en fjärdedel av vår inkomst. Det gör det lättare att hantera än om vi bodde i ett land eller under förhållanden där födan tar 80% av inkomsten.  Att inte konsumera animalisk föda, använda animaliska produkter är ett val. Ett val alla ska ha rätt att göra. Men som i alla religiösa eller politiska rörelser så finns det fanatiker som driver det hela för långt. Som lever efter mottot: -låt ändamålet helga medlen.   Och det är dessa små grupper som alltid förstör för majoriteten.  Jag instämmer med Vildamyra2 ,  En mer kompromissvillig inställning till andras åsikter ökar möjligheterna för att få igenom  en del av ens frågor. För de flesta Svenskar tar ju idag avstånd från "fanatikers" agerande , oavsett vad det gäller.

CFIT
2019-03-16 00:10
#65

Ok, orkar inte hymla längre. För oss som inte röstar "rätt" är det helt uppenbart att veganism och politik har väldigt mycket med varandra att göra. Vi finner det otroligt tråkigt att identitetspolitik går före djurens bästa. För hade ni "sanna" djurvänner verkligen brytt er om djurens väl & ve så hade ni heller inte brytt er ett dugg om vilken politisk tillhörighet andra djurvänner har. Det viktigaste torde vara att så många som möjligt är djurvänner…….eller? Jag känner till och med köttätare som jag anser vara MYCKET goda djurvänner…..

Gen
2019-03-16 09:55
#66

#65 verkar som att dina ”djurvänner” är lika mycket vänner till djuren, som vissa ”sverigevänner” är vänner till Sverige :)

LBB
2019-03-16 10:52
#67

Som alltid så finns det de individer som hanterar både sina och andras åsikter med förnuft. Man delar inte varandras åsikter men man respekterar den andres.

Sedan existerat tyvärr en grupp som sätter på sig skygglappar och kör sitt eget race. Man tar till slut till sig devisen: alla ändamål som helgar medlen är ok.

I den gruppen finner man politiska, religiösa och inte minst livstils-extremister.

Problemet som vissa djurrättsorganisation har, är detsamma som vänstern , SD med flera, har. Man har svårt att öppet och konsekvent ta avstånd från de grupper/individer som låter ändamålen helga medlen(för då blir man anklagad för att gå över till fienden i sociala media)

Det är berömvärt att värna om djur, om natur och om en sundare livsstil. Men att försöka på tvinga andra åsikter och val hör inte hemma i en demokrati.

CFIT
2019-03-23 01:34
#68

#66: Jag låter ditt inlägg få symbolisera precis just hur otroligt politiskt veganism har blivit. Det faktum att du värderar människors politiska tillhörighet högre än deras engagemang för djur säger mer om ditt "sanna" engagemang än om andras.

Gen
2019-03-23 07:49
#69

#68 Veganism är politiskt, det är väl det som är poängen med den här diskussionen? Hoppas vi ändå kan vara eniga om att det inte är vänligt att äta upp varann. Det är en sak att undersöka vilka partier som har den mest långtgående djurskyddspolitiken. Det har gjorts och redan presenterats i tråden. Partier till vänster har oftast lättare att sätta marknadsintressen åt sidan till förmån för stärkt djurskydd. Sen är det tyvärr så att ingen traditionell politisk ideologi klarar av att behandla djurens rättigheter. Så alla partier faller till korta ur ett veganskt perspektiv, för att uttrycka det milt. Jag tänker att oenigheten i den här tråden delvis bottnar i det. Alltså att eftersom inga partier klarar av att inkorporera icke-mänskliga djurs rättigheter, så behöver det inte vara en betydande del i en vegans politiska identitet. Istället fokuserar man på mänskliga djur, som ju också är viktiga men inte har så mycket med veganism att göra. Den här artikeln har några år på nacken nu men ger en bra överblick, tycker jag, över det ideologiska landskapet inom västerländsk politik och relationen till icke-mänskliga djurs moraliska status: https://www.trincoll.edu/Academics/centers/TIIS/Documents/Robert%20Garner,%20Political%20ideologies.pdf

Annons:
LBB
2019-03-23 09:55
#70

#69

Att betrakta naturen utifrån vad som är vänligt eller inte vänligt är i stort ett sagoboksperspektiv.

Om man som en del veganer gör, betraktar människor och djur som lika, så bör man ha så mycket förnuft att man inser att naturen tar inga som helst "vänliga" hänsyn.

Om man däremot anser att vi människor har en särställning, ja då kan man börja diskutera etiska och moraliska spörsmål i samband med hur vi agerar som predatorer.

Är människan ett djur bland andra så faller ju alla veganska argument vad det gäller att äta andra djur.

Är däremot människa speciell och skiljer sig från djuren kan man börja diskutera människans rätt, utifrån etiska perspektiv.

CFIT
2019-03-29 22:46
#71

Efter att ifrån detta forum fått ett uppvaknande likt en öppen handflata i ansiktet tänker jag inte längre benämna mig själv som Vegan. (Då det uppenbart är mer av ett politiskt ställningstagande än något annat.) Jag ser mig själv numer som "djurvän" har därmed hittat många nya vänner och många nya forum. Your loss!

Gen
2019-03-30 09:53
#72

Min huvudpoäng var att ingen traditionell politisk ideologi funkar särskilt bra med veganism. Men det är klart du vill förändra samhället som Vegan, och att det görs genom lagstiftning, och det är riksdagen som stiftar dem. På så sätt är det politiskt. Om du äter en växtbaserad kost, men i övrigt inte är emot utnyttjande och grymhet mot djur så är du nog som du säger inte Vegan. Men det är du väl? Definitionen: https://vegan.ifokus.se/articles/54f905bc8e0e74516a001c02-valkommen?discussions-1

LBB
2019-03-30 10:48
#73

"ismer" brukar leda till isolering eftersom anhängarna av de olika "ismerna" ofta uppvisar en stor intolerans visavi andra åsikter o val.

Religiös fanatism, politisk fanatism djurrättsfanatism är alla besläktade.

Många veganer accepterar ju inte att man arbetar för bättre djurskydd och djurhantering, för de anser att detta bara bereder väg för fortsatt animalieproduktion.

Jag äter kött, men undviker i görligaste mån animalieprodukter framtagna industriellt. Dvs från stora slaktsvinsproducenter/kyckling/ägg och så vidare

Jag skulle gärna se ett förbud mot långväga slaktdjurstransporter. Ren praktiskt vore det väl ingen fördyring att skicka 1/2 djurflak till Polen för uppstyckning o slakt, jämfört med att skicka levande djur.

Vi behöver betesdjur för att hålla hagmarker öppna. Biotoper som är ngra av Sveriges artrikaste.

Om någon som individ väljer, av etiske och eller hälsoskäl att avstå från animalieprodukter så är denne naturligtvis i sin fulla rätt. Liksom jag när jag väljer en annan väg.

FataMorgana
2019-03-30 17:35
#74

Man kan äta en växtbaserad kost och vara emot utnyttjande och grymhet mot djur utan att kalla sig för Vegan också.

LBB
2019-03-31 09:24
#75

# Absolut. De flesta Svenskar lever på växtbaserad kost, antingen direkt eller i förädlad form. De flesta Svenskar är emot grymhet mot djur. Men den avgörande frågan är ju hur fanatisk man är.  Varje människa har rätt att leva ut sina egna värderingar, så länge det inte går ut över andra människor. Att däremot blunda inför det faktumet att vårt samhälle , baserat på skog, industri och jordbruk inkl animalieproduktion är det som ger enskilda individer möjligheten att välja, det är i mina ögon en smula naivt.

vendelay
2019-04-01 22:12
#76

#75 Oerhört fanatiskt att inte vilja döda andra, även om de råkar vara annat än människor. Låter MYCKET extremt. Ojojoj.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
LBB
2019-04-02 08:39
#77

#76 Att själv ta den ståndpunkten är väl knappast extremt. Dessutom har ju varje människa en rätt till det valet.

Vad som är extremt, och det torde du nog inse , är att genom trakasserier, hot o våld försöka tvinga andra att ändra sina åsikter.

Vare sig det gäller politik, eller val av livsmedel.

Så länge jag följder de lagar som gäller så ska jag ha rätt att göra vad jag vill. Anser du att det jag gör är fel, finns bara en acceptabel väg att gå. Den att med demokratiska medel få opinionen att ändra lagstiftningen.

Att som vissa nötter demonstrera provokativt vid "kosläppen"  är ju lika löjligt som om jag skulle hatar bandy (ett exempel, märk väl!!), skulle gå på bandymatcher och ge luft åt min avsky.

Ta debatten, demonstrera på gator o torg , det är rätt väg.  Att trakassera och störa bandymatcher är det inte.

vendelay
2019-04-02 09:41
#78

#77 Jag förstår att det är ett exempel men du måste förstå att du inte kan jämföra det. Mejeriindustrin tar liv. Bandyn gör det inte. Jag är INTE för trakasserier eller hot eller våld MEN jag är inte heller för att folk ska få döda bara för att det är lagligt. Folk vet ju inte ens att kor behöver få en kalv för att kunna mjölkas, så det behövs definitivt folk som står lugnt med skyltar vid kosläpp och berättar att mejerier dödar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

LBB
2019-04-03 08:05
#79

#78

Steg 1  Inse att den åsikt du har delas av en liten minoritet i samhället.

Steg 2 argumentera utifrån det.

Du säger att man inte ska få döda djur, bara för att du och en liten minoritet anser det.

Jag har tidigare sagt att vi som människor har två val

1 antingen anser vi att vi människor har en exklusiv rätt att välja om vi vill ta liv eller ej. Märk väl, valet.

2 Eller så anser vi att vi människor är djur bland andra djur.  Och ska då behandla andra djur så som andra djur behandlar varandra. Dvs predatorer agerar som predatorer.

Du har rätt till ett individuellt val, men du kan inte (i ett demokratiskt samhälle) ta dig rätten att bestämma över en överväldigande majoritet.

Om du vill komma till ett möte där mjölkindustrin ska diskutera så är det naturligtvis ok, men att provocera och störa företags marknadsföring o försäljning av produkter som dels tas fram helt lagligt och säljs lagligt är inte ok…Stanna utanför den aktuella fastigheten, så är det ok.

vendelay
2019-04-03 14:44
#80

#79 Det kan inte vara ett val att döda någon som vill leva. Jag argumenterar utifrån vad jag (eftersom en såklart bara kan utgå ifrån sig själv) anser är moraliskt försvarbart. Jag har absolut inte bestämt över någon annan, jag säger bara vad jag anser vara rätt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

LBB
2019-04-03 16:14
#81

#80

Att du har rätt att anse vad du vill, leva som du vill har jag inte argumenterat emot. Men när du säger "MEN jag är inte heller för att folk ska få döda bara för att det är lagligt"  Så verkar det i alla fall i mina ögon som om du tar upp det hela en nivå till, även de som inte delar dina åsikter ska, på ngt vis fås att börja dela dem.   Hur?

Livsmedelsproduktionen är, för majoriteten av jordens befolkning en verksamhet där animalie och vegetabilie produktion är intimt sammanknippade.  Då en vegansk livsmedelsproduktion av princip även omfattar att man utesluter pesticider för bekämpning av parasiter så skulle en vegansk livsmedelsproduktion innebäöre en kraftig föryrning av livsmedelen. Ett problem för dem som lever ur hand i mun , med kostnader för maten på 80% av vad man tjänar.

För en västerlänning är det lätt att göra valet, fördyringen är marginel och vi har i de flesta fall så gott ställt att vi kan göra valet.

Men hur det sedan i förlängningen påverkar vår egen miljö är en annan femma.

vendelay
2019-04-03 17:43
#82

Självklart vill jag att andra ska dela mina åsikter? Jag anser bland annat att kvinnor ska ha lika stor rätt till att arbeta heltid som män har, att svarta ska ha samma möjligheter till hyreskontrakt som vita har, att kor ska få leva sina liv utan att mördas på samma sätt som människor får göra. Det är ju bokstavligen vad hela tråden handlar om. Veganism är politiskt. Jag vill minska dödandet, därför är jag Vegan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

LBB
2019-04-03 20:01
#83

#82 Jag har inte sagt ett ord om att du inte ska få ha den åsikten. Men, när du vill tvinga på andra din åsikt, då går du över en gräns, lättast beskriven som : att då får ändamålen helga medlen.  Hur vill du få oss som idag är i majoritet att byta åsikt.?

Vi som anser att det är skillnad mellan människor och djur, som är för jämställdhet, att avtal o regler ska vara de samma , oavsett vilken etnisk bakgrund man har. Vi som inte jämställer en ko med en människa.

Vilket jag tidigare beskrivit. Koppla till bokstavskombinationen ISM till en religiös, politisk åsikt…då börjar det osa katt, som brukar säga ;)

Annons:
vendelay
2019-04-03 20:16
#84

Mina katter luktar gott, så jag antar att du menar det positivt 😃

Finns ju flera olika sätt. Bästa Greta är ju Vegan t.ex. Hon vänder nog jäkligt många inbitna "köttisar". Själv gör jag det främst genom att visa hur enkelt det är att vara Vegan idag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

LBB
2019-04-04 08:21
#85

#84  Osa katt är ett gammalt sätt att beskriva ngt som luktar illa, ungefär som en lägenhet där katter tillåts att pinka och skita okontrollerat under en längre tid. Tror inte att du anser att det luktar gott.

Men som sagt det ändrar inte det faktumet att bokstavskombinationen ISM i slutet av namnet på el religiös eller politisk rörelse utgör en varningssignal.  I alla fall för de flesta som är någorlunda medvetna om vad de står för.

Att som Greta, helt i linjerna med demokratins värderingar, lagligt protestera och tar ställning är, oavsett om man delar hennes åsikter, en bra sak.  Men den dagen hon väljer att säga, inga andra åsikter än våra får förekomma i denna fråga…då diskvalificerar hon sig.

Jag, liksom nära nog 90% av väst-europeerna väljer att konsumera animaliska produkter. Från kött o mejeriprodukter, över till ägg o fisk. Skinn, ull använder vi också. Så tvivelsutan uppfyller vårt agerande med alla demokratiska kriterier.

Och det är ju där problemet ligger. Många veganer anammar en närmast religiös hängivenhet och liksom religiösa fanatiker så accepterar man inte de otroendes rätt till egna åsikter i frågan. Var står du? För jag döda djur, får jag äta kött/fisk i din värld?

Aasi1
2019-04-04 09:01
#86

Trotts att man är i minoritet så har man rätt att utrycka sin åsikt och försöka påverka andra. Det kallas opinionsbildning. Tycker det är helt ok så länge det sker lagligt. Sen finns det mer och mindre effektiva sätt att göra detta på. Jag tror inte att demonstration vid kosläpp är bästa vägen att gå, då det skapar irritationer hos folk. Då är de mindre benägna att ta till sig information. Jag håller med dig om att vi skulle behöva behandla djuren bättre. Äter också en vegankost bland annat pga omtanke om djur men ofta skäms jag över att kalla mig Vegan på grund av viss djurätts aktivism och för att djurättsrörelsen ofta är så vänsterextrem.

LBB
2019-04-04 10:14
#87

#86 Nu påpekar jag gång på gång individens rätt till sin egen åsikt och rätten att under demokratiska förhållanden och förtecken framföra denna, sin åsikt.  Men den seriösa djurrättsaktivisterna,  människorättsaktivisterna, miljöaktivisterna smutsas ofta ner av den svans man tillåter sig ,  att beblanda sig med.

Vänstern vrider sig i pina när de tvingas ta avstånd från de svartklädda provokatörerna, Likaså djurvänner och andra ideellt sinnade grupper.

Jag förstår inte detta. Det är väl bara att säga, den formen av slödder vill vi inta ha att göra med.   Om det nu inte är så att "slöddret" är myntets andra sida.

vendelay
2019-04-04 16:58
#88

#85 Nej, självklart får du inte döda andra om jag fick bestämma. Du skulle inte heller få kränka andra eller sparka barn eller kasta skräp på marken i "min värld". Jag förstår inte varför det är konstigt? Har du på fullaste allvar inga moraliska frågor du står upp för? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

LBB
2019-04-04 17:22
#89

#88

I vår värld har vi gemensamt beslutat att nedskräpning inte är tillåtet, att man inte får kränka eller sparka barn.  Vilket jag naturligtvis ställer mig bakom. Det har ingenting med moral att göra, utan det har med sunt förnuft att göra. Och därför så har vi alltså gemensamt skapat ett regelverk för detta. Samma sak gäller hållande och slaktande av djur, Jakt på djur och så vidare. Vi har ett regelverk som bygger på VÅR gemensama moraliska och etiska uppfattning gällande dessa frågor. Och du får ju bestämma, hur du själv ska agera. Men som tur är får du finna dig i de demokratiska spelreglerna och acceptera vad vi i samhället beslutar

Nu är ju ingenting i samhället statiskt. Det är fullt möjligt, att om ex. 50 år, samhället anser att vi inte ska konsumera animalier, inte använda animaliska produkter. Och skulle jag leva då, så skulle jag naturligtvis acceptera den lagstiftningen.

Den viktigaste moraliska frågan är ju, om vi accepterar de demokratiskt fattade besluten eller inte. Självklar kan man "ta strid" i vissa frågor. Men då ska man även vara beredd att betala priset.

Lagen säger idag att jag får döda. Då har du ingen moralisk rätt att hindra mig, så länge jag följer gällande lagstiftning. Lika lite som jag har rätt att hindra dig att både ha och uttrycka din åsikt i frågan.   På gator o torg, i olika forum, i media..men inte på andras tomt o industrimark.

vendelay
2019-04-04 17:33
#90

Hur kan det vara sunt förnuft att en inte får döda en människa men en får döda en ko?  Och menar du att innan barnaga blev olagligt (typ runt 1970-talet) så var du för det eftersom det var lagligt? Är du också för att kasta cigaretter på marken eftersom det fortfarande är lagligt i Sverige?

Sorry, men jag hade ingripit om någon slog ett barn OAVSETT om det var lagligt eller ej. DET är sunt förnuft för mig. Det är inte sunt eller förnuftigt, enligt mig, att bara gå efter vad staten säger till dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
LBB
2019-04-04 17:46
#91

#90

Kastar inga cigaretter (mitt val) Slår inga barn (mitt val + lagstiftning)  dödar djur (mitt val och inom lagstiftningen) 

Och om du ingriper mot min rätt att döda djur, ja då bryter du mot lagen och visar upp din respekt för demokratin 😉

vendelay
2019-04-04 18:13
#92

Så om du åker till ett land där det är lagligt att slå barn så skulle du inte ingripa? Är det vad du säger? Skulle det vara respektlöst mot demokratin? Om det på fullaste allvar är så du tänker så tror jag inte att vi kan fortsätta denna diskussion, för jag anser verkligen att alla har rätt att inte bli slagna oavsett vad lagen säger. Det går inte att diskutera. Det är en grundläggande rättighet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

LBB
2019-04-04 21:17
#93

#92  Jag skulle förmodligen reagera, men det är inte säkert att jag skulle agera.

Men om du är så naiv att världens bästa,land (den svenska) accepteras och gäller överallt så är du rätt naiv.

Man får acceptera många av de seder ett land man besöker har, annars kan man lika gärna stanna hemma.

Jag var i USA, i stater där du har rätt att skjuta inkräktare, skulle aldrig drömma om att gå emellan vid ett sådant tillfälle. Var i ett nordafrikanskt land, skulle aldrig drömma om att gå emellan om jag såg en rituell slakt.

För enkelhetens skull så anser jag inte att man ska slå barn. Inte heller att vuxna ska slå varandra. Men för den skull, skulle jag inte dra mig fölr att fysiskt försvara mig och de mina vid ett angrepp.

Skulle heller inte dra mig för att skada en inbrottstjuv om jag påträffar honom i mina lokaler, helt enligt de regler vi har, där tjuven bestämmer våldsanvändningen.

Och jag tror ärligt talat inte du skull agera i de situationer jag beskriver om du vore ensam i ett nordafrikanskt land.

Vi lever i Sverige, vi har ett regelverk som vi tillsammans tagit fram genom våra folkvalda.

Om du struntar i demokratin och sätter dig över den, ja det är din sak…men det agerandet är kontraproduktivt.

vendelay
2019-04-05 07:50
#94

Okej, då avslutar vi denna diskussion. Jag anser att liv värderas högre än lagar, staten och demokrati. Om du fortsätter skriva kommer jag faktiskt radera  det, så länge det inte är on topic med tråden, för detta är helt sjukt i huvudet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

LBB
2019-04-05 08:09
#95

#94

Lagar, stat o demokrati är ju det som ger förutsättning för anständigt liv…annars skulle den starke ta vad han (för det är ju ofta en han) vad han vill.

CFIT
2019-04-06 01:21
#96

#94: Hade tänkt lämna detta forum, men kan ändå inte låta bli att kommentera. Hur ända in i din vildaste fantasi kan du tro att du skulle kunna ställa dig utanför lagen, staten och självaste demokratin utan att behöva bli ifrågasatt!?! Skulle du nån gång råka hamna i en riktig "lejonkula" så finns där ingen annan varelse på denna planet än en människa som skulle kunna rädda dig. Glöm inte det…

LBB
2019-04-06 11:53
#97

#96  Jag håller med dig. Men i de demokratiska rättigheterna ingår ju även att ha andra åsikter o värderingar än huvudinriktningen. Detta ska naturligvis respekteras, skam vore väl annars. Det betyder, att på individuell basis har du rätt att ta beslut som rör ditt sätt att leva, hur du äter, vad du äter och så vidare. Under förutsättning att du håller dig inom lagens råmärke. Att tvinga andra att anpassa sig genom trakasserier, hot eller tom direkt våld innebär att man går utanför den gränsen. Och samhället kan och ska agera.

Att tvinga en Jude, Muslim eller Vegan att äta kött är oetisk och hör inte hemma i en demokrati.

Samtidigt, som det heller inte hör hemma i en demokrati, att genom tvång reglera min matsedel.

Annons:
vendelay
2019-04-06 22:03
#98

#96 Nej, jag förstår att en blir ifrågasatt om en "trotsar demokratin" men jag tycker nog att det är ganska sjukt att anse att det faktiskt är att "trotsa demokratin" om det innebär att skydda liv. Jag står fast vid att det är fullständigt sinnessjukt att inte reagera om ett barn blir slaget bara för att lagen säger att det är okej.

Lagar är jätteviktigt och jag äskar såklart demokrati. Men lagar kan aldrig stå över rätten till liv moraliskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2019-04-06 22:08
#99

Uppdatering

: tydligen är LBB en annan användare som tidigare blivit blockerad från sajten, som nu skaffat sig ett nytt konto för att kunna kommentera. Det är INTE okej och därför är han nu blockerad igen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2019-04-13 00:21
#100

#98 Jag har full förståelse för din frustration. Men demokrati är vad det är. Och det är ett av det absolut viktigaste fundamenten i vårt mänskliga samhälle. För skulle vi släppa på det så skulle djurens lidande över en natt förvandlas till ett försvinnande litet problem. Min enda rekommendation är att inom demokratins ramar fortsätta att kämpa för djurens rätt. För det är först då man faktiskt kan nå den övervägande majoriteten av djurvänner som oavsett "politisk tillhörighet" verkligen vill kämpa för djurens rätt och då också nå de mål som vi alla gemensamt anser gynnar djuren bäst.

CFIT
2019-04-26 23:46
#101

Eftersom jag gärna ser att även ickemedlemmar på detta forum ska kunna se trådens sista inlägg så lägger jag härmed till inlägg nr. 101: ❤

Upp till toppen
Annons: