Annons:
Etikettvegankost
Läst 1272 ggr
vendelay
2017-10-18 21:15

Gran Vego - ekologiskt & veganskt vin

Ni har väl inte missat att fantastiska Mattias Kristiansson (VEGO-magasinet) har släppt ett veganskt och ekologiskt vin som heter Gran Vego? Finns att beställa på Systembolaget för 79 kr flaskan, artikelnummer #77010. Vinet är gjort på druvan tempranillo. VEGO beskriver vinet såhär:

"– Det är ett fruktigt och modernt vin med toner av lakrits, björnbär och vanilj. Eftersmaken är elegant av kryddor och fat, förklarar Malin.

Vinet, som är lättdrucket, det vill säga inte alltför kraftigt i smaken, fungerar perfekt till höstens mustiga smaker. Risotto, kantarellpasta, rostade grönsaker, nötter och husmanskost. Det är också gott att dricka till till exempel grönkålssnacks och olika bönröror."

Jag var på deras mingel häromdagen och alla verkade uppskatta vinet mycket! (Jag dricker inte vin själv) En sa att hen alltid får huvudvärk av rödvin men ej av denna. En annan sa att det var en mycket god smak. Och så vidare. Bara positiva reaktioner!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Snowblind
2017-10-18 21:21
#1

Har han släppt något vitt vin också?

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

vendelay
2017-10-18 22:20
#2

Så vitt jag vet är detta det enda. Du får maila honom och säga att du önskar ett vitt också - han är urgullig och svarar säkert på alla mail han får 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ninja99
2017-10-19 05:02
#3

Hörde talas om detta vin för ett tag sedan och såg fram emot att få testa det. Jag smakade på vinet igår och jag var dessvärre inte särskilt imponerad, det var väldigt tunt (alltså inte mycket smak), det luktade inte särskilt gott och hade absolut noll eftersmak. Så jag blev tyvärr väldigt besviken. Tycker synd om min vän som köpte en hel låda med 6 flaskor, för hon tyckte inte heller att vinet var särskilt gott. Finns betydligt bättre och godare veganska viner än det.

vendelay
2017-10-19 13:07
#4

#3 Tråkigt att höra! Smaken är som baken. Du har rätt i att det finns MÅNGA andra veganska vin också, så det är bara att hitta ett annat 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
2017-10-19 23:11
#5

Det som skiljer ett "vanligt" vin från ett Vegan-vin är de produkter man använder för klarning av vinet. Oftast används produkter gjorda av ägg eller mjölkprotein när man klarnar vinet. Ett Vegansk vin klarnas utan några produkter gjorda av animaliska råvaror.

Jag tror inte att det påverkar vinets smak överhuvudtaget, inte heller om man får huvudvärk av vinet eller inte. Oftast är det en överkänslighet mot tanniner som ger huvudvärk och det finns naturligt i druvan och har inget med animalier att göra.

Sen gillar vi olika typer av viner och smaker och viner är av olika kvalitet oavsett veganklass.

Jag fick förresten en öl i present förra veckan som hade en tydlig vegansymbol tryckt på burken så det blir allt fler produkter med tydlig deklaration för den som är Vegan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
2017-10-20 00:10
#6

#5 Om du syftar på det jag skrev angående personen som fick huvudvärk av rödvin men inte av denna så menade jag av andra veganska rödviner då personen är Vegan och inte dricker oveganska viner hehe.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
sp0ngeb0b
2017-10-20 05:52
#7

#5 Nu blev jag nyfiken. Vad var det för öl? :)

Sen stämmer det du skriver om vin, att klarningen förmodligen inte påverkar något annat, men är det någon som har sagt nåt annat? 🤔

Pyttelite
2017-10-20 18:59
#8

#7 Jag fick en fin present i form av ett öl från det skotska mikrobryggeriet Brewdog. När jag studerade burken hittade jag den lilla "Veganblomman" som visar på att produkten är vegancertifierad.

Bryggeriet blev vegancertifierat för något år sedan och om jag förstår det rätt gäller det samtliga av deras öl.

Nu när jag kollar på systembolaget blir jag besviken. Visst hade det varit bra om jag kunde sökt ut drycker som var Vegancertifierade likaväl som de som är ekocertade. Det hade varit till stor hjälp för dom som faktiskt söker efter sådana produkter.

Har ännu inte drucket mitt presentöl men jag utgår ifrån att det är bra!

  • Länk till artikel om Brewdogs Vegancertifiering

https://www.brewdog.com/lowdown/blog/brewed-for-vegans

  • Länk till bryggeriets hemsida

https://www.brewdog.com/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Smultronfia
2017-10-20 19:03
#9

# ja det är roligt att det kommer Vegan märkningar på både öl, vin m.m. Håller med om att det är tråkigt att systemet inte har med det i sina sökfunktioner. Kanske något som kommer framöver om folk börjar fråga efter det.

Gen
2017-10-21 01:07
Pyttelite
2017-10-21 09:46
#11

#10 Intressant att du tar upp det. Är det kanske så att den som burit ett skinnplagg eller ätit en hamburgare aldrig kan bli Vegan?

Länken du hänvisade till är sju år gammal och mycket har hänt sedan dess till exempel att Brewdog numera bara gör "Veganöl".

Har du själv varit renlärig sedan födseln?

#9 Ännu värre är det att det inte ens går att läsa sig till att ölet är vegancertifierat. En information som borde vara viktig för den som beställer hemifrån speciellt när det nu gäller begränsade upplagor som inte finns att köpa över disk i alla butiker.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
2017-10-21 10:24
#12

#11 inte alls min mening att kritisera dig för ditt inlägg om brewdog, jag älskar deras öl. men visst är det sjukt? Som jag förstår det använde de roadkills, men ändå. stört

Pyttelite
2017-10-21 10:27
#13

#12 Håller helt med om att det är mycket osmakligt (oavsett om man är Vegan eller inte) men utgår ifrån att de kommit på bättre tankar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Smultronfia
2017-10-21 13:23
#14

Det som bekymrar mig mest är att de kan använda ägg eller mjölk och inte behöver skriva ut det. För allergiker så är det inte något vidare, även om de kan säga att det inte ska finnas kvar i slut produkten. Kan ju alltid bli fel. Så det borde skrivas ut vilken metod man valt för att göra det enklare för konsumenter att välja oavsett om man är allergisk eller Vegan.

Upp till toppen
Annons: