Annons:
Etiketterhygienskönhet
Läst 1129 ggr
sammy78
2017-10-20 12:30

Är rökelse veganskt? etc ...

Har en lite konstig fråga ? 😊

Är rökelse veganskt  och är det hälsofarligt?

Vill få till mysfaktorn nu till hösten/vintern och rökelse är ju mysigt :)

Vill inte använda ljus som är gjorda av stearin (animalisk produkt)

Vill inte använda ljus som är gjorda av paraffin ( miljö och hälsofarligt) 

Vad använder ni för att få till mysfaktorn i höstmörkret ?

Blev lite off topic men hoppas ni vill svara ändå !?

Annons:
TicTac
2017-10-20 13:09
#1

Allt som kan störa luftvägarna ökar väl risken för cancer där, så misstänker att det även gäller för rökelse.

Vi är inte så nogräknade med ljusen här hemma, ur miljösynpunkt, men om jag inte minns fel så fick vi ljus gjort på någon form av soja en gång. Vet inte mer än så tyvärr.


You'll never walk alone

Tant Grön
2017-10-20 13:24
#2

Har hört att rökelse är lika farligt som cigarettrök.

Du kan göra ett apelsinljus: https://www.expressen.se/leva-och-bo/sa-enkelt-kan-du-gora-ett-ljus-av-en-apelsin/

synesthesia
2017-10-20 18:38
#3

Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken på att rökelsepinnar eller koner kan vara oveganska… Köper dock inga nya, när de pinnar jag har tar slut så tänker jag mig att jag bara kör på hemmagjord. :) Men kan lista några alternativ!

Ljus:

Elektricitet…. finns ju t.ex. små elektriska värmeljus. Bildar ingen rök och räcker länge.

Ljusbringare eller annan metod där en använder olja.

Jag ignorerar personligen eventuella hälsoaspekter och köper på mig vanliga ljus när jag hittar på second hand.

Rökelse:

Om du ej är orolig över röken så går det ju att göra egen rökelse av nästan vilka örter som helst, dock bra att kolla upp innan så att de inte innehåller något giftigt… :) Ett bra tips är ju dock att inte ha den brinnandes så länge (oavsett om det är pinnar eller hela örter) att istället "ta ett varv" med rökelsen så doften sprider sig och att ha det väl ventilerat. Är själv ganska doftkänslig och använder mestadels parfymfria produkter och så, vilket gör att lite doft räcker väldigt långt för mig.

Rökfria alternativ: koka upp valfri ört/örter/vad som helst som luktar gott i lite vatten på spisen, låt bli att slå på fläkten så borde doften sprida sig. Om du har ett större hem så kan du ju ta kastrullen och låta den stå (medan den är varm) i rummet du vill sprida doften.

Essentiella oljor, kan t.ex. blandas med vatten i en sprayflaska och sprutas i rummet du vill ha doften i.

vendelay
2017-10-20 19:15
#4

Jag har skrivit en lista på engelska över veganska ljus:

https://veganism.savvity.net/articles/58c33d611d41c8167102c53d-vegan-candles?articles-2

Det ska finnas en tråd här på svenska iFokus också men jag orkar inte söka just nu hehe. Den heter typ "recension - doftljus" eller liknande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
2017-10-20 19:42
#5

Rätt säker på att hemtex har veganska värmeljus. Var ett tag sen jag var där, då såg jag ljus som var gjort på vegetabliskt vax eller om det var soja. Såg veganskt ut, någon får gärna dubbelkolla :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Ominous
2017-10-20 19:44
#6

Sen finns även yankee candle doftljus, de ska vara veganska. Luktar dessutom jättegott och brinner länge :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
veggie4every1
2017-10-21 14:28
#7

Här är den tråden 🙂

Jag har fortsatt med Inicios soja doftljus, tycker de brinner helt fantastiskt bra!

De har inte lika många roliga dofter som yankees dock, så vill man lyxa till det tycker jag att yankees fortfarande är nummer ett.

I år har jag yankees snowflake cookie och gingerbread som jag dock sparar till julmånaden. 

Nu bränner jag Inicios vanilla och inicios melon. Melonen är kvar sedan sommaren, det är ju en somrig doft tycker jag 🙂

Funderar på att köpa inicios chocolate/brandy nästa gång. Älskar att de här ljusen finns på min Dollarstore 👍

Rökelser i butikerna kan innehålla animalier. Jag får huvudvärk av rökelser, så jag använder det inte. Men det finns veganska fina rökelser i länken nedan.

 http://fuma.sorkfjord.com/sv/sidor/om-rokelse.html

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sammy78
2017-10-21 16:28
#8

Vad är yankee candle gjorda av ?

Hade inte tänkt på att Inicios gör soja ljus …har sett dem i nån butik men kommer inte ihåg var ?

Finns Inicios sojaljus på alla dollarstore ?

Ska nog hålla mig borta från rökelse då det verkar hälsovådligt när man läser lite om det.

sammy78
2017-10-21 16:28
#9

Vilka storlekar köper ni på Inicios sojaljus?

veggie4every1
2017-10-21 18:44
#10

Jag vet inte om de finns på alla dollarstore, men sortimentet brukar ju variera i butiker. Kolla på din närmaste och finns det inte så kanske de kan ta in 🙂

Jag tycker de små utan lock för 10 kr är väldigt prisvärda. Så jag köper de ofta, men även de stora för 60 kr är prisvärda tycker jag.

De små med lock för 20 kr tycker jag att man betalar mycket för burken, de verkar räcka ungefär lika länge som de små för 10 kr.

Men jag har inte kollat exakt hur mycket ljusen innehåller. Ljusen brinner ju ned så himla bra att man får ut det mesta av dom oavsett vilken man väljer tycker jag.

De brinner bättre än dyra yankees, faktiskt…🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2017-10-21 20:34
#11

Jag har köpt de flesta mina på Lagerhaus, de har flera veganska sojaljus.

Mina absoluta favoriter är dock från en liten affär utanför Örebro, i Vintrosa. Tant Grön heter affären och de har åtminstone tidigare sålt veganska doftljus, jag har flera stycken och de doftar alldeles underbart! Det är väl kanske dock inte så ofta en har vägarna förbi Vintrosa… Men ja 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2017-10-22 21:31
#12

Jag har inte så bra koll nu då mina ljus köptes för längesen innan jag blev vegan… men har i alla fall köpt en hel del ljus från ett och samma märke, alla inköpta på Gekås Ullared. Märket heter Star Lytes. Inte hittat någon innehållsförteckning men det står "Natural soy blend" på framsidan så antar att de är gjorda av soja. De luktar jättegott allihopa, kan ju vara värt att kolla in!

Upp till toppen
Annons: