Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 793 ggr
vendelay
2017-10-21 21:58

Grahamsvåfflor med rökt tofutopping

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Detta recept är skapat av Mattias Kristiansson som är chefsredaktör för den veganska tidningen VEGO. Receptet och bilden publicerades i hans fantastiska bok "Vegan på 21 dagar" som tyvärr inte kommer att tryckas upp mer. Jag har fått tillåtelse av Mattias att publicera recept och bilder. Texten under är kopierad ur boken.

Våfflor funkar visst som middag! Speciellt om de är fulla av grahamsmjöl, havregryn och färgglada grönsaker.

GRAHAMSVÅFFLOR 
4½ dl växtbaserad mjölk, t.ex. osötad sojamjölk, havre- eller mandelmjölk
1 tsk vitvinsvinäger
3 dl grahamsmjöl (GLUTEN!)
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 morötter, rivna
½ zucchini, riven
rapsolja

RÖKT TOFUTOPPING
300 g rökt tofu, finhackad
1 röd paprika, finhackad
4 soltorkade tomater, finhackade
1 gul lök, finhackad
2 dl växtbaserad yoghurt eller crème fraîche, t.ex. sojayoghurt eller Oatly iFraiche
2 tsk torkad oregano
½ tsk salt
svartpeppar

GÖR SÅ HÄR! Grahamsvåfflor: Blanda ihop mjölk och vitvinsvinäger i en skål. Rör i en annan skål ihop grahamsmjöl, havregryn, bakpulver och salt. Vispa ner vätskan i de torra ingredienserna. Vänd ner grönsakerna. Grädda gyllenbruna våfflor i ett våffeljärn.
Rökt tofutopping: Blanda ihop samtliga ingredienser. Servera tillsammans med våfflorna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
2017-10-21 22:05
#1

Å vad fint! Tusen tack vendelay och Mattias 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2017-10-21 22:25
#2

👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Grace2009
2017-10-22 17:47
#3

Men med grahamsmjöl är de väl inte glutenfria…? Eller är taggen "glutenfri" bara för toppingen?

vendelay
2017-10-22 21:40
#4

#3 … Bra fråga. Jag tänkte inte ens på det, men nej, grahamsmjöl är inte glutenfritt så vitt jag kan googla mig till. Bra att du uppmärksammade det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Grace2009
2017-10-22 22:03
#5

#4 De som har glutenintolerans har nog koll, men kan ju bli lite olyckligt om någon tänker bjuda på dessa och gästen blir dålig 😐

vendelay
2017-10-22 23:01
#6

#5 Usch, du har rätt. Jag ska skriva det i originalinlägget. Jag som tål gluten tänker ju inte så mycket på sånt förstås 😕 Tack för att du sa till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: