Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 2539 ggr
Lakritsstjärna
2017-10-22 23:13

Viner som inte är veganskt

Vad är det med vin som inte är veganskt. Har inte riktigt hittat något bra svår då jag googlat och hur vet man att ett vin är veganskt? Gäller det bara vin eller är öl alltid veganskt?

Annons:
vendelay
2017-10-22 23:15
#1

Det gäller alla drycker, såsom vin, läsk, cider, öl etc. De kan filtreras med gelatin, fiskblåsor, ägg och andra mysko grejer.

VEGO har just nu en tidning ute i affärerna som heter VEGO & VIN där de har med ca 60 veganska viner. På Facebook finns även Veganska Alkohollistan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VeilofElysium
2017-10-22 23:18
#2

Ibland använder man äggvita vid destilering av vinet har även läst om att öl ibland filtreras genom fiskben. 

Det finns viner som det står på flaskan att de är veganska, främst röda viner som jag själv varit med om Ecologica, Canditato även Eco Rojo är veganska. 

Finns en liten text på Systembolagets hemsida: 

Äggvita är en gammal metod för att klarna röda viner. Proteinet i äggvitan dra till sig partiklar och det sjunker till botten av vinfatet. Partiklarna avlägsnas sedan. Finns det spår kvar av äggvita ska det sättas ut på etiketten. Kasein är ett mjölkprotein som rekommenderas för vita viner. Finns det spår av detta i vinet så ska även detta märkas ut på etiketten. Vill man däremot veta om ett vin är helt veganskt får man kontakta leverantören och fråga, då den informatonen inte är obligatorisk.

sp0ngeb0b
2017-10-23 05:38
#3

Du kan prova att maila systembolaget. När jag gjorde det fick jag en lång PDF-lista på alla viner de vet säkert är veganska. Vet dock att alla inte får det, vissa jag stött på på Facebook har endast fått som svar "Vi vet inte vilka som är veganska", typ. Tänker också att om fler frågar om det så kanske de till slut börjar skriva på hemsidan vilka som är ok också 🙂

sp0ngeb0b
2017-10-23 05:39
#4

Du kan prova att maila systembolaget. När jag gjorde det fick jag en lång PDF-lista på alla viner de vet säkert är veganska. Vet dock att alla inte får det, vissa jag stött på på Facebook har endast fått som svar "Vi vet inte vilka som är veganska", typ. Tänker också att om fler frågar om det så kanske de till slut börjar skriva på hemsidan vilka som är ok också 🙂

vendelay
2017-10-23 17:29
#5

Jag dricker inte vin men jag har HÖRT att det ska finnas någon slags broschyr på vissa Systembolag med veganska drycker. Stämmer detta?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2017-10-23 20:44
#6

#5 Det har jag aldrig hört talas om. Vore ju jättebra!

Annons:
Gen
2017-10-24 18:03
#7

Jag sticker ut hakan här och vill mena att det här inte är ett stort problem. Det är försvinnande lite man tillsätter i klarningen. Klart att jag väljer veganskt om det finns och är gott, men detta är inget jag grämer mig över eller kollar upp. Ungefär som att fråga i bokhandeln om klistret i bokryggen innehåller häst. Det är inte en stor del av problemet. Något högtravande kan man kanske tänka på lagen om avtagande gränsnytta. Jag tror man kan göra vettigare saker med sin tid än att bekymra sig över detta. Exempelvis fokusera på att få andra att sluta äta ägg, mjölk, grisar, kor och fisk som detta handlar om att göra det bättre för. *eftersom kag brygger öl kan jag tillägga att det handlar inte om filtrering utan som jag förstått det att tillsätta makromolekyler som har en antingen negativ eller positiv nettoladdning. Dessa gör att proteiner kvar från jäsningen med motsatt laddning aggregerar och faller till botten, och därmed klarnar drycken. Karragenan det vanliga veganska alternativet som är negativt laddat. Osäker på om det finns något positivt laddat kostnadseffektivt alternativ.

sp0ngeb0b
2017-10-24 21:17
#8

#7 Men oj. Vilken grej att skriva på ett veganforum. 

Så klart finns det viktigare saker att bekymra sig för. Om man måste välja mellan att äta en fisk och att dricka ett vin som inte är veganskt, är det ju så klart bättre att välja vinet. Men eftersom veganism handlar om att ta avstånd från ALLT djurutnyttjande så långt det bara är möjligt, då är det väl inte så jäkla svårt att välja en annan flaska vin? Finns massvis som är veganska, bara att kolla Veganska Alkohollistan på facebook eller söka på Barnivore. Inte svårt alls. 

Finns säkert många som tycker som du, men jag och många andra veganer vill inte att djur ska utnyttjas för totalt onödiga saker. Såsom t.ex. tillverkningen av alkohol, då det uppenbarligen går att göra utan att djur är med i bilden. Om inte annat gör man ett klart och tydligt statement som förhoppningsvis medför att andra vin- och öltillverkare hänger på och skippar djuren de med.

OBS inte meningen att låta sur eller arg ifall det kanske verkar som det. Vill bara berätta hur jag och andra tänker 🙂

Pyttelite
2017-10-25 22:27
#9

#7 Du blandar nog ihop olika saker. Att vara Vegan är inget man är 9/5 utan det är en livssyn. 

Den andra delen handlar om att ge konsumenten rätt information. När det gäller en del av de viner som säljs på den svenska marknaden via Systembolaget så är de modifierade efter svenskens tycke och smak. Det innebär att alkoholhalten och sötman gärna är lite högre än viner från samma tillverkare köpt i andra länder. Därför är det viktigt att ta reda på hur vinet eller ölen är tillverkat just för den svenska marknaden för det behöver inte vara lika världen över trots att det är samma märke.

Sedan är Systembolaget ett monopol och de ska serva alla som bor i Sverige även dom som bor på landsbygden och kanske inte kan åka till butik för att se på flaskan/burken/bagen. Det vore ju väldigt bra att åtminstone det som står på flaskan kommer med som information om varan på Systemets hemsida t ex om drycken är Vegan-certad eller om det gäller annan viktig information.

#8 Tyvärr är Barnivore bara en hjälp och talar inte alltid om hela sanningen eftersom en produkt kan vara olika tillverkad beroende på var den säljs.

  • Barnivore - your Vegan beer, wine, and liquor guide

http://www.barnivore.com/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
2017-10-26 11:02
#10

#8 Hehe, jag vet, sökte lite konflikt här. Men jag är inte heller arg eller sur om det verkar så, ville bara diskutera att det är lätt som Vegan att fastna i saker som har liten betydelse och det kan kännas överväldigande svårt att vara Vegan vilket är kontraproduktivt. Man kan absolut vara Vegan och utan att fokusera på om det varit gelatin med i framställningen av ölet man beställer. Men man ska såklart göra sitt bästa för att välja veganska alternativ om det finns. #9 helt med! Märkningen är otillräcklig! Systemet skulle nog kunna göra mer

sp0ngeb0b
2017-10-26 11:29
#11

#10 Jag känner mer att man kan ta det steg för steg i sin egen takt. När jag blev "vegan" började jag med att äta veganskt, vilket inte direkt var något svårt. Godis och sånt var väl lite klurigare men jag försökte. Sen började jag välja bort enkla saker som skinn, päls osv. Sen började jag läsa på om skönhetsprodukter. En av de sista sakerna jag började "bry mig om" var alkohol, men jag kallade mig Vegan även innan jag började söka efter vegansk alkohol. Men det var nog mest för att jag inte visste att de kunde vara oveganska (så klart drack jag inte typ likör med mjölk i eller så). Så jag antar att alkohol låg sist på min prioriteringslista, och jag tror jag skulle priotitera likadant om jag skulle börja om. Är man inte van är det svårt att ta allt på en gång, men jag tycker inte att man ska kalla sig Vegan om man inte gör allt man kan för att inte stödja djurindustrin.

Gen
2017-10-26 20:10
#12

#11 jag är med dig i detta! Min poäng tror jag är att djur inte utnyttjas för att klarna drycker. Djur utnyttjas för att vi äter dem, klär oss i dem och använder dem för experiment. Att gelatin, torskblåsor och vad man nu använder är billigt och tillgängligt för dryckesindustrin är bara en bieffekt av att vi äter djuren. Så riktar man in sig på det verkliga problemet adresserar man även detta. Det gör väldigt liten skillnad, om någon, om alla vin och öl producenter blev veganska, skulle jag säga. Men är såklart öppen för att argument att jag har fel

Pyttelite
2017-10-26 20:22
#13

#12 Bara en liten kommentar: Man använder inte dessa produkter för att de är billiga utan för att de fungerar och har gjort det under århundraden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Gen
2017-10-27 01:31
#14

Billigt och fungerar är samma sak. Men du menar att ilängden är veganska alternativ billigare?

sp0ngeb0b
2017-10-27 06:04
#15

#12 Om djur eller djurdelar används, då utnyttjas djur för klarning. Att köpa vin klarat med gelatin = ge en del av mina pengar till köttindustrin. Jag vet inte med dig, men jag vill i alla fall inte att några av mina pengar ska gå dit.

Gen
2017-10-27 16:03
#16

#15 jag väljer såklart veganskt om det finns. Till skillnad från mat och kläder så är det dock inte centralt för mig att utesluta detta, just för att det har sådan liten effekt. Då är det bättre att försöka få andra med sig och sluta äta djur, och det står ibland lite i motsats till varandra. Ex. Om man är på bröllop och börjar fråga om vinet är veganskt. Jag tror inte det ökar chansen att få andra med sig. För mig handlar det mer om att göra så stor skillnad som möjligt och faktiskt få slut på utnyttjandet. Vin och öl tycker jag inte är problemet. Men jag uppskattar diskussionen, och jag vet ju som sagt att jag sticker ut hakan här så jag är helt med på att alla inte håller med. Vill bara trycka på att vi vill samma sak :)

Pyttelite
2017-10-27 20:00
#17

#14 Håller inte riktigt med dig om att billigt och fungerar är samma sak.

Vin och öltillverkning är känsliga processer. Varken öl eller vin får ta smak eller förändra drycken pga klarningsprocessen vare sig i närtid eller efter längre tids lagring.

Om det inte finns någon efterfrågan på Veganviner finns det heller ingen anledning att byta process oavsett om den i längden är billigare eller inte. Man använder det man alltid gjort för man vet att det funkar och är enklast så.

#16 Tycker att man ska var ödmjuk när det gäller egna och andras val. Vilken mening är det att tävla med varandra om vem som är bästa utövare av att vara Vegan?

Handlar det inte mer om att ändra synen på hur man utnyttjar eller nyttjar sin omvärld och varje förändring åt "rätt" håll är en liten förbättring till helheten?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: