Annons:
Etiketterhygienskönhet
Läst 3881 ggr
sammy78
2017-10-24 18:12

Schampo och balsam ??

Hej !
Ställde frågor om vilka kropp & hårvårdsprodukter ni använder i ett annat inlägg !
Fick bra svar på kroppsvård/ansiktsvård …. men jag tänkte försöka igen med tips på hårvårdsprodukter för jag behöver verkligen hjälp att hitta veganska alternativ till håret …
Då jag använt lite alla möjliga märken innan som jag inte har en aning om de är veganska ?
Jag har tjockt hår som har tendens att bli ganska torrt om jag inte använder "återfuktande" produkter!
Vad använder ni för märken till ert hår ?
Älskar urtekram …. men deras hårvårdsprodukter passar inte mitt hår alls! 😮
Finns det budget hårvård som är veganskt ?
Alla prisklasser och tips uppskattas jättemycket !
Hoppas ni kan/vill hjälpa mig med tips på detta ?!

Annons:
Snurrig
2017-10-24 18:33
#1

Jag använder schampo och balsam från Faith in Nature. Vet dock inte hur återfuktande det är (för håret). Det är naturliga ingredienser och tycker att det känns "snällare" för huden och håret än andra produkter. Jag är personligen nöjd men vet inte om det skulle fungera för dig..

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

NatasjaHemby
2017-10-24 18:42
#2

Jag använder helst schampo och balsam från Lush men kan inte svara på vilka av deras produkter som skulle vara bra för din hårtyp. Däremot så kan jag säga att deras hårkräm R&B är den bästa hårprodukten någonsin! Återfuktar och reparerar håret, doftar fantastiskt och är extremt dryg.

SE*Simbelmynes

Snurrig
2017-10-24 18:47
#3

Ha dock i åtanke att alla produkter från Lush inte är veganska.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

NatasjaHemby
2017-10-24 18:50
#4

#3 Just det, det glömde jag att skriva. Tack!

SE*Simbelmynes

evelina.lm
2017-10-24 20:18
#5

Jag har mörkblont, naturligt rakt, varken tunt eller tjockt, ofärgat hår (med lite blondering kvar i topparna). Jag hade en period då jag ville undvika alla sorts ”onaturliga” hårprodukter och tvättade håret med endast rhassoullera. Men det passade inte mitt hår eftersom att jag aldrig såg helt ren ut i håret, däremot passar det bra som balsam ibland! Ett shampo och balsam som jag just nu använder är Bruns shampo 03 och balsam 03 (03 är deras serie som är oparfymerad). De funkar super men är tyvärr rätt dyra, men har hittills inte hittat bättre för mitt hår. Jag har också använt ett balsam från märket 100% Pure som jag hoppats skulle funka bra eftersom så många sagt bra saker om deras balsam, men det balsamet gjorde mitt hår torrt tyvärr.. ska däremot testa deras shampo och se om det funkar bättre! Urtekram har heller aldrig funkat för mitt hår, tvättar med deras shampo ibland men efter ett tag av användning kan min hårbotten börja klia osv. Men utöver hårprodukterna gillar jag det Urtekram gör väldigt mycket! :-)

TatsuOni
2017-10-24 20:59
#6

Kopierar in lite från en lista som vi har om produkter på hår.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
vendelay
2017-10-24 22:00
#7

#6 The Body Shop ägs inte längre av L'Oréal, de köptes av Natura Cosméticos för ett tag sedan, ett företag som jag tror är emot djurtester! 👍

Jag använder The Ritual of Sakura Shampoo och The Ritual of Sakura Conditioner, från Rituals. Jag kan inte uttala mig om priset är dyrt eller inte, jag tvättar håret högst en gång i månaden och en flaska håller kanske 8-12 månader åtminstone. Så för mig är det väldigt billigt samtidigt som mitt hår blir alldeles fantastiskt lent och bra av det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sammy78
2017-10-24 23:48
#8

Tack samtliga för alla svar/tips 🙂  (tar gärna emot flera om ni kan komma på några andra)

@ vendelay

Verkar vara bra pris på sakura produkterna, men skulle du säga att dem är återfuktande nog för torrt hår ?

Visste inte att The Body Shop hade nya ägare igen …. men bara bra om dem slipper L'oreal som ägare !

@TatsuOni

Har du själv testat någon av märkena du tipsa om? Vad tycker du om dem isåfall?

sp0ngeb0b
2017-10-25 05:46
#9

Det finns en jättebra samling av veganska produkter (alla möjliga sorter) i den här facebookgruppen

Vad gäller budget/billigare märken är följande märken veganska enligt gruppen:

  • ICA basic
  • ICAs ekologiska
  • Garant Såklart
  • Coop X-tra

Har läst om dem på flera andra ställen med så jag tror att det ska gå att lita på. Vill du dubbelkolla kan du ju alltid maila tillverkaren och fråga.

TatsuOni
2017-10-25 08:39
#10

#7 Vad bra att de har bytt ägare!👍

Bara Eilas balsam, vilket jag använder för BM både för tvätt och som vårdande. Det är dyrt, men mitt hår är kräset och jag vill ha ett balsam med så lite "skit" som möjligt i.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

sammy78
2017-10-25 11:25
#11

@ sp0ngeb0b

Tack för svar och tips på budget märken, jag kommer att låta lite "konspiratorisk" men jag litar inte på stora kedjor/företag när det gäller vad som är produkterna … Ica bland annat har ju haft fusk skandaler i både det ena och det andra !

Men tack, ska kolla upp Garant produkten …. men tror inte den är vårdande nog för mitt jobbiga hår ….. men tack så jättemycket för tipsen ! 🙂

@ TatsuOni

Vill också ha tag på bra produkter med så lite "skit" möjligt och som är vårdande/återfuktande!

Är väldigt nyfiken på **Naked, Desert Essence, **Faith in Nature


Men också Maria Nila och REF. som båda ska vara svenska och veganska (efter vad jag hört) Är det sant ?

Finns ju ganska många märken som är veganska ….  men ville se vad ni använder och vad ni har för erfarenhet av de olika märkena.

TatsuOni
2017-10-25 12:58
#12

#11 Desert Essence och Faith in Nature är populära. Jag använde faktiskt Faith in Nature som tvättbalsam för något år sedan och var nöjd med det, men de flesta brukar anse deras produkter vara vårdande istället för att fungera som tvättbalsam. (Jag kör på balsammetoden)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

veggie4every1
2017-10-25 14:01
#13

#11 Maria Nila är veganskt och jättebra tycker jag. Jag använder deras produkter🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Smultronfia
2017-10-25 17:10
#14

Kan åter igen rekommendera Maria Åkerbergs produkter. Hennes balsam och shampoo är jätte bra. Vegansk, ekologisk och svensk produkt. Innehåller så lite grejer som möjligt. Det enda som min hårbotten tål och balsamet är gjort för att kunna lämnas kvar och inte tvättas ur. Jätte bra när man har torrt hår samt hårbotten. Fönar man håret så skyddar den även mot det om man låter den vara kvar i håret.

vendelay
2017-10-25 20:40
#15

#8 Jag är ingen expert på hår men jag skulle säga att mitt hår ser bra ut. Om det beror på att jag knappt tvättar det, att jag färgar det med Manic Panic eller på deras balsam / schampo vet jag ej.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
2017-10-26 20:17
#16

Som jag har tipsat om tidigare: Naturligtsnygg.se har både veganska ansikts/kroppsvård och hårvård.

Kryssa bara i Vegan när du gör sökningen så får du upp allt sådant! :)

https://www.naturligtsnygg.se/kategori/harvard/?usage=410

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[zero]
2017-10-27 16:21
#17

Har tjockt,torrt och lockigt hår. Har använt Maria Nilas true soft men vill testa en balsammetod och har idag beställt Too Shea  från Jessicurl som vårdande balsam istället. 

Tycker att Maria Nilas true soft varit bättre än det mesta andra jag testat men det är inte för mitt hår.

Flöffo
2017-11-12 11:44
#18

Jag använder Sukín. 

Har tidigare även testat Faith in Nature, Maria Nila och i + m, samt att tvätta med bikarbonat och vinäger men fastnade mest för Sukín som funkar bäst för mitt hår.

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: