Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 1211 ggr
vendelay
10/25/17, 10:22 PM

Granola

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Detta recept är skapat av Mattias Kristiansson som är chefsredaktör för den veganska tidningen VEGO. Receptet och bilden publicerades i hans fantastiska bok "Vegan på 21 dagar" som tyvärr inte kommer att tryckas upp mer. Jag har fått tillåtelse av Mattias att publicera recept och bilder. Texten under är kopierad ur boken.

Varför köpa färdig när du enkelt kan göra din egen? Om du vill dra ner på sötningen ytterligare är det bara att hoppa agavesirapen helt, men vi tycker att den ger en fin touch.

6 dl fiberhavregryn (GLUTEN!)
1 dl linfrön
1 dl hasselnötter och mandlar, hackade
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
1 msk kardemumma
2 tsk mald ingefära
1½ msk kanel
1 tsk vaniljpulver
2 msk agavesirap
3 msk rapsolja
2½ msk vatten

GÖR SÅ HÄR!
Sätt ugnen på 175 °C.
Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål. Sprid ut på en plåt.
Blanda ihop agavesirap, rapsolja och vatten och stänk över blandningen.
Rosta i ugnen i 30-40 minuter. Rör om då och då. Ta ut och låt svalna. Förvara i glasburk.
Servera tillsammans med växtbaserad yoghurt eller mjölk.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Grace2009
10/25/17, 10:37 PM
#1

Även detta recept är tvivelaktigt om det bör kallas glutenfritt… Fiberhavregryn innehåller vetekli. Vetekli är bara skalet från vetet men rester från kärnan kommer med ändå så det innehåller gluten.

Förlåt för att jag lämnar sådana tråkiga kommentarer på recepten du lägger upp. Det är jättebra att du delar med dig! Det inspireras för att prova nya saker :)

vendelay
10/25/17, 10:38 PM
#2

#1 Nej, be inte om ursäkt, jag älskar att du berättar för mig så jag kan rätta! Jag ska skriva in det, tusen tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
10/26/17, 9:03 AM
#3

Kan skriva att man kan ta glutenfria havregryn om man vill att det ska vara glutenfritt.

Upp till toppen
Annons: