Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition

Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Hälsa och Nutrition

Ont i magen

2017-11-05 15:13 #0 av: Kaninhoppare

Hej! Jag har nu varit vegan sedan i somras. Dessvärre mår jag allt sämre av kosten, vilket känns jobbigt då jag brinner för den etiska delen av det hela. Har alltid haft problem med magen men det har aldrig vart värre än det är nu. Äter mycket frukt, grönsaker, kikärter från tetra. Använder sällan sojaprodukter. Så som jag mår nu är inte hållbart i längden och jag vet verkligen inte vad jag ska göra :( Finns det någon som känt likadant och kanske har några tips?

Medarbetare på Jättekanin

Anmäl
2017-11-05 15:23 #1 av: veggie4every1

Kan du beskriva hur det känns i magen och hur en typisk dag kan se ut när det gäller maten?

Även om frukt, grönt och kikärtor är nyttigt och innehåller fibrer så kanske det inte funkar så bra för dig. Det finns ju mycket annat, du kanske bara behöver lägga om kosten en del. 

Det behöver ju inte betyda att kosten måste innehålla animalier, det mår man ju sällan bättre av i längden ändå.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2017-11-05 15:47 #2 av: Annielle

Du kan även skippa frukt tillsamman med mat  för att inte bli lika gasig/ont i magen (och annat sockerrikt som godis/efterrätt )

Tugga maten mer än du är van vid.

Undvika att dricka till måltiderna (går lika bra mellan måltiderna, själv har jag inte druckit i samband med måltid på över 20 år på grund av att det är bättre för matsmältningen)

Ät och drick gärna te på fänkål, kummin, anis, kamomill och pepparmynta.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-11-05 17:08 #3 av: tlover

Mycket vegansk mat (iallafall färdigmat men även recept från grunden) innehåller gluten. Har du kollat så att du inte är känslig för gluten?

Behöver du kanske äta mindre fiberrik kost alternativt minska för att sedan öka mycket långsamt? Många är känslig för för snabb ökning av fibrer.

Var sitter din magont? Beroende på var den sitter kan det vara olika orsaker

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2017-11-06 15:26 #4 av: Kaninhoppare

En typisk dag består väl ungefär av 6-7 frukter till frukost, grönsaker, potatis och tex falafel till lunch och någon risrätt till middag. Kan säkert stämma att det blir för mycket fibrer mot vad min mage är van vid! 

Har oftast ont långt ner i magen eller över "hela magen" liksom. Mår illa i princip varje dag. Är inte glutenintolerant. 

Ska testa att dra ner lite på frukten och och fibrerna, och testa dricka te. 

Medarbetare på Jättekanin

Anmäl
2017-11-06 16:21 #5 av: Smultronfia

Om du har gått från att inte äta så mycket fibrer och frukt innan så kan magen bli jätte arg. Det tar tid att vänja magen så om du trappar ner lite tills du känner att du mår bättre och sen ökar sakta över en längre period så brukar det gå mycket bättre. Sen kan man välja att blöt lägga baljväxter innan man kokar för att göra det ännu snällare mot mage samt byta ut vattnet. Samma sak med nötter. Blöt lägger man dem innan så klarar kroppen av att bryta ner och ta upp näringen bättre.
Hoppas att du snart mår bättre.

Anmäl
2017-11-06 16:46 #6 av: thmz

Ont i magen och illamående varje dag ... tycker du ska börja med att söka läkare för att utesluta att det inte är något icke-kostrelaterat besvär med din mage.

Efter det kan man börja testa med att utesluta saker. 

Anmäl
2017-11-06 17:01 #7 av: Annielle

Ja, 6-7 frukter till frukost är ju väldigt mycket och chockerande  för magen om man inte är har vant magen successivt, och för en del fungerar det aldrig i längden heller.

Ja, du får prova dig fram helt enkelt! Lycka till! Blomma

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-11-07 06:30 #8 av: sp0ngeb0b

Jag har också en del magproblem, och det är värre i perioder. För mig är det mest stressrelaterat tror jag, men när jag försökte komma på vad det var testade jag att utesluta både det ena och det andra samt använde mig av massa olika tips på hur man kan göra maten mindre gasbildande. Så mitt tips är att testa dig fram :)

Anmäl
2017-11-07 06:55 #9 av: tlover

Kom ihåg att, att testa sig fram tar tid. För mig tar det ca ett halvår utan gluten för att riktigt märka effekt (ej glutenintolerans men en känslighet mot gluten). Men negativ effekt märks efter några dagar.

Nu ska gluten vad jag förstår vara värst men en dag eller två räcker inte.
Ska du hålla på själv så ta och uteslut en sak i taget i minst en vecka gärna mer och för matdagbok där du även skriver ner magens mående

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.