Annons:
Etikettvegankost
Läst 6635 ggr
alne
2017-11-05 22:11

Dålig hud pga kosten?

Jag har ätit vegetarisk/veganskt i flera år och beslutade mig i våras att utesluta mejeri & ägg produkter ur min kost. Har hänt att jag vid enstaka tillfällen fått i mig mejeri produkter då jag blivit bjuden hos mor- och farföräldrar och svärföräldrar, men all mat jag lagar är vegansk. Sen jag gick över till i princip 100% vegankost har jag blivit helt knottrig och finnig i pannan, har tidigare aldrig haft problem med huden så känner mig väldigt vilse. Jag läste lite på nätet och hittade andra som haft samma problem och dem kallade det för en "utrensnings period", men det står väldigt lite om det. Så min fråga till er är om någon av er har upplevt samma sak som jag? Vet inte riktigt vad jag ska göra då det känns som att jag äter och lever sunt men trots det skriker min hud efter hjälp, känner mig väldigt förvirrad och vilse. 

Jag går i princip alltid utan smink, tvättar mig med milda produkter, dricker mycket vatten, jag tar b12 tillskott,  äter en allsidig kost - baljväxter, nötter & frön, frukt, massor av grönsaker, bovete, potatis, ja… listan kan bli hur lång som helst. 

Tacksam för svar!

/A

Annons:
aneri
2017-11-06 08:07
#1

Nej, det kan inte vara utrensning med den kosten. Utrensning får du om du äter enbart frukt och grönsaker ovan jord. Men det är något i din kost som du kanske inte tål eller som du äter för mycket av. Personligen tror jag att sådana symptom beror på stagnerad lymfa p g a att njurarna inte filtrerar ordentligt.  Kolla vidare på nätet om detox och rening av njure och lever. Kanske någon annan har ett annat råd eller förklaring. ❤️

Zadie
2017-11-06 11:20
#2

Jag har oxå haft liknande besvär sedan övergång till en helt vegetabilisk kost. Fått finnar på ryggen och fram på bröstet vilket jag aldrig någonsin tidigare haft. Jag har för mig att vissa B12-tillskott kan ge finnar, jag har fram tills nu ätit behepan (cyanokobalamin) men har nu köpt helhetshälsans B12 för att prova och se om det blir någon skillnad. Annars tänker jag om det är så att man är överkänslig mot soja, det åt i alla fall jag väldigt lite av när jag var lakto-ovo, och nu äter jag ändå en hel del soja i olika former, och att det kanske kan ge finnar/dålig hy? Men det är bara en hypotes.. Man kanske får prova att ändra en sak i taget och se om det blir bättre!

alne
2017-11-11 12:54
#3

Tack så mycket för svar! Jag är väldigt känslig för soja, så har inte ätit det på ett år. Jag varvar mellan helhethälsa och holistics b12 tillskott, får läsa lite om det och se hur det kan påverka kroppen. Jag får kolla upp det där med njuren och se om det är något jag kan testa! Känns som att det kanske kan vara något jag äter men det känns helt omöjligt att hitta orsaken. Tack iallafall för hjälpen! Kram

alne
2017-11-11 13:14
#4

Vet liksom inte vart jag ska vända mig eller vart jag ska börja, känner att jag provat massor men ingenting hjälper.

veggie4every1
2017-11-11 14:03
#5

#4 Jag tror att akne ofta kan vara hormonellt, men det är bra om du bokar tid hos en  hudläkare till att börja med. 

Mjölkprodukter är ju förövrigt ganska kända för att orsaka eller förvärra akne så jag tror inte att din hud har förlorat på att du slutat med det 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

placebo
2017-11-15 11:29
#6

Låter som du kraftigt överdoserar B12 (x500)

Rekommenderat dagsintag enligt lmv är 2 mcg

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-b12

Annons:
Annielle
2017-11-18 15:23
#7

B-12 gav mig akne, så det är möjligt att det kan bero på det, en del får till och med akne av Metylkobalamin.

Får du i dig Omega-3 från en säker källa? Det vill säga Algomega-3? är ju antiinflammatoriskt  och bland annat bra för huden. Linfröolja kan man ha svårt att omvandla till alla viktiga fettsyror som behövs, vissa kan det bättre än andra, men det är svårt att veta vem som kan det. Dessutom har jag läst att det tar minst ett år efter att man har blivit Vegan innan man eventuellt kan omvandla fettsyrorna i omega-3 från linfröolja fullständigt. Får du i dig tillräckligt med zink förresten? också viktigt för huden och är lättare att få för lite i sig av vid vegetarisk/vegankost. Dessutom behövs zink för att man ska kunna ta upp Omega-3.

Hur mår du förresten?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: