Annons:
Etiketthälsa
Läst 7686 ggr
evelina.lm
2017-11-11 13:20

Tappa hår pga vegankost?

Hej! 

Min frisör sa att hon kan se på folks hår ifall de mår dåligt, och just veganer tappar ofta mer hår sa hon. Detta sa hon inte direkt till mig utan när en bekant (icke vegan) besökte henne.  Är det här sant? Jag har läst om det tidigare men jag har inte trott på det.

Jag har varit Vegan sedan augusti (alltså väldigt kort tid) och tar vitamintillskott med bl.a B12 i. Jag har blivit av med min depression, jag känner mig som en bättre människa och det finns inte en enda negativ sak att säga om mitt val. Jag är Vegan och kommer att vara det i resten av mitt liv oavsett vad.

På sistone har jag börjat märka att jag tappar lite mer hår än innan (kanske inbillning) men runt 100-120 hårstrån per dag tappar jag, vilket jag hört är normalt. Men borde inte det vara mer kopplat till årstid än vad jag äter?

Kan någon som är kunnig försöka förklara om det här med att tappa mer hår än vanligt är kopplat till att jag äter vegankost?

Tacksam för svar! :)

Annons:
veggie4every1
2017-11-11 13:48
#1

Jag kan inte tänka mig att det är kopplat till vegankost. Däremot kan det förstås i vissa fall vara kopplat till olika brister som man kan få på vilken kost som helst. 

Personligen har jag inte haft några problem med det, snarare har hår och hud blivit bättre sedan jag blev vegan🙂

Ett zinktillskott kanske du skulle prova under en tid? Bra både för hår, hud och immunförsvaret 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2017-11-11 16:30
#2

Jag vet ingenting om hår och är inte insatt i kost-grejer men jag har varit Vegan i två år och mitt hår har aldrig varit såhär snabbväxande, glänsande och känns nästan lite tjockare (men det kan bero på att det bara ser friskare ut). Kan tillägga att jag inte har klippt mig på 2-3 år, så det är inte som att det har fått en chans att växa ut nytt heller.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[zero]
2017-11-11 21:02
#3

Har också hört detta från frisör.  Att icke hemjärn tas upp sämre och orsakar sämre cirkulation och leder till att håret kan bli sämre. Tydligen hade det ingått i deras utbildning.

Fick värsta föreläsningen när jag gick dit och nu när håret har brutits överallt av helt andra anledningar så vågar jag iaf inte gå till någon frisör igen,speciellt inte till någon som tycker att jag ska äta blodmat…

Flöffo
2017-11-12 11:22
#4

Jag började tappa mycket hår när jag blev Vegan. Jag märkte dock att det var mycket glansigare än innan. Detta var under tiden jag experimenterade med olika schampo. När jag väl hittade märket jag använder nu och började använda olja i håret innan tvätt och föna det mindre så slutade jag tappa så mycket och det blev som vanligt (förutom att det var glansigare då).

//Flöffo

Namiko
2017-11-12 15:43
#5

Vad jag har förstått så är det inte allt för ovanligt att veganer får i sig för lite zink och selen (selen får dock dom flesta svenskar för lite av) som finns i diverse kosttillskott för håret. 

Jag vet att jag har tunnare hår nu än jag hade när jag var liten. Men om det har med min kost att göra (blev Vegetarian 2015 när jag var 18 och Vegan 2011) eller bara det faktum att jag är äldre och tex hormonnivån i kroppen förändrats har jag ingen aning om. Jag har samma hårkvalitet som innan. Mjukt, glansigt hår som inte tovar sig eller känns/ser torrt ut och för mig är det viktigare än mängden hårstrån. Det är inte som att jag riskerar att bli skallig för även om jag har tunnare hår nu så håller det sig på samma nivå konstant.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

TatsuOni
2017-11-18 15:23
#6

Kan inte påstå att detta är "vanligt förekommande" bland just veganer och vegetarianer. Det händer när folk äter dåligt och inte får i sig alla näring de behöver. Det är lika vanligt (om inte inte vanligare) bland köttätare som äter dåligt.

Det finns många veganer och vegetarianer som har långt, tjockt och friskt hår! 

Det finns många faktorer som påverkar vårat hår. Gener, kost, sömn, hälsa, träning, vad och hur vi dricker, medicin, sjukdom, hormoner, stress, hur vi tar hand om håret och vilka produkter vi använder.

Är någonting rubbat någonstans, så påverkas vi och vårat hår. Då ska man kolla upp det. T ex ta ett blodprov, se över sitt liv och sina hårprodukter.

Så åter, det är inte just veganer och vegetarianer som får tunt hår, utan folk som äter dåligt, är sjuka, stressade eller liknande.

Och vad gäller frisörer och deras utbildning… Många tror att de kan allt och att allt de kan är rätt. Så är det inte!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2017-11-18 18:49
#9

#6 Jättebra skrivet, håller helt med dig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: