Annons:
Etikettveganprat
Läst 5270 ggr
illerälskaren
2017-11-19 21:42

Hund vegankost

Hej ska i framtiden skaffa hund och skulle vara kul om den kunde vara Vegan men kommer läsa allt i min väg först. Kommer vara en vallhund. Antingen bordercollie eller aussie. Äter era hundar vegank kost. Vad är deras så där kostchema om ni förstår. Vad ger ni för foder eller gör ni allt själva i så fall hur? dela i såfall med er av recepten.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2017-11-19 22:42
#4

#0 Vi har en ganska ny tråd angående detta där jag tycker speciellt bra om inlägg #24. Kolla gärna in den 🙂

https://vegan.ifokus.se/discussions/597460198e0e7440cf002d86-kan-man-ha-husdjur-som-vegan

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Honestyisdead
2017-11-20 10:24
#7

Eftersom ni raderar alla inlägg man skriver här utan att ens bemöda er med någon förklaring kan vi väl låsa tråden så slipper medlemmar behandlas illa.

Lodis
2017-11-20 15:14
#8

#7 Det kan ju hända att veganerna på den här sidan inte vill läsa en massa skitsnack från folk som helt plötsligt är sådana fantastiska experter på hundar och de största djurvänner planeten någonsin skådat även fast ni stödjer ett enormt förtryck och död och lidande av miljarder djur!

Jag tycker inte att tråden ska låsas alls,  jag tycker att dom som stödjer död och förtryck kan hålla sig borta härifrån så kanske vi som vill kan få läsa en trevlig diskussion med de som har erfarenhet av veganhundar. Jag hoppas att alla era besserwisserinlägg blir raderade!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2017-11-20 17:54
#11

Jag har sagt det förut och säger det igen. Vegansajten är först och främst till för medlemmarna på sajten och medlemmarnas trivsel är det viktigaste. 

När icke-veganer väljer att gästa oss så måste de respektera vårt synsätt och vårt moraliska val.

Diskussioner om veganmat till hundar är omöjligt att hålla med människor som inte har den moraliska uppfattningen att det överhuvudtaget är fel att exploatera andra individer i onödan. Är du som icke-vegan seriöst intresserad av veganism så börja i någon annan lite lättare tråd och läs på om veganska värderingar innan du börjar att diskutera det här ämnet.

Därför kommer inlägg från icke-veganer som stör diskussionen om vegansk mat till husdjur att raderas i dessa diskussioner hädanefter. 

Här förespråkas inte djurförtryck i några former inklusive förtrycket och dödandet av de djur som blir mat till våra husdjur.

Vi förespråkar alltså inte att mata ett djur med andra djur och det måste respekteras i diskussionerna. 

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vendelay
2017-11-27 21:59
#28

#27 Vi som är moderatorer har bestämt att det ska gå att diskutera vegankost till köttätande husdjur här, alla andra djursajter har det motsatta om ni vill prata om det. Håll er till ämnet, annars måste jag radera inlägg.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Dex
2017-11-28 01:09
#31

Vargar är carnivorer men hundar är omnivorer. Hundar är inte exakt som vargar även om dom kommer från vargar. Dom har ändrats och anpassats till att vara omnivorer.

Denna kommentar har tagits bort.
Kirnzy
2017-11-28 05:08
#33

#32 Att hundar tillhör ordningen carnivora, eller rovdjur, betyder inte så mycket. Jättepandor är också rovdjur men de är växtätare. Sen håller jag med om att hundar borde äta kött men tycker det är överdrivet mycket om det, förstår att inlägg tas bort. TS skrev " Äter era hundar vegank kost. Vad är deras så där kostchema om ni förstår. Vad ger ni för foder eller gör ni allt själva i så fall hur? dela i såfall med er av recepten." och inte "är veganmat till hundar bra?" Så varför är det sååå viktigt att argumentera för kött? Ni kan väll göra egna trådar om ni tycker det är så viktigt..

Man måste ju kunna diskutera veganmat på en vegansida..

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Kirnzy
2017-11-28 06:27
#35

#34 Jag har inte sagt att det är viktigt att argumentera för vegankost till hund. Har aldrig sett någon inte på hundar.ifokus som går in på alla trådar och säger att hundar måste ha veganmat. Har aldrig sett att någon nånsin har sagt att hundar måste ha veganmat. Att säga att det är möjligt och inte alltid dåligt är inte något alla veganer tycker det är viktigt att argumentera om. Att andra människor börjar argumentera för kött betyder inte att de tycker det är viktigt att argumentera mot kött. Den här tråden handlar om vegankost och man måste få diskutera det på en vegansida om man vill. Alla borttagna inlägg tyder ju på att det ska handla om vegankost, inte kött. Oavsett vad hunden är gjord för att äta så finns det folk som ger veganmat och då är det väll bättre att de frågar om det så att hunden kan få den bästa veganska maten, istället för att man inte har någon aning om vad man ska ge?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Tänkpådet]
2017-11-29 12:52
#38

#37 att ge sin hund vegansk kost behöver inte vara pga ideologi, det kan helt enkelt vara pga att man inser det faktumet att valet av mat har en direkt påverkan på en massa djur som eventuellt måste lida och dö bara att tillgodose en födopreferens. Att äta torrfoder är redan från början ett rätt så lågnt steg ifrån vad en hund skulle äte ute i naturen, så för en person som dig som tydligen är emot vegansk föda till hundar av ”naturliga” skäl så bör du rimligtvis åxå vara emot torrfoder… och att hundar berövas sina naturliga beteenden som att jaga, leva i en riktig flock osv… men du kanske bara är emot onaturliga saker när det passar? När det passar din ideologi? Det är väl en sak när ens ideologi förhindrar en att ta logiska och rationella beslut men problemet enligt mig uppstår när andra varelser kommer ikläm, men hey, du är ju normal, din våldsbejakande ideologi är något som du delar med majoriteten av världens befolkning. Men att du måste basunera ut det på ett veganforum känns lite tröttsamt. Dom flesta som är medlemmar på den här sajten är medvetna om din point of view, men dom har, oftast av etiska (till skillnad från dogmatiska) skäl en annan.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
2017-11-29 21:52
#46

Denna tråd handlar om VEGANFODER TILL HUND, ingenting annat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2017-11-30 15:19
#51

#0 Här är en intressant föreläsning av veterinären Armaiti May som du kanske kan ha glädje av 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: