Annons:
Etiketthälsa
Läst 2658 ggr
vendelay
2017-11-22 16:09

Lämna blod som vegan?

Jag har försökt lämna blod sedan jag blev myndig men har aldrig haft tillräckligt högt Hb-värde. Kvinnor ska ha typ 125 (någon enhet som jag inte vet vad det är) och mitt ligger stadigt på 124… 😕 Idag testade jag igen, för första gången sen jag blev Vegan, och mitt Hb ligger kvar. Det är ett bra värde men det är inte tillräckligt för att få ge blod.

Är det svårare som Vegan att få upp Hb-värdet? De som jobbade där, sjuksköterskor eller vad de är, blev alldeles förskräckta när jag nämnde att jag var Vegan. Jag frågade om jag kunde göra någonting för att få upp värdet och de sa typ "nej, du är Vegan och behöver dit blod själv". 

Är det ovanligt att veganer ger blod?? Finns det något en kan göra för att få upp Hb-värdet?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Maria
2017-11-22 16:17
#1

Man brukar säga att ett Hb under 120 är blodbrist men det varierar ändå från person till person.

Jag är inte Vegan men har alltid haft ett lågt blodvärde (runt 100) och har aldrig fått lämna blod.

Det bästa du kan göra om du inte vill ta järntillskott är väl att äta grönsaker med högt järnvärde och gärna laga mat i gjutjärnspanna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-11-22 16:18
#2

Det är ju inte blodbrist iaf. Vissa människor kan dock ha svårt att få upp järnet i kroppen. Man brukar ju rekommendera folk som äter "normalt" att äta något järnrikt samt att inta det med apelsinjuice. (För att kroppen ska ta upp det lättare. Så det kan ju vara värt att testa. Att ta det som innehåller järn som du äter och ta och dricka juice i samband med detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
2017-11-22 18:01
#3

Nej, jag har inte blodbrist, men jag skulle såklart vilja få lämna blod alltså.

Jag äter mycket järnrika grönsaker, steker i stort sett allt i min gjutjärnspanna / gjutjärnsgryta. Färskpressad apelsinjuice dricker jag i samband med frukost flera gånger i veckan, fast frukosten kanske inte ofta är speciellt järnrik. Tar inte extra järn för det känns onödigt, men det kanske är det som gäller?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
2017-11-22 18:52
#4

#3 testa ta tillskott. Själv har jag nästan på gränsen till för högt järn. Ligger på 151 sist jag kollade. För kvinnor är det 153. Nu ger jag inte dock ge blod p g a sjukdomar. Men som sagt: tillskott, inta järnrika saker med c-vitamin = juice av apelsin. Det är mina råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

sp0ngeb0b
2017-11-22 19:11
#5

Men åh vilka dryga sjuksköterskor. Klart de ska skylla på veganismen 😕 visst, är man Vegan kanske det är lättare att råka ut för järnbrist men har man lite koll så gör man inte det. Och du verkar ju ha koll med tanke på att dina värden ligger kvar på samma nivå.

Sorry för bitter attityd… 🤪 Har dock sett många veganer i fb-grupper som gett blod. Har aldrig ens tänkt tanken att veganism skulle vara ett problem. Hoppas du lyckas och får ge snart 🙂

veggie4every1
2017-11-22 19:17
#6

#0 Niferex är ett bra tillskott. Finns som droppar så du slipper gelatinkapslarna.

De vanliga tillskotten är mer för att bibehålla värdet, men vill du få upp det så rekommenderar jag Niferex. Funkar bra om man har brist också till skillnad från vanliga tillskott.

Men ta det bara en kort tid ca 2-4 veckor, och kolla sedan värdet så det inte blir för högt.

Järnet är inte animaliskt, men det förstod du väl 😃

https://www.apotea.se/niferex-orala-droppar-30-mg-ml-30-ml

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Lakritsstjärna
2017-11-22 19:20
#7

Man behöver inte ha dåligt järnvärde bara dör att man är Vegan. Mitt järnvärde var mycket bättre när jag var gravid än min syster som äter kött. Jag åt mycket broccoli och stekte i jutjärnstekpanna. Ibland när jag kom ihåg tog jag en hutt järnsaft och värdet var bra hela graviditeten. Min syster fick kämpa med sitt värde med järntabletter. För att man är Vegan så behöver det inte automatiskt innebära att man har dåligt järnvärde. C-vitamin som #4 skrev är viktigt för att kunna ta upp järn och det får du antagligen i dig mer utav som Vegan.

vendelay
2017-11-22 20:32
#8

Okej, tack alla!! Ni är så himla smarta allihop 🤗

Kom på en till grej, de frågar ju om medicin osv och jag berättade att jag äter B12-tillskott.

Sjuksköterskan: För att du har B12-brist?
Jag: Nej, alltså, jag är Vegan. Har haft brist men har fått tillbaka resultat från blodprov att värdet är toppen nu.
S: Jaha, ja, B12-brist är ju vanligt hos veganer.
J: Jag hade alltså brist när jag åt kött, inte på grund av vegankosten.
S: *stora ögon* JAHAAAAA, vad konstigt!

😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2017-11-22 20:47
#9

Oftast är det väl undersköterskor som jobbar med blodgivning. Men de borde ju veta lite bättre tycker man.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-11-22 21:46
#10

#8 om du äter b12. Hur står det då till med din folsyra? Har man någonsin kollat upp dina värden? Kolla upp detta skulle jag råda.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

veggie4every1
2017-11-22 22:07
#11

#10 Om man äter mörkgröna bladgrönsaker, kikärtor, bönor, linser, soja,nötter mm så är inte folat ett problem. Veganer äter ofta en kost rik på folater.

Men det klart att det beror på vad man äter som Vegan, de finns nog de med brist på det också men jag tror inte att det är så vanligt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Aleya
2017-11-22 22:11
#12

#11 nu handlade inte om mat. Jag tänkte snarare att det är bra och kolla för att om man har exempelvis b12 brist och brist på folsyra så kan det tyda på perniciösanemi och det kan göra att man inte tar upp järn som man ska. Då spelar det inte roll hur mycket bra mat med järn man äter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

veggie4every1
2017-11-22 22:19
#13

#12 Jag förstår hur du tänkte då 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Aleya
2017-11-22 22:24
#14

#13 skulle råda att(alla) man kollar det ibland. För ofta så märker man bristen i ett sent skede med att man får problem med nervsystemet och då kan skadorna permanenta. (Domningar och annat konstigt) Och särskilt om man vet att en släkting har det. För det kan vara ärftligt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ominous
2017-11-23 17:48
#15

Jag brukar lämna blod, brukar ligga på allt mellan 125 och 130. Min syster som är Vegan hade 140 sist hon lämna :)
Tror bara de var dåligt informerade där du lämnade. 

Tänk på att järntabletterna du får hos blodcentralen är inte är veganska heller, så bra att köpa järntabletter i förväg och ha redo :)

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
2017-11-23 17:56
#16

Ja, jag har nyligen kollat mina värden och har inte brist på något. Det var dock i samband med en annan grej, men de kollade miljoner grejer, bland annat B12 o järn. Jag har ju inte heller dåligt Hb, det är bara att deras gräns är lite högre än vad som behövs för att säkerställa att blodgivaren mår så bra som möjligt efteråt. Hade inte en tanke på att järntabletterna inte var veganska! Ska komma ihåg det till nästa gång jag testar, om 4 år!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

NatasjaHemby
2017-11-28 10:58
#17

Jag lämnade blod regelbundet får några år sedan och hade alltid superbra järnvärden. Fick höra att jag inte ens behövde ta järntabletterna som de skickar med på rutin efter varje tappning. 

När de kommenterade mitt ovanligt fina järnvärde svarade jag "Det är för att jag är vegan 😃" och ingen sa emot. Tänker att man har lättare att få bra järnvärde om man inte äter mejeriprodukter eftersom kalcium hämmar järnupptaget.

SE*Simbelmynes

TicTac
2017-12-01 18:03
#18

Jag har aldrig haft några problem med mitt järn. Alltid i övre halvan av spannet för män.


You'll never walk alone

vendelay
2017-12-01 19:14
#19

Skönt att höra! Då vet jag att det är mig det är "fel" på, och inte veganismen 😃 Jag har ju inte blodbrist eller för lågt järnvärde så det är ju ingen fara för min hälsa.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2017-12-01 21:35
#20

#19 så klart det inte är något fel på dig eller veganismen. Det kan också vara så att kvinnor generellt har lägre järnvärden på grund av menstruation. Har man rikliga blödningar så påverkar det så klart. Nåt att ta hänsyn till åtminstone.

Annons:
vendelay
2017-12-01 21:55
#21

Jag har inte mens, så det är åtminstone inte orsaken. Personerna där sa något om att det var vanligt när en är ung, jag är 23 :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: