Annons:
Etiketthälsa
Läst 1332 ggr
vendelay
11/24/17, 7:22 PM

Omega 3 som vegan

Äter ni något tillskott för Omega 3? Vilket?

Om jag förstår det rätt går det antingen att äta tillskott från alger eller linfröolja. Vilket är bäst? Finns det fler alternativ?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Lakritsstjärna
11/24/17, 7:30 PM
#1

Jag äter algomega 3 från helhetshälsa.

Namiko
11/24/17, 8:03 PM
#2

Jag äter 1 msk krossade linfrön, 1 msk krossade chiafrön och lite valnötter varje dag för att kroppen ska kunna tillverka tillräckligt med EPA och DHA. Vill man däremot ha EPA och DHA direkt, utan att kroppen ska behöva omvandla det själv så är det omega 3 från alger som gäller.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Smultronfia
11/24/17, 9:44 PM
#3

Jag äter också algomega 3 från helhetshälsa

vendelay
11/24/17, 9:50 PM
#4

Ni som har den hemma, hur mycket av DRI innehåller en kapsel? Eller IE om det står så istället.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
11/24/17, 10:09 PM
#5

Tror det är 250 men kan kolla imorgon. Annars står det på deras hemsida.

Gen
11/25/17, 12:43 PM
#6

Jag äter inte tillskott. Skulle göra det om jag var gravid, och skulle ge det till småbarn. Nu är det valnötssäsong om ni har missat det. Valnötterna blir inte godare än så här så ut och köp årets skörd! Använder även rapsolja och sesamfrön, ex tahini, året om. Oroar mig inte över detta. Enligt nordisk livsmedelsrekommendation går det inte att slå fast någon särskild kvot mellan omega3 och omega6 som är bäst för hälsan så det är inget jag bekymrar mig över heller. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6

Annons:
veggie4every1
11/25/17, 3:17 PM
#7

Tänker inte heller så mycket på det, men jag använder linfröolja i köket. Det går åt ungefär 250 ml varannan vecka. 

Så jag smaskar i mig 125 ml linfröolja i veckan ungefär, har den på sallad och på mackan ( jo du läste rätt hihi)😃

Bör kanske dra ner på det….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Roe Deer]
2/6/18, 7:34 PM
#8

Jag äter minst 1 tsk kallpressad linfröolja, då det ska täcka 100% av dagsbehovet, om jag har förstått det hela rätt.

Funderar dock på om kosttillskott i vitaminform är mer lättupptagligt?

Tant Grön
2/6/18, 8:21 PM
#9

Såg nyss på text-tv att omega3 inte skyddar hjärtat som man trott. Att det skulle vara onödigt att ta tillskott.

Upp till toppen
Annons: