Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1200 ggr
anin55
2017-11-28 10:19

Vegan och barnkläder?

Hej!

Jag är inte Vegan, inte heller med denna grupp. Men jag vill stötta och hjälpa min son och hans familj på allra bästa sätt.

De bor i Spanien, men kommer hit och firar Nyår med oss - maten känner jag att det är inga problem, tycker det kul och intressant. Hans son blir 10 månader gammal inför nyåret. I Spanien finns inga varmare kläder att köpa, så jag tänkte jag skulle köpa mössa, vantar och skor till mitt barnbarn. Men det ska vara fritt från sånt från djur - så finns det någon här inne som kan hjälpa mig att hitta kläderna? Vet inte alls vart jag ska vända mig etc. etc.

Har försökt leta och googla, men det var väldigt svårt!!!

Mycket tacksam för hjälp <3

Annons:
papa-bear
2017-11-28 10:44
#1

första frågan som icke Vegan som kommer upp är i mitt fall, hur ser en Vegan på att textilier är uppblandat med diverse estrar, som kommer från oljeindustrin. om de är 100% mot nyttjandet av djurprodukter går ull från får, getter, alpacka och andra ullgivande djur bort, naturligtvis är skinn otänkbart. ser man till det är det ju bara bomull kvar, som kvalar in som växt, även linne, gjort av linblommans stjälkar, måste vara godkänt. så att vara klädd strikt som Vegan, ja det har sina utmaningar.

Lodis
2017-11-28 12:00
#2

#1Tror inte att bomull kvalar in om det inte är ekologiskt om man ska tänka som du så kan nog bara veganer gå nakna och bo i skogen. Djjur dödas ju i linproduktion också. Dom dödas också i vegetabilieproduktion så det blir väl till att leva på granbarrste hahaha. 

Jag ser det som att det ska vara fritt från animalier det räcker, Ska man inte stödja oljeindustrin då får man väl i så fall inte köra bil som Vegan heller då. Det känns som att när folk frågar eller säger sånt där så är det mest för att rättfärdiga sitt eget utnyttjande eftersom veganer kanske inte är 100 procent perfekta i precis allt så är det ok att utnyttja och döda djur. Du kanske inte menade så men det känns så för mig när jag läser det du skriver.

#0 Tycker du ska titta efter akryl och fleece eller en bomullsblandning med akryl kan funka i spanien också. Det kan du nog hitta i affärerna..

Maria
2017-11-28 12:57
#3

Fleece förorenar våra hav så det hade jag nog undvikit.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klader-av-fleece-fororenar-haven

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

papa-bear
2017-11-28 15:54
#4

#2 ??? vilka djur dödas i linproduktion? du vet väl att linet är hälsinglands landskapsblomma? lin skördas, repas och rötas innan det blir till linne, sedan ställer jag mig frågan om hur veganer ser på kläder med plast i, men det verkar ju du inte bry dig om, att som Maria i #3 påpekar att materialet du förespråkar dödar våra hav.

veggie4every1
2017-11-28 18:11
#5

#0 Så roligt att du stödjer din son 🙂

Vi veganer får göra så gott vi kan med prio ett att bojkotta animalieindustrierna för att minska efterfrågan på animalier. 

Vi kan inte vara 100% perfekta i ett imperfekt samhälle, men min åsikt är att det viktigaste just nu är att vi inte stödjer animaliekonsumtion och animalieproduktion. 

Jag vet ju inte hur din son tänker och känner, men många anser att syntetiska material som fleece och akryl är helt ok att använda. Även skinnimitation och pälsimitation är ok för många.

Många veganer handlar i vanliga butiker som HM, medan andra hellre köper begagnat eller från specialbutiker. 

Bomull och lin är fina naturmaterial men tyvärr inte så varma vintertid. För att minska partiklar från fleece i tvättvattnet så kan man försöka att tvätta plaggen mer sparsamt om man nu väljer fleece.

Bävernylon som exempelvis mössor och vantar fodrat med polyesterfyllning  är ju ett bra och slitstarkt material till barn. 

När det gäller skor så tror jag att det är skinnimitation som är vanligast eller kanske ett par små varmfodrade (i syntet) allvädersstövlar? 🙂

Men kanske någon småbarnsförälder kan ge dig flera tips 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

anin55
2017-11-29 09:04
#6

Tack för hjälp!

Tack #5 veggie4ever1  - ditt svar hjälpte väldigt mycket!

Annons:
veggie4every1
2017-11-29 15:37
#7

#6 Glad att kunna hjälpa till 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Pyttelite
2017-11-29 19:35
#8

Även om  antalet veganer i Sverige ökar är det ändå lättare att hitta veganprodukter i länder med mycket större befolkning.

Tyskland och UK har många trevliga webb-shopar med barn- och vuxenkläder som satsar på en veganvänlig produktionsteknik.

Här är några länkar:

devA Natur

Avocadostore

Tysk shoppingguide (Har länkar till många andra företag)

Red bubble

Zazzle (Svenskspråkig Site)

StyleOnVegan (Länkar till 16 olika onlinebutiker)

Little Green Radicals

Det finns säkert fler som kan lägga till länkar som tips! Hoppas att du hittar något till knatten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: