Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 877 ggr
Linn Is The New
12/5/17, 4:14 PM

Frågor angående att vara vegan och jobba

Hej! Jag låg i min säng igår och var extremt rastlös när jag fick tanken på hur veganer/vegetarianer ser på jobb innehållandes kötthantering. Jag själv är varken Vegetarian eller Vegan

Skulle ni kunna tänka er att jobba på te.x Mcdonalds eller någon annan restaurang där ni vet att ni måste tillaga eller servera kött som någon beställt? 

Vart går gränsen inom jobbkategorin? Eftersom ni inte vill stödja industrin varken inom ägg, kött, mjölkprodukter etc. 

Går en vanlig affär bra, där ni dock måste se till att köttdisken/djurdiskarna är påfyllda ?(om ni inte får ansvar över just en avdelning, men tänk er att ni är vanliga vikarier!) 

Om ni är desperat efter jobb, kan ni tänka er att jobba på Mcdonalds/Max/Burgerking om det är de enda som faktiskt erbjuds att jobba med? Att det blir en av dem största inkomstkällorna i era liv?  

Eller tycker vissa av er att det är okej att jobba med något av det jag precis föreslagit? Vill höra alla åsikter, men inget utöver frågorna jag har skrivit. Mvh

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Lakritsstjärna
12/5/17, 7:28 PM
#1

Jag skulle nog undvika om det verkligen inte fanns något annat jobb. Bara jobbat på de ovan nämnda platserna om alternativet var att sitta arbetslös. Jag har jobbat på ett ställe som säljer produkter där det är allmänt känt att det ingår djurförsök i framtagningen av nya produkter. Jag har jobbat med projektledning, robotik och datoriserade system och inte sett ett enda djur i mitt arbete så det har känts helt ok att jobba där efter som jag inte känner att mitt jobb direkt bidrar till lidande. Hade jag tänkt så långt så jade jag knappt kunnat jobba någonstans efter som samhället ser ut som det gör. Jag hade själv inte kunnat tänka mig att jobba med djurstudier. Jag försöker själv undvika att köpa produkter där de har använt sig av djurstudier då det är möjligt men ibland går det inte. Ibland orkar jag bara inte och är hellre lyckligt ovetande. McDonalds hade jag av många anledningar inte velat jobba på. När jag pluggade och behövde extra jobb så sökte jag medvetet andra extrajobb. Största anledningen till att jag inte skulle kunna jobba i matbutik är för att jag inte skulle kunna sälja ciggaretter till folk, där går min gräns. Jag undviker helst också att behöva sälja kött,ägg och mejeri också. Men hade hellre jobbat med att sälja köttet än att vara slaktare, köttbonde eller mjölkbonde då de är jobb långt över min gräns. Lite så tycker jag andra tycker nog anurlunda.

TicTac
12/6/17, 4:02 PM
#2

Jag kan ärligt säga att jag inte hade kunnat jobba med kött. Ostbutik, klädbutik som säljer animaliskt, apoteket osv. hade jag nog kunnat stå ut med då det inte direkt en produkt av döda djur. 😐

Lite dubbelmoral kanske, men nu jobbar jag i metallindustrin vilket inte har mycket med djur att göra, annat än en eller annan vilsen fågel som flyger in i fabriken. 🙂


You'll never walk alone

vendelay
12/6/17, 4:54 PM
#3

Jag håller på med kött dagligen, jag jobbar med djur som äter kött. Oftast är det liksom gjort så det inte ser ut som kött men ibland är det rå köttfärs och liknande. Det är så äckligt att jag knappt klarar av det, en gång ringde jag mamma och grät när jag skulle skala räkor… Haha 😕 Samtidigt ÄLSKAR jag allt annat med mitt jobb och nej, jag skulle inte byta ut det bara för att jag måste hantera kött.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
12/6/17, 4:55 PM
#4

Jag arbetar i butik som säljer både skinnjackor å gelatigodis men det går hur bra som helst, kan väl tänka på det ibland men det är absolut inga problem.

DogeLove
12/6/17, 7:52 PM
#5

Jag är en så länge bara 12, så kan inte skaffa något jobb. Men om jag skulle vara vuxen och behöva skaffa ett jobb, skulle jag aldrig jobba på MC Donalds eller liknande, då skulle jag hellre vara arbetslös! Skulle dok kunna jobba på en affär som säljer animalier om det inte fanns några andra allternativ, så länge jag slapp röra vid det och det inte var det ända dom sålde! :)

vendelay
12/6/17, 8:30 PM
#6

Jag tycker dock att det är viktigt att inte tycka att någon är en "dålig vegan" oavsett vad hen jobbar med, alla har inte lyxen att kunna välja att hellre vara arbetslösa. Det är antagligen ingen som menar så i denna tråd, men jag vill bara lyfta det för veganism är inte enbart för rika 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
sp0ngeb0b
12/6/17, 10:52 PM
#7

Jag ska flytta och är därför i färd med att söka nytt jobb så har också tänkt en del på detta på sistone. Kommer söka caféjobb bland annat, och jag har tänkt som så att jag absolut kan tänka mig att servera kött. Helst skulle jag inte vilja hantera kött och definitivt inte tillaga det, men samtidigt måste jag ju betala hyran så jag tar det jobbet jag kan få. Vore ju dock underbart att kunna jobba på ett veganskt café eller restaurang 😍

TicTac
12/7/17, 8:38 PM
#8

#6 Absolut! Vad vi jobbar med definierar inte vem vi är.


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: