Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 2502 ggr
Lakritsstjärna
12/14/17, 10:30 AM

Köttets lustar på SVT

Vad tycker ni om de pogramet? Jag tycker det är bra att de visar att kött har miljöpåverkan och även gör det tydligt vad det kommer ifrån. Det är så många som inte tror på det.Nu har jag bara hunnit se första svsnittet. Bra att SVT visar baksidorna med köttkonsumtionen innan har det bara varit locket på från alla håll. Vanliga argument man hör överallt är ”Vi behöver kött”, ”Bättre med närproducerat kött för miljön än vegetariskt” Dokument utefrån hade också en bra dokumentär om köttlobbyn. Något kanske är på väg att hända?

Annons:
[PeterTM]
12/14/17, 10:45 AM
#1

Jag tycker att programmet är lite löjligt upplagt, även om ämnet i sig är viktigt, för det begriper nog de flesta människor att det inte är hållbart att föda upp stora däggdjur för att föda en allt ökande människopopulation på jorden.

Dock är jag lika övertygad om att veganism är ohållbart som att föda upp stora djur till mat. Vi är och förblir omnivorer och jag tror att framtiden är insekter. man har framställt mat av insekter i bland annat Nederländerna i ganska många år nu och för en kort tid sedan kom rapporter frän Finland att man börjat baka bröd med mjöltillsats av torkade syrsor importerat från just Nederländerna.

Lakritsstjärna
12/14/17, 11:16 AM
#2

Låter äkligt tycker jag. Både jag och min man tränar och mår bra på Vegan mat. Jag tror jag håller mig till det :)

[PeterTM]
12/14/17, 4:24 PM
#3

#2 Ja när man redan är färdigvuxen är det inga större svårigheter att leva på vegankost, men det är inte möjligt att föda spädbarn på sådan kost och inte heller växande yngre barn i allmänhet.

thmz
12/14/17, 6:57 PM
#4

#3 Nej, för spädbarn äter bröstmjölk. Sedan när de slutat med det kan de leva utmärkt på animaliefri kost. Läs på lite innan du ger dig in i debatten.

Smultronfia
12/14/17, 7:19 PM
#5

#3 hahaha dagens skämt. Dags att kanske uppdatera sig lite. Till och med Livsmedelsverket har i sina kostråd att vegansk kost fungerar utmärkt till barn i alla åldrar samt vuxna.

[PeterTM]
12/14/17, 7:51 PM
#6

Häcklande av mig för vad jag säger ger märkliga signaler och tillför knappast någonting. 

Jag tror inte på veganismen av flera skäl, men framför allt för att människan precis som exempelvis brunbjörn, möss,  råttor och grisar, är allätare. Bara för att man säger att det går bra att växa upp på vegankost, är det inte lika med absolut sanning. 

Veganism är en förhållandevis färsk religion och vi har inte en aning om hur en mänsklig population som levt hela vägen genom livet efter diandet fungerar.

För att återgå till TV-programmet så tror jag inte att avsikten med det är att framhäva vegankost, utan bara att ifrågasätta bruket av stora däggdjur för att föda människor. Jag tror inte ett smack på att världens människor är intresserade av att leva strikt veganskt, det är bara en liten klick människor sett till hela världspopulationen som lobbar hårt för det i, som jag ser det, oerhört aggressiva ordalag.

Annons:
[Tänkpådet]
12/14/17, 8:16 PM
#7

Tycker att den är jättebra och jag tror att fler tar till sig informationen bättre när det är en macho jakt/kött snubbe som levererar det, man vill inte bli shamead i tv-soffan lixom. #6 veganism är inte en religion.

vendelay
12/14/17, 8:55 PM
#8

Veganism är inte en religion, vi tillber inte den heliga kon eller whatever, vi tycker bara att även grisar ska få leva utan att slaktas.

Bröstmjölk är veganskt. Det går att argumentera att det är animaliskt men veganism handlar om att inte utnyttja andra djur, och de flesta spädbarn brukar inte knyta fast mammas och tvångspumpa ut mjölken ur hennes bröst, så jo, det är veganskt.

Det går att leva bra som Vegan hela livet, även som spädbarn. Det har till och med Livsmedelsverket skrivit på sin hemsida, som någon skrivit redan.

Jag har inte sett programmet och har inte för avsikt, jag hoppas att han inte slaktar grisarna men jag tror att det kanske är ett bra sätt för folk som äter mycket kött att se hur verkligheten ser ut.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[PeterTM]
12/15/17, 6:12 AM
#9

#8 Det är en definitionsfråga, det finns en hel del "profeter" som mer eller mindre dyrkas om om de vore gudomliga inom veganrörelsen. Så ser det i alla fall ut om man betraktar det hela utifrån så att säga.

Också jag tycker att grisar ska få leva bra. Dock tror jag att om man hårddrar konsekvensen av veganismens inställning betyder den per automatik att domesticerade grisar så småningom dör ut, så jag tänker nog mer i nyttjandebanor som det var förr, man hade ett par grisar som fick gå på ängen tills det var dags att äta upp en. Dagens köttindustri är helt sjuk.

[Tänkpådet]
12/15/17, 8:09 AM
#10

#9 ”Dagens köttindustri är helt sjuk” där är vi överens… ja det är En definitionsfråga veganism är per definition inte en religion och att du kallar veganism för en religion uppfattar jag som nedlåtande och nedvärderande. Domestikering av djur är inte nödvändigtvis något som veganer har en negativ inställning till, däremot så har dom flesta veganer inställningen att djur bör respekteras, och då går ju den här ”sjuka”industrin bort.

Lakritsstjärna
12/15/17, 8:50 AM
#11

#3 jag glömde nämna att även mina barn äter vegankost och de växer precis som de ska och mår bra de med. Det är möjligt att föda upp barn på en vegankost. Jag är mycket mån om att mina barn får en näringsrik kost och jag anser att jag ger dem en mycket bättre kost än genomsnitt svensken. Att alla kommer bli veganer kommer nog inte hända men jag tycker att det finns en tydlig vegotrend och det kommer nog bli ännu vanligare. 20% av alla unga kvinnor äter vegetariskt och det värderingarna kommer antagligen föras över till deras barn i framtiden. Jag tror aldrig att ett sådant tv pogram som frågasätter vårt kött ätande kunde sändas för 10 år sen. Slutligen, Nej veganism är ingen religon precis som köttätande inte är en religon. Veganism är att man väljer bort anemaliska produkter ofta pga etiska skäl.

Annielle
12/15/17, 3:59 PM
#12

Verkar vara ett bra program som tar upp hur det verkligen ser ut inom köttindustrin.

Inte sett allt från båda programmen, men hade tänkt se hela i går, gick dock inte för jag mådde så fruktansvärt dåligt av att se hur grisarna var "packade" trångt, insemination på löpande band, en bonde som bara såg grisarna som sitt levebröd. Ännu värre när de pratade om hur de har de utomlands och visade bilder på eländet. Nä, var helvidrigt rent ut sagt! Hur kan folk kolla på sådant och sedan inte bry sig när de går till affären och ofta köper de billigaste de hittar och äter med gott samvete?!? 😢

Inte så att jag uppmanar till att äta vilt kött, men betydligt hellre det när djuren åtminstone har fått ha ett vettigt liv innan de dör.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[KatarinePierce]
12/16/17, 2:26 PM
#13

#1 Jag undrar vad du pratar om? Har du ens läst om veganism? Kanske dags att uppdatera sig?

Annons:
Lakritsstjärna
12/17/17, 9:44 AM
#14

Avsnittet om grisens liv var till och med olämpligt för barn att se stod det. Den industrin är alltså så hemsk och otäck att man inte ens bör visa barn hur det går till. Först tyckte jag det var klart barn inte skulle se det efter som det var otäckt men min man frågasatte direkt varför man inte ska visa för barn. Tänker man efter så är det ett riktigt hyckleri. Ger man sina barnen kött tycker jag man också ska vara ärlig med vad det kommer i från och klarar man inte det bör man inte ge dem kött.

TicTac
12/17/17, 11:55 PM
#15

#14 Nä, tänk om barn fick se något som fick dem att inte vilja äta kött. Så kan vi ju inte ha det…. 😴😕

Nu har jag inte sett programmet själv och vet inte vilken ståndpunkt det har, men jag är inte Vegan för miljöns skull i varje fall…


You'll never walk alone

vendelay
12/18/17, 12:03 AM
#16

Alltså, jag tycker nog inte att barn ska se slakt (jag har dock skrivit annat i andra trådar tidigare, men en kan ju ändra sig, jag är inte helt hundra på vad jag tycker), men jag tycker definitivt att barn ska veta vad slakt är. Det behöver inte vara extremt. Låt barnet träffa hönor, grisar, får och förklara sedan med ord barnet förstår. Slakt innebär att djuret får ont och blir ledsna och sen finns de inte mer. Vilket barn skulle vilja äta fåret då?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
12/18/17, 6:44 AM
#17

#16 jag håller med dig. Men givetvis beror det också på barnets ålder. Är det ett äldre barn så kan man prata mer och förklara mer. Men varför ge dem mardrömmar. Jag klarar inte av att se sånt här utan att bli ledsen, gråta och må dåligt. Har så svårt att förstå hur folk bara kan stänga av sig själva och bara köra på.

Lakritsstjärna
12/18/17, 8:05 AM
#18

Vill verkligen inte visa för mina barn heller. Efter som jag tycker det är för otäkt för barn att se så ger jag dem inte heller produkter som kommer ur denna tortyr. Tycker man ska vara ärlig mot barn och inte gömma verkligheten för mycket så jag har bara berättar att kött är döda djur som ofta inte haft ett bra liv. Om jag hade tyckt att det var för otäckt att visa för mina barn och samtidigt gett dem kött att äta från den industrin så hade jag känt mig lite som en hycklare. Förr viste barn exakt vart köttet kom ifrån de var med och tog hand om djuret och i bland även med vid slakt. Hörde ett barn som frågade hur chickenbits växte.

[KatarinePierce]
12/18/17, 3:50 PM
#19

Jag håller med #18 😂

VeilofElysium
12/19/17, 7:19 PM
#20

Kunde inte se färdigt senaste avsnittet när grisarna gasades.. Jag började stört böla. Både för att jag avskyr hur människor beter sig mot djur och har förlorat släktingar i Nazisternas gaskammare.. Jag hoppas att Schyffert tar rätt beslut, "Vickan" och "Madde" är fullständigt bedårande och jag förstår inte hur han inte skulle fästa sig vid dem och se de som levande kännande varelser precis som människor. Om inte annat så gillar jag honom inte särskilt mycket och kanske får åtminstone lite förändrad syn..

Annons:
veggie4every1
12/19/17, 10:40 PM
#21

Jag orkar inte med att se lidandet, blir så frustrerad. Man vet ju vid det här laget hur djuren lider så jag plågar mig inte med att se det längre.

Men jag är helnöjd och förvånad över att de visar det här. Fantastiskt bra att det visas i vanlig TV. Det känns som att det går framåt 👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annielle
12/20/17, 9:02 AM
#22

#20 

Tur att jag hann stänga av innan de visade att de gasade i hjäl dem 😢

Så himla synd att Schyffert inte kunde ha kvar grisarna hemma p.g.a. allergi m.m. så att han hann fästa sig riktigt ordentligt!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

DogeLove
12/20/17, 5:38 PM
#23

#22 Så han dödade dom alltså…? :’(

[KatarinePierce]
12/20/17, 6:04 PM
#24

#23 Nej

Det kommer imorgon sista avsnittet,kommer han döda grisarna eller inte?

Annielle
12/20/17, 8:07 PM
#25

#23

Han lämnade dem på en gård så de fick bo där, vad som kommer att hända återstår att se som #24 skrev

Var dig själv, det finns redan så många andra.

DogeLove
12/21/17, 1:43 PM
#26

#24 och #25 Ok, tur hoppas dom får fortsätta leva! :|

[zero]
12/21/17, 8:14 PM
#27

Det programmet gjorde mig inget annat än deppig.

Spoiler:

Jag kan förstå att folk är uppväxta med att käka kött och gör det av vana och många kanske inte ägnar en tanke åt hur det faktiskt går till. Jag har varit där själv.

Men  om man ser hela processen, dessutom på plats, så förstår jag verkligen inte hur man med gott samvete kan fortsätta. Jag hade inga höga förväntningar om att han skulle sluta äta kött men slutet var ändå bara en  besvikelse. Mest för att det känns som att folk ändå får en liten klapp på axeln och "ja, men du kan ju halvera ditt köttätande så är du såååå duktig". SUCK. Och nej, ingen kunde ju inte lägga lite energi för att hitta något livslångt hem till åtminstone de två grisarna heller, men ja, det är ju så verkligheten ser ut. I allt detta kommer det väl ut en del besvikelse på mig själv också, en önskan om att man blev Vegan långt tidigare.

Visst, det var bra att många saker togs upp men i slutet står man där igen, tillbaka till ruta ett.

Något annat äckligt som jag la märke till var T-shirten i bakgrunden hos grisbonden, bara så brutalt äckligt och verkligen en bild på hur sjuk industrin är.

Och ja, jag försöker undvika produkter som filtreras genom gelatin eller annat så långt som det är möjligt,men det är ju bra, då vet jag nu att jag är "fundamentalistvegan".

Annons:
VeilofElysium
12/21/17, 8:43 PM
#28

*SPOILER VARNING KANSKE!!*

Kan inte första hur Schyffert  tog det beslut som han gjorde baserat på allt han har sett. Han visar ju mer eller mindre att han saknar empati för djur som levande varelser om det inte är djur som han har någon relation till. Kändes som att hans attityd var negativ redan från början och han hade bestämt sig att hålla till köttätandet.  Bra att informera allmänheten om vart man får kött ifrån men ja rätt så förutsägbart..

DogeLove
12/21/17, 10:12 PM
#29

*Spoiler* Jag var nästan säker på att han skulle göra det i tanke av vad han sa på nyhetsmorgon, tack och lov såg jag inte programmet. Ser honom mest som en dum hycklare som känner pengar på att slakta grisar usch…

Gen
12/22/17, 10:04 AM
#30

Har inte sett programmet, men är glad att ämnet är uppe i riksmedia. Naturligtvis är det ganska trevande och ogrundade tankar som framförs. Det märks att ämnet är ovant för många, Schyffert inkluderad, och klart man blir frustrerad när det blir fel och folk tänker snett. Men huvudfienden är inte dumma åsikter, det är tystnad. Det bådar gott för framtiden att så många pratar om detta! I längden vinner förnuftet om ämnet diskuteras

Lakritsstjärna
12/22/17, 12:58 PM
#31

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/L0nwr1/henrik-schyffert-svarar-pa-massiva-kottkritiken Han verkade ha bestämt sig redan från början. Argumenten med ”lantbruken och bönderna riskerar att försvinna om vi inte äter djur” håller inte på långa vägar. Lantbruken och bönderna kommer inte försvinna. Vi kommer fortfarande behöva lantbruk för odling. Det meningslösa lidandet för oskyldiga djur skulle förhoppningsvis försvinna om folk slutade äta kött. Detta skulle bara vara positivt ur både miljö och hälso synpunkt.

[Tänkpådet]
12/22/17, 8:33 PM
#32

Såg tredje avsnittet nyss och jag är besviken faktiskt, jag var tvärsäker på att han inte skulle bli vego, men jag trodde inte att han skulle göra det på det här sättet . Att vi kan äta 75g kött om dagen med gott samvete? Nej Schyffert det funkar inte så… och så domstackars bönderna och det otroligt fina landskapet som vi bara måste ha… erkänn bara att du älskar att äta kött för mycket bara!!! Dra inte en massa korkade ursäkter! Och han fetingfailar ju med vadet, han både har kakan kvar och äter den när han fegar ur å inte klarar av att slakta grisarna, han har ju som hobby att skjuta djur för helvete. Vad hände med dom nu? Dom blev väl förmodligen ihjälplågade i en gaskammare som dom andra?! I det stora hela tycker jag att det var en jättebra serie men avslutet var ett stort antiklimax…

Kiwi2024
12/22/17, 9:12 PM
#33

Av ren nyfikenhet har jag en fråga. (Jag är pescetarian och planerar att bli Vegan när jag flyttat hemifrån). Om vi säger att alla hade blivit veganer, hade inte det betytt att alla grisar och kossor dör ut? Jag har tänkt på det länge vad tror ni? Det hade kanske funnits någon som har ex grisarna som tamdjur/sällskapsdjur men annars då?

[Tänkpådet]
12/23/17, 7:33 AM
#34

#33 bra fråga men lite utav en trådkapning…

Annons:
Kiwi2024
12/23/17, 11:34 AM
#35

#33 Ja jag ver men det kändes så onödigt att skapa en ny tråd men d kan vi bara strunta i det :)

[Tänkpådet]
12/23/17, 3:15 PM
#36

#35 det är ju lite av ett sidospår och jag kan tänka mig att den frågan har egna redan existerande trådar men what the hell: jag kan tänka mig att vissa versioner av vissa djur riskerar att dö ut, men jag åxå tänka mig att det kommer att finnas djurfristäder eller privatpersoner som kommer att ha vissa av dom djur som folk äter idag som husdjur av någe slag. Jag ser personligen inget egenvärde i att ha vissa djurarter kvar, om varken ”naturen” eller mänskligheten har något värde av dom, tex vissa fågelarter som är så pass sönderavlade att dom inte längre kan para sig eller ens gå. Om det på något sett skulle anses som omoraliskt att inte ha kvar djurarter ”bara för att ha kvar dom” så skapar det ju vissa problem: tex. Att då vore det väl omoraliskt att inte fortsätta att snedavla och genmanipulera nya arter ”bara för att” i oändlighet. Som sagt vad är egenvärdet i att ha kvar en art som inte längre överlever i naturen om vi inte har någon vilja att domestikera dom för vårat egna nöje. Individer vill överleva och föröka sig men en art i sig har inget medvetande och kan inte lida av att den inte finns. Sen finns det väl såklart etiska frågeställningar kring att domestikera djur utanför dess naturliga miljö, tex hur du avlar på dom, hur du separerar dom från sin familj, hur pass bra dom stimuleras och till vilken grad du frihetsberövar dom? Och det kombinerat med dagens kontext som är att dom djuren som föds upp för att ätas blir det iaf för mig ganska klart huruvida det ens är en relevant fråga att ställa från första början. Men det är ju såklart en bra idé att bolla med så att säga, såsom många av dessa frågetecken som uppstår när vi inser att djurfarmning för onödig konsumtion är oetisk. ( ta bort mina kommentarer om det är ett för stort sidospår)

veggie4every1
12/23/17, 3:28 PM
#37

#35 Så bra att du planerar att bli Vegan när du flyttat 🙂

Jag kan svara lite kort hur jag tänker på din fråga och har du mera tankar kring det så är du mer än välkommen att starta en ny tråd.

De domesticerade varianterna av arterna som endast existerar för oss att exploatera och döda bör få leva ut sina liv för att sedan upphöra att existera. De vilda varianterna av arterna finns dock kvar (de vi inte redan utrotat). Vildsvin, vildhöns och släktingar till den domesticerade kon exempelvis.

Det är inte synd att domesticerade varianter som endast finns till för oss att utnyttja och döda upphör, det är istället oerhört tragiskt om de skulle fortsätta att existera som de gör idag.

För att återgå till Köttets lustar, Läkare för Framtiden skriver detta:

http://www.lakareforframtiden.se/nyheter-och-blogg/svts-kottets-lustar-och-halsovinster-med-att-bli-vegan/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kiwi2024
12/23/17, 4:03 PM
#38

#36 #37 Håller med om vad ni skriver nu fick jag klarspråk i hjärnan så att säga! :)

vendelay
1/4/18, 9:53 PM
#39

Hundälskarn: tveka inte att starta egna trådar! Om du upplever att någon är otrevlig eller om det finns någon annan anledning till varför du inte skulle vilja starta en tråd om något visst ämne så får du gärna skriva privat till mig eller någon av de andra medarbetarna så hjälper vi till så gott vi kan!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: