Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Frågor och tips

Ny vegan behöver hjälp

2017-12-22 16:09 #0 av: Kviz123

Hej!

Skrev samma inlägg fast på vegetariskt ifokus och märkte först nu att det var fel grupp jag skrev iGapskrattar

Jag kollade igår kväll på en dokumentär som heter "What the health" och har bestämt mig för att bli vegan! Kommer antagligen börja äta vegetariskt och successivt bli vegan. Detta först och främst för min egna hälsa men förstås för djuren och klimatets skull också. Men jag har några frågor:

1. Jag är snart 16år, kan jag utvecklas och växa som "vanligt" som vegan?

2. Måste man äta några extra tillskott om man ska gymma som vegan?

3. Vilka b12 tabletter ska jag välja alltså vilket märke. Är det onödigt att dricka dem om jag i början är vegetarian?

4. Ska man äta några extra tillskott även om man inte gymmar?

5. Om någon utav er också går i skolan kan man få vegansk kost där och isf hur är den? Om inte vad äter ni till lunch?

6. Har ni några tips på hur man så enkelt som möjligt kan övergå till veganismen?

7. Länka gärna bra länkar på hur kött och mejeriprodukter påverkar kroppen!

Tack på förhand! Skrattar

Anmäl
2017-12-22 19:11 #1 av: Lakritsstjärna

1 ja du kan växa normalt som vegan. Man behöver inte jött och mjölk med en en välplanerad vegansk kost. Mina barn 2 och 6 år äter vegansk och växer som de ska och följer sina kurvor.

2. Nej, det är inte nödvändigt men min man tar hampa proteinpulver. Jag gör det inte för jag tror jag får tillräckligt med kosten vad gäller protein. Protein brist är mycket ovanligt om du inte svälter.

3. Jag tar en mitt val vegoterian som inehåller B12 och en d-vitamin om dagen. Ibland även järn-saft. B12 är alltid bra att ta även om man är lakto-ovo eller äter kött. Många även köttätare som inte tar tillskott har ibland låga nivåer av B12. Jag hade B12 brist som lako-ovo

4. Du kan ta algolja också om d vill vara säker på att få i dig tillräckligt mycket omega3. Raps och linfröolja är annars också bra källor till omega3 men de är korta fettsyror gämfört med de som finns i algolja

5. Kräv det. Jag fick bråka med skola och komun för att få det till mina barn

6 laga mar du tycker om men veganisera. Tex byt ut matlagningsgrädde not imat baserat på havre. Det är kryddorna som gör smaken.

Se även forks over knives på Netflix.

Viktor har också bra förklaringar
https://m.youtube.com/watch?v=hm7MVFw0ZNQ

Lycka till!

Anmäl
2017-12-22 20:59 #2 av: Kviz123

#1 Tack så jättemycket för infon!Glad

Anmäl
2017-12-23 08:39 #3 av: Lakritsstjärna

Kom på att läkare för framtiden skriver mycket om hälsovinster med vegansk kost. Här är en tex en gaska ny artikel om hälsovinster.

http://www.lakareforframtiden.se/nyheter-och-blogg/svts-kottets-lustar-och-halsovinster-med-att-bli-vegan/

Anmäl
2018-01-04 22:12 #4 av: vendelay

1. Ja, Livsmedelsverket har till och med nu gått ut med att en välplanerad växtbaserad kost är hälsosam i alla livets skeden! Det är dock, precis som om någon äter animalier, viktigt att tänka på ungefär vad en stoppar i sig. Det är viktigt att få i sig fett, kolhydrater, proteiner osv. Men om du äter varierat så borde det inte vara något problem, om du inte är sjuk på något sätt.

2. Nej, du behöver inte äta specifika tillskott pga träning. Om du tränar på elitnivå behöver du vara noggrannare med vad du äter och då kanske det är nödvändigt med proteintillskott (men det gäller ju även om du äter kött), men absolut inte som en "vanlig dödlig" :)

3. Så vitt jag vet finns det inga hälsorisker med att få i sig för mycket B12 (men jag är inte utbildad och jag hittar inget trovärdigt när jag googlade lite snabbt), så nej, det är inte onödigt att äta extra B12. Jag hade brist på just B12 som blandkostare (åt kött, mejeriprodukter, ägg osv) och äter därför en tablett med mycket högt innehåll av B12 som jag inte vet om den bör rekommenderas till någon som inte har brist. 

4. B12 bör i stort sett hela befolkningen äta, de flesta har brist eller är nära bristgränsen. D-vitamin rekommenderas under vinterhalvåret då vi får för lite solljus. Jag äter även AlgOmega3, men jag vet inte om det är nödvändigt... Haha.

5. Jag åt fortfarande kött när jag gick i skolan men jag tror (och hoppas) att de flesta skolor idag kan fixa ordentlig veganmat till eleverna. Om det inte är så på din skola får du gärna återkomma och berätta det så kan vi brainstorma oss fram till en lösning.

6. Veganism är en livsstil och vad som "håller dig tillbaka" kan bara du veta. Om du tycker att just maten är svår - byt ut produkter allteftersom. Komjölk blir växtmjölk. Nötfärs blir sojafärs. Hamburgare blir bönburgare. Om det är kläder och dylikt som håller dig tillbaka - byt ut produkter allteftersom. Skinnskor kan bli veganska fuskskinnskor eller gortexskor (eller tygskor förstås, men det kan ju bli lite blött på vintern). Ullkappan kan bli en bomullskappa. Om det är något annat - byt till den veganska varianten. Om det inte finns någon vegansk variant vad du vet - googla och ställ frågor på forum! Vi vill hjälpa dig.

7. Jag orkar inte haha, förlåt. Det finns dokumentärer som Forks Over Knives och Earthlings, jag tror att båda handlar om hälsa. Böcker som Konsten att inte dö och Kinastudien. Organisationer som Forskare för framtiden. Det finns så mycket information att jag inte ens vet vart jag ska börja.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-01-11 12:14 #5 av: sp0ngeb0b

1. Som de andra skriver, absolut! 

2. Ingen "behöver" tillskott egentligen, man kan få i sig extra protein eller vad man nu än vill ha genom vanlig kost. Och det behövs kanske beroende på vad ens mål är med gymmandet. Gymmar du nån gång i veckan för att bli lite mer tonad eller så, så behöver du nog inte tänka så mycket på tillskott/dylikt. Men vill du bygga mycket muskler och har svårt att få i dig tillräckligt med protein genom kosten kan proteinpulver hjälpa. Kan vara svårt för vissa beroende på hur mycket protein man vill/behöver äta samt om man inte gillar/tål vissa livsmedel. Men äter du allt är det absolut inga problem att äta mycket protein. Du kan till exempel göra rostade kikärtor eller sojabönor och ha som snacks, mellanmål eller strö över maten för extra protein. För egen del använder jag proteinpulver, men det är inte bara för att jag gymmar och vill bygga muskler. Det är för att jag gillar att äta smoothiebowls och dricka smoothies som frukost och mellanmål, och de blir lätt fett- och proteinfattiga så för att få dem mer näringsriktiga och mättande brukar jag komplettera med proteinpulver, nötter och/eller nötsmör i mina smoothies.

3. Tror de flesta är veganska, och vilka som går bra. Som lakto-ovo-vegetarian behövs det nog inte, beroende på hur mycket animalier du faktiskt äter. Du kan ju fasa in det i takt med att du fasar ut animalierna.

4. Alltså, för det mesta är det nog bättre att få i sig allt man behöver via kost. Men vissa saker kan ju vara svårare att få i sig om man t.ex. är allergisk eller ogillar något väldigt mycket. D-vitamin är bra för alla, även köttätare, under vintern om man bor i Sverige. Järn kan vara bra för de som har mens, även köttätare. Kanske en multivitamin om man lätt får brist, även här gäller det även köttätare. Det enda du måste ta som vegan är B12, resten beror på hur din kost ser ut.

5. Tror de flesta skolor har vegansk kost. Jag åt kött när jag gick i skolan men hade en klasskamrat i gymnasiet som åt veganskt. Hennes mat var inte så bra påstod hon och hon hade knappt någon energi under dagarna. Kanske kan vara en idé att ha med sig lite extra mellanmål, åtminstone som back-up ifall det skulle vara riktigt kass mat någon gång.

6. Vissa tycker det är enklast att byta ut en sak i taget, men för mig var det inga problem att gå rakt på det. Hade lite kunskap om vegetarisk mat då min syster varit vego länge, så jag bara slutade med alla animalier. I början lagade jag mest böngrytor och fejkkött, men provade mig fram med olika recept och ersättningsprodukter med tiden. Gick med i vegangrupper på Facebook (hett tips!) och googlade en massa. Gick hur bra som helst.

7. Har tyvärr inga länkar just nu :(

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.