Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 2014 ggr
vendelay
2018-01-04 19:59

Du har inte rätt att äta djur

Du har inte rätt att äta djur.  Det är inte ett val du har rätt att ta. Du har inte rätt att välja vem som ska leva och vem som ska dö.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
starhawk
2018-01-04 20:43
#1

0#: Med det resonemanget har du inte rätt att äta vegetabilier, dom är också levande varelser.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

vendelay
2018-01-04 20:51
#2

#1 Jag anser att det är skillnad på kännande varelser och ickekännande varelser. Jag kan inte se någon likhet i att döda en hund och att skära i en morot, kan du det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
2018-01-04 20:55
#3

Tyvärr är det ju även så att vegetabilier bidrar till att djur dör ut så allt är inte så förtvivlat enkelt vitt eller svart.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
2018-01-04 20:56
#4

#3 Det har du rätt i. Du äter ju OTROLIGT mycket mer vegetabilier om du äter kött än om du är Vegan dock 😎 Vi snackar ju faktiskt om helt sjuka mängder, som enligt FN skulle kunna mätta hela jordens befolkning. Ingen skulle behöva svälta om djurens foder (de djur som vi äter upp) istället gick till människor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2018-01-04 21:03
#5

#1 med det resonemanget så är det helt superok att döda människor. Förstår du inte skillnaden på kännande/medvetna/intelligenta/kognitiva varelser och grönsaker/växter så bör du nog låsas in.

Pyttelite
2018-01-04 21:06
#6

Jag håller med dig om att balansen är fel sen vet jag inget om världens befolkning skulle kunna leva på det för det finns andra faktorer.

Oavsett har vi som art kunnat överleva just för att vi är blandätare men konceptet blandätare innebär ju inte att vi bara äter "grönsaker" ibland utan det borde vara tvärtom.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2018-01-04 21:08
#7

#5 Jag tror inte att du heller har den minsta aning om huruvida växter är kännande/medvetna/intelligenta/kognitiva däremot pratar dom inte med dig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Stockholmare]
2018-01-04 21:09
#8

När jag besökte en ögrupp utomlands så var fisk billigare än grönsaker och inte alla människor där hade inte råd att köpa dyr importerade grönsaker. Även om alla skulle slut äta djur så innebär inte det automatiskt att det finns mat på bordet. Många där hade en inkomst under 100 kr i månaden och dom skulle aldrig ha råd med importerade bönor, grönsaker mm.

starhawk
2018-01-04 21:10
#9

#2: Är du så säker på att de inte känner? mätningar som gjorts har visat att de reagerar en hel del när men skär dom eller sliter isär dom.

Beträffande fråga två, går du ut på fältet och skördar dina vegetabilier själv? mer troligt går du väl till butiken och köper dom, sammalunda gör jag med mina animalier. Jag har inga problem att skära upp vare sig animalier eller vegetabilier , fast på olika skärbrädor.

#4: Det finns åtskilliga vegetabilier som vi inte kan tillgodogöra oss men det finns djur som äter dom och vi kan äta djuret!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

vendelay
2018-01-04 21:10
#10

#6 Det är FN (eller UN som jag tror att de heter på engelska) som har gått ut med att vi skulle kunna mätta hela världens befolkning på en växtbaserad kost så vi kan nog räkna med att de har kollat upp det innan de säger det. De är ju inte direkt en djurrättslig organisation hehe.

Fast det stämmer ju inte. Det finns flera folkstammar i världen som enbart ätit växter och uppenbarligen överlevt. Dessutom, som jag förstått det, är det ju en myt att vår hjärna utvecklats pga kött - det är pga kolhydrater. Det är bevisats bland annat genom att hjärnan får bränsle av socker, alltså kolhydrater. Så det är en myt att vi har överlevt pga vi har ätit kött, kött har alltid varit en lyxvara.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2018-01-04 21:14
#11

#9 Ja, jag är säker på att varelser utan nervsystem eller hjärna kan känna. Det finns tillräckligt med bevis för det för att övertyga mig. MEN om du nu anser det, att det är lika illa att döda djur som att döda grönsaker så återkommer vi ju till: ät växter. Då dödar du minst antal växter och därav minskar du lidandet i världen.

Ja, jag köper mina grönsaker i affären, jag vet inte vad du menar med det? Ganska säker på att jag inte skrivit något som kan tolkas som att jag är bonde eller överhuvudtaget odlar grönsaker så jag vet inte varför du skrev det riktigt?

Varför kan vi äta djuret?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2018-01-04 21:15
#12

#8 Absolut, det finns många faktorer att räkna med. Jag utgår, dels på grund av ditt namn, att du inte bor i en utländsk ögrupp dock, och därför snart inser att torkade linser är bra mycket billigare än kött 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2018-01-04 21:17
#13

#7 är du seriös? Självklart har jag en aning om morötter är kännande/medvetna/intelligenta/kognitiva eller inte. Dom är inte det, och alla normalt fungerande människor fattar det.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Stockholmare]
2018-01-04 21:29
#15

#12 Och vem ska importera torkade linser till befolkningen? Har du pengar över till ett lastfartyg samt pengar till inköp av linser?

Pyttelite
2018-01-04 21:31
#16

#10 Jo en sak är ett teoretiskt resonemang det andra är om det just nu är fullt möjligt. Det finns återigen många aspekter som spelar in och i vissa fall är det säkert ett bra tillskott med animalisk föda alla kan inte riktigt välja som vi faktiskt kan.

#13 Ja, faktiskt så är jag mycket seriös och kanske lite mer ödmjukare än vad du är som kräver att folk ska spärras in som inte tänker i dina banor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
2018-01-04 21:34
#17

#15 Importera linser vart? Till Stockholm? De fartygen och inköpen finns och görs ju redan, så jag förstår inte vart du vill komma.

#16 Men DU kan välja. Så vad är din ursäkt då?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
2018-01-04 21:38
#18

#16 Jag känner mig inte speciellt skyldig att behöva ursäkta mig jag gör min del så gott jag kan utifrån mitt livsperspektiv men jag kommer troligen aldrig att bli Vegan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
2018-01-04 21:41
#19

#18 Jag har förstått utifrån dina kommentarer att du inte anser dig vara skyldig till något fel men det är ju intressant att du ändå kommer med försvar som "i vissa fall är det säkert ett bra tillskott med animalisk föda alla kan inte riktigt välja som vi faktiskt kan". Vi KAN alltså göra ett val enligt dig. Och min fråga är varför du hellre dödar någon du VET kan känna än någon / något du inte vet om den / det kan känna?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Stockholmare]
2018-01-04 21:48
#20

#15 Till Afrika, Asien ja fattigdom finns på många platser om du inte visste det. något man lär sig genom antingen att gå i skolan och lära sig om andra kulturer, resa eller läsa media. 

Här är en artikel.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svar-torka-skapar-kris-49-miljoner-hotas

Och nej det kommer inte automatisk mat dit om du tror det.

Annons:
vendelay
2018-01-04 21:50
#21

#20 Men du bor väl ändå inte där? Varför är ni så fokuserade på vad andra gör? Vad gör ni själva?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
2018-01-04 21:50
#22

Kul tråd, tog bara 10 inlägg innan "morötter har också känslor", "onaturligt för människor" och "men [någon som inte är jag] behöver kött" kom upp. Jag får bingo snart, saknar bara "lejon!!!" och "proteinbrist" heja heja :) #morötterärmord

[Stockholmare]
2018-01-04 21:59
#23

#21 "Varför är ni så fokuserade på vad andra gör? 

Ja just det borde du ställa till dig själv!

Vad glad att du har mat på bordet istället. För många andra är varje dag en kamp för att överleva.

Pyttelite
2018-01-04 22:05
#24

#19 Att förespråka livsstilsförändringar ska inte vara förknippat med hot, skuld eller skam.

Ingen ska känna skuld och skam för den mat man äter det gynnar ingen och skapar andra följdproblem.

Jag stänger av om någon skriker att jag ska börja äta grönsaker istället för kött eftersom jag dödar djur.

Som jag tidigare skrev är vi som människor gjorda för att äta lite av varje och det är säkert tack vare det vi är där vi är idag tillsammans med den nytta vi har haft av våra husdjur som arbetsredskap. Vi kan inte förneka att vi är den art vi är.

Vad jag syftade på när jag skrev i vissa fall… var att det finns länder och befolkningar som faktiskt inte kan välja. Det är inget försvar det är ett faktum.

Jag är mycket säkert på att växter kan känna och har en intelligens och till och med ett aktivt immunförsvar.

Jag kan inte kommunicera med växten - jag kan ju faktiskt inte prata med kon heller även om jag gärna vill tro att jag kan det.

Bara för att man inte är Vegan innebär det ju inte att man inte tänker till.

Veckans alla rätter behöver inte innehålla kött och det smakar utmärkt att äta vegetariska rätter men skulden och skammen tackar jag nej till.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
2018-01-04 22:06
#25

#23 Varför jag är fokuserad på att försöka få folk att sluta plåga och döda andra kännande varelser? Av samma anledningar som svarta ville avsluta apartheid, av samma anledning som kvinnor ville få rösträtt, av samma anledning som alla människor vill ha rätt till sina egna liv. Men varför är du så fokuserad på att försvara andras val istället för ditt eget?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2018-01-04 22:08
#26

#24 Vänta lite. Vart har jag skrivit att du ska känna skuld eller skam eller vart har jag hotat dig? Vart har jag skrikit om att du ska äta grönsaker?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
2018-01-04 22:18
#27

#26 Ni håller en sådan aggressiv ton trots att ingen angripit er.

Det var du vendelay som pratade om att jag inte ansåg mig skyldig men trots det så kom jag med försvar och då replikerar jag med att jag inte känner någon skuld och tänker inte skuldbelägga mitt ätande.

Vi delar uppfattningen om att det finns många bra vegetariska/veganska alternativ och att man bör fundera över sin kost däremot delar vi inte uppfattningen om att ett fullständigt veganskt samhälle är den enda sanna lyckan för oss och djuren.

Det är tyvärr inte så enkelt som ni vill få det till.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
vendelay
2018-01-04 22:24
#28

#27 Det är nog för att vi inte ser varandra som det verkar aggressivt, ett bra tips är att utgå från en av iFokus' grundregler: utgå alltid från att den andra menar väl. Borde jag göra fler smileys för att inte verka aggressiv? 🙂

Ja, du har rätt att jag använde ordet "skyldig" men det var helt enkelt för att jag uppfattade ditt snabba försvarande av köttätandet som att du kanske fann en viss skuld i det.

Hur kan det sanna lyckan för de ickemänskliga djuren inte vara ha rätt till sina egna kroppar, sina egna barn, sina egna levnadsvillkor? Detta är inte skrivet i en aggressiv ton, jag är lugn och well, inte aggressiv hehe 🙂

Jo, det är absolut så enkelt som vi vill få det till. Det jag inte förstår är varför andra tycker att det är så svårt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Stockholmare]
2018-01-04 22:26
#29

#23 Men du har ju ingen plan för att ge människor mat på bordet än dig själv! 

Det låter såhär när jag försöker få en diskussion.

Du. kött är mord.

- Jag men folk måste har råd att köpa mat det måste finnas en plan för att ge jordens befolkning mat. 

Du, kött är mord jag bryr mig inte.

Hur ska ni få en förändring hos människor när ni inte kommer med en plan hur livsmedel ska kunna köpas av alla. Många människor är ju fattiga och många har inte ens pengar och lever på sin boskap, fiske och jakt.

Jag ser inga problem med att gå över till Vegan det vore toppen men kom med en vettig plan hur jordens befolkning ska kunna göra det med eller är tanken att utrota stora delar av världensbefolkning?

Så länge ni inte för fram mer än att kött är mord så kommer ni ingenstans än att ni gör det till en klassfråga och gör människor arga.

[Tänkpådet]
2018-01-04 22:26
#30

#27 är Det inte fantastiskt hur växtaktivister som propagerar för riktigt våld anser att andra som påpekar det negativa med deras våldsideologi är aggressiva? Det är inte så svårt som du vill få det till.

vendelay
2018-01-04 22:30
#31

#29 Nä, nu tror jag att du läser in egna tankar och fördomar i vad jag skriver, för så uppfattar inte jag det jag skrivit 🤔 Men denna tråd handlar inte om utländska ögrupper, den handlar om dig. Du skriver att du inte har några problem med att bli Vegan, vilket jag tolkar som att du inte är Vegan, så jag antar att du tänker bli Vegan nu då? Eller? Är ditt enda motargument för att just du inte ska bli Vegan att någon som bor i en utländsk ögrupp inte kommer att bli Vegan? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Stockholmare]
2018-01-04 22:37
#32

#31 Du är väldigt aggressiv i ditt skrivande och det är tråkigt att du inte vill diskutera mer än kött är mord och vill inte ta debatten hur maten för miljarder av människor ska kunna lösas så vi avslutar här. 

Varför skulle jag bli Vegan nu för att du har så aggressiv ton det gör att jag tappar lusten för att bli Vegan. Mer ödmjukhet och ta debatt hade gjort mig mer intresserad att gå över till Vegan.

Tack för mig.

[Tänkpådet]
2018-01-04 22:39
#33

#29 planen är att inte exploatera/plåga och döda djur i onödan så långt praktiskt möjligt. Och Ersätta animalier med växtbaserad mat. Omställningen sker successivt allteftersom efterfrågan på animalier minskar. Du gör det mer komplicerat än det behöver vara, vill du ha detaljerade planer över odling och distribution i Guatemala?

vendelay
2018-01-04 22:52
#34

#32 Då ber jag om ursäkt, jag har inte menat att vara aggressiv alls. Ge gärna konkreta exempel på när jag låter aggressiv så lovar jag att försöka bättra mig! 🙂

Anledningen till att bli Vegan har ingenting med mig att göra, det handlar om djuren. Skulle du säga samma sak om rasism? "Jag träffade en svart snubbe en gång och han var fett otrevlig och därför tänker jag inte vara emot rasism". Det är ju helt orimligt, eller hur? För att understyrka att jag inte är aggressiv så får du en smiley: 🙂

Jag undrar också precis som #33, vill du ha detaljerade planer över odlingar i u-länder? Det kan jag inte ge dig, men det är inte heller vad denna tråd handlar om. Jag undrar varför du inte är Vegan. Att säga att det beror på mig tror jag att du också förstår inte är sant. Jag har träffat elaka svarta människor men jag hatar inte alla svarta människor för det. Jag har blivit biten av hundar men jag hatar inte alla hundar för det. Jag har träffat en massa otrevliga typer men jag vill inte döda och äta upp dem för det. Det är ett mycket orimligt argument, håller du inte med om det? (Fortfarande inte aggressiv, men det känns väldigt konstigt att skriva en smiley här?)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Schhh
2018-01-06 12:18
#35

Jag tror det är lite för mycket begärt att folk på detta forum ska veta hur man på bästa sätt löser världens hungerproblem. Vi är inga forskare liksom. Vi talar om hur vi i Sverige idag kan minska vår egen skadliga påverkan (minska=reducera, inte eliminera), men för den sakens skull behöver vi inte ha mer kunskap än gemene man om hur fattigdom i u-länder ska lösas. Det känns inte riktigt som att en sådan djuplodad diskussion hör hemma i denna tråden heller, dock kan jag förstå varför påståendet "du har ingen rätt att äta djur" kan provocera många.

vendelay
2018-01-06 18:42
#36

#35 Ja, det fanns en anledning till att jag valde just den rubriken 😎

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lakritsstjärna
2018-01-06 19:59
#37

Jag tror att den frågan behöver ställas efter som allt för många inte ens tänkt på detta. Jag ställde den frågan till min pappa en gång och han svarade att det har han inte ens tänkt på. Sen sa han att kött är en en så stor del av vår matkultur så det blir så jobbigt att ta avstånd och speciellt i hans ålder tyckte han. Han sa att hans bekanta skulle hade trott att något var fel om han nu plötsligt skulle bli Vegan. För 20 år sen var det bara underliga personer som såg speciella ut och brände korvkiosker sa han som var veganer. Han sa att han därför väljer att inte tänka på det. Jag tror trotts det att mina föräldrar fått en tankeställare efter som mina föräldrar äter mindre och mindre kött hemma. Och de köpte inte ens någon julskinka i år. Mina föräldrar är väldigt positiva till vårat mat val men inte resten av släkten. Jag tror att valet att bli Vegan är något som hos de flesta växer fram och man kan behöva diskutera och prova sina argument. Jag har varit lakto-ovo veg sen jag var ca 13 år (innan jag blev vegan) och plötsligt ville min sambo bli Vegan. Jag satte mig då på tvären direkt och börja argumentera om saker jag igentligen inte hade någon aning om. Tror att det är jobbigt att höra att det man gör är fel. Jag kom med argument att kor behöver mjölkas och att de inte dör av det utan att ens kolla upp och läsa på. Jag var tvungen att testa mina argument och vi diskuterade det jag och min sambo flitigt innan jag sakta men säkert började inse att det inte är helt etiskt och kanske inte ens nyttigt med mjölk och ägg. Han hade sett mjölkproduktionen mer på nära håll i sitt arbete vilket bidrog till att han gick från köttätare till Vegan.

vendelay
2018-01-06 21:56
#38

#37 Det här kanske låter korkat, men jag är lite trög och du behöver självklart inte svara, jag blir bara så nyfiken. 

Hur tänkte du när du kom med argument som du inte hade kollat upp? Tänkte du överhuvudtaget att de kanske inte stämde eller var du tvärsäker på att det stämde, t.ex. att kor måste mjölkas? Varför reagerade du inte med att vilja kolla upp det istället, tror du?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lakritsstjärna
2018-01-07 01:34
#39

Jag hade väll för mig att de inom mjölkindustrin tog väl hans om sina kor och att de var ute och betade på gröna ängar. Jag var på Arlagård med skolan två gånger under grundskoletiden när jag var liten och där fick vi en väldigt romantiserad bild av mjölkindustrin. Det pratades mycket om hur bra mjölken var att dricka. Skyltar i skolmatsalen med kor i grön hage. Fick även höra att kor behöver mjölkas. Jag hade nog inte tänkt så mycket kring mjölken utom att jag hade för mig att mjölk var bra för oss, naturen och korna. Att kon behövde föda en kalv för att producera mjölk är ju väldigt logiskt efter som hon är ett däggdjur men så långt hade jag inte tänkt. Jag trodde nog att kalven gick med som mamma och diade den första tiden för jag blev lite förvånad bär jag fick höra att kalvarna togs ifrån henne efter ca 1 dygn. Ännu mer förvånad att mjölkindustrin står för den största delen av nöt kött i Sverige. Kött hade jag sedan tidigare valt bort. En dag när vi var och handlade och jag skulle köpa ägg så tyckte min sambo att vi kunde skippa det för han tänkte inte äta ägg. Jag svarade väll lite irriterat ” vad är de för fel på ägg nu då, se de är både ekologiska och frigående” då fick jag redan på att hälften av alla kyckling mals eller gasas ihjäl efter att de knäckts för att de är hanar inte kommer producera ägg. Hönorna är avlade att lägga så mycket ägg att hon blir sjuk. Det hade jag tidigare ingen aning om, jag hade inte ens tänkt på det. Jag fortsatte äta ägg trott att jag viste detta ett tag till lika så mjölk. Men långsamt började jag känna att det var fel och inte kändes rätt. Det var dokumentären forks over knives som fick mig till slut att bli hel Vegan.

Calcifer
2018-01-07 02:23
#40

Inte läst alla inlägg, men det finns de som anser att växter och grönsaker och liknande också kan känna deras version av "smärta". Dvs inte på samma sätt som vi skulle känna den men utefter vad de är. Ungefär som att vi människor inte tänker på samma sätt som djur men vi tänker ju ändå, bara på olika sätt. Nu säger inte jag att jag tror växter har känslor och tankar, men att förkasta de som har den tron är väl lika illa som att jag skulle förkasta alla som har tron att vi inte har rätt att t:ex äta ägg eller dricka mjölk? 

Sen, läste lite snabbt i något inlägg, avskyr jag liknelsen att bara för att man äter kött så skulle man vara lika snabb på att äta människor. Människor är inte djur, djur är inte människor. Sen kan vi såklart argumentera kring om vi har rätt att äta djur eller inte, för djur kan vara vackra, intelligenta, och underbara varelser som också borde ha rätt till sina liv. Men det gör dem inte till människor, så alla jämförelser mellan att folk som äter djur gladeligen skulle vara kannibaler också är bara otrevlig och driver aldrig någon positiv diskussion framåt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lakritsstjärna
2018-01-07 10:15
#41

Om man är så mån om växters känslor och därför inte kan äta dem så får man sätta sig ner och svälta. Även om man då bara skulle äta kött så har djuren ätit växter. Det krävs till och med mer växter för en kött diet efter som verkningsgraden ( förhållandet mellan nyttighet och tillförd ) är ca 10%. En människa är en människa, en katt är en katt, en hund är en hund och en gris är en gris. Det intressanta är varför vi som människor har har rätt att föda upp en annan art i det enda syftet att äta upp dem. Låta dem leva i trånga boxar hela sitt liv utan något att göra eller få se daxljus Tvångs insinminera för att sedan ta deras barn. Allt för att det ska vara så lönsamt för oss som möjligt. Djur har ett nervsystem precis som vi och har förmåga att känna rädsla, smärta, sorg och glädje. Det kan nog alla som haft en hund skriva under på. Har vi rätt att behandla dem så bara för att vi är människor och varför skulle människor få göra så? Ska vi hårdra detta så är vi människor också ett djur ett däggdjur och tillhör gruppen primater. Vi skulle inte vilja bli behandlade på detta sätt och födas upp bara för att i ung ålder bli mat till tex ett lejon. Bara för att människan alltid ätit kött så har det aldrig tidigare skett i dennna industriella skala och allt som vi gjort tidigare behöver inte vara bra. Vi har alltid krigat och det är inget argument varför vi ska fortsätta med det. Med en växande befolkning i värden så är inte köttkonsumtion från djur hållbart. Djur matas ofta med föda som hade mättat många fler människor om det inte först hade gått genom ett djur. Regnskog plöjs för att kunna odla djurfoder. Idag släpper vi ut 1,8 ton CO2 i snitt per år genom det vi äter skulle vi bli veganer så hade det minskat till 0,5 ton CO2 per person och år. Frågan är har vi rätt att göra så mot framtida generationer som ska ta över den här planeten. Vårar barnbarn kommer också att vara människor. Så även om man hatar alla djur men bryr sig om sina barnbarn så är det en bra idé att välja vegansk kost. Källa på siffrorna: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/chalmersforskarnas-rad-bli-vegan-och-radda-klimatet

Annons:
TicTac
2018-01-08 18:33
#42

Apropå växter och deras känslor. Majoriteten av alla veganer, vad jag förstått, drar gränsen vid ett centralt nervsystem. Mig veterligen har inga växter något sådant, så det är fritt fram att äta morötter, även om de skriker… 😴

Sen, för mig, så är veganism inte så mycket en livsstil som ett politiskt ställningstagande där jag inte anser mig har rätt att styra över någon annans liv. Men med tanke på all trafficking i världen, så lär det väl dröja tills människor har rätt till sina egna liv i varje fall, innan vi ger djuren rätt till sina… 😕

Som andra har skrivit, bara för att man alltid har gjort på ett visst sätt, så betyder ju inte det automatiskt att man måste fortsätta så. Att kvinnor skulle få rösträtt kom ju inte som en blixt från en klar himmel precis. Det var något som arbetades fram.


You'll never walk alone

[Tänkpådet]
2018-01-09 08:34
#43

#40 jag tycker inte at det går att likställa alla olika trosuppfattningar, alla ska ju såklart få tro vad de vill, hur tokigt det än må vara men att jämställa allas tro i en debatt tycker iaf inte jag funkar. Saknar dina påståenden grund eller logik så blir en saklig debatt ganska svår… om du tror att morötter har känslor så skulle jag lika gärna kunnabpåstå att det finns osynliga hyperintelligenta varelser överallt som vi skadar när vi tex spelar innebandy och använda det som argument för att inte ta hänsyn till tex dom djuren som används i diverse djurindustrier.

Calcifer
2018-01-09 09:00
#44

#43 Då torde det ju även inkludera att en del tror på sin rätt att äta kött, ägg, dricka mjölk, etc, också. Utan att man ska behöva göras narr av som någon som gärna skulle äta sin katt eller sin morsa bara för att man äter t:ex gris.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tänkpådet]
2018-01-09 11:39
#45

#44 jag har lite svårt att förstå mig på din kommentar, det känns som att det är nån glitch i kommunikationen eller något, vilketsom så lägger jag ner här, vi kommer nog ingenvart…

veggie4every1
2018-01-09 11:49
#46

#43 😃👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Calcifer
2018-01-09 13:35
#47

#45 Det är helt okej för min del. Det enda jag menade är på att eftersom vi alla har vår rätt att tro som vi gör, och resonera som vi gör, dvs ni har naturligtvis all rätt att välja att vara veganer. Kudos till er, det är väl jättebra. Men då måste det också finnas en rätt för de som faktiskt tror på att det skulle vara minst lika illa att äta grönsaker utan att man för den delens skull ska insinuera att de måste vara kocko eller nåt om de tror så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tänkpådet]
2018-01-09 15:10
#48

😱

Annons:
Dex
2018-01-09 17:13
#49

#47 Fast jag tror inte att de faktiskt seriöst tror det utan att det mer bara är ett argument för att äta djur när man inte kommer på nåt bättre.

Persifone
2018-01-09 21:01
#50

Erkänner att jag inte läst alla inlägg.

Till Stockholmare.

Anledningen till att folk svälter i delar av världen är pga kapitalismen. Det exporteras mat från länder där befolkningen svälter, bara för att det ger mer vinst. Att komma åt ett helt samhällssystem med hjälp av vegankost är nog lite väl optimistiskt. 

Däremot är vegankost bra för både dig själv, djuren och miljön. Alla människors rätt till att basala behov tillgodoses kan inte ske genom endast veganism, utan behöver en hel samhällsförändring,

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Tänkpådet]
2018-01-09 21:10
#51

#50 fattiga länder exporterar varor för att tjäna pengar, alltså bönderna får in pengar av dom som köper grödorna, kapitalismen är alltså En bra sak i det här sammanhanget men du har helt rätt i att svältande barn i tex Indien inte kommer att få mat bara för att du tuggar tofu…

Calcifer
2018-01-09 21:44
#52

#49 Kanske, kanske inte. Det är ju ändå inte upp till oss att bestämma.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gen
2018-01-09 22:08
#53

#40 vad menar du med att människor inte är djur?

[Tänkpådet]
2018-01-09 22:23
#54

#53 tack för att du åxå la märke till detta, svaret blir väl: jag tror inte att djur är djur och det får jag tro utan att verka dum.

Calcifer
2018-01-09 22:56
#55

Tack för att n visar återigen att är man inte Vegan är man inte värdig nog att ens försöka diskutera med er.

Meateater out.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Tänkpådet]
2018-01-09 23:08
#56

Är det ok om jag skriver något roligt här eller är det olägligt?

Gen
2018-01-09 23:34
#57

#55 Det var en ärlig fråga från min sida. Jag ville bara problematisera lite.

Jag tycker du verkar ha en uppriktig och intresserad ton i dina inlägg så min intention var inte att håna. Men mitt tidigare inlägg var ju mer skämtsamt, så jag kan förstå varför detta framstod aggressivt, i all sin enkelhet :)

vendelay
2018-01-10 01:16
#58

Tänkpådet: Håll god ton. Blandkostare får också argumentera här utan att känna sig förlöjligade eller ovärdiga ett ordentligt svar.

Calcifer: Det är svårt att inte tro att folk trollar med oss, för vi är så vana vid det. Gen har dock bara ställt vänliga och rimliga frågor, så vitt jag kan se, så känn dig välkommen att svara på det. Du är självklart värdig att diskutera med oss.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2018-01-10 07:37
#59

För att vara väldigt övertydlig: jag snser att ”grönsaker har känslor” rgumentet i sig är ett sätt att förlöjliga hela konceptet djurrätt, det är en loskai ansiktet på inte bara människor som är emot djurplågeri utan även på alla djur som plågas och dödas i onödan och jag kommer aldrig att respektera det resonemanget eller personen som använder sig av det argumentet. Jag menar inte att vara elak eller överlägsen för jag är verken eller.

Persifone
2018-01-10 08:27
#60

#51 De exporterar varor för att det ger mer i vinst eftersom rika människor kan betala mer än deras svältande, fattiga landsmän. Människor som inte har pengar har inte råd att leva i ett kapitalistiskt samhälle. På vilket sätt är det bra?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

VampireGirlElvira
2018-01-10 09:01
#61

Förlåt om att jag hoppar in hit i denna diskution, men hur mycket kostar vegansk mat per månad för er hel veganer? Jag tänkte med tanke på ifall det är dyrare än kött t.ex, och att en person utan pengar (som jag t.ex) och en make som jobbar och betalar räkningar, lägenhet/villan och medicin till ens fru och mat därefter, hur har man råd till att bli en ”full blown vegan” då? Sorry ifall detta är nedlåtande på nåt sätt, men jag har bara funderat på det ett tag.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[Tänkpådet]
2018-01-10 11:50
#62

#60 jag skulle säga att vissa länders ekonomiska situation har mer att göra med politik (socialt stöd etc.) än det faktum att människor äger och säljer sina varor nationellt och internationellt, jag menar Sveriges system är väl kapitalistiskt i viss mån, med socialism vilket gör det möjligt för människor utan resurser att klara sig utmärkt.

Annons:
[Tänkpådet]
2018-01-10 12:02
#63

#61 bönor/kikärtor och linser är billigare än kött, men sen är ju många ersättningsprodukter dyrare, förutom tex fryst vegofärs den är billigare än köttfärs.

VampireGirlElvira
2018-01-10 12:20
#64

Okej, tack för svaret. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Schhh
2018-01-10 22:24
#65

Ganska trist ton här. Att fokusera på misstag leder sällan någon vart. Jag utgår ifrån att #40 förstår att Homo sapiens tillhör djurriket, det är liksom grundskolekunskap. Terminologin är mindre relevant, desto viktigare är helheten. I det här fallet tolkar jag det som att Calcifer värnar respekt åt alla oavsett deras moraliska värderingar. Alla har inte gått samma väg som en själv och har inte samma grundförutsättningar. 

Att "växter kan ha känslor"-resonemanget inte håller med tanke på näringskedjan (människa äter djur, djur äter växt) stämmer dock, men i inlägg #40 var det bara ett exempel på när köttätare inte brukar mötas av respekt.

vendelay
2018-01-11 00:46
#66

Elvira - vegansk mat är billigare om du gör det från grunden. Om du kollar i en matbutik på priserna på följande artiklar: havregryn (som du kan göra havremjölk på) jämfört med komjölk? Torkade bönor jämfört med det billigaste sämsta köttet du kan hitta? Färdiga varor, ekologiska varor eller liknande är självklart alltid dyrare men det är det ju om en äter kött också. Starta gärna en egen tråd om du vill veta mer!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VampireGirlElvira
2018-01-11 20:48
#67

Tack för svaret vendelay. : ) Det var bara en snabb fråga jag ville ta upp här. : D

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Upp till toppen
Annons: