Annons:
Etikettpolitik
Läst 3360 ggr
vendelay
2018-01-04 23:11

Valår 2018

Detta blir mitt andra år som röstberättigad och mitt första år som både Vegan och röstberättigad! Det enda partiet som verkar ha en bra och bred (eller ja, inte ett "enfrågeparti") politik är Feministiskt Initiativ, tycker jag att det verkar som.

Anledningar:
* Deras ungdomsförbund, Unga Feminister, tog ett beslut förra eller förrförra året om att INGET animaliskt får köpas med föreningens pengar. Själva föreningen är alltså "vegansk" eller vad en ska kunna kalla det. Det innebär inte att alla i föreningen är veganer vill jag förtydliga, men det betyder att de väldigt tydligt tar ställning mot djurutnyttjande.
* F! är för förbud mot bland annat pälsdjursuppfödning, import av päls, cirkusar, djurtestad kosmetika från andra länder.
*  F! vill föra in djurrätts- och djurskyddsfrågor i skolans och förskolans läroplaner och även utbilda lärare!
* F! vill att vegetarisk mat (det framgår inte om de menar vegetarisk eller LO-veg) ska vara norm inom kommun, landsting, stat.

Eller som de själva vill uttrycka det:

"Feministiskt initiativ står för en syn på djur där djur finns för sin egen skull."

Källa: https://feministisktinitiativ.se/politik/djuren/

Finns det andra partier som direkt eller indirekt pratar om veganism?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2018-01-06 22:02
#1

Ingen som har något att säga? :(

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
2018-01-06 22:25
#2

Haha, jag förbereder mig bara :)

Wowy
2018-01-07 01:40
#3

Skulle antagligen ha varit mer engagerad ifall jag haft rösträtt. :)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Smultronfia
2018-01-07 08:09
#4

Finns djurensparti www.djurensparti.se

Lakritsstjärna
2018-01-07 14:55
#5

Jag tror att det är viktigt att de etablerade partierna börjar förstår att de har mycket att vinna på att ha en mer djurvänlig politik speciellt när man ser att ca 20 av alla unga kvinnnor väljer bort köttet. Själv är jag lite politiskt aktiv i ett parti som inte alls verkar fatta grejen med vegomat men därför känner jag att jag behövs där. Vill tex att barn i kommunen där jag bor i ska ha rätt att välja vegankost i skolan.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vendelay
2018-01-08 22:57
#7

#4 Jag känner att det är större chans att få in djurrätt i politiken med F! (som ju nästan är inne i regeringen liksom) än med Djurens Parti som är så oerhört litet. Jag har läst deras partiprogram tidigare men jag minns inte allt, jag har dock för mig att det kändes ganska ofärdigt. Som att det var många frågor de inte tagit ställning till, men så kanske det inte är längre?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VeilofElysium
2018-01-12 16:54
#8

Jag tycker sådant där i svårt, jag har röstat i två riksdagsval tidigare och ett EU-val och Miljöpartiet fick då min röst. Jag vet inte dock om jag tycker att de har levererat om mina förväntningar speciellt..Dessutom har partiet visat allt för många kvaliteter och innefattat människor som exempelvis Mehmet Kaplan och Åsa Romson som jag inte kan stödja på något sätt. 

Jag är väldigt kluven för det kommande valet, men hoppas att de partiet jag ev lutar emot kommer att prioritera djurrättsfrågor och miljö. Om inte annat får jag bli aktiv och försöka göra skillnad.

Gen
2018-01-13 01:53
#9

F! Kommer inte ha en chans i valrörelsen. De har inte lyckats nå ut under deras paradfråga i och med #metoo. Carl schlyter har lämnat Miljöpartiet. Kvar är Jens Holm i vänstern. Tyvärr ser det ut att bli en valrörelse som handlar om brott och straff. Svårt! Bah kunke har kommit ut som Vegan, men blir nog inte en profilfråga. Sossarna med Bucht är djurens fiende med bara centern som är värre. Min slutsats är att vänstern är det ända realistiska alternativet för skillnad.

Lakritsstjärna
2018-01-13 09:55
#10

Även V är ett liter parti och köttfrågsn är vad jag förstår inte deras viktigaste fråga så med andra ord kommer de inte få igenom någonting som har med minskad köttkonsumtion att göra. Vad jag förstår så vill de lösa köttkonsumtionen så som V verkar tro löser alla problem med att införa skatter i detta fall köttskatt. Jag tror inte det kommer få så stor effekt på köttkonsumtionen efter som det i stället kan leda till att folk köper mer importerat kött. Jag tror inte att en köttskatt är helt dålig för att de ger även en signal om att minskad köttkonsumtion är viktig och på så sätt kanske leder till att ändra attityden till kött. Men att V får igenom den känns osannolikt de har andra saker de kommer prioritera högre att få igenom. Jag tror att det bästa är att ändra på attityden till kött och informera om dess skadoeffekter och presentera allternativ. Ta bort EU stödet för mjölk och låta alla barn som önskar ha rätt att få en helt vegetarisk mat i skolan. Servera mer vegetariskt i skolan för det visar barn att vegetariskt är gott. Det är lättare att påverka barn än många vuxna som vill göra som de alltid gjort. Man ser att det finns en vegotrend just nu och att köttkonsumtionen i år slutat stiga och det utan politiska styrmedel. Handeln ser att de tjänar på att sälja vegetarisk och utbudet ökar. Jag tror att om den håller i sig så tvingas partierna inse att det är en viktig fråga för många och anpassa sig. Jag skulle helst vilja se att vegetarisk mat uppmuntras lite som miljöbilspremien fast för livsmedelsföretag som producerar stor andel växtbaserade produkter. Det hade inneburit att utbudet hade ökat ännu mer och vi hade fått fler alternativ i butikerna som utmanade anemaliska produkter. Så genom att rata köttet tror jag man gör mycket. Angagera sig politiskt och försök påverka gärna i partier som idag inte gör så mycket för minskad köttkonsumtion tror jag är bra.

Lakritsstjärna
2018-01-21 16:07
Smultronfia
2018-01-21 19:28
#12

#11 men vad besviken man blir. Dock inte så oväntat då de ska vara ett parti för bönder

Smultronfia
2018-01-22 13:02
#13

#11 det är intressant att de kan säga så när detta kommer ut https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/odling-for-manniskor-skapar-battre-miljo

Annons:
Gen
2018-01-22 19:50
#14

Jens Holm ❤️

http://t.sr.se/2G6GBHM (debatt sosse vs vänster, ca. 15:00)

AccedeToVegan
2018-01-29 18:44
#15

Jag drev igenom hos Fi Lund för en 4-5år sen att vegansim och feminsm var så nära att vi där inte skulla ha nåt icke vegansk på mötens fika och så vidare , kul att det spred sig till riks

Tyvärr tycker jag det e ett för mycket 'ensidigt perspektiv parti som inte riktigt har ambitionen att ta sig in på riks valet och könns mer som en bortappad röst , ändok jätte bra värderingar , men bäst som lobby organisation och komun val och kanske Landsting

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

vendelay
2018-01-29 19:35
#16

#15 Vill du berätta vad du tycker är bättre att rösta på? Om du hunnit fundera på det såklart.

Jag känner mig fortfarande mest benägen att rösta på F! till riksdagen, för jag tror att de kan ta sig in i riksdagen och jag tror att de kan göra mycket gott.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

AccedeToVegan
2018-01-30 02:01
#17

@wowy , du har rösträtt , två päron som förmodligen varken har tid eller lust att genomskåda politerna , ta kommandot över deras röster , öva som val arbetare hemma i ditt kök :-D

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

AccedeToVegan
2018-01-30 02:21
#18

***

SAKNAR Vegan.NU

OK om du röstar på Fi i riksdan och dom inte kommer in så har din röst i praktiken gått till SD och har dom nån Vegan poletik , nnnnooooooo och dom kommer inte ha  det för dom är speciester redan när det kommer till hudförg

Bodde jag nån stans där Fi redan Har mandat i kommun eller lansting eller har stor sanolikhet att komma in är det ett självklart val , men i slut ändan är det ett personval ändå har träffat många maktfulkommliga *** i både Fi och MP under mina år där som valarbetare och kongress åkare

Glöm inte det e val varje dag , det mer etiska valet mellan olika vardags produkter och tjänster

För mig är nu Valet numera likställt med OS som oxå hålls vart fjärde år och fullt med teater sport och rollspel på TV och alla medierna

Vilka vi än väljer så blir det inte så mycket skilnad egentligen , vi kan inte skylla på politerna för att vi har gjort dåliga livsval , med det är bara tråkigt om fel idioter kom till makten.

Det e tjänstemänen som ska genomföra poletiken sen som kan bli hjältar eller skitstövlar

*** Modererat av Vendelay, Medarbetare, pga svordomar och kränkande ord.

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

AccedeToVegan
2018-01-30 02:26
#19

@smultronfia Såna eller liknande partier har en historia att drivas av höger falangerna som utger sig att vara vänster , alla röster som kan gås att få bort från ett mitten vänster parti till ett parti som inte får några mandat är en vinst för högern

Men det e ett gulligt parti men vilka liger egentligen bakom det ???

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

AccedeToVegan
2018-01-30 02:33
#20

Men e det några här som vart aktiv eller jobbat i ett parti eller e ni bara en massa tyckare ?

Bli aktiv i Fi , e hemli kul och sätter press på dom andra partierna att lyfta djurrätts frågorna till samma nivå som Fi

Att inte vara medlem i nåt parti e som om jag bryr mig bara vart fjärde år

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

Annons:
TicTac
2018-01-30 19:10
#21

#18 Du kan ju alltid trycka "olästa" för att komma till första olästa kommentaren… 🙂


You'll never walk alone

vendelay
2018-01-30 19:44
#22

#20 Jag är vad du kallar för "tyckare". Jag har inte tid eller lust att engagera mig politiskt, men självklart stödjer jag det jag tycker är rätt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

AccedeToVegan
2018-01-31 00:41
#23

Har vart med så många år med online valrörelser , det e förbannat kul att pitcha olika partiers valprogram och formuleringarm mot varandra och väga för och emot , total distraktion

Om excempelvis efter valetlyckas med att driva igenom ( med V och kanske nåt mitten parti om det behövs efter valet) massa satningar på skolan och omstrukureringa , ökat nationela standarder , reglerade vinster , skrotande av gamla läroplaner , nya läroplaner som ska bygga på vad dagens ungdom behöver omskolas från vart massmedial konsutions samhället , läroplanen ska vara anpassad för klimat målen 2030-2050 , skolorna lär ju ut basala värderingar från 50-60 talet fortfarande , inte den digitala framtid som vi lever I

Sån't får dolda djurrätts resultat utan att majoriteten fatare

Minskade subventioner till konstgödsel ,import foder , gör mycket för antalet djur som exploateras

Förändra Jordbruksverket ,ändrade skatte regler för jordbruk etc.

Det e ingen ide att tro att förbjuda och ge djuren rättigheter om inga morötter ges till producenter och fabrikörer för att ställa om produktionen

zW

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

vendelay
2018-01-31 19:39
#24

#24 Jag håller inte med. Jag tror inte att djurskyddsreformer (vilket är vad det du skriver skulle leda till) fungerar. Det har inte fungerat hittills, uppenbarligen. Jag tror att vi måste lära människor om veganism. Djurrätt är vägen att gå, enligt mig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

AccedeToVegan
2018-01-31 23:36
#25

tror vi prata förbi varandra där , försök igen senare

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

vendelay
2018-02-01 22:07
#26

??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2018-02-05 19:16
#27

Ytterligare anledning till att rösta på F! ❤️ Gudrun  Schyman tar ställning för miljön och väljer att inte flyga under valrörelsen. Ni kan läsa mer här:

https://feministisktinitiativ.se/jagstannarpamarken/

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
AccedeToVegan
2018-02-06 09:17
#28

Vi hadde  de här diskusionerna ett flertal gånger på Vegan.Nu både 2010 och 2014

Och vi kom fram till att i riksdags valet så var det S eller V det bästa valet för djuren   

Vet inte om jag kan länka till det ???

Vi har fått in 2 mandat för Fi i Europa parlamentet som det e viktigt att vi får Fi kvar där när de valet kommer

Glöm inte bort demokrati är inte vad man får lära sig i skolan !!!

Det är egentligen ett stort sports event med retoriska debatter ,flera års fin slipande på partiprogram , och myckte taktiska utspel i slutspurten , har ni inte bestämt er tidigt så blir ni en bricka som dom kommer fulspela om in till mållinjen

Många Fi har eller har förberätt att finnas V och S tillhanda

Har träffat Gudrun vid ett flertal tillfällen och desutom delat ut valsedlar för Fi i två val

Om ni känner nån Fi i Kommun eller Landstingsval som har stor sanolikhet att få mandat GO For IT

I slutändan handlar det om vem eller vilka vi inte ska få inflytande , sen får dom andra bättre alternativen förhandla ihop majoritetsbeslut !

Stirra er inte blinda på ett partis åsikt eller parti program , det är typ 50 år sen vi hade en demokrati där ett parti fick ensam majoritet , en sån poletik finns inte i dagens internet demokrati , men partierna låsas spela efter samma spelregler som då

Dom störst demokratiska beslutet gör du dagligen , ex.vis när du väljer nåt från hylla i en butik och kanske aktivt eller passivt påverkar nån anna att göra ett bättre val >3 >3 >3    <3 <3 <3

10-4 Som fridtis politiker lovar jag att inte skriva mer i denna tråd ;-)

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

Aasi1
2018-08-01 08:44
#29

FI kommer inte ha en chans att komma in i riksdagen vilket jag inte är speciellt ledsen över. Röstar ni på ett parti enbart pga en fråga och accepterar all annan politik som de står för? Trotts att djurfrågan inte är en prioriterad fråga i det partiet som tex V och Fi. Jag äter nästan helt veganskt och tycker djur bör bli behandlade bättre men det finns andra frågor som också är viktiga och tyvärr finns det inget parti i riksdagen som prioriterar den frågan speciellt högt. Därför kommer jag inte ta hänsyn till den frågan i det här valet. Jag hoppas att den frågan kommer att prioriteras högre i framtiden. Jag tror mer på konsumentmakt som ökar efterfrågan på vegetariska alternativ. Detta har vi sett fungerat bra de senaste åren.

[Roe Deer]
2018-08-02 13:55
#30

Ett mindre parti som jag nyss fått upp ögonen för är: 

https://www.enhet.se/

Det låter som ett fint program de har med mycket fokus på det holistiska och även mer vegetabiliska födoval.

vendelay
2018-08-03 21:41
#31

#29 Nej, självklart gäller fler än en enda fråga. FI är det parti som bäst "passar" mina åsikter, men V är kanske ett säkrare kort. Också hört flera säga att de kanske kommer rösta på S bara för att göra det svårare för SD att ta sig in. Det är jättesvårt, jag har inte lyckats bestämma mig än. Det viktigaste för mig är liv = ickemänskliga djur ska inte utnyttjas, människor ska inte få avslag på asylansökan, barn ska alltid ha rätt till skola och vård osv. Ingenting går före liv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: