Åh, färsk tempeh kan vara så himla gott! Verkar dock vara meckigt att tillverka. Jag köpte det i Uppsala för en massa år sen, men den som tillverkade slutade med det och sånt på burk är liksom inte samma sak...
#7 Näe, finns ju flera asiatiska livsmedelsbutiker i närheten av Hötorget. Och går man ned t-banan på Sergelgatan finns det en fantastisk butik (med bl.a. färsk tempeh).
Jag måste prova tempeh igen någon gång! Har provat det en gång för ett par år sedan och då tyckte jag det var smaklöst, konstigt och äckligt. Men jag tror att jag nästan hade förväntat mig något sött eftersom de liknar rice krispie bars!
Finns som sagt kring Hötorget i de asiatiska butikerna. Har dock inte provat färsk tempeh själv men blev lite inspirerad nu. Har också varit sugen på att göra själv, någon som provat det?
#8 Alltså var har den här butiken varit i hela mitt liv! Tack för tipset.
Jag har nog varit i alla andra asiatiska butiker vid hötorget men den här var ju som du säger helt fantastisk. Färsk tempeh, 400 g, med kort utgångsdatum kostade 10 kr - supergod! Hittade massa på rea och överlag väldigt billigt med roliga grejer, massa sorters tofu till exempel.
Hur brukar ni äta tempeh? Steker man det som det är med salt och peppar eller är det gått i grytor. Jag googla och det ser ut som man kan göra lite vad som helst med det. Hur brukar ni tillaga?
Jag har nu köpt hem lite tempeh och tänkte prova det i veckan. Min man såg väldigt skeptisk ut speciellt när jag sa att det var mögel.
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.