Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Frågor och tips

Mest Protein

2018-01-13 20:33 #0 av: nypålchf

Vad  i växtriket har minst volym fast med protein. Inte tofu eller soja. Torra gula ärter eller linser har runt 24 gram protein fast när man kokar dem så blir de större och 100 gram innehåller då bara runt 6 gram protein. Blir det samma sak att grodda dem ? Behöver  öka på mitt intag av protein för att bygga muskler Utan att äta jätte  mycket mat.

Anmäl
2018-01-13 23:41 #1 av: veggie4every1

#0 Seitan ligger bra till proteinmässigtGlad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2018-01-14 00:59 #2 av: nypålchf

Tack finns det fler som är bra ? Undviker gluten jäst soja e-ämnen  ris men mera :)

Anmäl
2018-01-14 03:06 #3 av: veggie4every1

Ärtprotein pulver kanske är något för dig? Det kan du tillsätta i olika maträtter eller dricka i smoothies exempelvis Glad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2018-01-14 10:23 #4 av: Smultronfia

Ja eller hampaprotein i pulver form.

Anmäl
2018-01-14 11:24 #5 av: nypålchf

3 och 4 Tack. Finns det en bra bas som man kan utgå ifrån vad gäller att göra mat.  För att nå upp till det dagliga rekommenderade intaget av alla vitaminer och mineraler. Jag har varit slarvig med det här ätit en massa frukt och råa grönsaker, men det  ger inte all den näring som behövs.  Har tappat en de l hår och det växer mycket saktare nu.  Har blivit lite bättre nu äter bönor och linser havregrynsgröt. multivitamin och linfröolja tror jag det är för omega 3 samt ärt och havreprotein pulver.  Här kan man tex se vad man får i sig och vad man behöver https://cronometer.com/#  fast var börjar man skulle behöva några ra saker att börja med en grund att bygga på som fyller flera vitaminer och mineraler  och sedan  fylla på med lite där det behövs, tex om de flesta områden är fulla  genom bas maten och man  ligger lågt på c-vitamin kan man fylla på med paprika.  Fast jag efterlyser en bra bas ingen konstgjord mat ingen soja inget  socker eller vitt mjöl.  gärna något med mycket fasti liten volym så man inte behöver äta kilovis med mat :) förslag tack  

Anmäl
2018-01-14 16:07 #6 av: veggie4every1

#5 Jag kan tänka mig att ett zinktillskott ca 50 mg per dag skulle vara bra för håret, kanske extra B-vitaminer och eventuellt kisel utöver multivitaminen.

Jag tänker själv inte på att sätta ihop olika matprodukter på det sättet, så jag kan nog inte hjälpa till så mycket mer. .Jag bara äter en vanlig varierad vegansk kost och jag undviker absolut varken soja, kolhydrater eller gluten. Jag ser inte vitsen med det om man inte är allergisk förståsGlad

Potatis/sötpotatisgrytor med böner och linser, pastarätter med olika toppings (linser, bönor, tomater etc) bulgur med grönsaker och baljväxter är några tips på basrätter i alla fall. Du kan kyla pastan och potatisen och få resistent stärkelse som är bra för magbakterierna Glad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2018-01-14 17:04 #7 av: nypålchf

6#  jag använder den 2 gånger om dagen ser nu att den är låg i B1 och B2 samt kalcium och magnesium https://www.svensktkosttillskott.se/omnisym-pharma-omnivegan?da=14-46

Anmäl
2018-01-14 17:14 #8 av: nypålchf

kör med en blandning garants ekologiska blandade kokta bönor garants ekologiska kokta kikärt och zeta  ekologiskta kokta linser. tillsammans blir dde nog avrunnet 650 gram sen krosade tomater och en hackad rrå gullök till det.  kanske 35gram protein där.  Frukost är havregrynsgröt 2dl.  kvällsmat grönsaker som morötter paprika någon form av kål  någon banan  lite nöttter.  Och två drinkar med havre och ärtprotein som ger  40 gram protein tillsammans.   Ja och ibland några hundra gram ica i love eco potatis strips  i ungnen med  gurka och tomater med glömde jag. Skulle nog behövt mer genomtänkt mat.

Anmäl
2018-01-15 16:14 #9 av: veggie4every1

#8 Ja, det låter väl inte så tokigt tycker jag. Men det klart att du behöver variera och inte köra samma varje dag. Det känns som att det är en hel del som du inte äter, varför undvika soja och gluten när det är så bra proteinkällor?

Jag skulle lägga till och variera med potatis, sötpotatis och andra rotfrukter, pasta, fullkornsbröd med goda pålägg och quinoa exempelvis Glad

Men med tanke på ditt alias så kanske du vill äta lchf? Det är jag personligen inte kunnig på, så blir svårt att råda och tipsa. Dock finns många trevliga recept i länken.

http://vegangela.com/tag/low-carb/

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2018-01-15 19:24 #10 av: nypålchf

Jag har uppfattningen att soja kanske inte är så bra. Och för min del är inte vitt mjöl bra. Hade kokta potatis innan. Sötpotatis är inte så gott  tyvärr eftersom de är nyttigare än vanliga potatis. Men de smakar för sött.  Vet inte hur bra de färdigkokta jag köper som tex kikärtorna är. Kanske bäst o koka själv. Äter vegansk ärtsoppa med, men hade nog varit bättre o göra den med själv kunde undvikit salt då. Finns det fler källor till fett forutom oljor, advocado och nötter ?    Kanske prova något sånt här såg gott ut https://nillaskitchen.com/2017/09/20/glutenfri-dansk-limpa-fullkorn-vegan-kan-goras-utan-jast/

Ha en bra dag. 

Anmäl
2018-01-16 09:50 #11 av: Lakritsstjärna

Soja är en bra proteinkälla som är en av de få växtbaserade proteinkällorna som innehåller fullvärdigt protein. Om du inte är allergisk så är soja inte dåligt mer kan du läsa här
https://www.vegomagasinet.se/myter-och-sanningar-om-soja/

Anmäl
2018-01-16 21:24 #12 av: nypålchf

11#  ska läsa på lite mer om soja, har köpt i love eco soja dryck funkade bra till  at göra proteindryck på istället för vatten. Köpte tofu med någon sort på willys 250gram  och en  kung markarkta marinerad har provat den andra rå var inte gott hur tillagar man dem så de blir goda ?  Tack För alla svar.  Mitt nick, jag åt lchf diet innan tycker det funkade mycket bra och jag mådde bra på det sen 8 månader provar jag att äta levande / växtbaserad kost.  Jag hoppas att jag kan lära  mig mer om det här så jag kan få i mig all den näring jag behöver.  Jag skulle har lärt mig lite mer innan jag började, men försöker att fixa det nu.

Anmäl
2018-01-18 22:18 #13 av: thmz

Riktigt färsk info om soja och dess goda effekter! :)

http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/soja-ar-sakert-och-nyttigt/

Anmäl
2018-01-18 23:02 #14 av: nypålchf

13#  tack finns flera frågetecken om andra saker te x den soja drycken jag köper har  man lagt till calsium i om det är nyttigt. eller den soygurten jag köpte var  väldigt god men har majs stärkelse och en del annat som förtjockningsmedel men mera.  Försöker hela tiden bli bättre och ser över min kost för att utesluta dåliga saker.  

Anmäl
2018-01-19 13:14 #15 av: Smultronfia

Om du vill äta så bra som möjligt så rekommenderar jag Dr Greger som har sajten nutrionalfacts.com samt skrivit boken konsten att inte dö. Han har också precis kommit med en kokbok. Han gör allt utan vinst intressen. Samt ingen reklam eller nåt sånt. Bara vetenskaplig fakta. Så du kan alltid hitta länkar till forskningen.
Han har också en app för att hålla reda på att somna äter de olika sakerna som man behöver för att må bra. Daily dozen heter den.

Kan också rekommendera att se dokumentärerna forks over knives samt what the health.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.