Annons:
Etikettveganprat
Läst 2956 ggr
[Tänkpådet]
2018-01-17 08:12

Farmen

Jag har börjat kolla på farmen och igår var det en av deltagarna som berätta att hon varit Vegetarian i tre år och Vegan i ett halvår, vilket var lite kul för att just den deltagaren är en av dom bästa som är med (Dee). Den tråkiga nyheten är att hon deklarerade att hon var vego iom att hon blev typ sjuk, hon hade ont i hela kroppen och var dödstrött… så det insinuerades att hon fick dom här symptomen pga att hon var just vego. Nå som tittar på farmen? Vad kan ha gett henne dessa symptom? B12 brist? Järnbrist? Vad tror ni och vad tänker ni? Bojkottar ni farmen pga uppenbara själ? ✌🏽

Annons:
Soligajag1
2018-01-17 08:38
#1

Hejsan ! 

Jag kollar på Farmen , för att det är två deltagare från Västerås där jag bor , så skoj då. Men nu har en åkt ut , Rocco , han va väl lite "kaxig" , tyckte hgan kunde allt , ville bestämma , sen tyckte jag att det va så kul för den unga grabben Manne som vann sågandet , när dem satt på bräorna , när en ramlade ner , , så v

HH 🙂

Soligajag1
2018-01-17 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Åhhh, min dator dog , får skriva från IPhonen nu, När dem sågade , så vann Manne , Rocco Fick lämna Farmen . Den där Dee , visste inte om någon sjukdom eller såå , Måste missat det , Det där med att vara Vegan. Ursäkta men. Varför blir man det ? Vegetarian förstår jag däremot , skulle gärna vilja bli det , Men jag vill ha en god köttbit ibland. Ok , Auberhine gratäng är så gott , även , broccolipaj , Blomkåls soppa , alls andra grönsaker med, Tillagade en soppa förut , smaskens !

HH 🙂

[Tänkpådet]
2018-01-17 11:11
#3

#1 det finns många roliga karaktärer med… jo, jag är Vegan för att jag inte villbidra till djurs exploatering, plågande och död i onödan, det är ett etiskt ställningstagande kan man säga. Djur är inte produkter eller maskiner i mina ögon. I avsnittet igår tisdag var hon sjuk men man fick inga detaljer men man fick reda på i samband med att hon blev sjuk att hon var vego. Får veta mer i dagens avsnitt hoppas jag 😬😜

TicTac
2018-01-17 18:24
#4

#2 "Det där med att vara Vegan. Ursäkta men. Varför blir man det ?"

För att man inte anser sig ha rätt att utnyttja och döda djur?


You'll never walk alone

Smultronfia
2018-01-17 19:10
#5

#2 främst för djurens skull som de andra sagt men också för hälsa och miljö.

[Tänkpådet]
2018-01-17 20:10
#6

Nu var hon frisk igen, väldigt märkligt men så kan det va…

Annons:
Rafflan
2018-01-18 15:55
#7

#0 tror du missuppfattade det hon sa i farmen
Hon är sjuk och säger
"jag känner igen dem här symtomen sen tidigare, jag har ju varit Vegetarian i 6 år och Vegan i ca ½ år.  Symtomen liknar depressions symtom. Man orkar ingenting, man vill vara ifred, vilar väldigt mycket, sover ganska mycket," 

Jag tror aldrig jag hört om en vegetarian/vegan som blir deprimerad pga kosten? eller regelbundet mår som hon beskriver det med trötthet osv pga kosten? 
Det enda jag kan komma på brist på tex D-vitamin, B12, folsyra, mm om man inte äter rätt (vilket är svårt på farmen), dock blir man inte frisk på 1 dag om man har brister vilket hon i farmen blev…

Känns mer som att hon nog var trött/slut som alla andra pga för lite mat och mycket jobb. Och att det nog inte hade något alls med hennes kost (att vara vegan) att göra :P

Kirnzy
2018-01-18 16:10
#8

Nu är det här kanske lite ot.. Men #7 jag själv blir extremt deprimerad av vegankost i perioder. Ibland när jag mår lite sämre, så äter jag sämre och mår dålig pga det (och iallafall för mig äter jag väldigt dålig veganmat då). Då mår jag fysiskt dåligt och blir trött, vilket gör depressionen ännu värre, så blir det bara sämre och sämre. Jag vet att det är liknande för andra också, även om det kanske inte är exakt likadant och självklart vet jag inte hur det är för hon ni pratar om.. det kan vara något sånt hon menar eller så äter hon bara inte allt hon behöver eller något annat..

Smultronfia
2018-01-18 16:59
#9

#8 fast det kan man ju bli på vilken kost som helst. Äter man dåligt så mår man dåligt. Har inget direkt med vegansk kost att göra.

Kirnzy
2018-01-18 17:05
#10

#9 För mig har det väldigt mycket med vegankost att göra, och jag vet flera andra med samma problem. Ofta är det lättare att få brister osv när man äter dålig vegankost än när man äter dålig blandkost. Hur kan du säga till mig att mitt mående inte har något med vegankost att göra när jag tydligt VET att det har otroligt mycket med kosten att göra? Jag sa också att jag (personligen) äter väldigt dålig veganmat när jag mår sämre. Självklart gör inte alla det,

[Tänkpådet]
2018-01-18 20:13
#11

#7 ja absolut, eller så missuppfattar du… jag håller med om att det inte stämmer överens med diverse brister iom att hon blev frisk så snabbt men det visste jag ju inte om i förrgår. En vegansk kost kan ju se ut lite hur som helst och depression kan man nog få oavsett kosthållning. Var förövrigt tvungen å kolla upp hennes insta å youtubekanal för å checka upp hennes vegostatus men utan framsteg, hon hade ett inlägg om en vegoburgare men kunde inte hitta mer än så… vegostalking! 😆😆😆

Rafflan
2018-01-18 20:29
#12

#8 om du mår dåligt och blir sjuk av att vara Vegan kanske du inte ska vara det? kanske ska nöja dig med Vegetarian och sedan kämpa för djuren på andra sätt istället? 
Tar du B12 och D-vitamin tillskott? och ev kanske järn också?

Vill du verkligen vara Vegan, ta hjälp av någon som är extremt kunnig på vegankost (borde finnas flera såna på detta forum?) och be dem hjälpa dig att se igenom din kost, många som äter felaktig vegankost blir ju sjuka och dåliga.

Och att må dåligt = äter sämre = mår sämre gäller alla oavsett kost.

#11 i farmen äter hon ju ägg i ett avsnitt så då avbröt hon sin Vegan kost, men det kanske var ett måste för att överleva pga att man inte har sån bra möjlighet att äta en bra vegankost i farmen tror jag :P

vendelay
2018-01-18 21:21
#13

Kirnzy vet bäst själv och jag förstår verkligen vad du menar. B12 och D-vitamin är ju ändå sånt som är lätt att få brist på som Vegan om en inte äter tillskott eller är noga med berikade produkter. När en är deprimerad orkar en ju ibland inte ens byta strumpor fastän de luktar död, hur ska en då kunna orka med kosten?

Jag tycker inte att du behöver sluta vara Vegan för det men självklart är det viktigt att må bra. Om du tror att det handlar om brister kanske du kan försöka att få i dig mer av de vitaminerna under de bättre perioderna. Om det handlar om orken (och alltså inte "sug" efter viss mat) så kan du ju frysa in mat. Om du äter något som inte är veganskt så kan det vara så, du kan ju äta helt vegetariskt under alla andra tillfällen. Ingen här har rätt att döma dig utifrån din depression.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Smultronfia
2018-01-18 21:32
#14

Självklart har man rätt att må dåligt och utgå efter det. Det jag menade var bara att om man mår dåligt och äter dåligt så spelar det inte så stor roll vilken kost man äter för man äter dåligt i vilket falls som helst. Och det påverkar en negativt iaf. Hade nog precis som vendelay säger försökt att ha så mycket i frysen som möjligt. Så man kan ta fram och bara värma så man slipper laga mat när man inte orkar. Men det förutsätter att man har en bra period då man orkar fylla frysen också. Inte så enkelt när man mår dåligt. Det är en balans gång med allt i livet men man ska självklart försöka att må så bra som möjligt hela tiden. Och endast du kan avgöra vad som gör det möjligt för dig.

[Tänkpådet]
2018-01-18 21:44
#15

#12 ja hon kände nog sig tvungen att käka ägg, och ev annat i fortsättningen på farmen med tanke på utbudet, det blev ju nästan lite löjligt hur hon njöt av det där ägget 🙄 men det visar ju ändå på något positivt, alltså att hon iaf innan var väldigt bestämd och övertygad att inte äta djur och utstötningar ifrån djur med tanke på hur mycket hon gillade det…

Rafflan
2018-01-19 00:12
#16

#13 & #14 ja alla kan må dåligt ibland, eller bli sjuka och då är det svårt att ens orka ta sig ut sängen eller ens tugga maten.
Men ska inte behöva bli sjuk PGA sin kost, då är något fel. Man kan bli sjuk när som helst i livet, helt utan orsak, men är orsaken till sjukdomen pga ens mat bör man göra något åt det :/

Rafflan
2018-01-19 00:15
#17

#15 jag tycker rent spontant att väljer hon att vara Vegan pga att det är synd om djuren är det konstigt att njuta av att äta ägg? det är en grej att ha förståelsen att man måste äta ägget pga bristen på mat, men man borde ju fortfarande han förståelsen att det är fel även om det är ett måste för ens hälsa om man är av åsikten att äta djur/djurprodukter är fel :/

Dock borde alla där få brister snart, gröt med vatten, potatis och rotfrukter och ägg, vilken bra varierad kost efter 2 veckor xD

[Tänkpådet]
2018-01-19 06:58
#18

#17 ja det kändes lite wierd men om hon ändå skulle käka det för att få behövlig näring så då kunde hon ju lika gärna njuta av det, att plötsligt äta något som man av etiska skäl inte ätit på över ett halvår (eller längre), men som har varit ens favorit kan nog se ut sådär. 😆 cut her some slack va?

[Tänkpådet]
2018-01-19 07:47
#19

#17 du tar upp en sak som jag har tänkt på och som jag tycker är lite intressant. Om en standardköttätare förstår hur fel det är att plåga djur men fortfarande äter djurprodukter så är det buisniess as usual men om någon deklarerar att den vill försöka vara Vegetarian eller Vegan för att minska lidandet men äter någon enstaka djurprodukt då ska detta smetas in hårt i ansiktet på den personen. Den ena skiter fullständigt i allt va etik heter medans den andra som gör då gott den kan men failar ibland, och det är alltid den sistnämnda som ska spottas på och shameas? Är inte det lustigt? Jag antar att det kan handla om att vissa måste försöka plocka ner dom som dom anser som moraliskt överlägsna, något slags mindrevärdeskomplex fast i moralisk mening. Min uppfattning är att det är väldigt vanligt att antivegomänniskor försöker påpeka hur operfekt en kan vara som Vegan utan att en själv på något sätt har ens hintat om att man dkulle vara bättre än den andra eller ens pratat om veganism eller djurs värde överhuvudtaget. Det handlar nog lite om normer åxå, och andra saker med säkert men det är intressant iaf…

Rafflan
2018-01-19 17:59
#20

#19 min text var inte menat att "smetas in hårt i ansiktet på den personen"
Men du tycker det är helt okej att vara Vegan och sedan njuta av att äta djurprodukter? ifs är man Vegan av hälsoskäl och inte pga hur djurproduktionen går till går det ju att njuta av kött.
Och vad då "failar ibland", hur man ska äta är ens eget val, vill man ändra det, bara att göra, ingen dömer oavsett om man är Vegan, Vegetarian eller köttätare. 
Tycker bara det är dubbel moral att tex säga "köttätande och utnyttjande av djur är fel" och sedan njuta av djurprodukter/kött? nu handlar ju inte detta om hon i farmen, hon kan ju vara Vegan av hälsoskäl som sagt och inte pga att hon anser det fel att äta djurprodukter/kött.

Annons:
[Tänkpådet]
2018-01-19 19:18
#21

#20 jag tycker väl aldrig att det är helt ok att äta djurprodukter eftersom det påverkar oskyldiga djur men att njuta av att äta saker som man tycker smakar gott är inte konstigt oavsett om du kallar dig själv Vegan eller inte, äter du djurprodukter så går det såklart i konflikt med dom flestas uppfattning om att icke-nödvändigt djurplågeri är fel, återigen inte beroende på om du kallar dig Vegan eller inte. Det är just det där med dömandet jag talar om. Att vissa är väldigt snabba att döma veganer som ägnar sig åt dubbelmoral för det första helt omotiverat men tydligen även helt omedvetna om sin egna dubbelmoral när dom själva äter djurprodukter och samtidigt kallar sig djurvänner eller respektfulla gentemot djur går inte ihop. Sen försöker dom såklart dölja sig bakom att moral är subjektiv och att djurs lidande och död inte rör dom ryggen men det köper jag inte för 5öre, sålänge personen ifråga inte är psykopat såklart, men dom flesta människor är inte det och har en biologiskt inbyggd empati som inkluderar djur. Sen kan vi såklart tränga bort våran empati pga olika orsaker såsom indoktrinering, kultur, personlig vinning etc… jag själv har kallat mig Vegan i över två år men har trotts det ett fåtal ggr ätit djurprodukter pga mina smaklökar och såklart min egna själviskhet. Gick det emot mina värderingar? var det oempatiskt gentemot dom djuren som fick dö för min skull? Var det dubbelmoral?JA,ja, ja. Vilken jag ägnar sig åt mest dubbelmoral och vilken jag orsakar mest våld? Den jag innan jag kallade mig Vegan (men ansåg mig vara empatisk och respektfull gentemot djur) eller den efter? Är du helt ärlig och kapabel till logiskt tänkande så får vi med väldigt stor sannolikhet samma svar. Men kognitiv dissonans brukar inte gå ihop med ärlighet och logik.

Rafflan
2018-01-19 19:59
#22

#21 jag tycker det är mer dubbel moral att gå ut och säga "det är fel att äta kött och kött produkter!" och den sen gå hem och äta ägg och kött för att det är gott?

Jag ser dock inte dubbel moral i att köttätare tex säger "djuren har haft ett bra liv, dem bedövas innan dem avlivas och blir sedan mat, jag ser inge fel i detta" och sen går den personen hem och äter kött, dem följer ju den åsikt dem uttrycker?

Om man äter Vegan 99% av gångerna och kött 1%, det är inga problem, det är personens egna val, men jag får då svårt att ta in om den personen är av åsikt att "det är fel att äta kött och kött produkter!"

[Tänkpådet]
2018-01-19 20:06
#23

#22 därav kognitiv dissonans…

[Tänkpådet]
2018-01-20 08:47
#24

Det är lika bra att jag är övertydlig… majoriteten av djuren har inte haft ett bra liv, inga har fått leva ut sina naturliga beteenden i sin naturliga habitat. Dom flesta lever sina väldigt korta liv utan sin familj och en stor del lever i väldigt hemska förhållanden och får genomleva en hemsk slakttransport och slakt. Sen plågas en del djur av psykopater som jobbar inom djurindustrin. Det är en myt att djuren har det bra och dom flesta människor är minst sagt obekväma med slakt, speciellt om dom är tvungna och bevittna det med egna ögon. Ännu mera obekväma skulle dom vara om dom skulle göra det själva, dpeciellt om dom visste att dom inte behövde äta djur för att må bra. Skulle du be medelsvensson att behandla Sina hundar eller katter på det sättet som dom djuren i industrierna skulle du troligtvis få ett nej samma med om dom skulle döda alla djur dom åt. Sen skulle dom flesta åxå påstå att dom är djurvänner, och att plåga och döda är ju inte så vänskapligt eller hur? Så för att hela det här ska funka behöver vi indoktrinering, lögner, lite kultur, tradition, normer och sen bra priser och att det smakar gott så kommer den kognitiva dissonansen att flöda. Och även såklart dubbelmoralen. Och dubbelmoralen sker inte ibland i svaga ögonblick utan varje dag flera ggr om dan. Om En Vegan skulle äta djurprodukter så skulle den ju vara medveten om att den gör något fel, alltså den ljuger inte för sig själv och inbillar sig att den gör någon slags god gärning vilket vissa inte så klippska verkar tro sig göra när dom äter djur…

[Tänkpådet]
2018-01-20 09:03
#25

Och jag tror att många är medvetna om sin dubbelmoral och känner skuld och skam när dom träffar någon som deklarerat att dom ska bättra sig och då manifesterar det sig i att dom måste gå till attack och försöker komma på alla möjliga olika sätt att sätta dit den som ger dom dåligt samvete…

Pyttelite
2018-01-20 10:02
#26

Ingen ska behöva känna skuld eller skam beroende på sin diet.

Om djuren behandlas illa är det en djurhållningsfråga. Att välja att bli Vegan kommer inte att påverka dåligt hållna djur på annat sätt än att den som är Vegan känner sig bättre än andra.

Många ungdomar, killar och tjejer får anorektiska beteende eftersom det finns så mycket skuld och skam förknippat med mat. Både avseende utseendemässiga ideal men även den här typen av ideal.

Sluta med skuld och skamargumentationen om ni vill tala för er sak!

Använd gärna en sund argumentation men skuldbelägg inte enskilda individer för att man äter en blandkost.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
2018-01-20 10:47
#27

#26 Varför skulle det enskilda individer äter vara fritt från kritik om det är fel? Säg att en enskild individ äter mänskliga spädbarn och tycker att det är rimligt beteende. Får man inte kritisera det om personen skulle känna skuld och skam av kritiken? Konstig inställning tycker jag.

Annons:
[Tänkpådet]
2018-01-20 10:47
#28

#26 hela snedspåret startade pga att någon ville skamma dee för att hon ev var En djurvän men åt ägg på farmen. Min entention har absolut inte varit att shamea djurätande i den här diskussionen, om du hade läst ordentligt så hade du förstått det. Jag talar för mig själv och min argumentation är sund. Sen bör ju alla ta ansvar för sina handlingar, finns det skam och skuld kopplat till dina handlingsr så bör du rimligtvis känna tillhörande känslor. Mat är inte bara mat, det spelar ingen roll vilka ätstörningar du har. Och valet att delta eller att inte delta i djurplågeri och död gör såklart skillnad?! Som sagt jag har inte haft för intention att skuldbelägga en individ utan jag ville diskutera ett psykologiskt fenomen som jag anser vara intressant, om du blir stött av detaljerna i en diskussion så kanske du inte ska läsa på diskussionsforum? Och att djur behandlas illa är inte en djurhållningsfråga, ämnet och psykologin som leder fram till att djur behandlad illa är mycket större och bredare än så. Det är en fråga om kultur, indoktrinering, makt, normer, olika typer av psykologiska fenomen och drt är självklart åxå alldeles för allvarligt för att borstas bort som en fråga om personlig preferens av kostupplägg. Vill du inte diskutera dessa frågor så är det ok för mig men försök inte stänga ner diskussionen för oss andra som är intresserade och snälla gör drt inte med sån nonchalans och härskarteknik och med att försöka skuldbelägga mig för att jag på något sätt skulle skapa ätstörningar. Och vill du stänga ner en diskussion så använd dig gärna av sunda argument tack.

Pyttelite
2018-01-20 11:56
#29

#28 Jag tycker att ditt svar till mig är mycket oförskämt. Du har i denna tråd själv visat många exempel på härskarteknik.

Om jag tolkar din argumentation rätt är jag inte behörig att delta i detta forum och ska knipa käft?

Tråden som du själv skapade handlade väl inte huruvida någon blivit "skammad" eller inte utan handlade om ifall man blir sjuk av vegankost eller inte.

Du har snedvridet inlägget i farmen-avsnittet eftersom Dee i det här fallet berättade att hon kände igen symptomen ifrån då hon gick från vegetarisk kost till vegankost inte att hon blev sjuk av vegankost.

Ingen i programmet har sagt att man blir deprimerad av vegankost däremot är det ganska tydligt att samtliga medlemmar i farmen under någon period blir påverkad av den dåliga diet och mathållning som av naturliga skäl finns där.

Den som vill leva på en vegansk kost ska lägga stor vikt på att förstå hur människokroppen fungerar vilka ämnen den behöver för att må bra och var detta finns att hämta i den vegetariska/veganska världen.

Eftersom vi i västvärlden har en matkultur med blandkost innebär det att det läggs ett större ansvar på den som är Vegan. Det finns många som blir sjuka av en dålig diet oavsett om den är vegansk eller inte.

Ska man må bra som Vegan krävs det en god kunskap i hur man sammansätter kost som ska fungera på lång sikt för kroppen.

Det innebär inte att det per definition är farligt att äta vegansk kost utan bara att det kan vara svårare och vem som helst kan bli deprimerad pga en dålig diet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Tänkpådet]
2018-01-20 13:32
#30

#29 och jag tycker att dina svar har varit oförskämda, förminskande och nonchslanta och jag tolkade dina argument som försök att få mig att knipa käft. Nej, tråden handlade inte om det men som sagt sbedspåret gjorde det. Det är du som snedvrider det jag säger och du verkar helt misstolka mina argument och mina poänger… jag vet hur västvärldens matkultur ser ut och jag vet att det finns utmaningar med att planera en vegansk kost, du bemöter inte mina argument eller poängen med mina argument utan bygger bara upp strågubbar runtomkring dom för att försöka diskreditera dom. Jag skulle uppskatta om du höll dig till ämnet istället för att försöka kapa tråden och tysta ner mig.

Pyttelite
2018-01-20 14:45
#31

#30 Jag tycker att det är tråkigt att du känner det så, att jag skulle förminska dig bara för att jag inte har samma uppfattning som du. 

Jag har heller inte vänt mig personligen till dig utan jag reagerar på åsikten att de som är blandätare ska känna skam och skuld.

Det är viktigt att skilja på person och åsikt - man är inte en åsikt, man har den och man delar den med många men inte alla.

Man har rätt att argumentera för sin sak så länge det inte sker via personliga påhopp eller fula knep - vilket jag faktiskt inte gjort.

Jag har heller inte förminskat veganismen eller dess rörelse däremot motsätter jag mig argument som kan leda till ångest och andra större problem både för de som är veganer men även de som är blandätare och framförallt unga personer som lätt kan fixera på fel saker.

Välj gärna att vara Vegan men sluta skambelägg alla andra! (eller varandra)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Tänkpådet]
2018-01-20 15:35
#32

Det är bra att du inte menar att förminska men att deklarera att mat bara är mat är i mina ögon att förminska alla veganer nånsin… så välj gärna att inte vara Vegan men förminska inte frågan…

Pyttelite
2018-01-20 15:49
#33

#32 Fast det är nog tyvärr lite av din tolkning/uppfattning - vilket du naturligtvis ha rätt att ha.

Jag tycker att det finns många bra inslag inom veganrörelsen - jag gillar inte allt men uppskattar verkligen att det idag finns många veganska/vegetariska produkter i våra affärer att välja emellan.

Själv uppfattar jag inte att veganrörelsen riktigt har svar på alla frågor eller lösningar på alla problem kopplat till sin filosofi men alla mår bra av att tänka på vad det är vi stoppar i oss. Att minska den animaliska konsumtionen gynnar alla på många sätt inte bara för djuren.

Däremot tycker jag att en hel del av djurrätt och djurens förhållanden borde drivas av de som är blandätare. Det är ju främst dom som borde vara intresserade av att de dom stoppar i sig är ok både ur djurens perspektiv och ur ett hälsoperspektiv.

Jag förstår att du går i taket när jag skriver så för du tänker ännu längre dvs att det är fel att äta djur överhuvudtaget men vi får ta ett steg i taget.🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Tänkpådet]
2018-01-20 16:36
#34

#33 eeeh… jo jag uttrycker min uppfattning…. och vilken tur att jag har rätt till den 🙄 kul att du tycker att det finns många bra aspekter i veganrörelsen och att du tycker att djurrättsfrågor borde drivas av djurätare. Jag går inte i taket av det du skriver, jag tycker bara att du är lite oföskämd och verkar sakna förståelse för ämnet men det är inte något jag chockas över eller blir särskilt upprörd över heller.

Annons:
TicTac
2018-01-20 17:30
#35

Jag tycker det är fel att utnyttja och döda djur. Det ger mig rätt att ifrågasätta andras val att göra det. Får de dåligt samvete eller känner skam då, så bör de ju verkligen ifrågasätta sin egen mathållning, då den kanske inte stämmer med deras egna värderingar heller.


You'll never walk alone

Pyttelite
2018-01-20 17:51
#36

Det må vara så att man tycker att det är fel att äta djur men att skam och skuldbelägga sin omgivning kommer inte att leda tillnågon förändring. Däremot skapar ni ångest hos människor istället för att skapa en positiv föreställning om att vara Vegan. Sen tycker jag att ni för ett aggressivt och otrevligt resonemang. Både genom den ton ni håller men också genom de åsikter ni framför till exempel att likställa blandätare med kannibaler.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Rafflan
2018-01-20 17:59
#37

#24 så det är fel att äta kött eftersom djuren lider och utnyttjas, men det är okej att vara Vegan, gå och tala om för andra att dem gör fel som äter kött, och sen själv gå hem och äta kött ibland för att det är gott? konstig logik enligt mig men du har ju som sagt rätt till din åsikt :/

Rafflan
2018-01-20 18:06
#38

#35 fast har du rätt att kalla dig Vegan,  ifrågasätta andras val att äta kött, och sen gå hem själv och äta kött för att du tycker det är gott?

Rafflan
2018-01-20 18:11
#39

#36 jag tycker alla ska få äta som dem vill utan att skämmas eller få skit för det. Att informera om hur djuren har det osv, och informera om sin åsikt ser jag inge fel i och sen får personen själv ta beslutet hur den vill äta. 
Det jag stör på mig är folk som informerar hur fel det är att äta kött och utnyttja djur och att andra gör fel, och sen själva äter kött ibland för att det är gott, jag tycker det är dubbel moral. Vill man äta mest veganskt men ibland fuska och äta kött, fine inga problem, men var då ärliga om det också :)
(inte syftat till dig utan allmänt)

Pyttelite
2018-01-20 18:37
#40

Det är fel att skam- och skuldbelägga andra människor för sådant som inte är kriminellt.

Det är inte speciellt pedagogiskt med den typen av argumentationsmetoder och det finns stor risk att ge unga människor ätstörningar med den typen av resonemang och det gynnar ingen - inte ens djuren.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Tänkpådet]
2018-01-20 18:39
#41

#35 nej det är inte ok, hur kan du få för dig att det var det jag menade? Vad är det du inte förstår? Att plåga djur är inte ok vare sig du kallar dig Vegan eller marsian, jag påpekade bara ironin i när vissa som ägnar sig åt dubbelmoral flera ggr om dagen har mage ett påtala för veganer att dom uppvisar tecken på dubbelmoral. Särskilt om denne inte ens har nämnt något om rätt eller fel i frågan om djurplågeri och liknande. #36 att diskutera djurrätt/veganism eller moral/etik eller rätt och fel kring djur är inte detsamma som att skuldbelägga, inte i den meningen jag tror att du menar iaf, det är helt legitima filosofiska tankegångar som stöts och blöts och som sagt klarar du inte av att någon diskuterar djurs moraliska värde och vad som är rätt eller fel kring djurätande så föreslår jag återigen att du håller dig borta ifrån diskussionsforum (särskilt veganforum), för risken att någon diskuterar obekväma ämnen är stor. Alla känsliga snöflingor som tycker att åsikter som går i motsats till sina egna borde inte tillåtas på diskussionsforum överhuvudtaget. Du skapar ångest hos mig pga din lättstötthet och din offermentalitet och din oförmåga att begripa vad jag försöker förmedla. Vissa människor får en att vilja skratta och gråta på samma gång. Men ha en fin lördag båda två (rafflan och pyttelite) nu ska jag in i en dimma och försöka glömma att den här diskussionen nånsin ägt rum. 😘✌🏽

Annons:
Pyttelite
2018-01-20 18:45
#42

#41 Den här typen av argumentation är inte ok för mig och verkligen inte saklig. Du tycker inte detta är härskarteknik?

"…som sagt klarar du inte av att någon diskuterar djurs moraliska värde och vad som är rätt eller fel kring djurätande så föreslår jag återigen att du håller dig borta ifrån …"


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
2018-01-20 19:25
#43

#40 Visst måste man kunna säga att saker är fel även om de är lagliga? Och även om förövarna blir ledsna? Det finns tre sätt att påverka andras beteende - kärlek, skam och våld. Våld används vid nödsituationer, och aldrig mer än nöden kräver. Skam används då det är på allvar, och andra far illa. Kärlek använder man hela tiden, så mycket man pallar. Att äta kött är en form av våld. Man utsätter oskyldiga kännande varelser för våld genom det beteendet. Det är på allvar, och andra far illa. Jag verkar vara i minoritet här men jag tycker skam är en sympatisk reaktion i den situationen. Det visar att man förstår allvaret och har empatisk förmåga. Självklart välkomnas alla som vill sluta med våldet - med kärlek, glädje och beröm - och självklart förstår jag att alla har olika utgångslägen och jag har stor förståelse för att det inte är lätt. Trycket från omgivningen kan vara enormt på att man ska fortsätta upprätthålla våldet. Man kan också ha olika fysiska och psykiska utmaningar som gör det svårt att helt lyckas. Men det förtar inte allvaret i situationen, och vad är lite skam i jämförelse med de 70 miljarder landlevande djur som dödas varje år i onödan.

Pyttelite
2018-01-20 19:39
#44

#43 Jag pratar inte om att förövare blir ledsna. Jag talar om för er att era metoder skapar ångest och kan bygga på eller ge ätstörningar hos ungdomar som redan har en osund relation till mat. Ni kan använda er av annan metodik än att hota och skrämma för att få fler anhängare till er livssyn och det har inget med dödandet av djur att göra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
2018-01-20 19:54
#45

Det är såklart alltid välkommet med goda tips och råd hur vi snabbast når revolutionen, tackar för det :)

Pyttelite
2018-01-20 20:08
#46

#45 Då kan jag tipsa dig om att väldigt många stänger av när man pratar om skam, skuld eller hot.

Informera sakligt om er ståndpunkt men utelämna resten. Berätta om hur man kan hitta bra mat och ge kostråd så att man inte blir sjuk - då har ni fångat många.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
2018-01-20 21:51
#47

Onödigt våld är fel. Bara saklig information.

vendelay
2018-01-20 21:55
#48

Jag orkar inte läsa igenom allt detta men håll god ton, tack. Och övrigt:

Det är inte ett "personligt val" när det innebär att du medvetet dödar någon. Därför är det helt rimligt av en Vegan att bli upprörd när någon väljer att döda andra bara för att de vill döda dem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Tänkpådet]
2018-01-21 07:31
#49

#46 det var ju väldigt tråkigt att du kom in och totalt kapade sönder min tråd men jag Bore ha sett det och inte svarat på dina inlägg, om du känner skam och skuld och till och med känner dig hotad när någon för fram ett sakligt resonemang så kan inte jag hjälpa dig. Det är orimligt av dig att beskylla andra pga att du inte kan hantera argument eller att någon ifrågasätter ditt narrativ. Nästa gång du vill diskutera så skulle jag uppskatta att du håller dig till ämnet och visar hänsyn och respekt annars kommer du inte få någon respons av mig.

Pyttelite
2018-01-21 12:09
#50

#48 Märkligt att du vet vad det handlar om trots att du inte läst. Jag ber er att sluta använda en retorik som kan leda till att ungdomar får ett stört ätbeteende. Ni bygger gärna er argumentation på eftersom att skapa ångest hos unga människor för att nå era mål. Ni kommer aldrig att ta hand om dessa ungdomar själva eller stötta dom för det ligger inte i ert intresse. Vill ni att man ska ha en vegansk kost eller leva ett veganskt liv kan ni föra fram information utan att för den skull hota eller skrämma men jag förstår nu att det är så den här rörelsen fungerar och att det inte är i ert intresse att jobba på det sättet. Tack för klargörandet!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
2018-01-21 12:29
#51

#50 Att äta djur är ett stört ätbeteende. Ungdomarna om några inser detta! Tillväxten i växtbaserat ätande är som starkast hos unga. Det vanliga är att omgivningen skuldbelägger dem för det, eftersom det avviker från normen. Jag förstår inte riktigt varför du hakat upp dig på tanken att veganrörelsen är en betydande anledning till att unga får ätstörningar. Och att det beror på argumenten att djuren far illa. Får man inte prata om det med ungdomar menar du? Jag tycker det låter konstigt. Kan vi inte återgå till kärnfrågan. Jag får intrycket att du äter djur, vad tycker du ger dig den rätten?

Pyttelite
2018-01-21 12:51
#52

#51 Jag blir mycket ledsen när jag läser dina kommentarer. Jag har sett veganrörelsen som något positivt men jag har snabbt ändrat inställning. 

Att vara blandätare är ingen ätstörning - det är att hissa upp oss som människor på en position nära Gud.

Vi människor är en del av naturen och är gjorda för att klara av eller snarare evolutionen har gjort att vi har överlevt pga av att vi utvecklats och har de förmågor vi har.

Att vara Vegan är inte lätt om man inte tar hjälp av de kompletterande vitaminer och spårämnen som då inte finns i vegetarisk mat.

Jag ber er att sluta skam- och skuldbelägga av två orsaker. Den ena är att ni kan få fram ert budskap bättre och på sikt knyta fler personer till er rörelse  samt att ni påverkar en hel del ungdomar och vuxna på ett mycket negativt sätt.

Någonstans mellan 45-50 % av personer som behandlas för Anorexia har gått via vegan/vegetarisk kost.

Det innebär inte att man blir anorektiker om man äter vegansk kost men det finns en risk att hamn där.

Därför är det viktig att framhålla att vill man bli Vegan ska det ske med god planering och det är naturligt att det tar tid att förändra sin livsstil.

Det är också onödigt att skam- och skuldbelägga kosten istället för att ta fram fördelar med att leva som Vegan.

Vad jag äter eller inte äter har varken du eller någon annan med att göra däremot vet jag hur man blir när allt cirkulerar kring mat. 

Personerna med ätstörningar är inte till nytta vare sig för er som veganer eller några andra därför ber jag er att justera retoriken.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Smultronfia
2018-01-21 13:19
#53

#52 länka gärna till studierna så man kan läsa om de 45-50% som får diagnosen anorexia via sin kost som vegetarianer/veganer

Gen
2018-01-21 13:27
#54

#52 jag förstår att det är jobbigt när ens grundläggande föreställningar ifrågasätts. Att leva växtbaserat är dock inget konstigt. Lustigt att du drar in Gud eftersom en stor del av västvärldens förtryck av djuren bygger på det kristna arvet, tanken att Gud gav människan makt över djuren. Det är först i och med upplysningen som vi har kunnat ifrågasätta förtrycken, som slaveri, kvinnans position, sexualitet etc. Kunskapen om evolution som du tar upp, lärde oss att det finns ingen gräns mellan människa och djur. Vilket får oss att inse vidden av hemskheterna vi utsätter de icke-mänskliga djuren för med vårt ätbeteende. Precis som Vendelay skriver, så är det du äter inte ett personligt val eftersom det skadar andra. Googlade lite på ätstörningar och det verkar som att vegetarianismen följer av ätstörningar som en strategi att gå ner i vikt. Du behöver alltså nog inte vara så orolig för att ungdomar som kommer hit och läser om de etiska argumenten för veganism utvecklar psykisk sjukdom.

Pyttelite
2018-01-21 14:14
#55

#54 Tyvärr är det nog så att du troligen varken hade levt eller haft tillgång till alla saker du har idag om inte dina förfäder utnyttjat och dödat djur. Här är en av många länkar i ämnet: https://www.google.se/amp/s/www.psychologytoday.com/blog/real-healing/201211/vegetarianism-and-eating-disorders%3famp


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Gen
2018-01-21 15:15
#56

#55 På vilket sätt tycker du att det du nu skrev var ett argument för att inte leva växtbaserat idag?

Det finns en länk mellan ätstörning och vegetarianer, men det finns inget orsakssamband från vegetarianism till att utveckla ätstörningar. Jag vet inte om du själv har läst länken du länkade eftersom det är precis vad den säger? "Let’s be clear: Vegetarianism does not cause eating disorders". Kan vi sluta med det tramset nu?

Wowy
2018-01-22 00:03
#57

#52

Du skriver "att vara Vegan är inte lätt om man inte tar hjälp av de kompletterande vitaminer och spårämnen som då inte finns i vegetarisk mat".

Vad har det med saken att göra? Rättfärdigar det köttätande? Det finns få vitaminer som vi inte kan ta upp från växtriket, närmare bestämt en och det är B12. B12 finns i växter, men inte på ett sådant sätt att vi kan tillgodogöra oss den, men i en värld som den här är det hur lätt som helst att få tag i B12 via tillskott. Man behöver inte äta djur eller saker från deras kroppar för att tillgodogöra sig B12. Att vi inte kan få i oss B12 via vegetabilisk kost gör det inte rätt att äta djur. Personligen tror jag att människan mår bättre av att få i sig B12 från tabletter än från döda djur, både psykiskt och fysiskt.

Jag önskar att du kan se på veganrörelsen som någonting positivt. Jag vill också tillägga att om jag låter nedlåtande eller liknande i mitt inlägg är det inte meningen. Ord kan läsas olika och jag hoppas att du inte tar illa upp, jag vill bara förklara hur jag tänker.🙂

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

TicTac
2018-01-22 08:25
#58

#38 Nej, en Vegan äter inte kött eller andra animalier. En Vegan tar inte på sig en ylletröja heller, eller skor av läder.

Jag förstår inte syftet med att kalla sig Vegan och sen äta kött? Varför skulle man göra det?


You'll never walk alone

TicTac
2018-01-22 08:31
#59

Gen - 👍

Jag önskar jag hade samma kunskap och förmåga med orden som du. Kan inte annat än hålla med i allt du skriver.


You'll never walk alone

Rafflan
2018-01-23 05:46
#60

#58 det handlar om vad Tänkpådet skrivit i denna tråd jag reagerat på
"#21  jag själv har kallat mig Vegan i över två år men har trotts det ett fåtal ggr ätit djurprodukter pga mina smaklökar och såklart min egna själviskhet."
"#24 Om en Vegan skulle äta djurprodukter så skulle den ju vara medveten om att den gör något fel"

Dessa meningar gör mig förvirrad, jag vet att när man går från köttätare till Vegan så är det svårt att byta helt utan man får byta bitvis.
Men att sen när man är full Vegan och tagit bort alla djurprodukter helt, att en sån person "ibland unna sig kött för att det är gott" eller "ja jag vet att det är fel för jag är Vegan, men nu äter jag lite kött ikväll ändå" tycker jag är fel. 
Speciellt om samma person går runt och skriker att kött är mord och djurplågeri och att köttätare gör fel, då är det dubbel moral när samma person äter kött för att "det smakar gott" eller "det är okej för jag vet att det är fel".

Dock är det skillnad om man som i tex farmen inte erbjuds annan mat och måste äta kött pga hälsoskäl eller är sjuk och skulle behöva äta kött en period pga det.
Men som äkta Vegan tycker jag man ska välja bort djur och djurprodukter i största möjliga mån, men jag kanske har fel?

[Tänkpådet]
2018-01-23 08:04
#61

#60 nu skriver du inte direkt till mig men du diskuterar om det jag skrivit så jag tänker att jag svarar så att du kanske slutar att vara förvirrad. Jag förstår att du tycker att det är fel, jag håller med, nu går jag inte runt och skriker kött är mord len jag är inte på något sätt osäker på vad jag tycker om att plåga och eller döda djur för sitt eget njutandes skull, det är fel, och som jag har sagt men säger det gärna igen det är dubbelmoral, och det går emot min egna uppfattning om vad som är rätt och fel. Jag är inte perfekt, om du inte tycker att jag får kalla mig för Vegan så är det helt okej för mig. Ibland är jag en självisk människa som gör moraliskt tveksamma saker, jag förstår att du blir förvirrad av det. Varför är inte en människa som pratar om etik inte helt ren? Nu ställer jag en fråga till dig, är det dubbelmoral att kalla sig djurvän och samtidigt äta djurprodukter?är det dubbelmoral att kalla sig en bra människa men fortfarande utsätta andra individer för onödigt lidande och död bara för sina smaklökars skull? Jag tror att flera av oss inte är perfekta och gör som sagt fel ibland. Jag försöker varje dag att göra bättre val och väljer minst tre ggr om dagen att gå emot normen, och min egna själviskhet för att inte delta i industrier som systematiskt plågar och dödar djur. Hoppas att jag gjort dig lite mindre förvirrad iaf för jag vet inte hur jag ska uttrycka mig tydligare.

Rafflan
2018-01-23 16:56
#62

#61 kan inte minnas att jag skrivit någonstans i tråden att jag äter kött eller använder djurprodukter? jag har bara skrivit att jag accepterar allas val att själva välja hur dem vill äta. 

Jag känner fler som har tex 1-2 veganska dagar/vecka, jätte bra, ju mer veganskt man väljer ju bättre, men vart går gränsen för att kalla sig Vegan då egentligen?

Annons:
Pyttelite
2018-01-23 19:02
#63

Jag blir både förskräckt och ledsen när jag läser alla dessa inlägg.

Tänk att jag trodde att jag skulle få någon form av gensvar eller i alla fall kunniga svar om att ni som veganer redan uppmärksammat risken med kopplingar till ätstörningar och vegansk/vegetarisk kost så därför rekommenderar ni en långsam övergång till en vegansk kosthållning.

Man kan bli Vegan över en natt men att ändra sin livsföring kan och får ta tid . Vissa gör det på några månader för andra kommer det att ta några år innan man lärt sig allt man behöver veta för att äta rätt och det är helt ok.

Så var det inte. Det var viktigare att tala om att det är ok att hota, skrämma och skuldbelägg oavsett om man är Vegan eller blandätare istället för att föra en sansad diskussion.

Man behöver inte ens läsa vad jag skrivit för man vet ändå …

Lite kuriosa:  Påförande av skuld och skam är den femte varianten av Berith Ås exempel på härskartekniker.

Källa: Härskarteknik

###


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Tänkpådet]
2018-01-23 19:14
#64

#62 jag skrev inte heller att du äter kött, jag bara jämförde dubbelmoralen. Så du skulle inte kalla en människa sominte använder djurprodukter och äter veganskt 364 dagar per år Vegan?

Gen
2018-01-23 19:53
#65

#63 Jag tycker man bör bli mer förskräckt och ledsen över hur djuren behandlas.  

Det vore intressant att höra mer om dina skäl till att inte vara Vegan, för om det är oro över att få i dig allt du behöver så hjälper jag såklart gärna till med information, och jag är säker på att andra här inne också gärna kommer med råd och hjälp. 

Jag förstår att det är olika svårt beroende från var man startar, men så länge du är öppen med att du vill sluta med djurförtrycket är det klart att vi hjälper dig!

[Roe Deer]
2018-02-25 00:05
#66

Jag tittar på Farmen sedan flera år tillbaka (pga intresset för odling, livet utan elektricitet och överlevnadsaspekten). Slaktbiten är fasen magstark och så fel. 
På tal om Dee´s sjukdomstillstånd: det ska ta lång tid innan B12 brist visar sig. Jag har själv en gång i tiden lidit brist på detta pga. slarv med intagna vitaminer och glutenintolerans (svårare att tillgodogöra sig vitaminer och mineraler överlag). Jag blev nog mest hängig och fick efter ett tag en nervskada i bakom ena knäet som då resulterade i droppfot några månader… detta har gått till sig men smärtan och svagheten i fotleden finns kvar, tyvärr.  Dee kan mycket väl ha haft B12-brist, och det har många i dagens samhälle.. Men ja… synd som sagt att det ska slås ner på veganism. Mkt handlar om tarmfloran. En god sådan resulterar i bättre upptag av alla näringsämnen.

Upp till toppen
Annons: