Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2163 ggr
vendelay
1/20/18, 10:06 PM

Personligt val att döda andra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara i ett köttätande samhälle…

* Kan "humant" betyda att göra något med VÅLD.
* Kan "lev och låt leva" betyda att låta andra DÖDA.
* Kan ett "personligt val" involvera att VÅLDFÖRA sig på någon annans kroppsliga rättigheter.

>Pupa Veg på instagram<
>Pupa Veg's hemsida<

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
papa-bear
1/20/18, 10:12 PM
#1

det blir ju tufft för de som vill ha dun eller skinn, just sayin, det finns säkert sådana människor inom veganvärlden.

vendelay
1/20/18, 10:14 PM
#2

#1 Veganer utnyttjar inte djur på något sätt, det innebär också att vi inte bär skinn eller använder dunkuddar. Fejkskinn går att göra på typ alla material, jag läste nog senast om någon som skapat en variant på ananas tror jag det var. Dunalternativ finns självklart, ett bra tips är DownFeel-kuddar 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
1/20/18, 10:18 PM
#3

Fast dödar inte djur, djur för sin egen vinnings skull?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
1/20/18, 10:20 PM
#4

#3 Jo, absolut. Katter är väl ett bra exempel. Jag MISSTÄNKER dock att du inte är en katt och därför är ju den ursäkten ganska ogiltig 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
1/22/18, 8:44 AM
#5

#4 Det är inte helt sant. Katter kommer ofta tillbaka till sitt byte vid ett senare tillfälle.


You'll never walk alone

papa-bear
1/22/18, 3:02 PM
#6

oavsett vart på planeten du bor, blir du nog inte så glad när de djur som nu regleras via jakt, dyker upp på din hustomt pga av att deras utrymme i deras naturliga habitat har blivit för trångt, det finns ju t o m statsledare som har använt utplantering som taktik, därav fisket efter krabbor i berings hav, finns säkert inom andra områden med. toppredatorerna är ju tvungen att ta vägen någonstans när maten tar slut, och då flyttar de till ställen med lättillgängliga byten, i tätorter där hundar och katter står på menyn. blir det skyddsjakt då? på gränsen mellan dalarna och hälsingland räcker det med att de ser spår efter varg, så ringer de till länsstyrelsen och ber om skyddsjakt. det kan ju hända något.

Annons:
vendelay
1/22/18, 6:00 PM
#7

#5 👍

#6 Okej, så du äter kor för att du är rädd för vargar? Eller vad menar du? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

papa-bear
1/22/18, 6:29 PM
#8

jag vet inte var du fick den koppling du gör mellan kor och varg ifrån, men eftersom tråden handlar om att djur inte får dödas av oss människor, kommer det bli trångt där bytesdjur och rovdjur skall dela på områden, samtidigt så kommer det bli stora migrationer, eftersom den naturliga reaktionen för bytesdjur är att fly. då bytesdjuren flyttar, kommer även rovdjuren att röra på sig, och då kommer de med all säkerhet in på våra domäner, och då har det alltid skrikits på skyddsjakt, för våra domesticerade djur är tacksamma byten för exempelvis varg, men jag vill påstå att jämt- och gråhundar är de stora bovarna i den frågan. 

naturen kan aldrig hålla en balans själv, på samma sätt som när viltvårdande jakt bedrivs. 

tyvärr så lever väl bilden av slottsherrar och annan adels jakt kvar på näthinnan på de som är motståndare mot jakt, och det kan jag hålla med om, för den var av mer nöje för dem än vårdande. lika den "jakt" som avslöjats i afrika, där lejon föds upp för att penningstarka idioter skall kunna stå på utsidan av stängslet och skjuta, för att sedan posera med det döda djuret.

TicTac
1/22/18, 7:16 PM
#9

#8 Det där bygger ju endast på att människor anser sig ha större rätt till marken än djuren. Skyddsjakt? För vems skull?


You'll never walk alone

Pyttelite
1/22/18, 7:38 PM
#10

#4 Jag är nog för dum för att förstå vitsen med dessa slagord. Trodde att det handlade om att det endast gällde för karnister men det som står på bilden stämmer inte in bara för människor bortsett från humant då. De övriga punkterna gäller likaväl i djurvärlden så bilden du visar och förklaringen därtill stämmer inte. Djur dödar varandra för egen vinning skull både avseende revirtänkande men även för att överleva rent näringsmässigt. De val djuren gör är väl lika ”personliga” som våra mänskliga val. Vissa djur kan inte överleva om de inte äter kött andra överlever mycket bra av att vara blandätare andra är helt vegetarianer. Vill du förklara syftet med din skrivning?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
1/22/18, 7:48 PM
#11

#9 Du har inte speciellt god koll på vad som händer om man inte använder skyddsjakt. Tvärt emot reglerar naturen själv om det bli för mycket av en sort. Djuren kommer drabbas av sjukdomar och då oftast i kombination med massdöd eller så svälter dom ihjäl på grund av att det inte finns tillräckligt med mat. Är det djurvänligt och humant? Hur kommer all gröda att skyddas när rådjur, älgar, vildsvin och andra djur får härja fritt? Kommer det att leda till problem för er eller importerar vi bara mer mat från andra länder då?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
1/22/18, 9:37 PM
#12

#8 Jag är självklart emot jakt men jag är inte påläst och kan inte svara på dina frågor. Jag jagar inte, det är inte en grej som någonsin funnits i mitt liv. Men om du nu känner att du måste döda vargar eller whatever, börja med att sluta konsumera andra djurprodukter då. Jag förstår inte relevansen mellan att du eller samhället anser att det är nödvändigt att jaga rovdjur och att äta kor eller grisar, som ju sällan jagar människor (eller andra).

"Naturen kan aldrig hålla en balans själv"? Det är väl ändå självklart att naturen kan det? Förklara gärna vad du menar, för jag kan inte svara på det.

#10 Jag kan inte prata med andra djur än människor och jag kan inte veta hur andra djur tänker eller om de tänker som människor gör. Därför är det inte relevant. Jag är inte intresserad av att göra lejon till veganer, jag är intresserad av att människor ska bli veganer.

Som sagt, jag vet inte hur andra djur tänker men jag VET att djuret människan tänker att det är "ett personligt val" att döda djur för att äta. Jag anser att det inte går att kalla ett val som dödar någon som vill leva för "personligt". 

För att återigen förtydliga, så ingen missförstår, jag pratar med människor och inga andra djur.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

papa-bear
1/23/18, 10:06 AM
#13

argumentera för något som man inte kan svara på? ok.

Annons:
Pyttelite
1/23/18, 7:08 PM
#14

#12 Du kan inte prata med djur men det är ok att förmänskliga djur och visa deras konversation via pratbubblor?

Du menar att strippen du visa egentligen inte säger något och är bara nonsens?

Människor ska leva som veganer men djur ska leva naturligt - hur tänker du då? Om människan också är ett djur borde hon väl också få leva efter de förmågor och de förutsättningar som den mänskliga arten har - inte sant?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
1/23/18, 9:23 PM
#15

Jag hänger inte med, skulle skyddsjakt vara ett personligt val?

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Skyddsjakt/

Om vi bortser från skyddsjakt, är vi överens då om att det är fel att döda djur?

vendelay
1/23/18, 10:23 PM
#16

#13 Jag har inte argumenterat för eller mot jakt, jag har bara sagt att jag är emot det.

#14 Jag är lite osäker på om du är allvarlig, men jag tänker svara som att du är allvarlig, och hoppas att du inte blir irriterad. Det är bara en serie. Jag tror inte att grisar tänker på att människor snackar om personliga val, däremot vet jag att de vill leva (naturlig instinkt). 

Det finns inget onaturligt med att leva som Vegan. Om vi kan resonera som så att vi kan minska mängden lidande, varför skulle vi vilja orsaka mer lidande då?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
1/25/18, 7:59 AM
#17

#11 "Hur kommer all gröda att skyddas när rådjur, älgar, vildsvin och andra djur får härja fritt?"

Det där är ju bara lathet. Vill vi skydda våra grödor får vi väl vakta dem. Blir gott om arbetstillfällen. 🙂
Sätta upp stängsel fungerar ju också.

Den ekonomiska frågan är ointressant för mig då det är något som alltid löser sig i slutändan.


You'll never walk alone

Pyttelite
1/25/18, 4:33 PM
#18

#17 Du menar på fullt allvar att högutbildade människor - de flesta i Sverige har ju väldigt hög utbildning. Dessa högutbildade ska använda sin utbildning till att vakta grödorna. Även om du inte är intresserad av vem som ska betala - tror du inte maten kommer bli väldigt dyr för jag antar att lönerna ska vara hyftsat höga för dessa personer? Hur blir det med andra som ni vill ska bli veganer och som ska in i ett veganskt samhälle tror du inte dom vill veta hur det ska finansieras? Hur mycket stängsel tror du att det går åt för att stängsla in alla grödor? Hur menar du att pengar alltid löser sig i slutändan?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Schhh
1/26/18, 5:23 AM
#19

Rovdjur dödar väl växtätare och skulle de tillåtas existera bör de hålla nere antalet bytesdjur på naturlig väg, eller? Kanske inte lika mycket som människan gör idag visserligen. Problemet med vargar som dödar fångade boskap elimineras i alla fall om de fångade boskapen försvinner. På samma vis minskar risken radikalt att jakthundar råkar illa ut då de inte måste jaga längre. Sällskapsdjur behöver vi för övrigt inte avla på som idag, då behöver vi inte oroa oss över deras säkerhet. Tänker jag fel?

En tanke vad gäller populationskontroll dock, borde det inte gå att preventivt sterilisera en del av populationen istället för att skjuta ihjäl dem hux flux? Jag betraktar åtminstone sterilisering som ett mer etiskt alternativ.

vendelay
1/26/18, 12:53 PM
#20

Hur gör andra länder med mer tätbefolkade människor som har mycket fler vargar?? T.ex Spanien, Ukraina, Rumänien.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Pyttelite
1/26/18, 6:21 PM
#21

Det fungerar där som här att man i bästa fall har skyddsjakt på dom ifall det behövs.

De är totalt sett inte  många i Spanien och man har precis som i Sverige en gång i tiden försökt att utrota dom.

Källa: Iberian Wolf, Wolf Hunting, Hunting in Rumania


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Smultronfia
1/26/18, 6:38 PM
#22

Estland ska tydligen ha rätt många vargar. Verkar gå bra där.

Pyttelite
1/26/18, 6:49 PM
#23

#22 De bedrivs skyddsjakt även i Estland!

"The European Union has exceptionally permitted Estonia, which has the highest wolf density in the EU, to continue wolf hunting as long as the overall numbers remain stable. In 2010, 173 wolves were permitted to be culled, but only 130 were actually caught.[44] In 2011, 149 wolves were culled of the permitted 150. "

Källa: Wolf Hunting


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
1/27/18, 10:40 AM
#24

Jag förstår fortfarande inte vad detta har med trådens ämne att göra.

vendelay
1/27/18, 12:12 PM
#25

Gen har rätt.

Tråden handlar inte om skyddsjakt, den handlar om huruvida vi överhuvudtaget har rätt att döda någon som vill leva.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
1/27/18, 12:24 PM
#26

#25 Det blir lite som att i en tråd om förintelsen gå in och hävda att våld i vissa sammanhang kan vara motiverat. Betyder det att allt våld är ett personligt val? 

Jag tänker att man som icke-vegan ofta har den typen av tankefigur. Att man flyr från sitt eget ansvar till den enorma våldsapparat som livsmedelsproduktionen är, genom att hitta ett scenario där våld kanske kan vara motiverat. En öde ö, i självförsvar, på stenåldern etc.

Det kan ju vara intressanta filosofiska frågor absolut, men jag tror man förstår själv att eventuell osäkerhet i var gränsen går i dessa exempel - inte på något sätt kan problematisera eller rättfärdiga det våld man stoppar i munnen varje dag.

vendelay
1/27/18, 7:32 PM
#27

#26 Bra skrivet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
TicTac
1/27/18, 8:30 PM
#28

#26 👍


You'll never walk alone

Pyttelite
1/27/18, 8:32 PM
#29

#26 Varför har djuren den enda självklara rätten att döda? Varför kan vi tillåta predatorer som både dödar människor och andra djur? Det är ok om ett djur dödar dina barn eller släktingar? Jag förstår inte riktigt filosofin. Kan du förklara vad du menar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


TicTac
1/27/18, 8:41 PM
#30

#29 Spännande. Jag är inte helt säker att jag förstår vad du menar, men jag tolkar det som att bara för att djuren dödar så ger det oss rätt att också göra det?

Och vadå döda barn eller andra släktingar? Menar du att det är människors rätt att kunna röra oss hur vi vill och var vi vill, men inte djurens?


You'll never walk alone

Pyttelite
1/27/18, 8:54 PM
#31

#30 Om man inte bedriver skyddsjakt på predatorer kommer människor att dödas. Du anser att dina släktingar och barn har samma värde eller lägre än vad ett rovdjur har så du tycker att det är ok att människor dödas av djur? Är man Vegan får inte skyddsjakt ske. Det är inte tillåtet att äga djur varken sällskapsdjur eller tamboskap. Jag ser inte hur veganska filosofin hanterar detta i förlängningen inklusive problemet med skadedjur som man heller inte får döda. Hur ser detta veganska samhälle ut och hur hanteras de domesticerade djuren under tiden? Ska de tvångskastreras tills de slutligen dör ut eftersom de inte kan klara sig själva eller ska de tvångsdepoteras till Australien där många domesticerade djur förvildats? Hur ser den slutliga lösningen ut för er veganer?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


TicTac
1/27/18, 8:58 PM
#32

#31 Du får jättegärna svara på mina frågor innan du kastar ut nya. 🙂


You'll never walk alone

Pyttelite
1/27/18, 10:02 PM
#33

#32 Nej jag tror inte att djuren har rätt att röra sig obegränsat fritt på bekostnad av människor om det är den frågan du vill ha svar på.

Min familj kommer alltid att vara viktigare än en ett djur som attackera. I det fallet ser jag att människan befinner sig på ett högre plan jämförelse med  t.ex. varg och björn. 

Att ta bort alla tamboskap kommer att påverka våra biotoper och dessutom döda en hel del andra djur och växter eftersom djuren inte är utbytbara. En ko motsvarar inte ett rådjur osv.

Att låta de vilda djuren ta över utan reglering kommer också att få påverkan på de grödor som odlas och som kommer att vara den enda tillåtna näringskällan för oss människor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
1/27/18, 10:07 PM
#34

#29 "böra implicerar kunna" brukar man säga. Alltså, för att man ska vara skyldig att agera på ett visst sätt, så måste man också kunna agera på det sättet. 

Vendelay har redan poängterat att du inte är en katt. Man får förmoda att du är ett helt alldagligt mänskligt djur som faktiskt kan undvika att utsätta andra för onödigt våld genom att leva växtbaserat, och då bör du också göra det, eftersom onödigt våld är fel. 

Är det andra moraliska lärdomar du drar från naturen? Jag tänker till exempel på våldtäkt och barnamord? Om jag frågar dig "Varför har djuren den enda självklara rätten att döda sina barn?", eller "Varför kan vi tillåta djur som dödar sina barn?". 

Det är liksom en knasig planhalva att diskutera på. Det är väldigt svårt för mig att se hur man ur dessa frågor ska kunna landa i att det är ett personligt val att döda  barn.

Jag tycker våld kan vara berättigat vid nödvärn, på det sättet är jag inte pacifist. Men det är som sagt inte det tråden handlar om.

Annons:
Pyttelite
1/27/18, 10:30 PM
#35

#34 Jag fattar inte ett dugg av vad du skriver. Du menar att vi som människor inte har rätt att skydda oss och att när vi skyddar oss så är det likställt med barnamord och våldtäkt. Det är väl att gå lite väl långt? Tyvärr är det väl så att vi människor är högst i näringskedjan eller uppfattar du det annorlunda?

Jag har inget emot att minska produktionen av animaliska produkter i västvärlden men mycket av den veganska tron baserar sig på stor okunnighet kring natur och miljö.

Det finns heller ingen som kan redogöra för hur det veganska samhället ska fungera vare sig  när det gäller nu vilda djur, domesticerade tamboskap eller våra kära sällskapsdjur som inte längre får ägas.

Så länge man inte kan presentera en sansad lösning på detta tror inte jag att veganismen kommer att "vinna".


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
1/27/18, 10:37 PM
#36

#35 Vad tråkigt. Jag ansträngde mig verkligen för att vara så pedagogisk jag kunde 🙂

Jag tror du överskattar din egen kunnighet i det här frågorna.

Pyttelite
1/27/18, 10:43 PM
#37

#36 Hur menar du då? Att jag överskattar min egen kunnighet, förklara gärna så även jag förstår.

Hur medar du att du är pedagogisk i ditt resonemang när du inte ens kan svara på enkla frågor?

Hur hanterar veganismen okontrollerade stammar av vilda djur?

Hur kommer man att hantera den tamboskap som inte längre är önskvärd och som inte får ägas?

Hur gör vi med de sällskapsdjur/nyttodjur som vi domesticerat under många tusen år när de inte får ägas och inte kan klara sig själva?

Hur gör vi med de skadedjur som leder till att vi får sjukdomar eller att vår mat inte är tjänlig längre?

Vad har detta med mord och våldtäkt att göra?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
1/27/18, 11:13 PM
#38

#37 Jag har lite svårt att bestämma mig för om jag ska tro att du är ärligt intresserad av att försöka förstå eller mest vill byta ämne när du inte har något bra svar.  Men jag tror nog att du är intresserad, och det är ju väldigt roligt! 

Jag tycker det är bra och intressanta frågor du kommer med. Jag är dock rädd att det kommer bli rörigt att ta alla på en gång här och vi riskerar också att hamna utanför trådens ämne, som ju faktiskt handlar om dig och dina personliga val - snarare än praktiska detaljer kring en vegansk revolution och samhället efter. 

Kan inte du svara på frågan, om vi bortser från skyddsjakt, är det rätt att döda djur och i så fall varför?

Som motprestation kan jag svara på en fråga som du väljer ut, och så tar vi det därifrån - låter det som en OK deal? 🙂

TicTac
1/28/18, 3:16 PM
#39

#33 Nej, jag tycker inte heller det är okej att djur dödar människor.
Sen förstår jag inte riktigt vad tamboskapen hade med mina frågor att göra, och med valet att döda, så jag lämnar det.


You'll never walk alone

Pyttelite
1/28/18, 5:05 PM
#40

#38 Jag bygger mina personliga val efter fakta så länge veganismen inte kan ge mig några svar på mina frågor är det inte ens aktuellt.

Jag har tidigare nämna att jag tycker att det är bra att minska på den animaliska produktionen men jag tror inte att veganismen är vägen framåt speciellt som man inte har svar på grundläggande frågor och att veganismen endast är till för västvärlden.

Det är heller inte alls självklart att den totala miljöpåverkan minskar om jag väljer en animalisk kost som troligen till största delen är importerad med produkter som är konstgjorda och knappast producerade i närheten.

Förutom det har vi den positiva miljöeffekten av tamboskap - att bibehålla de biotoper som byggts upp under årtusenden.

Jag kan heller inte stå bakom en ideologi som likställer en blandkost med våldtäkt och mord och då gärna barnmord. Om det inte är dina egna idéer utan ett argument från den veganska rörelsen tar jag definitivt avstånd från den.

Jag finner inte ord när du kommer med liknelsen att våldtäkt eller mord skulle likställas med den som har en skinkbit på smörgåsen - vad vet du om livet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
1/28/18, 10:10 PM
#41

#40 Varför tycker du det är bra att minska den animaliska produktionen?

Annons:
Pyttelite
1/29/18, 8:22 AM
#42

#41 Av flera skäl från en folkhälsofråga, miljöfråga, djurrätt och djurskötsel till att förbättra de allmänna förhållandena för djuren. Men det innebär inte att alla ska bli eller kan bli veganer speciellt som det inte finns några fungerande strategier för en hel del av veganismens krav. Jag tycker dessutom att veganism som företeelse har ett gott syfte även om man behöver finslipa både argumentationen och hur man för fram sitt budskap. Vi behöver alla fundera över hur vi använder våra tillgångar och hur vi behandlar våra djur men det är i sig inget nytt eller specifikt för det här årtiondet. Väldigt många har varit engagerade i djurvård och djurrätt och dom flesta har inte varit veganer så man kan jobba med dom frågorna och göra nytta trots en blandkost.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Gen
1/29/18, 12:12 PM
#43

#42 då låter det som att vi är överens om att det inte är ett personligt val?

Pyttelite
1/29/18, 4:04 PM
#44

#43 Du säger själv att du är pedagogisk men jag förstår inte vad du är ute efter kan du förklara? Grundupplägget handlade ju om att man är mördare och våldtäktman om man inte är Vegan kost - inte sant? Var och en får vara Vegan eller äta vegansk kost men det kommer inte vara den slutligs lösningen på världens problem eftersom det inte är ett enfrågeproblem som ni vill få det till.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
1/29/18, 7:30 PM
#45

#44 Fast det är väl ingen som har skrivit att någon är mördare eller våldtäktsman om en inte är Vegan (även om vissa kanske tycker så)? Det som står i första inlägget är ju faktiskt ren fakta, det kan du väl inte säga emot? Så nej, grundupplägget handlar om ifall vi som människor har rätt att använda andra djurs kroppar som vi vill.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Boppo
1/30/18, 1:06 AM
#46

#44 Du säger att det inte är lösningen på världens problem. Men ur ett framtidsperspektiv för den här planeten, som råkar vara vårt enda hem, är det den bästa lösningen! Hade världen blivit vegansk hade hav och regnskogar återhämtat sig. Växthusgaser och vattenåtgången minskat. Vi hade kunnat fördela våra resurser på ett effektivt sätt istället för att använda sojabönor och spannmål i djurfoder.. men visst landskapen i Sverige är viktigt. Vem bryr sig att ekosystem i hav och regnskogar förstörs och att isbjörnarna snart inte har något hem. Det viktiga är att vi ska kunna njuta av våra öppna landskap och dess fauna. Landskap som Sveriges bönder bidrar med genom att föda upp, förslava, utnyttja och mörda andra varelser. För vad annat kan vi kalla det för? Djur som precis som våra sällskapsdjur har egna personligheter och vill leva. Dem föds upp i ett enda syfte; att tjäna oss människor. Låter som slaveri i mina ögon.🤔 Att det sen är svårt och praktiskt taget omöjligt i vårt samhälle att leva som Vegan är ju en annan sak. Men betyder det att bara för att ingen kan vara ”äkta vegan” (såvida man inte bor på en öde ö nånstans) så ska man strunta i att ens försöka då det är meningslöst. Vi veganer har ju ingen plan trots alla de fördelar det medför för planeten, djuren och den hållbara utvecklingen för att inte tala om hälsan! Du vill ha någon slags plan hur det ska ska funka praktiskt om världen blir Vegansk. Men har vi någonsin haft någon plan för vårt nuvarande levnadssätt? Det är snarare pengar som styr allt och vi som konsumenter har en stor möjlighet att styra vad vi vill stötta och inte! Vilket är vad en Vegan försöker göra dvs medvetna val som medför så lite lidande som möjligt för andra. Istället för att icke veganer dömmer och gör sig roliga åt att det inte går borde ni istället börja med att tacka oss då vi åtminstone försöker göra det rätta för planeten och alla dess invånare!

Gen
1/30/18, 8:49 PM
#47

#44 Jag skrev faktiskt inte att jag var pedagogisk, jag skrev att jag försökte vara pedagogisk. Det är tydligt för mig att jag misslyckades. Men #46 här lyckades fint tycker jag :)

Jag vill bara förtydliga det här med våldtäkt och barnamord. Jag gjorde faktiskt inte någon jämförelse här. Du skev "Varför har djuren den enda självklara rätten att döda"och "Varför kan vi tillåta predatorer som både dödar människor och andra djur?"

Jag försökte göra det lättare att förstå ett annat perspektiv på hur de frågorna framstår som ett märkligt sätt att resonera. Jag gjorde det genom att ta två andra exempel ur den icke-mänskliga djurvärlden som vi normalt sett inte använder som legitimerande exempel på vad mänskliga djur bör syssla med. Våldtäkt och barnamord är vanligt förekommande i naturen. Men vi frågar oss inte "varför har djuren den enda självklara rätten att döda barn"?

Upp till toppen
Annons: