Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 1504 ggr
JoakimJohansson
1/21/18, 1:26 AM

Tagit steget.

Är ny i detta forum, som nybliven Vegan så är det en stor glädje att ha hittat detta forum som jag hoppas kunna finna nytta i att besöka.

Levt i många år utan att själv ha lagat kötträtter etc, men till viss del konsumerat mejeriprodukter och kött ibland. Har däremot alltid viljat ta steget att inte nyttja animaliska produkter. Det hände och inte helt oväntat väcker det mycket känslor hos andra, med kritik, på något sätt är det en del av processen för att få andra att förstå hur illa det faktiskt är idag. Började processen med att se Earthlings 2008, tio år tog det för mig.

Hur tar ni itu med partner, vänner, kollegor etc som antingen är väldigt ifrågasättande eller de som faktiskt väcker känslor i en pga fula kommentarer?

Mitt favoritcitat: "150 years ago, they would have thought you were absurd if you advocated for the end of slavery. 100 years ago, they would have laughed at you for suggesting that women should have the right to vote. 50 years ago, they would object to the idea of African Americans receiving equal rights under the law. 25 years ago they would have called you a pervert if you advocated for gay rights. They laugh at us now for suggesting that animal slavery be ended. Some day they won't be laughing."

❤️

-----

BE kind TO every KIND Hjärta

Annons:
veggie4every1
1/21/18, 11:28 AM
#1

Ännu en gång, hjärtligt välkommen till sajten 🙂

Hoppas att du kommer att trivas, det finns många härliga veganer här att bolla tankar med ❤️

Det är alltid fantastiskt med människor som talar för djuren och det är precis det som vi behöver. Dock upplever jag att människor som man har en nära relation till ibland bör handskas med varsamt. Fula kommentarer ser jag som osäkerhet hos individen, låt det rinna av. Annars hanterar jag med att vara påläst, det är nästan alltid återkommande argument.

Men för djuren kvittar det ju vem vi talar med, bara vi gör det, och de närmaste är inte alltid så mottagliga tyvärr 😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
1/21/18, 3:31 PM
#2

Hurra! Vad kul!! Grattis :)

Det låter på dig som att du gjort det på egen hand och är första veganen i din bekantskapskrets? Då är det viktigt skulle jag säga att du kommer ihåg varför du gör detta. Att lyssna på vegan-poddar kan vara ett sätt att inte känna sig ensam och konstig. Rekommenderar veganprat. Mysig pod ofta med bra och kunniga personer som intervjuas. 

Jag tror att det handlar lite om hur du är som person hur du hanterar andra. Jag älskar att diskutera veganism men även om ex någon på jobbet skulle initiera och fråga varför man är Vegan, så försäkrar jag mig alltid om att personen är intresserad innan jag går för djupt. Det är så lätt att folk blir arga när deras identitet ifrågasätts, för det är ju så med mat, det är väldigt tätt förknippat med ens självbild och det blir personligt. Lugn, trygg och saklig brukar vara mitt motto när det hettar till, och om jag inte kan så mycket om något så är jag ärlig med det (och läser på i efterhand). 

För familj och vänner tycker jag det bästa är att visa hur fantastiskt gott det är. Alla har olika utgångspunkter och det tar olika lång tid, inte alla i ens närhet kommer bli veganer - hur många goda argument man än har, men man normaliserar det i alla fall och varje gång man pratar om det så har man gjort en god gärning :)

Wowy
1/22/18, 12:13 AM
#3

Måste bara säga att jag också älskar det där citatet. Helt klockrent.

Och grattis till att du tagit steget och blivit Vegan!😃

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

thmz
1/22/18, 6:19 AM
#4

Grattis och välkommen!

Massa bra tips i tidigare inlägg … vill mest puffa för Eartling Ed på YouTube som är en fantastisk kanal för den som vill vässa sina argument. Han har även gjort en e-bok med argument för de 30 vanligaste non-vegan-excuses.

https://www.earthlinged.com/ebook/

TicTac
1/22/18, 8:39 AM
#5

Grattis och välkommen! 👍

Min matlåda har varit utsatt för hån i över 20 år på mitt jobb. Det går i vågor men det tar aldrig helt slut. Jag tror folk känner sig hotade när man är annorlunda, trots att man är i minoritet.

Håller med de andra om att titta på vegan-poddar. En del är riktigt bra.


You'll never walk alone

JoakimJohansson
1/22/18, 10:28 AM
#6

Fina ord från er! Följer Earthling Ed sen innan, helt fantastiska klipp han har. #2 Först ut är jag, av få personer i min bekantskapskrets. Önskar jag hade fler själar i samma nivå av värderingar omkring mig :)

-----

BE kind TO every KIND Hjärta

Annons:
Smultronfia
1/22/18, 11:47 AM
#7

Välkommen hit! Hoppas du ska trivas hos oss. Det där med folk runt omkring sig är svårt. Så fort man gör lite svårare större val i livet som andra inte är mogna för eller är långt ifrån så brukar det bli lite svårt. Man får välja när man ska argumentera emot eller bara låta det vara. Förhoppningsvis så känner du att du kan prata av dig här lite så du slipper känna dig ensam. För att slippa känna att man är till besvär så är det enklast att ta med sig egen mat och fika när man är social. Gärna mer så folk kan smaka för folk brukar generellt bli intresserade och nyfikna. Man kan vinna mycket på att bjuda folk på god mat och fika.

Upp till toppen
Annons: