Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1754 ggr
[[Lovemyselff]]
1/21/18, 5:55 PM

( Varning för känsliga) Stöd inte pälsindustrin

STÄNG NER IFALL DU ÄR KÄNSLIG.

Annons:
[zero]
1/21/18, 6:19 PM
#1

Det är en hemsk och äcklig  industri men du behöver nog inte oroa dig för att någon Vegan stödjer den.

[[Lovemyselff]]
1/21/18, 6:27 PM
#2

Jag vet att ingen Vegan stödjer den (hoppas jag) men jag hoppas att människor som stödjer den tänker om.

Kirnzy
1/21/18, 6:33 PM
#3

Det är en vidrig industri, förstår inte hur man kan stödja den (speciellt om man vet hur det faktiskt är). Kom precis att tänka på när vi i skolan jobbade om just pälsindustrin, vi pratade mycket om det och såg på väldigt hemska filmer. I slutet av lektionen var det en person som bara skattade för att "hon hade ju faktiskt på sig päls idag".. Förstår verkligen inte hur man inte kan bry sig..

[[Lovemyselff]]
1/21/18, 6:38 PM
#4

Hur kan ha detta som ett yrke?

vendelay
1/21/18, 7:10 PM
#5

#1 Jag kan tänka mig att en anledning till att någon väljer att publicera denna video på en vegansajt (där vi absolut är mot päls) är för att den skulle bli anmäld och borttagen på alla andra sajter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[[Lovemyselff]]
1/21/18, 7:12 PM
#6

#5 ja den skulle nog bli anmäld och borttagen. Att man vill dölja sanningen är bara fegt.

Annons:
[zero]
1/21/18, 7:18 PM
#7

#5 Sant. 

Jag ser att jag lät något dryg i mitt svar. Menade inget illa  🙂.

Pälsindustrin är förståss en viktig fråga.

vendelay
1/21/18, 7:49 PM
#8

Här finns information från svensk pälsindustri:

https://djurrattsalliansen.se/djurens-situation/klader/minkfarmer/

Det kommer filmer i slutet men de börjar inte spelas automatiskt, så det är ingen fara för känsliga tittare.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[[Lovemyselff]]
1/21/18, 8:15 PM
#9

Fortfarande hemskt

vendelay
1/21/18, 9:09 PM
#10

#9 Ja, självklart, jag tänkte bara att det vore bra att visa att det händer här i Sverige också.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kiwi2024
2/14/18, 4:35 PM
#11

Det är så fruktansvärt hemskt :( nu i vinter har jag dessutom märkt att så många människor (mer än vad jag märkt tidigare) har äkta päls på luvorna på sina jackor och jag vill bara skrika rakt ut när jag ser det. En gång tänkte jag till och med gå fram till en person i min skola och ifrågasätta hemmen då vi går i samma spanska klass men jag vågade inte :(

vendelay
2/14/18, 5:01 PM
#12

#11 Det är jättehemskt, men jag TROR att det beror på okunskap. De flesta i Sverige är ju emot att föda upp djur för päls, så om du vågar kan du ju bara lugnt och försiktigt fråga personen om hen vet om det är äkta päls.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kiwi2024
2/14/18, 6:43 PM
#13

#12 Ja det tror jag med och om jag nu skulle gå fram till någon, någon gån så hade jag frågat personen om den är medveten om att det faktiskt är från ett riktigt djur :)

Annons:
vendelay
2/14/18, 7:18 PM
#14

#13 Lycka till ifall du vågar 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kiwi2024
2/14/18, 10:35 PM
#15

#14 Tackar, måste bara bygga upp mitt mod lite haha.

vendelay
2/14/18, 10:40 PM
#16

#15 Det förstår jag. Jag har försökt med det i flera år men ännu inte lyckats ifrågasätta någon irl 😕

En annan grej du kan göra är ju att lämna information på platser där du vet att personen kommer se det. Angående just päls finns det informationsblad att köpa hos Djurrättsalliansen:

http://djurrattsalliansen.tictail.com/product/visitkort-%C3%A4r-det-d%C3%A4r-riktig-p%C3%A4ls
http://djurrattsalliansen.tictail.com/product/flygblad-svenska-minkfarmar-p%C3%A4lsindustrin

Då slipper du konfronteras med personen ansikte mot ansikte.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kiwi2024
2/15/18, 7:54 AM
#17

#16 Ja det kanske jag kikar på tack!

Calcifer
2/20/18, 7:14 PM
#18

En fråga angående detta med päls. Jag är själv helt emot det i modesyften, men jag tänkte lite mer kring de som använder äkta päls för att de mer eller mindre måste. T:ex i småbyar i Afrika eller liknande länder där de inte direkt har H&M där de kan köpa kläder. Hur tänker och känner ni kring det?

Själv önskar jag såklart att inget djur skulle behöva vara en del av någons garderob, men samtidigt har jag en förståelse för primitiva samhällen (som är färre idag men fortfarande existerar) där man är beroende av det för att överleva.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2/20/18, 8:53 PM
#19

#18 JAG tänker så här (utan att vara talesperson för varenda Vegan i världen 😛) :

Självklart, i en vegansk värld skulle vi lösa allt det där. Ingen skulle behöva jaga eller behöva bära päls för att hålla sig varm eller testa mediciner på arter som inte ens är i närheten av oss biologiskt. Jag kan inte tänka mig att det finns veganer som seriöst snackar om att åka till exempelvis småbyar i Afrika för att säga åt befolkningen att det är fel att bära päls (om de gör det står jag inte bakom det…) - så för mig är det liksom ett irrelevant problem. Det ÄR ett problem att djur dödas. Men det är också ett problem att folk gärna vill "lägga skulden" på andra (t.ex. köttisar som blir upprörda över att de äter hund i Kina) och att folk som inte är (i detta fallet) veganer tycker att antingen blir hela världen Vegan över en natt eller så skiter vi i det helt (t.ex. när någon råkar göra ett misstag, äter kött eller mjölk och därför aldrig mer kan vara Vegan och lika gärna kan gå tillbaka till att konsumera alla djur hela tiden).

Jag säger inte att det var så du tänkte, Calcifer, vi har ju ändå pratat ganska mycket och jag tycker att jag känner dig lite grann, men det är ofta så tankegången omedvetet går.

Det är bättre att lägga energi på att få folk som har alla möjligheter i världen att sluta bära päls, skinn, läder, mocka och liknande än att prata om småbyar i Afrika.

Hoppas det besvarade din fråga! Du får också gärna starta en egen tråd om du skulle vilja 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2/20/18, 8:58 PM
#20

#19 Jag förstår precis hur du menar, och tycker det var ett väldigt bra svar på frågan! Min fråga var absolut inte ställd med en ton av "JAHA, men där man inte kan låta bli då, hur ska de göra, om ni nu är så perfekta!!!" Så hoppas ingen trodde det, jag var bara nyfiken. Jag stöder inte heller pälsindustrin som sagt, men kan tycka det är intressant att höra hur andra tycker just kring detta ämne ibland. Jag har stött på en del som sagt att ingen får använda päls, alla som gör det är lika hemska, oavsett om vi snackar typ en rik kändis eller en fattig person i en by där de inte har något val. Därav nyfikenheten. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vendelay
2/20/18, 9:04 PM
#21

#20 Nej, jag förstår att frågan var ställd av ren nyfikenhet så det är okej! 

Det är ju ett jäkligt känsligt ämne. Det handlar ju ändå om liv. Hade du frågat mig för några år sedan (japp, innan jag blev Vegan var jag en EXTREM motståndare till päls 😂 Dock inte skinn osv 🤔) hade jag antagligen sagt likadant: INGEN får bära päls. Nu när jag är mer påläst skulle jag snarare säga att vi satsar på oss med möjligheter först (att sprida kunskap alltså) och såklart hjälpa personer som behöver hjälp med kläder, material, mat eller vad det nu kan vara. Jag är faktiskt övertygad om att de flesta veganer (pga politiska inriktningar) inte är speciellt giriga (de finns såklart, men jag menar generellt) och jag är bergsäker på att om världen blev vegansk skulle det finnas tillräckligt av allt till alla. 

… Hur många tycker att jag har huvudet i det blå nu? 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2/20/18, 9:06 PM
#22

#21 Är ju inget fel i att önska det! Jag har inga planer på att bli Vegan (mest för att i nuläget kan jag inte pga medicinska orsaker) men klart att även jag skulle älska en värld där ingen behövde äta djur eller bära djur - ingen, oavsett vart i världen man befinner sig. Det vore väl det bästa scenariot någonsin! Men det är långt kvar, tyvärr, men alla steg i rätt riktning är ju positiva; just det att sprida kunskap som du säger absolut!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2/20/18, 9:09 PM
#23

#22 Ja, det är nog tyvärr långt kvar. Vi får hoppas att du kommer må bättre i framtiden och inte ha medicinska svårigheter 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2/20/18, 9:09 PM
#24

#23 Tack, det hoppas jag med! Men jag kan njuta av veganska alternativ jag med, jag älskar t:ex havremjölk och väljer alltid det över vanlig mjölk. Alla bäckar små… 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2/20/18, 9:19 PM
#25

#24 Kul att höra! Önskar att jag hade upptäckt att det fanns andra alternativ än komjölk - då hade jag kanske inte fått B12-brist redan innan jag var vegan 😕 Fy satan, vad äckligt jag tyckte att komjölk luktade 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lona
2/20/18, 9:28 PM
#26

#18 mfl, Jag (som förvisso är icke-vegan) håller med om ert resonemang angående "folk i afrikanska byar som måste bära päls" med tanke på att de inte har så många alternativ.
Sen får jag erkänna att jag är fruktansvärt okunnig om hur folk i afrikanska byar egentligen lever - det är nog mest grundat på filmer och TV-program - men de lär i alla fall inte ha pälsdjur som föds upp i fabriker enbart för att bli kläder/utsmyckningar…😕😮
Det får mig faktiskt att äcklas över oss västerlänningar🤮

Sen har jag en förmodligen skitdum fråga - men hur ser man om päls är äkta eller fejk?🤔
Om man tänker sig tex en pälskantad huva på en jacka?
De flesta "billighetsmärken" lär ju ha fejk, men hur vet man, i synnerhet om man inte kan gå fram och känna på pälsen?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
2/20/18, 10:40 PM
#27

#26 Jag vet inte, men har hört många säga grejer som Veganessi säger i denna video vid 11.30 och framåt!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: