Annons:
Etiketterhygienskönhet
Läst 2617 ggr
vendelay
1/26/18, 12:00 AM

Kristallsten som deo?

Jag blev tipsad om denna deodorant:

http://www.hf-hantverkstan.se/butik/deoderant/

Det är alltså en kristallsten som ska doppas i vatten och "håller länge". Kan det verkligen funka? Jag blir ju väldigt nyfiken 😮

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[SuperNaturalBeing]
1/26/18, 12:19 AM
#1

men herregud vad dyrt. Exakt sånna har jag köpt på gekås för typ 30 spänn. Jag tycker de funkar, men anser personligen att appliceringen är för omständig.. Vattnet försvinner liksom direkt så för att applicera deodorant i båda armhålorna får man blöta kristallen massvis av gånger. Men funkar gör de så vill du testa, testa för all del. De håller skiiiiiitlänge och det är ju mycket positivt både för plånboken och miljön. :)

vendelay
1/26/18, 2:17 AM
#2

#1 Det låter ju jättekonstigt, hur kan det fungera? 🤔 Är du en sån som svettas lite / utan lukt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
1/26/18, 4:09 AM
#3

Kul fråga! Jag har inte använt det som deo men som antiblödnings-stift vid rakning. Består av kalium aluminium sulfat som ju även kan användas vid gurkinläggningar https://www.santamariaworld.com/se/produkter/alun/ De flesta vanliga deos innehåller detta tror jag. Tror det både verkar antiperspirativt genom att porerna drar ihop sig och antibakteriellt och därmed motverkar dålig lukt. Hur funkar det då? Jag vet inte :) osmos i kombination med att aluminiumet är direktverkande på något sätt är min gissning.

[SuperNaturalBeing]
1/26/18, 9:47 AM
#4

#2 vadå jättekonstigt? det är något ämne i kristallen som smälter lite när vatten appliceras och som sen hamnar på huden. Inte så konstigt. Nja det kan jag inte påstå.

vendelay
1/26/18, 12:56 PM
#5

Det känns jättekonstigt, och alldeles för bra för att vara sant men jag måste nog fundera på att köpa en sån någon gång för att testa 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
1/29/18, 7:44 PM
#6

Ni som kan, om jag ska leta efter en som är billigare än den jag länkade - vad ska jag leta efter? Ingredienser eller något. Hur vet jag att just den stenen funkar liksom?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Carmarino
1/29/18, 7:49 PM
#7

Den tar inte bort svettningen, men man luktar inte svett utan bara lite "saltvatten" ungefär. Har haft min jättelänge, men använder den bara lite då och då när jag ska träffa någon i bekantskapskretsen som är känslig för dofter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
1/29/18, 8:22 PM
#8

#7 Var köpte du din?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Grace2009
1/30/18, 7:50 AM
#9

Mamma har Maria Åkerbergs saltdeo. Kommer inte ihåg var vi köpte den men verkar kosta 100kr på många sidor.  Hon är nöjd med den och tycker att det fungerar lika bra som annan deo hon har använt tidigare. Den från Maria Åkerberg är inte så stor dock, men det är en väldigt dryg produkt.

Carmarino
1/30/18, 12:08 PM
#10

#8 Enligt prislappen så köpte jag den i en hälsokostaffär. Det står nämligen Må Bra på lappen, men jag tror att den kedjan heter Life numera. Minns inte när jag köpte den, men det är nog minst 10-15 år sedan. (Använder den som sagt inte så ofta.) Då kostade den 109 kronor.

Har även köpt en på Gekås i Ullared, och där var den betydligt billigare. Å andra sidan så varar de så mycket längre än vanliga deodoranter. Så slår man ut priset per månad så tror jag att deostenen blir billigare i längden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1/30/18, 12:23 PM
#11

Sådana stenar fanns redan på 80-talet då jag jobbade i hälsokostbutik.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
1/30/18, 12:25 PM
#12

#11 Ja, jag tror jag köpte min första i början av 90-talet någon gång. Det var dock bara en sten utan hållare, så den var rätt bökig att använda. Därför bytte jag ut den mot den nuvarande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
1/30/18, 7:35 PM
#13

Okej, tack hörni!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Carmarino
2/5/18, 2:31 PM
#15

#14 Ja, det är precis samma sak.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
2/5/18, 6:28 PM
#16

#14 Tack! Det var verkligen stor prisskillnad 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tuulikki]
3/13/18, 2:32 PM
#17

Oj, tack för tips här i tråden!😍 Ska leta på Gekås nästa runda dit👍

Upp till toppen
Annons: