Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 2410 ggr
Köttätare
2018-01-31 11:29

Sojafärs

Jag försöker byta ut så många animaliska produkter i min kost som möjligt till vegetariska alternativ. Nu har jag köpt sojafärs. Går det att göra en god "köttfärssås" av sojafärs att äta till pasta ? Grejen är den att det är små små stenhårda bitar i påsen. Som krossade stenar. Blir dom mjukare när man steker det? Brukar ni äta sojafärs?

Annons:
Honestyisdead
2018-01-31 11:38
#1

Sojafärs i påse?

Det är inte en produkt som ska blötläggas? Den färs jag köpt är mjuk och går utmärkt att göra köttfärssås på.

Köttätare
2018-01-31 11:45
#2

Kung markatta ekologisk sojafärs i påse 300 gram,  ja

Köttätare
2018-01-31 11:47
#3

Ser dock inte ut som någon "färs" snarare grus, olikstora bitar

Smultronfia
2018-01-31 11:48
#4

Det där är torkad sojafärs. Men om det är den jag tänker på så är det väldigt små bitar och det brukar gå att ha i som de är så länge man har lite mer vätska i såsen. Då kokar de och blir mjuka direkt i såsen så slipper man förkoka. Om du kokar dem för sig innan så bör du ha buljong i vattnet och eventuellt kryddor så de får smak. Lycka till och hoppas det blir gott.

veggie4every1
2018-01-31 15:30
#5

#0 Som #4 säger så är det torkad färs du har köpt. När jag använder torkad färs så brukar jag koka upp vatten i vattenkokaren och blötlägga den en halvtimme eller så och sedan krama ur vattnet med en potatismospress. Den är smaklös och behöver kryddas rejält och/eller användas i såser tycker jag. 

Min favoritfärs är Anammas frysta sojafärs annars. Den är bara att fräsa upp i stekpannan och ha till vad man vill. Jag kryddar den också extra, men det är ju en smaksak. Funkar så bra till tacos och pastasåser.

Roligt att höra att du vill byta ut animalierna 👍🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Köttätare
2018-01-31 16:24
#6

Jaha ok tack,  jag gillar ju kryddstark mat jag så då gäller det att krydda på!

Annons:
Smultronfia
2018-01-31 19:09
#7

#6 ja speciellt när det är torkad för den är helt neutral.

Upp till toppen
Annons: