Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 1897 ggr
[zero]
2018-02-05 05:42

Bönbiffar?

Efter flera misslyckade försök till att göra bra bönbiffar så vänder jag mig till er.

Till problemet: Jag vill kunna göra bönbiffarna i ugnen och utan olja,massa mjöler och onödiga tillsatser och med väldigt få ingredienser.

Har googlat och provat några av de mer simpla recepten men slutresultaten har varit något i smak av lerkruka.Totalt oätbart med andra ord ;)

Så istället för att förlita mig på matbloggar och annat så hade jag hoppats på att någon här kanske har något gott recept att dela med sig av istället ;)

Annons:
Lakritsstjärna
2018-02-05 07:08
#1

Jag brukar ha i lite majsstärkelse eller potatismjöl för att de ska hålla ihop. Inte så mycket för då blir de gummiaktiga.

[zero]
2018-02-05 07:30
#2

De biffarna jag gjorde igår hade jag havregryn i och lite ströbröd men smaken i sig var inte någon höjdare och konsistensen var något som man nästintill hade behövt en motorsåg för att dela ;,)

Jag må vara duktig på grytor men det här med bönbiffar har jag inte fått till i varken smak eller konsistens än.

AccedeToVegan
2018-02-05 07:44
#3

Förklara mer , bönbiffar i ung , hur går du tillväga nu ?

Straight edge  VEGAN sXe  8år                       tidigare namn zWsXe på Vegan.nu   

Singel Fördomsfri , Respektlös            YouTube Streamare

Rad3

RAD4 Osynlig

[zero]
2018-02-05 07:53
#4

Jag har gjort flera varianter.

Den jag kommer ihåg mest så hade jag svarta bönor,lite citron,persilja,vitlök,tomat,havgregryn och ströbröd. Smeten innan ugnen var väl okej,men efter ca 200 grader i 30-40 minuter (kollade på dom hela tiden),så blev dom väldigt konstiga både i smak och konsistens. Gummi med extremt hård yta. Den enda anledningen att de stod i längre var för att annars hade de blivit tvärtom,dvs för mjuka. Receptet hade nog funkat bra om man stekt i olja men eftersom det är just det jag försöker undvika.

Smultronfia
2018-02-05 08:17
#5

Prova att mixa havregrynen först till ett mjöl. Jag använder havremjöl i mina och kör i ugnen. Man ska bara ta så smeten precis går ihop. Låter som du haft för mycket samt att de varit inne för länge.

[zero]
2018-02-05 10:51
#6

Okej, tack :)

Ska testa idag igen och se om jag kan få till det. Är verkligen inte bra på det där känner jag ;)

Annons:
Smultronfia
2018-02-05 12:31
#7

Man får pröva sig fram lite. Men jag brukar köra på att kladdigare smet är bättre så de inte blir för torra. Man kan ha lite vatten på händerna när man formar dem så slipper man att allt fastnar. Lycka till och hoppas de blir goda.

[zero]
2018-02-05 13:19
#8

Gjorde precis på 2 tetror kidneybönor och käkade upp allting så bönbiffarna blev iaf goda i smaken haha. För kletiga inuti dock. Men det kan jag leva med sålänge det smakar gott iaf ;)

Smultronfia
2018-02-05 13:33
#9

Om de är för kletiga inuti så kan du pröva att sänka temperature. Jag brukar köpa på 180 grader. Då kan de vara inne längre utan att de blir för hårda på utsidan.

Kämper
2018-02-13 22:03
#10

Måste verkligen tipsa om kikärtsmjöl!! Har räddat mig i detta bönbiffsträsket sååå många gånger. Det är verkligen jättesvårt med bönbiffar tycker jag, har misslyckats såååååå många gånger…

[zero]
2018-02-14 09:01
#11

Tack för tipset :)

Har du något ungefärligt recept som du går efter att dela med dig av? :)

tlover
2018-02-16 08:04
#12

Jag tycker att förutom konsistens (vilket du redan fått massa tips om, själv föredrar jag havregryn, eller inget om jag bara gör på kryddade bönor) så ska man krydda ordentligt. Det behöver inte vara hett (även om det är gott i vissa) men mycket kryddor.

Basilika och paprikapulver tar slut direkt här hemma tex

Det går också att använda "stabilisatorn" till smaksättning också, tex mina hirs och okarabiffar, både hirsen och okaran stabiliserar lite fast på olika sätt så det brukar bli bra konsistens (den kryddas med salt och ingefära men inte supermycket ingefära, det är hirsen som smakar).

Även annan fyllning kan ge smak, tex mina morots och vita bönor biffar, dom behöver däremot endel havregryn för att bli fasta eftersom morötterna innehåller så mycket vatten, men dom har bara salt och vitpeppar som kryddning men är ändå supergoda (åt det lite söta hållet.

l'm back

[zero]
2018-02-16 22:05
#13

Man får väl prova sig fram för det där bra resultatet :) Bara tycker de konkreta recept jag hittat inte har varit något vidare (eller så är jag som sagt bara dålig :,)

Annons:
Upp till toppen
Annons: