Annons:
Etiketthälsa
Läst 1721 ggr
Vimzeli
2/11/18, 7:08 AM

Muntorrhet

Hej! För ca en månad sen gick jag över till en vegansk kost från att ha ätit kött och mejerier. En vecka in började jag känna av en extrem muntorrhet under natten och på morgonen vilket fortfarande håller i sig. Känner av det till viss del under dagen också trots att jag dricker ordentligt. Känner mig väldigt mätt under dagen och har gått ner något kg sen jag böt kost. Någon som känt av denna muntorrhet vid kostomställning?

Annons:
veggie4every1
2/12/18, 4:07 PM
#1

Grattis till ett bra val 🌺

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av ditt problem, men jag tänker att det kanske kan ha andra orsaker än kostomläggningen. 

Annars kan det vara bra att äta syrliga saker som stimulerar. Bara genom att tänka på citron så får man ofta igång salivavsöndring 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2/12/18, 5:30 PM
#2

Jag har inte heller erfarenhet av muntorrhet, men vet att bland annat vissa mediciner kan ha muntorrhet som biverkning. Har du börjat med någon ny medicin kanske? Annars håller jag med #1, jag fick svälja tre gånger i rad bara för att jag läste "citron" 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarafiaklara
2/12/18, 6:43 PM
#3

Fast jag tänker att en kanske ska vara försiktig med citrusfrukter vid muntorrhet eftersom dessa fräter på tänderna och muntorrheten redan i sig är negativt för tänderna. Däremot kan en ju alltid tänka på citroner 😂 Här finns lite tips om hur du kan motverka muntorrheten och vad den kan bero på: https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Muntorrhet/

Upp till toppen
Annons: