Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 2890 ggr
DramaSara
2018-02-18 14:42

Era bästa tips på ersättning för kött?

Hej hej på er!

Jag är ju som sagt helt ny på det här med veganism och ska väl villigt erkänna att jag är såpass ny att jag ännu "jämför med vanlig mat" när jag testar olika produkter som ska ersätta kött. Jag har inga problem med det, eftersom bilderna från filmen "Earthlings" aldrig kommer försvinna från mitt medvetande, men jag behöver lite tips från er veteraner nu! :)

Vilken produkt är det som ni känner är det närmsta en kommer i textur och konsistens till kött? Jag lever ju med en man som inte är Vegan, så jag behöver några ess i rockärmen för att övertyga honom ;)

Jag har förstått att seitan kan vara rätt likt? Någon här som testat nån på marknaden eller kanske gjort egen? 

Tack på förhand för alla hjälpsamma tips! Ha en fin dag ❤️

Annons:
[zero]
2018-02-18 15:30
#1

Jag vet inte om du menar grejer man kan göra hemma själv eller halvfabrikat.

Men Oumph och fry's  (chicken style-grejer) är rätt så nära både konsistens och smak. 

http://www.javligtgott.se/ kan varmt rekommenderas om man blir sugen på husmanskost eller ersätta något man saknar.

vendelay
2018-02-18 21:46
#2

Oumph! är löjligt likt, deras naturella smak smakar så likt kyckling att jag inte ens kan äta det haha-

Seitanfoods har bland annat fiskprodukter som är så likt fisk att jag inte kunde äta upp det, jag trodde jag saknade fisk när jag beställde det men… Det var FÖR likt!

Annars är seitan överlag jäkligt bra. Jag har inte lyckats så bra själv, men kungen av seitan är:

http://www.awesomevegandad.com/

Jag köper seitan färdig, i stort sett bara från Goodstore men någon gång har jag hittat det i vanliga matbutiker. Bäst gillar jag dem som är smaksatta som kebab och liknande. Min köttätande sambo tycker att det smakar likadant som kött.

En annan grej - panerade tofupinnar går att få att smaka precis som fiskpinnar. Tidningen VEGO har recept på det, mamma gjorde det till mig en gång. Jäklars gott!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
2018-02-20 08:53
#3

Schnitzel, t.ex. Hälsans kök som är vegansk. Gör en god brunsås med svampsoja, kryddpeppar buljong och svartpeppar. När såsen är klar pressa i citron. Pressa även citron över schnitzeln.

VeilofElysium
2018-02-21 00:34
#4

Oumph som sagts tidigare! Mycket gott också särskilt Garlic and Thyme och The chunk.

DramaSara
2018-02-21 16:38
#5

Tack för all respons! Det var precis detta jag behövde ❤️

ApanAnn
2018-02-21 22:08
#6

ICA har haft en del bra veganska recept, ofta är det sökbart som den mat den härmar. Typ veganska köttbullar, vegansk sill, veganska revbensspjäll..

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Upp till toppen
Annons: