Annons:
Etikettvegankost
Läst 7219 ggr
Pampula
2/21/18, 9:22 PM

Dålig mage i över 3 år

Hej! Nu behöver jag hjälp av er veganer :( Jag har varit Vegan i ca 3 år, och ALLTID haft lös mage. Många har ju trubbel den första tiden men jag har det fortfarande. Har provat med alla tabletter, mjölksyra, enzymer mm! Har också provat allasmå tricks som att koka allt ordentligt och tugga maten ordentligt. Motionerar regelbundet. Är såå gasig, avföringen är lös och aldrig fast. Har ofta också knip i magen. Måste flera gånger om dagen gå på toa och ofta sprutar det bara ut. Klarar inte av att äta nånting :( Får dålig mage av ALLT. Vill sågärna äta en massa nyttiga grönsaker o kålsorter men då blir såklart allt bara ännu värre. Jag äter nyttigt och mångsidigt och sköter kosten bra. Kan jag ha förstört tarmen eller nåt? Funderar bara när absolut inget hjälper… Hjälp :( Vill verkligen inte överge veganismen, förutom det här med magen mår jag både psykiskt o fysiskt bra av det. Men jag kan inte ha det såhär! Det är jättejobbigt när jag ej är hemma, har nån övernatten, är på resa mm. Hoppas nån har bra idéer! Kram

Annons:
Fredrik1
2/21/18, 9:35 PM
#1

#0. Låter väldigt jobbigt.. Kanske du kan få några tips här: http://www.magakuten.se/symtom/irriterad-mage/ Det kan vara bra att söka Vårdcentralen med, så kan de kontrollera om det är några ämnen tarmen inte tål, exempelvis Gluten. Hoppas det snart blir bättre!

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

sp0ngeb0b
2/21/18, 9:38 PM
#2

Har du kollat upp det på vårdcentralen? Annars skulle jag verkligen rekommendera att göra det. Det är verkligen inte normalt.

Tänker att det kanske kan vara något du är allergisk eller överkänslig mot som irriterar tarmen? Eller så kanske du har ibs typ? Jag har ingen aning. Kolla med en läkare så ska det nog gå och lösa! 🙂

Pampula
2/21/18, 10:10 PM
#3

Tack snälla ni för era tips!! Jo måste nog gå och kolla :/ Gluten är jag knappast allergisk för, har alltid kunnat äta det. Kan ju tillägga att när jag var Vegetarian hade jag inga problem med nåt. Kunde bra äta alla möjliga grönsaker, fibrer, bönor o nötter och sånt. Men nu när jag blivit Vegan tål jag ingenting… Är det inte konstigt? :(

sp0ngeb0b
2/22/18, 11:41 AM
#4

#3 Jo det låter verkligen konstigt 🤔

Men finns det inget du har börjat äta sedan du blev Vegan som du inte åt innan? Eller något du äter mer av? Annars kan det ju faktiskt också vara slumpen.

vendelay
2/22/18, 1:55 PM
#5

Det låter verkligen inte bra, har du haft det så här i tre år?! 😕 Spontant tänker jag ju på IBS, men du bör verkligen prata med en läkare! Jag vet inte om IBS kan dyka upp men jag vet att det kan bli bättre för vissa av vissa sorters koster. 

Som #4 skriver, kolla igenom kosten. Vad äter du mer av nu? Fibrer brukar vara vanligt att veganer får i sig mycket av. 

Du kan också testa att fråga inne på >IBS< men jag hoppas att du tar och går till en läkare också ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Roe Deer]
2/24/18, 11:48 PM
#6

Jag har IBS och är Vegan. Innan jag förstod att det var IBS som spökade så hade jag väldiga magbesvär. Inte kul alls, blev rent av dödssjuk! Tål inte heller gluten eller mjölk… havre eller bovete. Så det låter som att du mycket väl kan ha IBS-känningar! Testa att kolla upp fodmap. 

Kolla också över hur du kombinerar mat osv.

Annons:
VeggoVe
2/10/20, 9:12 AM
#7

Hej! Jag har haft samma problem som dig pampula. Är konstant dålig i magen, gasig och har magknip. Har likt dig prövat massor med olika lösningar; probiotika, enzymer, ta bort gluten, dimetikon. Det enda jag märkt gör någon skillnad är att minska fiberintaget och istället öka typ vitt bröd. Men det är ju inte något man vill göra i längden. Nu har det gått så långt att jag tror jag kommer få brist på näringsämnen då jag inte längre vågar äta så mycket grönsaker och inte heller fibrer. Det är som du säger extremt påfrestande på alla aspekter i livet. Jag märker att jag undviker sociala situationer mer och mer då jag inte vet hur min mage ska reagera på mat dryck osv. Men kom att tänka på att det egentligen började för mig också när jag blev Vegan för några år sen och har bara blivit värre och värre. Jag kan aldrig tänka mig att gå tillbaka till kött dock, och helst inte mejeriprodukter heller. Hur har det blivit för dig? Nu när det gått två år. Hittade du någon lösning på problemet? Hoppas du ser detta och att tråden inte dött helt!

vendelay
2/11/20, 9:01 PM
#8

#7 Har du testat att prata med en dietist? Gärna en som själv är Vegan eller kunnig inom området. Alla människor kan faktiskt inte leva på en helt växtbaserad kost, även om det är ganska ovanligt. Jag förstår verkligen känslan att inte kunna gå tillbaka, men du kan inte må konstant dåligt heller. Det är en svår balansgång. Jag hoppas att du kan få hjälp.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Grodan
2/13/20, 3:24 PM
#9

Jag har själv en speciell mage som jag fått lära mig att lystna till. Har varit Vegetarian (ej Vegan - det var jag bara något år) i 38 år, men mina problem har inte med det att göra. En sak som jag förstod när jag helt plötsligt inte kunde äta tillagad mat (kräkningar, tarmknip mm), var att mina tarmar behöver "timeout" ibland.  Vid dessa tillfällen äter jag bara råa grönsaker och frukter som jag mixar. Jag dricker på kvällen varmt vatten med en halv pressad citron. Denna kost fixar till ph-balansen i mitt tarmsystem.

Tycker du att det är intressant kan du läsa mer här (länk inom ifokus).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VeggoVe
2/23/20, 11:16 AM
#10

#8 #9 Tack för svar! Har inte tagit hjälp någonstans ifrån än, men måste nog göra det nu inser jag. En dietist är ett bra tips! Nu har jag ätit nästan bara pasta och vitt bröd i en månad och magen mår bättre av det, men resten av kroppen är nog inte lika glad. Råa grönsaker upplever jag förvärrar det tyvärr, just fibrer verkar vara svårt för magen. Ska söka hjälp på vårdcentralen nu och se om de kan göra lite tester eventuellt, och hoppas en lösning. Tack igen :)

Noctis
3/4/20, 4:48 PM
#11

#10  VeggoVe, Nu hoppas jag att du mår bättre sedan ditt senaste inlägg :) 
Jag har ibs och har alltid haft en känslig mage (även innan jag visste om detta), redan som barn. Jag reagerar starkt på stekta rotfrukter av olika slag, stekt mat över lag, färdiga frysrätter: färs, vegbollar osv.  Råa stärkelserika grönsaker såsom: kål, morot, kålrot, blomkål och broccoli går inte alls, bara i små små mängder ibland.  Jag äter mkt whole food och raw (alltså från grunden och gärna ovanför-jord-växande grödor= solbelysta). men även en del naturell tofú i små portioner. 

Det går bättre med färdiga tetrapaket bönor än egenkokta, och då äta dessa kalla i sallader. Linser går bra att koka själv.  Allt handlar om mängden här. 

Kokt mat före stekt,
kall mat före varm (man blir inte lika illamående lika lätt),
Frukt på fastande mage= gärna tillsammans med bladgrönt och vid frukost.

Hemma hos mig finns det:
-Bananer, clementiner, apelsiner (olika frukostmål), 
-Morot (kokt eller i små rårivna mängder), zucchini, butternutpumpa ( riven går bra), rödbetor= bra kolhydrat-, vitamin- och mineralkällor.
-Naturell Tofú (kung markattas är bra- 1/5 eller 1/4 per måltid är vad jag klarar),
  gröna eller svarta linser (välsköljda före som efter tillagning), färdiga bönpaket då de hemkokta som oftast måste stå 24 timmar och bytas vatten i omgångar för att slippa antinutrienterna som skapar gaser. 
-Mängder av roman-och cosmopolitansallad samt grönkål som jag klarar i små råa mängder eller kokta. blåbär, chiafrön, kallpressad linfröolja, valnötter, paranötter och pumpafrön. 

Hoppas du mår så mycket bättre och att detta kan skapa lite inspiration som pusselbit till din livssituation :)

Grodan
3/4/20, 5:00 PM
#12

#10 Ber om ursäkt att jag inte läste ordentligt. Har du provat matsmältningsenzym? Det finns flera olika sorter. Jag själv använder några för att kunna äta gluten och även mjölkprodukter (sorry, jag är inte vegan).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: