Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 6867 ggr
Lilla Gumman
2/22/18, 10:34 AM

Ull och självhushåll

Veganer gillar inte ull, har jag förstått. Och den inställningrn gillar jag inte alls. Fåren är avlade för att ge så mycket ull som möjligt. Fåren måste bli klippta, annars växer ullen på dem till de ser ut som jag vet inte vad. Varför kan man inte lika gärna spinna garn av ullen? När nu fåren ändå måste klippas ibland (eller i alla fall ansas). Ta bara detta med Mandelmanns gård där de självhushållar, vilken dröm. Koskiten blir till gödsel för växter. Lera, koskit och ägg blandas och kletas på trädstammar som näring och skydd åt träden. Missförstå mig nu inte, jag är en Vegetarian som mestadels äter veganskt då maken är Vegan. Men, jag är Vegetarian mest för att djuren får lida under sitt korta liv innan de går till slakt. Grisar kan knappt vända sig, hönor får aldrig picka i jorden o.s.v. Jag har inget emot självhushåll, där grisar får böka i jorden och kalven går bredvid mamman hela sommaren. Typ Mandelmanns gård då. Var går gränsen? Man kan inte värna om djuren hur långt som helst. Kogödsel måste väl vara bättre än kemiskt framställd gödsel, full med gifter? Och så vidare. Vill gärna ha en dialog om detta.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
sp0ngeb0b
2/22/18, 11:54 AM
#2

Problem 1: "Fåren är avlade för att ge så mycket ull som möjligt." Okej, så människan var självisk nog att AVLA på denna art för att den ska ge så många fördelar som möjligt för - just det - oss människor. Det är förstått, och väldigt vanligt bland alla möjliga djurarter. Och alla dessa får som måste klippas lever endast för att människor vill klippa dem, och/eller äta dem, så hade vi inte haft den industrin hade det inte ens funnits särskilt många stackars får som "måste klippas" och vi hade inte haft något att diskutera.

Men ja okej den skadan (aveln) är redan skedd - men är det fortfarande fel att ta fårens ull? JA, oftast är det faktiskt det. Jag är Vegan och tycker att det är helt fel och själviskt att ta ull för sitt eget bruk eller för att tjäna pengar på det. Dock kan jag se ett scenario där en person har ett får t.ex. för sällskapets skull eller ännu hellre för att personen räddat fåret från slakt eller plågeri. Fåret måste klippas för att inte drunkna i ull, och då får man ju göra det också. Dock tycker jag att det är bättre att ge tillbaka ullen till fåret t.ex. som en bädd eller något (jag vet inget om får så fråga mig inte på vilket sätt fåret har nytta av sin avklippta ull, men har läst om den möjligheten i olika diskussionstrådar). Om det inte finns någon användning för ullen på detta sätt antar jag att jag skulle tycka det var ok att använda det för eget bruk. Men BARA om det inte finns något annat möjligt användningsområde för ullen. 

Vill också poängtera att det är ytterst få får som lever under sådana trevliga förhållanden. De flesta fåren lever för att producera ull och/eller slaktas, och vi alla vet att den stora djurindustrin är allt annat än snäll mot djuren. In fact, all djurindustri är mer eller mindre elaka mot djuren. What it all comes down to är att djuren inte är våra att utnyttja, har aldrig varit och kommer aldrig att vara. Det är bara något som många verkar tro är en rättighet.

Pyttelite
2/22/18, 12:13 PM
#3

Tror att du har lite fel avseende får. Kan inte tänka mig att flesta fåren stallas året runt utan de går fritt. Endast vintertid är de inomhus om det behövs annars lever de nog ett ganska naturligt liv. Om vi nu inte får ha tamboskap vad händer med dom sen? Ingen kan förklara detta trots att veganismen funnits ett tag. Det är heller inte ok med sällskapsdjur varken råttor, katter eller hundar så dom får vi oxå hitta en lösning till.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lilla Gumman
2/22/18, 1:37 PM
#4

Jag äter inte kött just på grund av djurhållningen. Men jag har katt och jag köper ibland ullgarn. Det är inte så bra ur miljösynpunkt att köpa bomull och akryl. Ull däremot gör minst miljöpåverkan. Men, veganer värnar ju om djuren först och miljön i andra hand (i de fall då det krockar). Får går alltid ute. Lammen tas inte ifrån dem. Deras ull klipps, och de blir mat åt människor. När vi talar om får, så har de nästan alltid ett värdigt liv och får göra sånt får gör. Det är inte rätt att äta lammkött, men när man tar ull från fåret skadar man inte fåret alls. Får gilar att bli klippta. Lite dum diskussuon. Jag har druckit havremjölk i minst 10 år. Men även om jag slutar helt med ost och ägg kan jag inte kalla mig Vegan, eftersom jag har katt och ibland stickar med ullgarn. Eller vaddå?

Pyttelite
2/22/18, 1:49 PM
#5

#4 Det finns ju får dom ör stallade under vintern - svårt när det är mycket snö men annars får de leva mycket naturligt. Ja,så är det (vegan vs vegetarian) om man ska följa de veganska reglerna annars är man ingen riktig Vegan sägs det. Visst finns det kryphål om din katt kommer från ett misörhem eller ett djurhem är det ok. :) Och det finns fortfarande ingen lösning på var djuren ska ta vägen när de inte får ägas längre…


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vallhund
2/22/18, 1:55 PM
#6

#5 Den prekära frågan är ju vad man utfodrar sin katt med, men det är ganska OT.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lilla Gumman
2/22/18, 2:02 PM
#7

Dessutom, i djurskyddslagen står det: "Du ska klippa dina får när det behövs och med högst 1 års intervall. Detsamma gäller om du har getter av ullras." Så, den som vill ha får är skyldig att klippa dem 1-2 gånger om året. Så visst, man ska inte utnyttja djur. Men att inte ta till vara ullen från fåren är ju bara slöseri med resurser. Att bli Vegan är ju inte bar att ändra kosten, man måste ändra tänk också. Och det är svårt …

Pyttelite
2/22/18, 2:03 PM
#8

#6 I Sverige är det inte tillåtet att utfodra katter veganskt eller med syntetiska ersättningsprodukter. Däremot är det tillåtet att utfodra hundar veganskt. Vill du vara Vegan ska du heller inte äga några husdjur. Ett djur ska inte vara ägt enligt veganismen så glöm katt, råtta och hund om du ska kalla dig för Vegan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
2/22/18, 2:14 PM
#9

Jag börjar med att reda ut lite frågor som uppstått som egentligen inte har med tråden att göra.

Vad händer med alla boskapsdjur om alla människor blir veganer över en natt?

- Vi tar självklart hand om dem tills de dör. Allt annat vore väl väldigt konstigt ur en vegansk synvinkel? Däremot kommer vi inte att avla fram fler djur = de domesticerade arterna som människan förstört, som är beroende av oss, kommer dö ut. Men de som redan finns kommer vi ju självklart att ta hand om. Samtidigt är det ju inte speciellt rimligt, världen kommer inte att bli Vegan över en natt utan att det kommer ske extremt sakta och gradvis och när hela världen väl är vegansk så kommer det ju inte finnas så sjukligt många djur som är beroende av människan att ta hand om.

Kan veganer äga djur?

- Ja, eftersom det är enda sättet idag att ta hand om djur på det sättet som vi gör med husdjur. En person som köpt en raskatt och sedan blir Vegan behöver självklart inte göra sig av med katten!!! Bara inte fortsätta bidra till avel av fler husdjur. I en vegansk värld har vi inte husdjur - för vi har inte en moralisk rätt att äga någon annan. Alla har rätt till sina egna liv. Så om vi återigen utgår från det helt orimliga scenariot att världen blir vegansk över en natt så innebär det helt enkelt att vi tar hand om alla domesticerade djur som redan finns men vi föder inte upp fler. Till slut kommer de domesticerade arterna dö ut.

Ett stort missförstånd är att det är synd om djuren som dör ut. Det är synd om djuren som utnyttjas. Oavsett hur snälla vi är mot våra husdjur (eller boskap) så kvarstår faktum: vi har laglig rätt att välja när de ska dö. De är egendom enligt lagen. De är, i många fall, knappt ens kännande enligt lagen.

Pyttelite - det finns otroligt mycket trådar här på Vegan iFokus om vad vi ska göra med djuren om alla människor blir veganer över en natt, det är bara det att du uppenbarligen inte har läst dem. Det låter lite på dig som att du tror att du har hittat ett kryphål eller ett misstag inom veganismen som kommer bryta ner hela rörelsen. Det finns mängder med idéer och förslag på sajten, och på internet. Det är bara att googla. Speciellt husdjur är väldigt diskuterat. 

LillaGumman - den största anledningen till att det inte är okej att använda fårens ull är helt enkelt för att du inte har samtycke att göra det. Det är alltid fel att använda någons kropp utan samtycke - oavsett om det handlar om att klippa hår / päls, att stoppa in en arm i analen (mjölkindustrin) eller döda 15 000 tuppkycklingar per dag i Sverige (äggindustrin). Det är inte heller moraliskt försvarbart att döda någon för att vi ska äta dem när vi faktiskt kan äta annat.

Du skriver dock en otroligt viktig grej! " Men, veganer värnar ju om djuren först och miljön i andra hand (i de fall då det krockar)." Och det svarar på varför du inte kan kalla dig Vegan bara för att du inte äter djurprodukter. Det verkar som att du både äter ägg och äter mejeriprodukter (t.ex. ost)? I så fall är du faktiskt inte per definition Vegetarian utan det som kallas för Lakto-ovo-vegetarian. Om du skulle äta en helt vegetabilisk kost (det du kallar för "vegansk kost") skulle du vara Vegetarian. Skillnaden mellan vegetarianer och veganer är den moraliska aspekter. Vegetarianer äter inte djur eller någonting som kommer från djur. Veganer äter samma kost som en Vegetarian men utöver det bidrar veganer inte till annat djurutnyttjande som exempelvis cirkus, djurtester, djur som kläder osv.

Hoppas ni orkar läsa igenom detta och svara!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
2/22/18, 2:32 PM
#10

#9 Lite OT men … Faktiskt har jag frågat åtskilliga gånger men inte fått något svar och jag har heller inte sett den åtskilliga information du pratar om. Hur ska hanteringen av dessa djur som vi ska ta hand om tills de dör ut ske och hur kommer det att finansieras? Hur blir det med den biologiska mångfalden är det verkligen speciellt humant att utrota våra tamdjur? Hur hanterar vi att alla inte har möjlighet att bli veganer? Ska inuiter tvingas till vegansk mathållning och de fattiga som inte längre har rätt att använda sina boskap som dragdjur eller plogar hur kommer det att fungera? Ska vi skicka traktorer och fossilt bränsle till dom? Hur fungerar det med gödsel i framtiden? Kommer man gödsla med gödsel från människor eller var kommer den ifrån? Blir det mer konstgödsel i framtiden? Hur fungerar det med våra framtida grödor hur skyddar vi dom när vi inte får hantera vilt utan att de ska finnas utan begränsningar? Kommer det att vara kasteringstvång på de kvarvarande hus-och tamdjuren? Vad händer med de biotoper som arbetats fram under de 15000 år vi haft tamboskap? Hur bibehåller vi dessa djur och växter? Ingen av dessa frågor har fått ett rimligt svar så veganism är nog bra som tanke men kommer aldrig fungera i praktiken iallafall inte så länge det saknas svar på ovanstående frågor men ni har ju sagt det tidigare att är man Vegan behöver man inte svara på dessa frågor. Nu ska jag inte kidnappa tråden mer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lilla Gumman
2/22/18, 7:03 PM
#11

Jag har tidigare varit Lakto-ovo-vegetarian, ja. Nu äter jag bara ägg och mjölkprodukter om jag blir bjuden på det. Hos mormor och mina föräldrar till exempel, och där är jag bara nån gång per år (vi bir långt från varann). Tycker att veganer är modiga som vågar stå upp för sina ideal. Själv tycker jag det är lite väl extremt detta att inte få rida, inte ha husdjur, inte sticka med ullgarn, inte föda upp tamboskap alls o.s.v. Men, om vi inte har mjölkkor som betar gräs på somrarna får man väl slå av gräset maskinellt och sen … tja, bränna upp det? Allt går väl att lösa, frågan är bara hur.

Smultronfia
2/22/18, 8:01 PM
#12

Antar att du missat de hemska filmerna om plågeri kring fåren vid klippning? Var rätt stor skandal kring det i medierna. Släpptes filmer från bland annat Australien. Problemet kring ullen är ju att det är någon som ska tjäna pengar på det. Så då ska det vara effektivt och gå snabbt att klippa får. Spelar ingen roll om fåret är rädd eller om man måste göra illa det för att få det gjort. Får är jätte känsliga djur och blir lätt skrämda. Det går inte att veta om ullen du köper kommer från ett får som fått en bra klippning eller inte. Eller hur fåret mår eller lever. Hade man kunnat köpa ull tex från Djurfristaden på Gotland så hade man kunnat veta att det var bra ull där fåren endast klipps för att det måste klippas och inte för något annat. Samt att de klipper för fårens skull och utan att göra illa dem. Men tyvärr så går inte det.

vendelay
2/22/18, 8:09 PM
#13

#10 Jag har sett och skrivit det flera gånger på just denna sajt, så jag vet att informationen finns 🙂

Som sagt. Världen kommer inte bli vegansk över en natt så det kommer inte handla om den enorma mängden djur som vi håller idag. Och OM världen faktiskt skulle bli vegansk över en natt så skulle vi lösa det. Det är dock helt irrelevant, eftersom risken eller chansen är mindre än minimal.

Hur var det med den biologiska mångfalden innan vi började med tamdjur? Var det verkligen humant att förstöra det för att vi vill ha kor som betade?

Låt oss fokusera på oss som har alla möjligheter i världen att bli veganer. Så länge du inte själv är inuit - vilket jag verkligen ifrågasätter - så är det helt irrelevant för att du personligen ska bli Vegan. Men för att svara på din fråga - i en perfekt värld skulle alla vara veganer såklart. Nu är det inte så, så det bästa är väl helt enkelt att fokusera på att minimera lidande så mycket vi kan. ALLA i Sverige (förutom några få med allvarliga livsmedelsallergier) kan ju faktiskt bli veganer.

Sök på gödsel i sökfunktionen, det har vi säkert 100 trådar om. Det finns mängder med alternativ!

Växthus eller liknande kanske vore en idé?

Det är svårt att svara på om det skulle bli kastreringstvång men det skulle ju definitivt bli avelsförbud. Tuppar tror jag är väldigt svåra att kastrera (vet ej, kan ingenting om tuppar, men har hört det), men katter mår ju bättre av att bli kastrerade så det beror helt enkelt på arten.

Vad hände med de biotoper som fanns innan? Varför bryr sig ingen om dem?

Nej, veganer behöver inte ha alla svar. Det är ju faktiskt helt orimligt att tycka. Uppenbarligen har ickeveganer inte heller speciellt många svar - eller varför låter ickeveganer så otroligt många människor svälta till döds bara för att ni vill äta djur? Varför förorenar ickeveganer allt vatten bara för att ni vill äta djur? Osv. Ingen har alla svar, men personligen anser jag att det bästa är att orsaka så lite lidande som möjligt. Något som vi idag VET inte funkar i praktiken är ju just att äta djur.

#11 Om vi tar exemplet med att inte rida. Hur är det extremt? Hästar är inte byggda för att ha människor på ryggen. Det är ingen nyhet att hästar blir skadade, blir tvingade in att lära sig att bli riden på (det är definitivt inte naturligt, då skulle de inte behöva "ridas in"), att de blir slaktade.

På tal om mjölkkor som betar… Om jag förstår siffrorna på Jordbruksverkets hemsida rätt så fanns det ca 3700 mjölkkor i Sverige 2016. De som följer minimikravet på utevistelse har korna inomhus 90 % av tiden. Ungefär hälften av dessa står alltid uppbunda under dessa 90 %. De kan varken vända sig eller gå. Ja, jag har också sett fält med kor. Men jag har sett MÅNGA fler fält utan kor. Av någon oerhört mysko anledning verkar det gräset ändå hålla sig nere. Mystiskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Pyttelite
2/22/18, 8:13 PM
#14

#11 Du kan inte slå maskinellt för att få öppna marker som idag kommer att växa igen och dör biotoperna kommer att försvinna. Det finns redan idag en stor mängd rödlista arter både avseende djur och växter och kommer tamboskapen försvinna kommer även dessa djur och växter följa med.

#12 Jo, det finns både ullskinn och ull man kan köpa som kommer från väl hanterade får men visst krävs det att man har koll.

Det känns faktiskt visset när jag kommer hem och katten hälsar vänligt. Jag säger till henne att hon är ett misstag och ska egentligen inte få leva - hur cyniskt är inte det? De borde inte lämnat sina jaktredskap för 15 000 år sedan alternativt gått över till vegansk mat direkt - undrar varför de inte gjorde det?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vallhund
2/22/18, 8:40 PM
#15

#12 Det finns inga pengar i svensk ull, annat än för ytterst få so kardar o spinner själva. I bästa fall går den att skänka bort, annars bränns den.

#13 Känner du till en enda mjölkgård där korna är inomhus 90% av tiden under betessäsongen?

Uppbundna kor existerar knappast längre i Sverige, de flesta går på lösdrift på djupströbädd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vendelay
2/22/18, 9:11 PM
#16

#14 Ja, du låter ganska cynisk. Det anser jag inte att jag gör dock 😛

#15 Enligt LRF 2015 står 26 % av mjölkkor uppbundna i kortbås och 6 % uppbundna i långbås. Siffrorna jag skrev tidigare gällde visst 203, jag ber om ursäkt. Jag fattar inte riktigt hur jag ska länka källan men om en googlar på "mjölk i siffror 2013" (vet inte varför 2015 kommer upp då men ja) så är det första resultatet.

Nej, jag känner inte till någon mjölkgård, men det är ganska talande vad lagen anser om korna tycker jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tiger tok
2/25/18, 8:01 AM
#17

(Jag har inte läst diskussionen ovan) Jag håller med #2, att ska man ha får och klippa dem ska man ge tillbaka ullen på ett eller annat sätt, iaf en del av ullen. Den är t.e.x fenomenal att använda som isolering, åt exempelvis vattenhinkar på vintern. Och nej, alla får raser behöver inte klippas, det finns får som fäller också.

TicTac
2/25/18, 11:10 AM
#18

Den hypotetiska frågan kring vad som skulle hända om alla blev veganer över en natt, så blir ju svaret att alla också skulle ha ett intresse att värna för de domesticerade djuren tills de dör ut.


You'll never walk alone

[Maria-Gerbiler]
2/25/18, 11:51 AM
#19

#14 Vill bara påminna om att vi redan har diskuterat biologisk mångfald, gödsel och djurhållning  i denna tråd: 

https://kanin.ifokus.se/discussions/5a67f037ce12c450dd000595-tankar-kring-kott-och-palsdjur

Magi-cat
2/26/18, 9:43 AM
#20

#18 Om de domesticerade djuren själva fick välja, tror du de skulle välja att dö ut?

Om en katt eller hund har det väldigt bra hos sin människa, är det sämre än att inte finnas alls?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Smultronfia
2/26/18, 12:33 PM
#21

#20 hur hade du själv valt om det var du? Att du var fånge och visste att dina barn också skulle växa upp i fångenskap där ingen bryr sig om vad du vill. Allt handlar om vad någon annan anser är rätt eller fel. Och om det inte går som det ska med pengar eller den trevliga bonden som tar hand om dig dör så blir det adjö.

Magi-cat
2/26/18, 12:56 PM
#22

#21 Allt handlar om vad någon annan anser är rätt eller fel

Det gör det ju i så fall även om du valt ett en annan art ska dö ut. 

Vore det inte mer behjärtansvärt att kämpa för att alla ska ha det så bra som möjligt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2/26/18, 2:18 PM
#23

Djur är djur, med olika behov o olika förmåga till kognitiva processer. Djur mår bättre om de inte disniefieras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vendelay
2/26/18, 7:08 PM
#24

Det här med vad domesticerade djur skulle vilja är en svår fråga eftersom vi, som vallhund påpekar, inte vet exakt hur de tänker jämfört med människor. Men för mig är svaret enkelt: är det moraliskt rätt att utnyttja någon eller att äga någon bara för att den kanske inte förstår? Om ni drar jämförelsen med spädbarn, personer med psykiska svårigheter eller liknande - de KANSKE inte förstår att det som görs mot dem är fel. Gör det det rätt då?

Sannolikt inte. Om vi utgår från att vi människor kan förstå det moraliska problemet i att äga en individ så räcker det som argument för mig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2/26/18, 9:04 PM
#25

#22 När vi slutar avla på dem kommer det ju ske automatiskt. Vårt utnyttjande av djuren är ju det enda som gör att de blir fler. Han- och hondjur vistas ju inte ens i närheten av varandra. För tänk om de hade tjuvparat sig. Så kan man ju inte ha det… 😐


You'll never walk alone

Magi-cat
2/26/18, 9:58 PM
#26

 Är det att ÄGA en individ som är problemet? Som ni säger kan vi inte veta hur djuren tänker (vi vet knappt hur människor tänker 😕) men jag är tämligen säker på att inte hundar och katter t.ex. går omkring och känner sig ÄGDA. Det är alltså inget problem för dem!

Hundar och människor har genom tusentals år kamperat ihop och det går väl knappast att ta fel på de starka band som ofta finns mellan dem. Det viktiga här är att hundarna har det BRA. Här behövs massor med forskning, kunskap och upplysning. Men att låta hundarna dö ut för att vi människor känner att det är fel att "äga" dem, vore inte moraliskt riktigt.

Vad beträffar t.ex. katter så är ägarskapet ett skydd för dem. Kattens ägare har ett ansvar för katten och man kan lagföras om man inte följer lagen och behandlar katten väl. Ingenting skulle förbättras för katten om vi inte ägde dem. Möjligen skulle de av oss som upplever ett problem med ägarskap, känna oss bättre, men det gynnar inte själva katten.

Att släppa ut djuren och låta bli att äga dem (=ta hand om dem) är inte heller en bra idé. Tänk er vilda renar, vilda får, vilda hundar, vilda katter, vilda hästar….
Säkert blir det lika populärt som vildsvin. Ja, ni vet ju säkert…

#25 För tänk om de hade tjuvparat sig. Så kan man ju inte ha det… Oberörd

Fråga kattorganisationerna om kattpopulationer med fri förökning.

Är det inte bättre att ta hand om djuren och se till att de har det bra? Även får, eftersom det var dem tråden började med.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vendelay
2/26/18, 10:18 PM
#27

#26 Både ja och nej. Det är ett problem att vi kan äga en individ med allt vad det innebär - men det är också problematiskt att vi har gjort dem beroende av oss. Det finns ingen i denna tråd (så vitt jag vet) som tycker att vi ska släppa ut tama djur! ALLA tama djur som finns idag ska tas om hand på bästa möjliga sätt, men de ska inte fortsätta föröka sig. Det innebär såklart att så länge exempelvis katter finns så kommer vi att äga dem - men det är ju i detta fall övergående. 

Jo, vi ska ta hand om alla tama djur och se till att de har det bra. Men vi ska inte fortsätta föda upp dem. Ingen ska dock kastas ut i det vilda.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
TicTac
2/27/18, 7:02 AM
#28

#26 Nu pratar du om husdjur, men tro mig, intresset att hålla grisar och kor skulle  drastiskt minska om det inte gick att tjäna pengar på dem…


You'll never walk alone

Magi-cat
2/27/18, 7:43 AM
#29

#28 Visst är det så. Bonden vill antagligen leva också.
Vill du minska antalet katter och hundar? I så fall varför. För att de ägs av människor?

#27 Samma fråga till dig. Varför är det viktigt att katten är ett övergående kapitel i mänsklighetens bok och slutet för sin egen del?

Vi har ju ett ömsesidigt utbyte av varandra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vendelay
2/27/18, 10:01 AM
#30

#29 Alltså, jag ÄLSKAR katter. Jag vet inte vart jag kommer ta vägen dagen mina katter inte längre finns. Däremot är det viktigt att förstå att det aldrig kan vara moraliskt rätt att äga någon bara för att den inte klarar sig själv. Katter, och andra husdjur, har ju inga rättigheter (vissa har några som står i lagen men tbh, det bryr sig ju ingen om så). Att låta de springa fritt ute är inte heller ett alternativ. Så vi fastnar mellan att låta dem leva (a.k.a. VI bestämmer vem de får para sig med, som sig bör i seriös avel…) och äga dem, eller kastrera dem och låta den tama katten försvinna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2/27/18, 12:14 PM
#31

#30 Älskar också katter. 🙂🐱 Så där är vi överens.

Alltså. Människan är bra på att utrota djur. På 40 år lär hälften av världens djurarter ha dött ut.
Detta sker pga girighet, okunskap, oförmåga, rovgirighet, maktmissbruk, slarv, att andra intressen går före etc. Det är givetvis en tragedi av ofattbara mått.

Det vore likaledes en tragedi om vi, som kan och vet bättre än så, av ren välvilja skulle utplåna den (semi)domesticerade tamkatten från jordens yta. Syftet och metoden är annorlunda, resultatet blir oundvikligen detsamma. Katten, som följt människan i tusentals år, skulle inte längre finnas. 

(Jag känner som att empatin i världen samtidigt skulle sjunka 😢.)

Igen: katten mår inte dåligt av att vara "ägd". Den tänker inte alls i de termerna. 
Att ta sig friheten att bestämma att en annan art inte ska existera på grundval av en ordfråga - nej, jag förstås det inte.😐

Katter kan ha det väldigt bra i ett utbyte med ägaren. Den får mat, omvårdnad, kärlek, veterinärbesök m.m. I utbyte får vi oändligt mycket kärlek och en varm päls att klappa. Win-win.

Vad vi däremot ska göra är naturligtvis att kämpa outtröttligt med upplysning för att alla ska förstå djuren bättre och behandla dem bra. Det vinner både katterna och människorna  på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[zero]
2/27/18, 12:39 PM
#32

Jag tycker just husdjursfrågan är jobbig (för min egen del). Jag älskar också katter över allt annat. Men samtidigt så känns det moraliskt fel för mig att ha ett djur hemma som matas med andra djur som jag också tycker om.Katter tar iof  bytesdjur oavsett men avlar man fram katter så blir det flera andra djur som får lida för det i slutändan. (även om mycket katten äter är biprodukter för icke-mänsklig konsumtion). Och jag fick fråga mig själv: "för vems skull har jag katten,hans eller min ? Ja, eftersom det är en raskatt så är den frågan ganska enkelt bevarad. Jag har valt en viss typ av katt för min skull och inte för kattens. Hade det varit adoption av ett hemlös katt , så hade det varit en stor skillnad eftersom det handlat om en katt som behövde ett hem av helt andra anledningar.

Och visst kan djur vara guld värda för människor men till vilket pris?,känner jag.

TicTac
2/27/18, 5:20 PM
#33

Just när det kommer till djur, tror jag steg ett är att försöka få människor förstå att det är fel att tjäna pengar på andra levande varelser.


You'll never walk alone

vendelay
2/27/18, 9:37 PM
#34

#32 & #33 sätter fingret på viktiga punkter!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Magi-cat
2/28/18, 10:35 AM
#35

#33 Även på människor kanske? 🙂

#32 Jag uppfattar det som att du säger att du har katten för din skull. Har inte katten en relation till dig? Trivs han inte och blir glad när du kommer? Får han inte mat och skydd? Lider katten av att var guld värd för en människa?
Det jag vill ha fram är ömsesidigheten. Det är inte utnyttjade stackare vi inhyser för vår egen skull. De har glädje och nytta av oss också. (Det är jag säker på. De har lärt mig tyda deras blickar när de blänger menande på matskålen. 😃Eller deras miner när det sitter någon ovidkommande människa i deras fåtölj.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TicTac
2/28/18, 11:04 AM
#36

#35 I min värld är även människor ett djur. 🙂


You'll never walk alone

Magi-cat
2/28/18, 11:12 AM
#37

#36 Naturligtvis, i min också. 🙂 Det är långt kvar innan alla behandlar alla med respekt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[zero]
2/28/18, 1:23 PM
#38

#35 Självklart har jag haft/ har en relation till de katter som bor/bott här ;)

 Men det moraliska dilemmat för oss veganer kvarstår fortfarande. Dvs att vi måste mata dom med andra djur som vi också bryr oss om och som också förtjänar att behandlas lika väl.

Det är ju inte som någon ovan skriver att man kommer hem och kollar på katten som att den är ett misstag. Katterna är det bästa som hänt mig. Och jag anser inte heller att husdjursfrågan är prio ett men jag tycker att man bör börja med att införa kastreringstvång för alla katter (och andra djur) som inte ska användas till avel (precis som de nu ska göra i schweiz) för att försöka minska antalet hemlösa katter.

vendelay
2/28/18, 3:21 PM
#39

Problemet är såklart inte ORDET "ägande" utan vad ordet betyder.

Det betyder ju egentligen rejält lite att bli bra behandlad om du ändå när som helst kan dödas, säljas, bli påsatt av någon annan pga dina ÄGARE vill det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[zero]
2/28/18, 3:25 PM
#40

(Jag bara slänger in ett edit här: Belgien är det som ska införa lag om kastrering , inte Schweiz)

vallhund
3/1/18, 12:29 PM
#41

#38 Varför skall hundar kastreras?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[zero]
3/1/18, 1:05 PM
#42

Det skrev jag inte direkt. Omformulerar mig: djur som kan kastreras utan större risk och som inte ska användas i avel bör väl kastreras om så är möjligt?

Pyttelite
3/5/18, 5:57 AM
#43

#42 Varför då?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[zero]
3/5/18, 6:45 AM
#44

Jag vet inte hur pass oklart/dåligt jag uttrycker mig. Men ovan diskuterades katter och ja,jag tycker katter ska kastreras om så är möjligt och om katten inte ska användas i seriös avel. Varför? För att minska antalet hemlösa katter,för att minska risken för livmoderinflammation ,för  att minska stressen för katten. Jag menade liksom inte att man till varje pris ska hitta en veterinär som  t.ex kan kastrera sina mus-honor som lever tillsammans utan en hane. Kan ju hoppas att det är tillräckligt tydligt nu.

vendelay
3/5/18, 6:58 PM
#45

Stackars zero 😂 Jag är ganska säker på att jag förstår dig i alla fall - och jag håller med! Speciellt katter är ju viktiga att kastrera eftersom folk gärna släpper dem vind för våg 😕 Vissa djur finns det för många risker eller nackdelar med att kastrera, så de bör en bara hålla koll på att de inte blir flera. T.ex. små djur är ju farligt att söva och hundar har jag förstått inte är bra att kastrera i "onödan" (??).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
3/5/18, 7:45 PM
#46

#45 Verkar inte riktigt som att du är insatt i djurens värld trots att du är djurvän. 🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Britt70
3/5/18, 9:58 PM
#47

#46 Vad menar du?

Vendelay har ju full koll på hur det är!

vendelay
3/6/18, 7:32 PM
#48

#46 Du vinner härmed månadens mest konkreta och konstruktiva kommentar, gratulerar! 🥳

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Noctis
2/25/19, 5:04 PM
#49

Oj så intressant tråd med många tänkvärda och utvecklande svar! 
Jag personligen är både växtätare och naturunge sedan barnsben (åtminstone gällande miljön). Plastmaterial i modebranschen förgiftar inte bara oss människor utan hela världens varelser därav naturmaterial bör användas istället för allas fortlevnad. Hellre ull än plast, hellre växtfibrer än ull. Men hur gjorde vi förr när vi inte hade maskiner till hands? Vi tog det som fanns omkring oss. Idag har vi en stor kunskapsbank tack vare vår dokumenterade historia och vårt globala nätverk som gör det möjligt att leva i harmoni med djuren utan att behöva avla fram material på dem. Visst, nu behöver dessa får hjälp att klippas- det ser ut så för att våra tidigare generationer inte hade kunskap nog att göra på annat vis… 

Vad är egentligen mest etiskt och rätt för en Vegan som bor i norden och som samtidigt vill vara miljövän? Det är väl ändå att flytta till ett varmare land där man inte behöver klä sig i varma ullkläder/fleece/polyesterjackor… Tro mig, jag har haft detta inre dilemma varannan dag i tankarna. Även gällande importerad gröda (klorofyllrika-solbelysta-ovanjordväxande grönsaker). 

Att leva i harmoni med djuren och naturen innebär ju att inte äga, utan ta hand om, inte stänga in.  Samtidigt så skulle omkringströvande djur påverka det samhälle vi lever i idag… inget skulle fungera så inrutat som det gör idag. Utopi <3  eller kaos.

Upp till toppen
Annons: