Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 2510 ggr
vendelay
2018-02-23 12:37

Marknadsföra bivax som vegansk?

Som rubriken lyder. Är det lagligt att marknadsföra någonting som innehåller bivax som veganskt? I detta fall är det något en äter. Det är inte relevant vad det är eller vilket företag som står bakom i nuläget, men vore skönt att höra om ni vet.

Mejeriprodukter och ägg är ju inte lagligt att marknadsföra som vegetariskt exempelvis.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
tlover
2018-02-23 12:39
#1

Orkar inte kolla själv men det dör har med livsmedelsmärkning att göra så kolla med livsmedelsverket

l'm back

Scorpio97
2018-02-23 15:14
#2

Jag hittade två beslut (12) gällande bivax i hudsalvor och där ansågs det vara vilseledande att marknadsföra hudsalvorna som vegetabiliska när dom innehåller bivax. Nu måste ju inte "vegansk" och "vegetabilisk" nödvändigtvis tolkas lika (även om dom borde det enligt mig), sen kan det vara andra regler för livsmedel än för produkter. Men det låter ju lite konstigt om det skulle vara tillåtet i livsmedel då, enligt mig. 

Men jag kollade bara lite snabbt nu, sitter på bussen. Kan kolla om jag hittar något för livsmedel och bivax sen :)


//Jessie

tlover
2018-02-23 15:19
#3

#2 nu när du säger det så har jag för mig att termen vegansk inte är skyddad men vegetabilisk är det. Men jag kan minnas fel

l'm back

Scorpio97
2018-02-23 15:24
#4

#3 Jag har också för mig det faktiskt, men jag är inte jätteinsatt på det. Jag pluggar till jurist men vi har inte kommit till marknadsföringslagarna än. Så jag vet inte om det måste vara direkt vilseledande, eller om det räcker att det kan vilseleda. Om många ser vegetabilisk = Vegan, skulle det eventuellt kunna vara vilseledande även om termen vegansk inte är skyddad. Det beror på hur lagen gäller. 

Men jag vet inte som sagt. Det kan hända att juridiken inte hunnit med och att man kan komma undan genom att skriva veganskt för att det inte är skyddat.


//Jessie

Scorpio97
2018-02-23 15:52
#5

[Livsmedelsverket om vilseledande beskrivning](https://kontrollwiki.livsmedelsverket.se/artikel/37/vilseledande-beskrivningar#Vegetarisk, vegansk "Livsmedelsverket om vilseledande beskrivning")

"Att en vegansk kost är helt fri från animaliska ingredienser, inklusive tillsatser, kan anses vedertaget bland svenska konsumenter. När begreppet vegansk eller liknade används i beskrivningen av ett livsmedel krävs därför ingen ytterligare förklaring."

Som jag tolkar det är det alltså vilseledande att kalla ett livsmedel veganskt om det inte är helt fritt från animaliska ingredienser. Så det borde inte vara lagligt att marknadsföra det som veganskt när det innehåller bivax.


//Jessie

vendelay
2018-02-23 20:23
#6

Tack så himla mycket! 🤗 För övrigt - de har ändrat det nu efter att min syster sa ifrån 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
DogeLove
2018-02-23 22:47
#7

#6 Tumme upp till din syster! :D

[Maria-Gerbiler]
2018-02-27 21:22
#8

Det går bra med syntetiskt bivax, men jag antar att du menade vanligt bivax. :)

vendelay
2018-02-27 21:38
#9

Ja, jag menade naturligt bivax från bin. 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2018-02-27 21:56
#10

#8 Jag är ganska säker på att det bara får heta bivax om det är från bin

l'm back

vendelay
2018-02-27 22:01
#11

#10 Nej, Rituals säljer produkter med syntetiskt bivax som är veganskt. Jag trodde också som dig men det stämmer faktiskt inte. Mystiskt nog!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2018-02-27 22:47
#12

 #11 Det kan hända att dom gör fel utan att veta om det (eller medvetet och försöker komma undan). Jag stöter regelbundet på företag som bryter mot lagen (vanligtvis lotterilagen) utan att dom vet det. Det gör nog du med ("gilla och dela" tävlingar är olagliga)

l'm back

vendelay
2018-02-28 15:35
#13

#12 Det är förstås sant, jag ser också galet många reklamgrejer som är olagliga, typ varje dag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: