Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 1016 ggr
[Roe Deer]
2/28/18, 1:02 PM

Egengjord sojadryck och tofú

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Jag ville mest dela med mig av min lycka att skapa sojadryck och tofú från grunden och för första gången! ^.^ Med lite bilder!
Jag följde detta recept:
www.awesomevegandad.com/category/hemgjord-sojamjolk/

Men jag uteslöt sockret. 
Jag fick av 500 g blötlagda sojabönor 4 liter mjölk (varav 1 liter gick åt till 2 portioner tofú), sedan så fick jag 950 g okara ("sojafärs") som en biprodukt.
Det "braiga" med detta är att man kan frysa in överskottet av mjölken utan att den smakar skumt. Annars håller mjölken runt 4 dagar i kylen. 

Vill man kan man också söta drycken med mixade dadlar. 

Har ni också provat att göra sojadryck från grunden? Eller kanske andra drycker? =) Vad är er upplevelse och hur blev resultatet?

Annons:
tlover
2/28/18, 1:20 PM
#1

Smart att frysa, jag brukar alltid få slänga sojadryck då jag gör eftersom jag inte dricker det utan bara har det i tex bakning.

Jag gör sojadryck och/eller tofu då och då, numer med sojamjölksmaskin men jag har gjort det på spisen flera gånger

l'm back

[Roe Deer]
2/28/18, 2:23 PM
#2

#1 
Ja, jag visste inte förrän igår att det fanns sojamjölksmaskiner =) 
Annars har jag alltid köpt Alpro Sojas osötade och berikade dryck. Antingen tjänar man en slant på sojadryck eller kosttillskott. Det är dock givande att få skapa själv och på så sätt vara en egenproducerande "maskin" ^^ istället för fabriksproducerat. Gediget hantverk <3

Roligt att höra att du också provat på detta! :)

tlover
2/28/18, 2:46 PM
#3

#2 Det är ju superbra att kunna, men jag har för lite ork och tid numer för att göra på annat sätt (även om jag måste erkänna att det är mer och mer sällan det blir, min man gillar bara terökt tofu i tofuväg och sojadryck gör jag nästan bara då jag gör pannkakor)

l'm back

vendelay
2/28/18, 3:18 PM
#4

Häftigt!! Jag har köpt en nötmjölkspåse främst för mandeldryck för jag vill ha mojset som blir kvar av mandlarna att göra färs på (omständlig jag är! 😂) men det har inte blivit av än.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2/28/18, 4:06 PM
#5

Jag gör havre samt mandelmjölk.

[Roe Deer]
3/1/18, 8:57 AM
#6

#3 Pannkakor är det inget fel på! Det i sig är ju rent hantverk :) och att då dessutom ta sig tid för att göra mjölken själv, det måste smaka ljuvligt! 

#4 Oj, ja men det är ju agendan som räknas :D Om det är "nötmojset" du vill åt, så har du ju rätt taktik åtminstone haha! Min mor har gjort en del nötdryck och hon slänger mest bort det som blir över, smakar för stabbigt liksom (man kan ju vätska på det senare om man vill). Ska kolla upp de där påsarna du nämnde! 

#5 Havremjölk är ju jättebra om man gillar det! Svenskt och miljövänligt :)

Annons:
tlover
3/1/18, 9:13 AM
#7

#6 nä alltså jag äter glutenfritt också och jag har aldrig fått till gluten och mjölkfria pannkakor som smakar bra. Det är mest billigare än alternativen

l'm back

[Roe Deer]
3/1/18, 9:17 AM
#8

#7 Jag tål inte gluten eller mjölk heller. Jag tror mig ha provat på pannkakor, men smaken blir ju annorlunda varpå man får se det som en helt annan rätt (förhoppningsvis god!) Kanske kan du prova göra med bakpulver så blir de tjockare och därmed mer lätthanterliga? =) Nåväl vissa saker får man ta.

Upp till toppen
Annons: