Annons:
Etikettveganprat
Läst 1377 ggr
Mandipu
3/7/18, 4:06 PM

börjar känna hat

Ja, som rubriken lyder börjar jag att känna ett hat mot människan som art. Efter att ha sett allt som människor gör mot djur och vilket enormt lidande de utsätts för av oss kan jag inte annat än tycka att människan är ond och totalt empatilös. Jag blir arg, ledsen och känner hopplöshet.

Det gör det inte bättre att jag är väldigt introvert och får lätt ångest och depression. Jag har svårt för att hitta människor som jag tycker om och vill bli vän med. Jag vet att det finns empatiska människor som kämpar för djuren, men tyvärr inte i min närhet. Och jag vet att majoriteten inte gör det.. 

Jag förstår ju att detta inte är hälsosamt. Men vad ska man göra?  Jag vill ju ta del av informationen om djurens situation. Finns det någon som känner igen sig i mina tankar? Skulle bara vilja utbyta lite tankar och känslor om det hela.

Annons:
vendelay
3/7/18, 4:10 PM
#1

Jag känner absolut igen mig. Jag har dagar när jag bara är så arg och ledsen att jag inte kan göra annat än att hata alla människor. Som du redan insett är det ju inte så produktivt… Men jag tror ändå att det är bra att låta känslorna få komma ut då och då. Om du känner att det verkligen sabbar ditt liv så bör du göra något åt det - kanske försöka hitta veganföreningar i närheten av dig (eller på internet, det hjälper mig som också är introvert)?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Roe Deer]
3/7/18, 5:01 PM
#2

Jag brukade ända fram till i år faktiskt, ha ett underliggande agg gentemot personer, som gör medvetna val som direkt påverkar naturen, djuren och andra människor negativt. Allt för att få leva ett bekvämt liv (livsstilsval). Så vad har då förändrats för mig? Jag bryr mig idag genuint om andra människor, precis som djur och natur. Jag har insett att vi alla är på en resa, en tillsammans som art och en individuell. Det är inte alla veganer som började sitt liv på vegetabilisk föda, vi har lärt oss genom åren. En mognadsprocess. Mycket handlar om att ha en övertygelse om vad som är det sanna och rätta. Kunskap är makt. Många lever i rädsla för att våga göra en förändring. Andra lever i tron om att de gör rätt val.

Genom att vara ödmjuk mot andra så kan man även vinna deras förtroende och nyfikenhet.

vendelay
3/7/18, 9:04 PM
#3

#2 Fint skrivet ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Mandipu
3/10/18, 8:21 PM
#4

#2 Ja, det är sant. Men när man ser vad människor direkt gör mot djur kan man ju inte annat än tycka att människan är ond? Det är helvetet på jorden för djur. Såg precis en bild på grisar som låg i galler och kunde inte röra sig över huvudtaget. Hur kan man göra så!? Jag fattar inte, hur kan man!? Det är ofattbart. Jag blir så ledsen och mår psykiskt dåligt. Jag vill inte leva på denna jord när jag ser sådant. Vill bara bort.

Wowy
3/10/18, 9:22 PM
#5

Mandipu, jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag har varit Vegan i några år nu och kan inte precis säga att man vänjer sig vid människans behandling av djur. För mig kommer det i vågor. Vissa dagar står jag inte ut, andra dagar orkar jag inte bry mig. Som vendelay skriver kan det kännas bättre att bli aktiv i någon typ av grupp, jag är till exempel med i ett antal Facebookgrupper, eller följa veganprofiler på sociala medier. Tyvärr är det så mycket dåligt man ser och för mig kommer det nog alltid att vara så, oavsett hur jag känner från den ena dagen till den andra har jag inga större förhoppningar på mänskligheten och tror att det dåliga människan gör aldrig kommer att besegras av allt gott vi försöker göra. Jag är så fruktansvärt ledsen att det är såhär, men det är så jag uppfattar verkligheten. Vad jag önskar att det vore annorlunda. Men jag försöker hitta luckor av glädje och hopp, små och stora nyheter om veganismens framgång. Jag vet inte vad mer jag kan göra för att inte gå under.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Mandipu
3/10/18, 9:48 PM
#6

#5 Ja, jag försöker det nu. Dock är jag inte så intresserad av att vara aktiv på sociala media och internet.. Jag hade nog behövt träffa nya vänner som tänker i samma banor som mig, men det är inte lätt då jag är ganska så introvert och tystlåten. Jag har nästan inga vänner kvar p.g.a. att jag tappat intresset att umgås med dem. Allt är så ytligt och samtalsämnena så meningslösa. 

Jag har länge varit realist och sett människan för vad hen är, men att se hur djuren lider p.g.a. människan klarar jag nästan inte av. Frågar mig gång på gång hur det kan ha blivit såhär. Varför har en så ond varelse kommit till på denna planet. Jag har heller inga förhoppningar på mänskligheten. Kan inte lura mig själv att det finns något att hoppas på.

Annons:
Mandipu
3/10/18, 9:51 PM
#7

Det enda man kan hoppas på är väl att människan dör ut efter att ha förstört planeten.

Upp till toppen
Annons: