Annons:
Etiketterhygienskönhet
Läst 995 ggr
[Tuulikki]
3/13/18, 2:29 PM

Hur ser din hårvårdsrutin ut?

Precis som rubriken lyder, hur ser din hårvårdsrutin ut?🙂

Jag använder just nu schampo och balsam från Urtekram (rosa flaska, minns ej namnet) men jag vet inte om det är det optimala för mitt hår. Kokosolja eller mandelolja i topparna har jag i alla fall kommit fram till passar mig bra🙂

Vad använder du för produkter? Vad för hårtyp har du?

Annons:
[zero]
3/13/18, 2:46 PM
#1

Har lockigt hår. Tvättar oftast med coop extra budget balsam och använder jessicurl too shea i topparna  och som leave in. Ibland använder jag även gentle lather shampoo från samma märke :)

Gen
3/13/18, 7:32 PM
#2

Jag vill göra ett slag för LUSHs schampo-tvålar. Alltså hård-schampo i form av små runda kakor. Lite dyrt, 109 kr, men räcker jättelänge och man slipper plast. Dessutom väldigt tydligt uppmärkt vad som är veganskt i affären. 

Jag har en gjord för irriterad hårbotten och var rätt skeptisk men behöver faktiskt inte längre använda specialschampo från apoteket.  Denna använder jag https://se.lush.com/produkt/soak-and-float

Men det finns massa andra varianter man kan välja för sin hårtyp .

Jag har också deras balsam som är helt ok, gillar den bättre än Urtekram, men jag tycker inte jag behöver balsam med soak and float-schampot, blir mjukt och bra utan. https://se.lush.com/produkt/veganese-0

DogeLove
3/13/18, 8:21 PM
#3

Andvänder urtekram, vet inte vad som är bäst för mitt hår, har rakt hår anyway…

vendelay
3/13/18, 10:48 PM
#4

Jag har … Ingen aning om vad jag har för hår 😂 Det är inte lockigt, men kanske rakt. Har tendens att bli ganska torrt och tunt men har inte haft några problem alls med håret på sistone.

Jag tvättar håret max en gång i månaden, och då använder jag schampo och balsam från Rituals (rosa och vita förpackningar). De är lite dyra men eftersom jag tvättar håret max 12 gånger per år så håller ju förpackningarna ganska länge hehe. Jag färgar (tonar?) håret med Manic Panic ca 2-3 gånger per år, och jag tror att den färgen är anledningen till att mitt hår mår så bra. Det växer så det inte är klokt, om jag inte hade haft bildbevis hade jag aldrig trott på hur fort det växer! Använder ingen olja eller inpackning för det har jag inte orkat.

Älskar märket Urtekram men kan inte använda deras produkter alls. Deras hårgrejer torkar ut mitt hår efter bara en användning och deras tvålar och deodoranter ger mig (och min sambo btw) utslag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tuulikki]
3/14/18, 6:17 AM
#5

Tack för era svar :)

#1 Kör du balsammetoden?

#2 Lush har jag varit nyfiken på länge! Särskilt schampokakorna men vet inte om de har någon vegansk som passar mitt hår. Annars får det bli vanligt flytande (om jag inte hittar något billigare, heh)

#4 Jag tror du har lite halvvågigt/självfall, eller är det från om du haft håret uppsatt? Jag har självfall men mitt hår blir toklockigt om jag har det uppsatt i en "bulle" för länge😂

På det sätt som jag har blandhy har jag "blandhår". Alltså det är fett i botten och torrt i längderna, särskilt nu på vintern😕 Jag tror inte Urtekrams birch schampo är det ultimata för mig men jag får väl köra på det så länge och fortsätta med att olja…😴

sp0ngeb0b
3/14/18, 7:52 AM
#6

Mitt hår är lockigt, halvtjockt, ganska torrt och kan bli frissigt. Har nästan aldrig i mitt liv behövt borsta håret, det har blivit lite rufsigt och småknutor men har räckt att med att dra fingrarna genom håret. Men sedan jag färgade håret senast (var hos en frisör som gjorde massa konstigheter med mitt hår…) har det blivit mycket mer knutigt så nu har jag behövt införskaffa en hårborste. 

Men förutom det: Jag tvättar håret ca varannan dag, har märkt att mitt hår mår bäst av vanligt schampo + mycket fuktgivande inpackning, men har inte lyckats hitta en tillräckligt bra inpackning som både är vegansk och till ett bra pris, så jag alternerar lite mellan inpackning och balsam för att spara pengar. Köper inget speciellt schampo och balsam, brukar variera lite. Inpackningen jag använder just nu är från The Body Shop, från bananserien. Den luktar SÅ gott!

Annons:
vendelay
3/14/18, 8:56 AM
#7

#5 Jag vet verkligen inte! Ibland är det ju lite halvvågigt bara som det är, ibland är det helt rakt och blir inte vågigt förrän jag haft tofs och släppt ut det. Jag är inte så duktig på hår, som du märker 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tuulikki]
3/14/18, 9:20 AM
#8

#6 Åh! TBS hade jag glömt bort helt och hållet. Det är lättare för mig att handla därifrån då butiken finns här i stan. Tycker om att kunna lukta på hår/kroppsprodukter innan jag köper dem😇

#7 Då har vi nog väldigt lika hårtyp på det sättet, sen är mitt nog mer torrt och trist än ditt😂

Ni som har koll på det här med ingredienser. Vad är det egentligen jag ska leta efter (och undvika pga icke-veganskt) i innehållsförteckningen? Jag tänkte söka en del på nätet men vill alltid dubbelkolla när jag väl är i butiken då vissa produkter ibland ändras😟 Honung har jag koll på, men vad mer?🤔

sp0ngeb0b
3/14/18, 10:19 AM
#9

#8 Samma här! Tycker också om att bara gå runt och lukta på grejer där inne för allt luktar så himla gott 😍 och jag har märkt att de har börjat märka sina veganska grejer också! På min banan-hårinpackning står det att den är vegansk, så det gör ju hela grejen lättare :)

[Tuulikki]
3/14/18, 10:45 AM
#10

#9 Ja jag gick in på hemsidan nu och de har märkt ut väldigt tydligt vad som är veganskt. Toppen! Hoppas det är lika tydligt i butiken. Annars är personalen väldigt duktigt i TBS-butiken i stan👍

vendelay
3/14/18, 12:29 PM
#11

#8 I just schampo, balsam och hårinpackning TROR jag att ingredienserna som en bör hålla utkik efter är typ allt från bin (honung, bivax) och eventuellt komjölk kanske? Jag vet inte vad mer som de skulle kunna innehålla 🤔 (de kan såklart vara djurtestade, men det är ju en annan fråga)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[zero]
3/14/18, 12:30 PM
#12

#5 Jag kör något i stil med balsammetoden numera. Förutom en gång om året då jag måste behandla min hårbotten med medicinskt schampo under någon kort period men det är grymt mycket bättre än en gång i månaden som innan :) schamponerar även någon gång ibland när jag tycker att det behövs med sulfatfritt schampo. Tyvärr räcker dock den "en gång om året" behandlingen för att slita sönder håret ordentligt efteråt. hårbottenexemen kommer alltid tillbaka oavsett vad jag gör känns det som.

DogeLove
3/14/18, 12:36 PM
#13

#11 En del innehåller väll typ minkolja, men det kan också vara något jag bara har fått för mig?

Annons:
[zero]
3/14/18, 12:59 PM
#14

Keratin finns också i vissa produkter och är inte alltid veganskt.

Men denna kan man ju kolla av med: https://www.peta.org/living/food/animal-ingredients-list/

Gen
3/14/18, 1:06 PM
#15

Nästan all tvål innehåller glycerin, och nästan all glycerin är från djur om det inte står något annat. Något jag är mer osäker på är arganolja, kommer från ett träd men har traditionellt ”skördats” efter att getter ätit frukten och kärnorna kommit ut där bak. Det låter så himla opraktiskt så jag undrar om det mest är gammal marknadsföring, men jag har undvikit det av hänsyn till eventuella getter som utnyttjas.

[Tuulikki]
3/14/18, 1:08 PM
#16

#11 Ja företag som djurtestar har jag koll på men just ingredienserna, noll koll🤪Fattar inte logiken i att ha komjölk (eller honung för den delen) i schampo?!😮

#11 Åh trist att hårbotten krånglar😕 mitt hår (och hårbotten) mådde bra av BM men sen jag flyttade och fick sämre dusch kan jag inte bara köra BM, får inte ut allt balsam då😕 önskar verkligen jag kunde.

#13 ?!😮 Fy alltså… 🤢

#14 Tack för länken!🙂

DogeLove
3/14/18, 3:17 PM
#17

#16 Är som sagt inte helt säker, såg bara på Fjalars hund champo att dom marknadsförde med att dom använde ett etiskt alternativ till minkolja istället för det och det vore konstigt om dom marknadsförde att dom inte använde minkolja om inget annat champo heller gör det. Dock är det ju kanska stor skillnad på hund champo och människo champo, så det kan vara så att bara hund champo innehåller det. Så det är som sagt inget jag har några källor på direkt… :) Så det var mer som en fråga en ett påstående. Edit: Har tittat runt lite nu och det värkar i huvudsak vara hund schampo som innehåller det! :)

Upp till toppen
Annons: