Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6481 ggr
Garm
2018-03-15 10:22

Presentkorg till vegan

En person i min närhet är Vegan och jag vill ge henne en fin presentkorg, men jag har lite svårt att komma på vad för saker jag kan lägga i den. Allt i den måste ju vara veganskt, såklart. Har ni några tips på vad som kan vara kul att få i en presentkorg? Vad skulle ni bli glada av att få i en dylik korg? Alla tips, på både ätbart och icke ätbart, mottages med glädje.

Tack!

Annons:
sp0ngeb0b
2018-03-15 11:16
#1

Åh korgar är så roliga! Jag har lite tips men det är kanske lättast om du har något tema eller något speciellt som personen gillar. Eller du tänkte köra blandat kanske? 😃

I alla fall. Vin är ju alltid trevligt om personen gillar det (obs kom ihåg att köpa veganskt vin i så fall - be gärna om hjälp här inne om du inte vet hur du hittar det). Eller någon annan lite lyxigare dricka, finns väl typ cider eller must på glasflaska att köpa. Kombucha är också gott för den som gillar hälsotrender.

När det kommer till ätbart är det ju alltid lättast att gå efter ett tema eftersom det finns så mycket att välja på. Kex, bredbar ost (finns goda smaksatta veganska sorter), något annat gott spread som pesto, tapenade eller soltorkad tomatkräm. Vindruvor, fikon, eller annan färsk frukt/grönt. Godis, choklad och andra snacks, vill du ha något lite lyxigare finns det diverse olika märken som gör lite finare mörk choklad. Finns också massa goda smaksatta varianter samt vanlig "mjölk" och vit choklad. Kanske kan du köpa eller göra eget nötsmör. Baka en kaka. En egengjord granola hade jag tyckt var kul att få! Te eller kaffe är också ett bra tips. 

Vad gäller icke ätbara saker skulle man kunna köpa en bok, en tidning (finns 2 vegantidningar om jag inte har fel för mig), doftljus, mysiga strumpor, en filt, kopp (och tesil) om du köper te/kaffe. 

Hoppas du fick lite tips 😃 säg till om du kommer på något tema så kanske jag kommer på fler saker!

Garm
2018-03-15 15:30
#2

#1 Tack för jättebra tips! Jag har tyvärr inte kommit på något bra tema, men jag vet att hon är svag för god mat. Jag vill bara att hon ska få lite saker som kan pigga upp henne lite. Jag vet inte om hon dricker alkoholhaltiga drycker, har aldrig kommit på tal, så vågar mig nog inte på vin. Kex med goda ostar och spreads låter dock riktigt trevligt. Jag vet dock inte riktigt vart jag kan få tag på det, men här i Göteborg kanske det finns ett bra utbud av sånt?

Jag tror nog att ätbara saker vore roligast att ge, då hon älskar mat. Egen granola låter faktiskt som något jag skulle kunna göra. Granola bars rent av kanske, om det går att göra såna själv?

Smultronfia
2018-03-15 15:37
#3

Om du bor i Göteborg så hade jag tagit mig till livsmedelsaffären happy Vegan. http://www.happyvegan.se Då slipper du tänka på om grejerna är veganska eller ej. Bara att handla allt som ser gott ut. Lycka till!

Smultronfia
2018-03-15 15:41
#4

Måste också tips om veganska praliner! https://www.vegandelights.se

Garm
2018-03-15 15:52
#5

#3 + 4 Tack så mycket! Det blir till att gå till Happy Vegan och köpa lite gott till korgen väldigt snart. Och pralinerna tål verkligen att tänkas på till korgen!

vendelay
2018-03-15 17:15
#6

Jag skrev en artikel om tips på presenter till veganer om du är intresserad:

https://veganism.savvity.net/articles/58c555e51d41c8167106031f-vegan-gift-ideas?articles-2

Vissa grejer funkar ju i en korg. Fint att du bryr dig och kollar upp vad du bör köpa innan! ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Garm
2018-03-15 17:51
#7

#6 Tack! Vilken bra lista du skrivit. Den har gett mig lite mer att fundera på.

Och självklart vill jag att det jag ger henne är veganskt, skulle vara så himla respektlöst att inte göra det.

[Roe Deer]
2018-03-28 07:43
#8

Oj, kanske ngt gott och ändå någorlunda nyttigt nu till påsk (som jag själv skulle uppskatta:)

Raw Bites- finns i många smaker och består av torkade frukter, nötter och ibland faktiskt kakao.

Vegansk choklad-finns mörk choklad utan mjölk i, men även vit (i de flesta livsmedelsbutiker och hälsokostshoppar). Står det: kan finnas spår av mjölk osv. brukar det gå an ändå.

Chlorellapulver-supernyttigt, och sprängfyllt med klorofyll (blodrenande och stärkande), mkt omega-3 också!

En påse naturgodis- av naturella nötter blandade med mörk chokladdraperade nötter, ev. torkade bananskivor.

Övrigt:  stenar, kristaller, naturtvålar, lotions…

sp0ngeb0b
2018-03-29 00:29
#9

#8 Se bara upp för honung om du köper torkade bananskivor! De flesta jag har sett innehåller tyvärr det 😕

Garm
2018-03-29 15:11
#10

Underbara tips! Tack så mycket!

Jag gick bananas och köpte massor med vegansk choklad och godis samt ingredienser till hummus och guacamole, som hon älskar. Gjorde även en salsa som gärna får stå och dra innan den blir perfekt. Jag ska komplettera korgen med hembakat bröd. Hon ska få korgen imorgon är det tänkt. Visst går det bra att baka med havredryck istället för mjölk?

Smultronfia
2018-03-29 15:55
#11

Ja det ska gå bra att baka med havremjölk. Vilken korg! Hon kommer bli överlycklig. Det hade jag blivit om någon ansträngt sig så där mycket som du gjort. Roligt att du kunde hitta så mycket.

veggie4every1
2018-03-29 19:12
#12

Låter verkligen jättefint 🙂🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Roe Deer]
2018-03-30 00:14
#13

#9 Åh nej! 😮Bananskivorna är ju fasen dränkta i honung, jäkla tur du nämnde detta, tack!!! Tur att vanliga ekologiska bananer är supergoda som de är då! ^^

Annons:
sp0ngeb0b
2018-03-30 02:27
#14

#10 Åh wow!! Den där korgen hade verkligen inte suttit fel.

#13 Jag vet, så himla synd, jag som älskar bananskivor… 😭 men ja som du säger, bananer är goda som de är, och det går ju att göra/köpa massa annat gött gjort på bananer så it's all good 😎

Smultronfia
2018-03-30 09:09
#15

Men det går att köpa torkade bananer som endast har kokosolja på sig. Men har bara sätt det online så vet ej om de går att få tag på i affären. Här är länk om någon är sugen https://www.rawfoodshop.se/bananchips-eko-100g.html

Garm
2018-04-02 10:15
#16

Hon blev överlycklig för korgen och tyckte att jag lyckats pricka helt rätt, både vad gäller själva innehållet och att allt var veganskt. Tack för alla tips hörrni! Ni hjälpte mig verkligen med att få till hennes korg perfekt 🙂

Smultronfia
2018-04-02 13:04
#17

Vad roligt! Alltid kul när man lyckas göra någon glad.

vendelay
2018-04-02 21:11
#18

#16 Vad roligt att höra!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: