Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1265 ggr
Nyvegan
3/26/18, 3:57 PM

Kikärtor

Jag har väldigt svårt för konsistensen på kikärtor. Även när jag mixar dem och gör t.ex kikärtsbiffar. Jag tycker de lämnar efter sig en "torr" smak i munnen och jag måste dricka massor av vatten för att ens få ner det. Det blir ingen njutning att äta något man verkligen inte tycker om. Även om jag kryddar så smaken är som jag vill så ändrar det inte konsistensen.

Men jag skulle verkligen vilja "lära mig" att äta kikärtor. Har ni några tips på vad jag kan prova?

Annons:
Åsa S
3/26/18, 4:38 PM
#1

Hummus det brukar inte vara torrt.

Nyvegan
3/26/18, 4:45 PM
#2

Jo hummus är "torrt" haha  Nu har jag inte provat att göra egen hummus men det kan ju inte vara alltför stor skillnad mot den köpta och den jag köpte på willys fick jag slänga.

Maria
3/26/18, 5:13 PM
#3

#2 Jag tycker det är enorm skillnad på hummus gjord på kikärtor man kokat själv. Färdig hummus smakar inte gott. Kikärtor i sig är ju torra i konsistensen så det kan ju vara svårt att få bort men kokar man ärtorna själv så är det en stor smakskillnad tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Smultronfia
3/26/18, 5:27 PM
#4

Prova att göra egen så kan du ju göra den så "blöt" som du vill ha den. Annars är det väldigt gott att göra på andra bönor. Jag gör bönröra på kidney, vita bönor, svarta bönor och bruna bönor. Väldigt gott.

JoakimJohansson
3/26/18, 8:25 PM
#5

Jag gör alltid hummus på dels kikärtor, mycket örter och ett par rödbetor, det ger en fin krämig konsistens och den där torra och mjöliga konsistensen från rena kikärtor märks inte av.

-----

BE kind TO every KIND Hjärta

vendelay
3/27/18, 8:02 PM
#6

Hummusen från Fontana är ganska "blöt". Jag gillar visserligen lite torrare hummus egentligen men jag ÄLSKADE denna:

http://fontana.se/product/hummus-chili/

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Roe Deer]
3/30/18, 12:18 AM
#7

Jag äter sällan kikärter just för att jag finner konsistensen torr vid egenkok. Men det brukar gå an om jag mixar dessa till en hummus och tillsätter en skvätt osötad alpro sojadryck. Detta blir en krämig röra som man kan bestämma själv hur lös man vill ha den beroende på mängd vätska. En uns olja gör susen för smaken, med lite örtsalt och gärna någon örtkrydda såsom basilika, timjan eller oregano. Sedan finns det ju många andra bönor med mindre torr konsistens. Kidneybönor bland annat.

MonicaLagerquist
3/30/18, 9:28 AM
#8

Gjorde pajdag på kikärtor häromdagen och det blev väldigt bra. Hade lite taskig planering så det fick bli färdiga på burk.

Låt en burk kikärtor rinna av

Mixa med 2 msk olja

blanda i  1 msk mjöl

Tillsätt 1-2 mask iskallt vatten

Rör ihop.

Platta ut i en pajform.

Grädda ca 15-20 minuter i 220 grader.

Ta ut pajformen och fyll med lämplig fyllning och grädda tills pajen fått fin färg.

Stolt ägare till fem La permer

vendelay
3/30/18, 8:34 PM
#9

#8 Spännande!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: