Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 1879 ggr
vendelay
2018-04-06 21:06

Presentera dig!

Vem är du?

Du får skriva hur du vill men om du vill ha några förslag på grejer att skriva om kan du exempelvis ta upp hur gammal du är, dina pronomen, om du är Vegan, vad du jobbar med, var du bor och vad som helst som du känner att du vill skriva! Släng in en bild om du vill ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2018-04-06 21:11
#1

Hej!

Jag heter Vendelay och är 23 år, bor i Stockholm med två katter, en dvärghamster och min sambo. Är kvinna och mina pronomen är hon/henne. Har varit Vegan i snart 2,5 år och älskar mat 😃 Kanske speciellt lite onyttigare grejer som seitankebab eller saftiga bönburgare med mycket vitlöksdressing, mums!

Svarar lite segt på PM ibland men ni är alltid välkomna att skriva om ni vill något ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[BergThor]
2018-04-07 00:36
#2

Hej! Jag heter ******* och blev 26 år ung idag (igår) faktiskt. Jag är en kvinna och bor i Mellansverige tillsammans med sambo och dotter på 15 månader, och förhoppningsvis råttor också snart. Jag är inte vegan/vegetarian ÄN, men strävar ditåt mer och mer. Har äntligen börjat få med mannen på det också. Är lite orolig dock att kosten skulle bli otroligt enformig då jag är så kräsen på grönsaker och äter inte alls mycket av dom. Gillar inte heller bönor, kikärtor och liknande. Men jag försöker iallafall. Har nog innerst inne alltid känt att något varit fel och det är nog det här, köttätandet, som varit problemet. Så jag ser ändå fram emot att få lägga det bakom mig! Maträtterna som du beskrev, #1 Vendelay, lät ju otroligt gott dock. Måste försöka mig på att göra något sånt. Har dessutom hittat ett recept på falafel som jag så gärna vill prova, och ett recept på morotsbiffar med jordnötssmör. Håll tummarna för mig! 😃👍🏻 (Häromdagen åt vi vegetarisk wok med currysås som hade sin bas i kokosmjölk, sååå gott!)

sp0ngeb0b
2018-04-07 01:41
#3

Rolig tråd 😃

Jag är en 22 år gammal vegantjej som bor utomlands med min pojkvän. Jag jobbar på ett veganskt café och min fritid består just nu mest av hemmahäng med Netflix eller en bra bok, och diverse små utflykter. Jag är väldigt hälsointresserad och har alltid älskat att träna, jag avskyr att laga mat men samtidigt älskar jag hemlagad hälsosam mat så det krockar lite 😂 Och hamburgare är min favoriträtt (både nyttiga och onyttiga). Hade förmodligen kunnat äta enbart hamburgare under en väldigt lång period och aldrig tröttna. Andra intressen är bodyart (alltså tatuering och piercing), rockkonserter och att resa. Önskar att jag hade friska knän, bättre social skills och självdisciplin. Men är glad över mitt liv generellt och är taggad på allt som världen och framtiden har att erbjuda!

[rumelle]
2018-04-07 07:46
#4

Hejhopp! 
Jag kallas Sadoc, är en kvinna på 30 år och bor med min man och tre marsvin i ett hus i skogen i södra delen av landet. Jag har varit Vegan sedan 2016-01-01 och jag ÄLSKAR det! Innan dess har jag varit pescetarian och lakto-/ovovegetarian i omgångar sedan tonåren. Är uppvuxen på bondgård så mina vegetariantendenser har inte alltid varit sådär väldigt populära. 😃
Jag älskar allt som har med djur och natur att göra och gällande mat så älskar jag grönsaker av alla dess former. Förutom koriander. Det smakar bärfis. 
Jobbar som tandhygienist sedan 10 år (hjälp vad tiden går!) och på fritiden är det marsvin, trädgård, böcker och att teckna/måla som gäller. 

🌺

JoakimJohansson
2018-04-07 19:23
#5

Får bryta isen som första killen i denna tråd. 27 år, bor i Jönköping och arbetar som servicetekniker. Sen 2012 har min personliga utveckling lett mig till att leva mer och mer djurfritt, och sen 1/1 2018 är jag Vegan, över en natt valde jag att äntligen göra det (På tok försent). Rest mycket i världen och har då alltid ätit så växtbaserat som möjligt och även hemma vid egen matlagning, men nu har jag äntligen sagt nej till all fortsatt konsumtion av animalier. Har aldrig mått bättre. Uppväxt på en bondgård med familj, får frågan ibland när denna ”kost” ska gå över… få förstår att det faktiskt handlar om att värdera allas liv framför ens smaklökar och att det är en livsstil, inte en kost. Önskar er alla en underbar lördag :)

-----

BE kind TO every KIND Hjärta

vendelay
2018-04-07 20:59
#6

#2 Vad roligt att höra, självklart håller vi alla tummar för dig!! Tveka inte att fråga om tips på produkter eller recept eller precis vad som helst.

#3 Häftigt att jobba på ett veganskt café 😍

#4 Haha, oh nej, det kan inte vara lätt att växa upp på en bondgård och ha vegetariantendenser 😂

#5 Jag håller med, folk tror att det enbart handlar om mat och inte om liv. Bra att du står på dig, ha en underbar lördag!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[rumelle]
2018-04-07 21:11
#7

#6 Nej, sanningen man växte upp med var ju att djuren i ladugården var till för att bli mat punkt och slut. Men samtidigt var det alltid något i mig som tycker att näää jag vill inte äta djur, de är ju mina vänner, man måste ju kunna leva utan att behöva äta dem. Och det var så skönt när jag väl bestämde mig att bli Vegan efter alla år av velande. Inga mer skuldkänslor när jag äter kött eller ägg eller mjölkprodukter! Pappa var väldigt negativ till det och tyckte nog att jag var knäpp, mamma tyckte det mest var jobbigt att planera mat när jag hälsar på, men om hon inte vet vad hon ska bjuda på så tar jag ju med något själv så det löser sig alltid. Och pappa har faktiskt också vant sig vid att jag inte äter kött. Jag ifrågasätter inte deras matvanor och predikar inte veganism inför dem och de tjatar inte på mig att jag borde äta kött för att få i mig allt jag behöver, så vi har hittat en bra balans tycker jag. 🙂

vendelay
2018-04-07 21:27
#8

#7 Det låter bra. Familjen och nära vänner är många gånger svårast att "omvända", det är nog bättre att låta dem fortsätta med sitt om en vill ha en fungerande relation till dem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

DesK
2018-04-09 20:14
#9

Hej! Jag heter Désirée och är nog gammeltanten här, fyller 60 år nästa år 🙂 Har två döttrar, en är Vegan och den andra är pescetarian, själv är jag flexitarian. Jag har samlat kokböcker sedan jag var i tonåren och alltid älskat att laga mat, helst vegetariskt och sedan rätt länge helst veganskt. Jag har även två bonusbarn med familjer som är veganer 🙂 Vi bor några mil från Göteborg i ett ganska stort hus och har två fina inneboende killar, ensamkommande flyktingar, den ene har fått uppehållstillstånd, efter att han flyttade hit och den andre kämpar, hoppas och väntar på att få uppehållstillstånd, båda har fyllt 18 år, det är därför de bor hos oss, annars hade de inte kunnat gå kvar i skolan mm. Utöver det så har vi två fyrbenta killar, shiban Zaki 4 år och american akitan Zorro ett år. Jag har haft hund i större delen av mitt liv 🙂 Sedan är jag rätt så illa hörselskadad och har hörapparater i båda öronen.

Till sist vill jag säga att ni som är helveganer gör ett fantastiskt jobb och är värda all respekt och heder, jag är så tacksam för att det idag finns så många bra ersättningsprodukter för t ex mjölkprodukter, som min kropp inte gillar alls. Så håll igång!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

vendelay
2018-04-09 21:22
#10

#9 Låter alldeles underbart att ha så många veganer runt sig - det är få veganer här som är "bortskämda" med det! 😃🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

DesK
2018-04-09 21:31
#11

He he, även vi har en riktigt gubbtjyv bland oss, en envis rackare som menar att han har rätt att äta animalier när han själv så vill. Märkligt nog inträffar detta alltid, när jag lagar veganskt och det endast är veganer vid bordet, bortsett från gubben då! När jag lagar veganskt till vardags är det inga som helst sådana problem, gubben äter och är glad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mandipu
2018-04-12 08:48
#12

Hej! Jag heter Amanda och bor i Halmstad. Jag fick upp ögonen för veganism när jag träffade en kompis som var Vegan för några år sedan. Jag minns hur naiv jag var när jag träffade henne, glömde jämt bort att hon inte åt animalier och tyckte att hon måste ha det otroligt kämpigt med att bara äta mat från växtriket. Det var i alla fall hon som visade mig Djurens Rätt och det var på den vägen det var. När jag insåg vad vi verkligen gör med djuren ville jag inte bidra till det mer. Jag har varit Vegetarian i två år och är nu nästan helt Vegan (tycker det är lite jobbigt att lämna osten). Jag bor med min sambo och hund. Jag har det lite kämpigt just nu, men jag försöker att vara nöjd och uppskatta det lilla i livet. Jag tycker om att gå promenader med min hund, titta på serier, träna och laga mat. Jag känner inga vegetarianer eller veganer i Halmstad så om du är det och bor här skicka gärna PM! 🙂

RÖsthi
2018-04-14 08:59
#13

Hej! Jag heter Rasmus, är 32 år gammal och jobbar för tillfället som controller och bor i Norrköping. Jag har varit Vegan i ungefär 1,5 år, och lakto-ovo vegeterian 1 år innan dess. Att bli Vegan är det bästa jag gjort i mitt liv. Jag kan vara ärlig mot mig själv och stå upp för vad jag köper och stoppar i mig istället för att försöka att inte tänka på var maten kommer ifrån.

Annons:
[Tilde]
2018-04-14 22:49
#14

Jag heter Tilde och pluggar till dietist i Umeå :) Tycker det behövs fler vegandietister! Är alltså extremt intresserad av mat och hälsa, men också träning.

sp0ngeb0b
2018-04-15 02:14
#15

#14 Jag har faktiskt funderat på att utbilda mig till dietist, men utbildningen finns inte nära min hemort i Sverige och jag vill inte flytta… hehe. Har nu skjutit upp pluggandet på obestämd framtid då jag gör annat just nu i stället. Men jag vet inte, det kanske är värt att flytta om utbildningen är rätt?

[Tilde]
2018-04-15 06:23
#16

#15 Ja helt klart! Jag är från Västerås så det är ju drygt 64 mil från Umeå, men universitetet här är fantastiskt! Lärarna är superbra och staden är trevlig. Man kan både leva ett typiskt studentliv eller hålla det lite lugnare (som jag) genom att inte bo på de värsta områdena. :) Dietistutbildningen finns även i Uppsala och Göteborg, så man kan ju välja det närmaste eller det som verkar mest spännande. Umeå är dock en väldigt veganvänlig stad och vi har ju Vegovision på campus. Efter att ha studerat livsmedelskunskap (då vi lagade mycket mat) verkade lärarna bli inspirerade att lära sig mer om plantbaserad kost för de gick en kurs om det efteråt. :)

sp0ngeb0b
2018-04-15 11:59
#17

#16 Åååh blir så sugen nu, haha. Men ändå så kluven. Skulle det vara okej om jag skickar PM med lite frågor om utbildningen? 🙂 förstår så klart om du inte pallar svara men tänker att det är värt att fråga i alla fall 🙂

[Tilde]
2018-04-15 16:43
#18

#17 Absolut! Det är bara att skriva :)

[Roe Deer]
2018-05-11 13:26
#19

Hejsan! Rolig tråd! =) 

Jag är en 28-årig norrlänning, kvinna, som alltid, alltid, alltid haft en vision om en balans mellan natur, djur och människor. Ifrågasatte kött redan som 4-åring, då jag petade bort köttet från hamburgermålet. Är uppvuxen på blandkost med mycket vegetarisk föda tack vare min gröna moder. Blev Vegetarian som 19 och Vegan som 23. Har även alltid levt för miljöfrågor och valt bort körkortet. Jag älskar att laga mat från grunden (blötlägga bönor/ärter, grodda linser…), äta mkt i sin naturliga form och inte krusidulla för mkt. Visst vågar jag erkänna att jag är rätt haj på att laga lasagne, vegfärssåser, rawfoodbars och annat lite mer "blandat". 

Min livsstil har ett fokus på natur (moder jord och alla hennes invånare) och hälsa. Jag gillar yoga, jobbar socialt, tecknar och skriver gärna samt njuter av att umgås med goa människor. Holistisk syn på livet <3 Peace out.

Lakritsstjärna
2018-05-15 19:53
#20

Jag är 28 år och jobbar som projektledare. Jag har 2 barn 3 och 7 år gamla. Hela familjen är veganer. Jag har varit lakto ovo Vegetarian sen tonåren. Första gången jag valde att bli Vegetarian var jag 9 år gamal men fick då inte vara det för mina föräldrar. De var rädda för näringsbrist. Min sambo började bli intresserad att gå över till helvegansk kost efter att han sett en dokumentär på Netflix. Vi funderad sedan lite till tillsammans och läste på innan vi bestämde oss för att prova. Nu 1,5 år senare är vi fortfarande veganer och har inga planer på att gå tillbaka till lakto ovo kost igen.

Annons:
Dioramabyggare
2018-05-31 22:08
#21

Jag är 50+, Vegetarian sedan 30 år, och började äta vegankost för några månader sedan. Sommartid jobbar jag ibland på ett museum i Bergslagen, och på fritiden sysslar jag med modellbygge/dioramabygge och geocaching. Snickra saker till husbehov är en annan hobby jag gillar att hålla på med.

vendelay
2018-05-31 22:52
#22

Jättefint att läsa om er alla! 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2018-06-01 08:47
#23

Hejsan, NeferNefer heter jag (inte riktigt, men det är mitt nick i alla fall) 👋 Kvinna, lever som ciskvinna, i precis lagom ålder och längd men lite extra kramgo. Familjen innehåller än så länge bara människor men det är möjligt att en eller ett par katter vill flytta ihop med oss längre fram. Vi får se.

Jag är wannabevegan, "bara" Vegetarian men tar små små steg. Min motivation är inte bara min egen hälsa utan främst djurens och vår planets väl! När jag blev Vegetarian velade jag fram och tillbaka från tidiga tonåren och runt 15 år framåt, men när jag väl tog steget gjorde jag det på en gång. Jag anar att det kan bli likadant nu. Jag har velat i några år (både velat som i vilja och som i vela) nu. Att läsa här och i Djurens Rätts medlemstidning stärker mig. Längre fram ser jag mig som rawfoodie. Allt i sinom tid.

Jag lever i en familj med köttätare, men min matlagande äkta hälft är fenomenal på veggiemat så det är inga problem. Min skärbräda och kniv är bara mina, det är det enda jag håller hårt på. Jag ser också att min vegetarianism har inverkan på resten av familjen, så även om kanske inte äkta hälften kommer att bli Vegetarian tror jag nog att ungarna kommer att luta alltmer åt det hållet. Eller, ja, det gör de redan.

Dioramabyggare
2018-06-01 13:18
#24

#23: Jättetrevlig presentation!

Vad betyder "ciskvinna"?

vendelay
2018-06-01 15:00
#25

#24 En cisperson är motsatsen till transperson. En cisperson är alltså bekväm i den könstillhörighet en fick som nyfödd 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dioramabyggare
2018-06-01 15:33
#26

#25: ok, tack för förklaring.

Wowy
2018-06-17 01:06
#27

Hej, jag heter inte Wowy men går under det aliaset här. Jag är 17 år och har varit Vegan i 2,5 år. När jag var 12 år började jag dra ner på köttätandet och sedan dess har jag gått igenom alla stadier - pescetarian, Lakto-ovo-vegetarian och Lakto-vegetarian för att till sist glida in i veganismen. Eftersom det enda animaliska jag åt var mjölkprodukter och jag inte ens tyckte om det alls, särskilt inte efter att ha läst på om vad det egentligen är, var det enkelt att bli Vegan. Det svåra var att berätta för familjen, haha, det var mjölkprodukterna som mina föräldrar inte förstod varför jag valde bort, men nu är det lugnt. Jag har märkt att jag har fått familjen att äta mer vegetariskt bara genom att jag själv blev Vegan. Jag bor i Stockholm och går i gymnasiet, fast nu har jag sommarlov. Ska börja trean i höst så det blir studenten nästa år och då ska jag ha en vegansk buffé på mottagningen, plus veganska bakverk och så. Gästerna kommer att äta veganskt utam att veta det. Men det är ett år kvar, och under det året ska jag fortsätta studera engelska, spanska och mandarin och en massa andra intressanta ämnen. Ja, jag tycker mycket om språk - lära mig andra språk, läsa, skriva. Jag är svag för grammatik, böcker och poesi. Jag har planer på att utbilda mig till lärare och också bli författare.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Neihna
2018-06-20 22:32
#28

Hej!

Jag heter Nina och är 29år. Jag bor i Skåne och arbetar som bildlärare. Jag kan inte riktigt kalla mig för Vegan än, även om jag till större del äter veganskt och är uppmärksam över de val jag gör. Jag har uteslutit ägg och mejeriprodukter, men har inte stenkoll på övriga produkter som kan innehålla mejeriprodukter/ägg, samt har lite svårt att låta bli att äta choklad emellanåt. Jag skulle nog se det som att jag är i en övergångsfas och min förhoppning är att jag i slutet av denna sommaren ska gå över till en helvegansk kost.

synesthesia
2018-06-21 16:16
#29

Hej!

Jag bor utanför Umeå med min sambo och två katter som flyttade in hos oss tidigare i år. Jag har varit Vegan i över 10 år, blev så äcklad när jag åt en förpackning snabbnudlar med köttextrakt att jag argt sa "NEJ, nu blir jag Vegan." Hade dock ett uppehåll på ca 2 år då jag inte mådde jättebra och åt animalier, men eftersom det var i samband med en rad andra stora förändringar i mitt liv så har jag accepterat det. Jag har ingen (inkomstbringande) sysselsättning att skriva om, så jag kan istället lista några av mina intressen: nörderier, häxkonst, naturen, klappa katter och matlagning. Drömmer om att ha en trädgård och att bo någonstans där vinter inte existerar. :) Åh, och jag fyller 30 i år!

Saga85
2018-07-03 09:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Tjo.

Saga här, född samma år som The Smiths släppte albumet Meat is murder.

Har varit lakto-ovo Vegetarian i 22 år och Ovo-vegetarian i typ 9 år. Äter i princip bara ägg om det är i halvfabrikat.

Är sambo med en icke-vegetarian men de enda animaliska produkterna han använder är ägg, ost och smör. Han övergick till vegetabilisk mjölk för att det kändes lättare att bara köpa en sorts mjölk när vi träffades 🙂 

Jag har tagit ett avbrott i mina studier till fritidspedagog och jobbar för tillfället som timvikarie i förskolor och fritidshem/grundskola. Målet är att fortsätta mina studier nästa höst eller vår.

Mina intressen i livet är att spela (gitarr, ukulele och tv-spel) och klippa film.

Bifogar en bild på mig med en tröja jag fick i julklapp av brorsans fru (som är vegetarian)

Saga85
2018-07-03 09:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Vet inte varför bilden blev sne 🤔

Och glömde ju skriva med mina kära husdjur - tre landsnäckor.

Upp till toppen
Annons: