Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 774 ggr
vendelay
2018-04-07 21:25

Couscousröra med tomatdressing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är min sambos recept och det är löjligt gott och väldigt enkelt! Alla mått är ungefärliga eftersom vi bara utgår från vad vi har hemma.

Du behöver:
1 purjolök
½ kg morot
4 portioner fullkornscouscous (vi föredrar Druvans)
1 buljongtärning till couscousen (vi föredrar umami från Kung Markatta)
Vegobitar (t.ex. 1 paket Bites från Vegme)
Valfri krydda (t.ex. paprika, grillkrydda eller vad du nu föredrar)
Olja att steka i

3-4 tomater
Rapsolja
1 vitlöksklyfta
Basilika
Salt
Vitpeppar

Gör så här:
1. Skär upp tomaterna i små kuber och lägg i en bunke.
2. Skala och pressa i en vitlöksklyfta.
3. Häll i önskad mängd rapsolja. Vi brukar ha ca 1 dl till 3-4 tomater.
4. Häll i önskad mängd basilika, salt, vitpeppar.
5. Rör runt och låt stå i kylen (gärna med lock, annars kommer allt lukta vitlök haha) minst 15 minuter innan du smakar av!

1. Ta av första lagret av blad på purjolöken, skär av någon cm från toppen och roten. Dela den i två längs med "långsidan" så du enkelt kan skölja bort all jord ordentligt mellan bladen. Dela sedan halvorna längs "kortsidan" så  de blir runt 10 cm långa. Skär långa smala remsor.
2. Skala morötterna, skär bort roten och antingen kan du skära dem på samma sätt som purjolöken eller på annat valfritt sätt. Vi använde en mandolin och gjorde tunna, korta stavar.
3. Stek purjolöken och morötterna tills de blivit mjuka och lägg åt sidan.
4. Stek bitarna i krydda tills de fått stekyta.
5. Följ instruktionerna på couscouspaketet, använd gärna en buljongtärning i vattnet till couscousen.
6. Stek grönsakerna, bitarna och couscousen några minuter.

Servera röran med dressingen! Couscousröran går bra att frysa in, men inte dressingen. Det håller några dagar i kylen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
DesK
2018-04-09 19:56
#1

Detta låter SÅ gott, så det måste jag snart göra 🙂 Kan tänka mig att det funkar bra i såväl matlåda som i picknick-korgen 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

vendelay
2018-04-09 21:21
#2

#1 Ja, funkar lika bra uppvärmd som rumstempererad!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: