Annons:
Etikettvegankost
Läst 1203 ggr
Linjen
2018-04-11 18:52

Snabblagad mat

Vad lagar ni för mat om ni vill att det ska gå lite snabbt? Vill helst inte äta för mycket färdiga biffar mm, utan lagar helst egen mat från grunden. Men det kanske finns någon som sitter på något snabblagat recept på pastasås och liknande?

Annons:
sp0ngeb0b
2018-04-13 06:47
#1

Hur snabbt ska det gå? Jag är mästaren på snabblagad, icke-halvfabrikatsmat pga att jag absolut inte gillar att laga mat men ändå vill äta så nyttigt jag kan.

Min favorit är böngryta. Går att variera jättemycket både innehålls-, smak- och tidsmässigt. Ska det gå som snabbast tar du bara färdigkokta bönor (sånna på burk), krossade tomater, kryddor och kanske frysgrönsaker eller majs eller vad du nu gillar. Grönsaker som inte behöver koka mjuka liksom. Och så couscous till, det tillagas genom att bara hälla på kokande vatten och låta stå i några minuter. Detta skulle säkert gå att fixa på 10 minuter.

Jag brukar oftast sätta ris på kokning, sedan börja med grytan. Lök, morot, bönor och/eller torkade linser är favoriter. Krossade tomater och/eller kokosmjölk. Har jag kokosmjölk brukar jag alltid krydda mer currypulver eller currypasta. Detta tar kanske 30 min.

Gillar inte pasta så mycket men har en pastarätt jag faktiskt tycker är god. Koka pasta som vanligt, sedan gör du såsen på ajvar och havregrädde. Bara kokar ihop och eventuellt kryddar lite extra. Jag brukar även ha i lite grönsaker. Zucchini och lök är gott i. Och chili, vitlök och örter är gott som kryddor. Eftersom allt är färdigt och bara ska koka ihop går det supersnabbt.

Du kan laga bakad sötpotatis i mikron på bara några minuter (kanske 10 om du har en stor potatis) (antar att det går med vanlig bakpotatis med men jag har bara testat med sötpotatis). Du hugger lite hål i den runt hela med en kniv eller gaffel, sen in i mikron. Ta ett par min åt gången, ta ut och känn på den och kanske vänd den om. När den börjar känns mjuk kan du dela den på mitten och se om den är mjuk rakt igenom, om inte bara fortsätt mikra tills den är klar. Medans den är inne kan du röra ihop nån god röra på t.ex. soygurt och kryddor. Jag gillar en röra med massa rödlök och vitlök men den andedräkten är inte att leka med 😂 går ju även att ha i bönor eller linser. Och glöm inte margarin som får smälta på den 😍

Soppa kan också gå ganska snabbt beroende på vad du gör. Typ grönsakssoppa med linser. Om du tar mjuka grönsaker behöver det ju bara koka tills linserna är mjuka. Kanske tomatsoppa? Går att göra på tomater eller krossade tomater. Annars om du tar typ morot och potatis och sånt, skär det i småbitar så går det snabbt att koka. Jag gillar släta soppor bäst så jag brukar mixa dem när de kokat färdigt men smaken är som baken. Jag brukar ha hummusmacka till mina soppor.

Annat som går snabbt men som kanske inte ses som middagsmat i de flestas ögon är havregrynsgröt (på spisen eller i mikron), jag brukar äta med banan och jordnötssmör. Eller smoothie med frön/nötter/nötsmör och proteinpulver i. Även mackor kan göras mättande. Fullkornsbröd med mosad avokado eller hummus, eller båda (det är godast hehe) med skivad tomat, salt, svartpeppar och chiliflakes.

sp0ngeb0b
2018-04-13 06:47
#2

Och det viktigaste tipser: laga massvis med mat på en gång och spara matlådor, det går alltid snabbast 😉

DesK
2018-04-14 09:26
#3

Wok av alla slag går fort, det som tar längst tid är att strimla alla grönsaker, men det finns bra färdiga grönsaksmixer i frysdisken. Sedan skulle jag nog vilja säga att det är bättre för miljön att köpa färdigkokta bönor mm i tetrapack än de i metallburk.

Här är en snabblagad rätt 🙂

https://vegan.ifokus.se/discussions/5acbb534ce12c435a6005dd3-varratt-med-citronsmak?discussions-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

sp0ngeb0b
2018-04-14 09:31
#4

#3 Är det så? (angående bönburkarna)

Jag har aldrig fått höra varken det ena eller det andra, har funderat lite ibland och tänkt att tetra borde vara bättre men har liksom aldrig hört något om det. Vill inte skriva för mycket OT men du får hemskt gärna skicka mer fakta på PM om du har 🙂

DesK
2018-04-14 19:16
#5

#4 Jo, så har jag blivit lärd sedan länge. Har inga bra länkar just nu, men startade en ny tråd här på sajten i detta ämne 🙂 Så kan vi hjälpas åt att hitta de bättre alternativen 🙂

https://vegan.ifokus.se/discussions/5ad236328e0e740cc00022ef-plat-plast-eller-papper

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Linjen
2018-04-16 21:44
#6

Tack så mycket för era tips. Grytor gillar jag och kokosmjölk. Är bara svårt att komma på och variera tycker jag. Särskilt i veckan när man inte vill stå för länge i köket.

Annons:
[Roe Deer]
2018-05-02 14:54
#7

Om du har lagt ner tid på att blötlägga, koka och frysa in bönor eller/och ärter så har du alltid snabb mat tillgänglig! =) Dessa är oftast goda att äta som de är tillsammans med lite frön/olja och upphackade grönsaker eller varför inte gröna ärter? Eller så kan man göra en hummus på valfri bön-/ärtsort och dippa grönsaker i detta! 

Frukter är snabb mat, likaså nötter, och dessa gärna tillsammans med ngt grönt som underlättar matsmältningen.

Upp till toppen
Annons: