Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1595 ggr
DesK
2018-04-14 19:11

Plåt, plast eller papper?

Vi som helst äter vegansk mat gör det av många olika anledningar, en stor del är omtanken om vår miljö och vår hälsa. Jag har blivit lärd att det inte är bra att köpa plåtburkar, för de är numera plastbelagda på insidan. Sedan tar de mycket lång tid att bryta ned och /eller omvandla till nya plåtburkar. Plastburkar bör vi helst skipoa helt. Vad har ni övriga här för åsikter och kunskaper kring detta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-04-15 02:18
#1

Det jag har lärt mig är att plast är dåligt, så det försöker jag skippa. För mig avgör ofta priset tyvärr då jag inte har så bra ekonomi men jag försöker ju välja så miljövänligt jag kan. Metallburkarna har ofta varit billigare än pappförpackningarna (tänker främst på bönor och krossade tomater då jag äter mycket av det), och där jag bor nu har jag nog faktiskt aldrig ens sett pappförpacknningar av bönor och krossade tomater nu när jag tänker på det. Återvinner alltid alla förpackningar, det är väl åtminstone något… 

Ser fram emot att se vad andra svarar 🙂

Tant Grön
2018-04-15 11:43
#2

Det är väl bättre att köpa torra bönor och göra storkok. Om man har frys. Gärna odla själv om man har möjlighet.

Lilla Gumman
2018-04-17 09:05
#3

ICA har ICA Basic krossade tomater och även passerade i tetra (pappersförpackning) som kostar max 5,90 per styck eller nåt. ICA:s bönor i tetra kostar 8,90 per styck. Vi köper sällan metallburkar, förutom majs och nån gång vill maken ha vita bönor. Men jag har inga problem med att köpa metall. Vad gäller plast så har vi alltid tygkassar, ryggsäckar eller väskor med när vi handlar. Men plast kommer man inte undan, dels för att mycket mat förpackas i plast och dels för att plastbyttor används för att förvara matrester i. Men just plastpåsar, där kan man göra skillnad som konsument.

Smultronfia
2018-04-17 10:21
#4

Det är viktigt att se till att metall burkar är utan bpa. Försöker dock undvika metall burkar då de som sagt innehåller saker som inte är så bra för oss.

Gen
2018-04-18 09:57
#5

Jag tänker att gamla matlådor bör man återvinna, både plast, metall och glas. Då har det ganska liten miljöpåverkan jämfört med annat med tanke på hur länge man använder en matlåda.

Vad gäller Bisfenol A (bpa) så är det ganska välstuderat numer, och det är främst små barn som har kunnat få i sig för mycket tidigare men som nu regleras. Det gäller polykarbonat plast och epoxi. Man kan läsa mer här https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/bisfenol-a

Jag känner inte till att plåt skulle vara hälsoskadligt. Tidigare blylödde man konserver men det gör man inte längre. BPA i plastbeläggningen har också utretts, se länk ovan. Kanske är det aluminium du tänker på? Man kan undvika längre förvaring av sura saker i aluminium. Man kan läsa mer här https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/aluminium

Jag försöker minska mitt plastavtryck generellt och återvinna det jag kan, eftersom det är onödigt med massa plast, ofta görs av fossila råvaror och tar lång tid att bryta ned. Konservburkar har jag inga problem med. Glas tycker jag är mysigare som matlåda :)

Tant Grön
2018-04-18 13:47
#6

 Är inte pappersförpackningarna för tomat och bönor belagda med aluminium? Tomater är ju lite syrliga, så jag undrar hur bra det är. Men någon beläggning måste dom ju ha om det inte är glasburkar.
Brukar köpa tomater som affären säljer billigare, för att de börjar bli gamla. Skär dem i små bitar och använder i stället för färdiga krossade tomater.

Har kvar några matlådor i rostfritt som jag fortfarande använder till jobbet. Har även några i glas. Perfekt att frysa in i och sen bara värma.

Annons:
Upp till toppen
Annons: