Annons:
Etikettveganprat
Läst 1361 ggr
Daenerys
4/15/18, 5:39 PM

Funderingar kring att bli vegan

Hej, jag ska försöka hålla mig kort och rakt på sak. Jag funderar på att bli Vegan. Har aldrig tidigare ätit vegetarisk eller lakto-ovo- vegetarisk men gillar inte köttsmak eller konsistens så många tror redan jag är Vegetarian. Jag har dock två problem. Första är att jag har en sjukdom som heter perniciös anemi. Detta betyder att mina tarmar gör ett otroligt dåligt jobb med att ta upp b-12 vilket gör så att jag måste ta sprutor/tabletter för att få i mig tillräckligt. Min läkare tycker inte jag borde bli Vegan eftersom jag behöver all b12 jag kan få men jag tänker snarare att hur mycket kött jag än äter så måste jag ändå ta tabletter, skadar väl inte att ta en till? Många människor säger även att jag fått perniciös anemi eftersom jag ätit väldigt lite kött i mitt liv, kan det stämma? Andra är att jag är en stor matfanatiker och även om jag äter 99.99% växtbaserat så kanske jag nån gång vill testa något som inte är veganskt. Som jag förstår det ska man få väldigt ont i magen då, händer det även om man bara smakar nåt eller måste man få i sig en betydlig mängd animalisk protein. Som det ser ut kommer jag trots dessa anledningar ändå börja äta veganskt men vill få en bra uppfattning om potentiella motgångar.

Annons:
sp0ngeb0b
4/15/18, 11:13 PM
#1

Smakar du bara lite animaliskt är det nog ingen större fara men ja, har du inte ätit animalier på länge kan det vara så att du blir rätt dålig. 

Vill bara påpeka att du inte är Vegan om du "bara" äter veganskt, speciellt inte om du väljer att smaka animalier lite då och då. Men, så klart tycker jag att du ska göra det ändå! Ville bara säga det ifall du inte redan visste, då det kan uppröra många veganer. 

Jag tycker att du ska göra som du vill - vill du äta 99,9% växtbaserat så kör hårt!

[BergThor]
4/15/18, 11:20 PM
#2

#1 Ja jag reagerade också på det. TS blir väl mer en ”vegetarian” då som äter växtbaserat men som känner att det är okej att prova animaliskt ibland? Är man Vegan så är det inte bara kosten som spelar in utan även hela tänket bakom det med djurrätt och hur man ser på industrin och sådär? En Vegan kan aldrig vara okej med att smaka animaliskt då det går emot alla deras principer. Detta är absolut ingen pekpinne eller så utan jag på riktigt undrar och är nyfiken för jag försöker också lära mig allt. (Förlåt för lite off topic kanske.) #0 Jag hejar på dig och hoppas att du kan hitta en bra balans med den vegetariska kosten och vitaminerna. 😃

Daenerys
4/15/18, 11:44 PM
#3

Jag vet vad skillnaden på Vegan och Vegetarian därav skrev jag att jag aldrig tidigare ätit vegetarisk eller lakto-ovo vegetariskt(det många tror är vegetariskt) vilket det jag då blir medan jag skrev ”funderar på att bli vegan” för att detta var en del av den processen. Tanken är ju att jag kanske ska bli Vegan någon dag och detta var ett av stegen. Jag är alltid så rädd för att skriva på villet iFokus forum som helst. Vet att ni menar väl men jag har aldrig lyckas skriva ett inlägg utan att folk verkligen försöker missförstå det så mycket man kan och vrida på det man skriver tills det går att rätta personen och visa att de har haft fel.

Smultronfia
4/16/18, 7:46 AM
#4

Hej! Välkommen hit. Vad roligt att du vill ta ett steg mot att leva som en Vegan. För vissa är detta en lång process som tar många år då man sakta vänjer sig att fasa ut både vad gäller kosten, produkter och annat icke veganskt. Det finns inga rätt och fel hur man väljer att gå till väga. B12 är tyvärr väldigt vanligt att få brist på oavsett kostval. Eftersom du redan äter nästan helt växtbaserat redan så lär det inte hjälpa dig att inte bli Vegan. För du undviker redan det som innehåller b12 samt att det inte är en säker och effektivt sätt att få i sig det på. Säker menar jag att du vet inte exakt hur mycket b12 animalier innehåller. Tar du en tablett så vet du åtminstone att du får i dig en viss del, även om kroppen har svårt att ta upp det. Men detta är något du själv måste ta beslut i då bara du känner din kropp och vad som fungerar för dig. Angående att ibland äta kött, ja det beror nog på hur mycket det är. Är det lite köttbuljong i en sås tex så kommer du nog inte märka av det så mycket kanske om man jämför med en bit kött. Men jag vet inte. Men om man varit utan länge så kan magen nog reagera om man helt plötsligt börjar äta animaliskt igen. Precis som magen kan reagera om du helt plötsligt börjar äta mer fibrer som vid en växtbaserad kost. Börja smått och fundera över dina val. Många som börjar gå mot veganism har senare svårt att tänka sig något annat. Man vill inte gå tillbaka. För man lär sig så oerhört mycket på vägen. Men det är din resa ingen annans så du väljer och bestämmer. Lycka till! Och skriv gärna fler frågor om du har eller de dyker upp. Folk här brukar vara jätte snälla och hjälpsamma.

aneri
4/16/18, 10:49 AM
#5

En läkare berättade för mig att han åt helt vegetariskt en månad varje sommar för att aktivera vissa enzymer som allätare saknar. Han sade att vegetarianer borde göra på liknande sätt, d v s äta animaliskt någon månad varje år för att aktivera enzymer som de saknar (han tänkte nog inte på att vegetarianer inte är intresserade av de enzymerna). Men jag tolkar det som att om man inte äter animaliskt på några år så saknar kroppen enzymer att smälta kött. Och eftersom kött är svårsmält så kan man nog få lite magproblem. Kanske du kan ha enzymer hemma som du kan ta om du händelsevis vill prova på en  kötträtt. Men har du varit Vegan ett tag så blir du nog inte längre intresserad av animaliska rätter. ❤️

sp0ngeb0b
4/16/18, 11:35 AM
#6

#3 Men vad tråkigt att du känner så. Jag vill bara att du ska veta att jag inte alls menade något illa. Jag visste inte om du hade koll på begreppen så det var därför jag ville berätta, ifall du inte visste 🙂 Jag hejar på alla som vill ta minsta lilla steg närmare växtbaserat - varje litet steg gör ju skillnad liksom. Och att äta 99% växtbaserat är ju superbra. Jag tycker du ska köra på precis så som du säger om du tror att det funkar för dig.

Förresten, läste noggrannare nu och måste ha missat detta innan. Ang om det spelar någon roll hur mycket animalier man äter om man inte är van. Det tror jag säkert att det gör. Grejen är ju att magen inte är van vid maten som den får, jämför till exempel med baljväxter som många har problem med när de blir veganer. De flesta allätare äter ju knappt baljväxter och är därför inte vana vid det, men om de äter lite bönor i sin chili con carne en gång så brukar det gå bra med magen ändå. Men när de blir veganer och plötsligt äter massa bönor varje dag går magen bananas. Så tar du typ en tugga tror jag det funkar, men äter du en hel måltid kan det nog eventuellt bli problem.

Annons:
[BergThor]
4/16/18, 2:13 PM
#7

#3 Jag vet precis hur det är! Har skrivit ett fåtal inlägg på olika iFokus-sajter och varenda gång så är det någon som misstolkar, kommer med pekpinnar eller helt enkelt bara hoppar på en och är allmänt elak. Det var därför jag skrev att det INTE var något mot dig utan att jag bara undrade eftersom jag själv är i processen att bli Vegetarian och är så rädd för att alltid uttrycka mig fel eller konstigt. Jag ber så mycket om ursäkt ifall du tog åt dig för det var absolut inte meningen. Som jag också skrev så hejar jag på dig och hoppas att du hittar något som passar för just dig och din mage/dina tarmar. (iFokus har visat sig vara en lite hårdare värld än jag trodde först, det finns ju verkligen människor för allt tyvärr så…) Sorry för off topic.

Upp till toppen
Annons: